Η περίφημη απόφαση της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την υπόθεση των κρατικών ενισχύσεων προς την CYPRUS AIRWAYS, εκδόθηκε και όπως αναμενόταν προβλέπει το ουσιαστικό κλείσιμο της εταιρίας, αφού είναι αδύνατον εντός τεσσάρων μηνών να επιστρέψει στο κυπριακό δημόσιο 63,1 εκ. ευρώ.
Από την πλευρά της η κυπριακή κυβέρνηση μάλλον προχωρά στον "ξαφνικό θάνατο" της εταιρίας, με το κλείσιμό της απόψε μετά την ολοκλήρωση του σημερινού πτητικού προγράμματος.
Μέσα στις αμέσως προσεχείς ώρες αναμένεται συνέντευξη Τύπου στη Λευκωσία των υπουργών Οικονομικών και Συγκοινωνιών.
Όπως γράφει ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ στην ηλεκτρονική του έκδοση, "Από το μεσημέρι έχει στα χέρια του ο υπουργός Οικονομικών και επίσημα την πλήρη έκδοση της Απόφασης της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία καταλήγει στο ότι εντός τεσσάρων μηνών από σήμερα, θα πρέπει οι Κυπριακές Αερογραμμές είτε να επιστρέψουν στο κράτος ποσό 63,1 εκ. ευρώ συν τόκους από το 2012, είτε να κλείσουν. Για τις κυβερνητικές ενέργειες θα πρέπει να ενημερώνεται ανελλιπώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή".
To όλο σκηνικό στην κυπριακή αεροπορική αγορά, συμπληρώνουν οι άδειες για αεροπορική εταιρία που επιδιώκουν να λάβουν AEGEAN και RYANAIR, καθώς και οι διαπραγματεύσεις της κυπριακής κυβέρνησης με Γερμανούς και Αυστραλούς επενδυτές, οι οποίες "μένουν στον αέρα".
To όλο σκηνικό στην κυπριακή αεροπορική αγορά, συμπληρώνουν οι άδειες για αεροπορική εταιρία που επιδιώκουν να λάβουν AEGEAN και RYANAIR, καθώς και οι διαπραγματεύσεις της κυπριακής κυβέρνησης με Γερμανούς και Αυστραλούς επενδυτές, οι οποίες "μένουν στον αέρα".
Ουσιαστικά κρίθηκαν ως παράνομη ενίσχυση, τα 31.3 εκ. ευρώ της αύξησης κεφαλαίου του Φεβρουαρίου 2012 και τα 34.5 εκ. του δανείου από την Ελληνική του Δεκεμβρίου 2012, που εγγυήθηκε το κράτος (από τα οποία αποπληρώθηκαν από τις Κ. Α. τα 11 εκ. ευρώ κάτι που δεν αναφέρεται στην Απόφαση), όπως και 300.00 ευρώ που δόθηκαν για «επαγγελματική εκπαίδευση».
Η Ε.Ε. απέρριψε όλα τα επιχειρήματα για τις εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, για την οικονομική κρίση, για τις ζημιές λόγω Τουρκικού εμπάργκο και λόγω παράνομου αεροδρομίου, όπως και το επιχείρημα ότι στη Μάλτα επιτράπηκε και δεύτερη κρατική ενίσχυση εντός μίας δεκαετίας.
Επίσης απορρίπτει το επιχείρημα της οικονομικής κρίσης σε Κύπρο και Ελλάδα, αφού εν μέσω κρίσης οι Κυπριακές Αερογραμμές αύξησαν την έκθεσή τους στην Ελλάδα.
Διάσκεψη Tύπου
Διάσκεψη Tύπου για να ανακοινώσουν την απόφαση αναστολής πτήσεων (κήρυξης πτώχευσης) των Κυπριακών Αερογραμμών, έχουν προγραμματισμένη για αργά το απόγευμα οι Υπουργοί Οικονομικών και Συγκοινωνιών, αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες του Philenews. Ταυτόχρονα οι υπουργοί θα προσπαθήσουν να καθησυχάσουν το προσωπικό ότι θα λάβει αποζημιώσεις και το επιβατηγό κοινό ότι προχωρά σε ρυθμίσεις για να πραγματοποιηθούν τα ταξίδια των επιβατών των Κυπριακών Αερογραμμών.
Την ίδια ώρα, στο ταξιδιωτικό γραφείο στο οποίο «ανέθεσε» η κυβέρνηση, την διαχείριση των επιβατών των Κυπριακών του επόμενου τριημέρου, έχει αποσπαστεί από σήμερα το πρωί και στέλεχος του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, ώστε να βοηθήσει στην διεκπεραίωση εναλλακτικών πτήσεων για τους επιβάτες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Philenews μόνο το επόμενο τριήμερο – δηλαδή από αύριο το πρωί μέχρι και το βράδυ της Δευτέρας, οι επιβάτες που μένουν ξεκρέμαστοι λόγω του κλεισίματος των Κυπριακών Αερογραμμών, υπολογίζονται σε 4.500. Πολλές χιλιάδες είναι τα προ πωλημένα εισιτήρια για τις επόμενες μέρες και εβδομάδες.
Ωστόσο, πρέπει να λεχθεί ότι όλος ο σχεδιασμός για εναλλακτικές λύσεις, βρίσκεται ακόμα στον αέρα, αφού η κυβέρνηση δεν έχει ακόμα – με βάση πληροφορίες μέχρι σήμερα το μεσημέρι – εγγράφως την ευθύνη πληρωμής του κόστους, δηλαδή των εναλλακτικών εισιτηρίων και πτήσεων για τους επιβάτες των Κυπριακών Αερογραμμών. Οπότε οι σχεδιασμοί είναι ακόμα σε εκκρεμότητα, αφού καμιά αεροπορική εταιρεία δεν δέχεται να δώσει θέσεις σε επιβάτες μόνο με τις προφορικές υποσχέσεις των Υπουργών Οικονομικών και Συγκοινωνιών.
Παράλληλα, είναι φανερό ότι στο βαθμό που θα επιτευχθεί να δοθούν εναλλακτικές προτάσεις για πτήσεις από την κυβέρνηση, θα είναι καλό να προτιμηθούν, αφού ήδη από το πρωί παρατηρείται αύξηση τιμών εισιτηρίων από άλλες αεροπορικές εταιρείες, ιδιαίτερα σε βασικούς προορισμούς των Κυπριακών Αερογραμμών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα που διαπίστωσε το Philenews, είναι ότι συγκεκριμένη εταιρεία, που μέχρι χθες έδινε επιλογές για πτήσεις από Λάρνακα προς Λονδίνο με 85 και 195 ευρώ, από σήμερα έχει αυξήσει το εισιτήριο της διαδρομής αυτής σε 380 ευρώ. Ανάλογη αναμένεται η αντίδραση πολλών ξένων αεροπορικών εταιρειών. Οπότε φαίνεται πως θα είναι πολύ καλύτερη η επιλογή των προτεινόμενων από την κυβέρνηση εναλλακτικών πτήσεων.
Ταυτόχρονα, είναι φανερό ότι ιδιαίτερα αύριο, οι επιβάτες των πρώτων πτήσεων προς το εξωτερικό αλλά και από το εξωτερικό προς την Κύπρο, θα αντιμετωπίσουν σημαντική ταλαιπωρία και προβλήματα, αφού οι ρυθμίσεις για εναλλακτικές πτήσεις δεν θα τους ανακοινωθούν έγκαιρα, ενώ σε πολλές περιπτώσεις θα χρειαστεί η μετάβαση να γίνει μέσω ενδιάμεσων προορισμών.
Παρασκήνιο χωρίς ελπίδες για αποτροπή
Προσπάθεια ανατροπής της απόφασης του Υπουργού Οικονομικών για άμεσο κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών απόψε, καταβάλλεται σήμερα από διάφορες πλευρές, χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Προσπάθειες πρόσβασης προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, για να ζητηθεί πιο ψύχραιμη αντίδραση και πιο ομαλό κλείσιμο, δεν καρποφόρησαν αναφέρουν οι πληροφορίες του Philenews. Σημειώνεται ότι και η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφέρει ρητά στην Απόφασή της [που αναμένεται να δημοσιοποιηθεί εντός των αμέσως επόμενων ωρών, ότι είναι εκτελεστέα εντός τεσσάρων μηνών από σήμερα.
Επίσης συντεxνίες εξετάζουν το ενδεχόμενο να συγκαλέσουν εκδηλώσεις αντίδρασης στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, αργά το απόγευμα, την ώρα που κλήθηκε για έκτακτη συνεδρία το δ.σ για να λάβει την απόφαση αναστολής εργασιών της εταιρείας.
Σε μια άλλη σχετική εξέλιξη, οι αξιωματούχοι ασφάλειας των Κυπριακών Αερογραμμών όλων των τομέων, είχαν σήμερα επαφές με την διεύθυνση και διοίκηση της εταιρείας, υποβάλλοντας σαφώς ότι η επίκλιση λόγων ασφάλειας πτήσεων θα είναι επίπλαστη, αφού οι ίδιοι – κατά νόμο και κανονισμούς – υπεύθυνοι για θέματα ασφάλειας πτήσεων της εταιρείας δεν θεωρούν ότι υπάρχει πρόβλημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου