Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014

Γιάννης Πάππου: Σημαντικές δράσεις για τον Τουρισμό από το ΕΒΕΔ!!!


Τις προτεραιότητες του ΕΒΕΔ στον τομέα του Τουρισμού και τις σημαντικές προσπάθειες που καταβάλλει το Επιμελητήριο, αλλά και το νησί ολόκληρο, θεωρώντας την σημερινή κρίση, ευκαιρία, ανέλυσε σε ομιλία του στην έκθεση GREEK TOURISM EXPO, ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ Γιάννης Πάππου.
Όπως υπογράμμισε ο κ. Πάππου "...Σήμερα, βρισκόμαστε στην επόμενη μέρα μιας τουριστικής περιόδου που χαρακτηρίστηκε χρονιά ρεκόρ για την ελληνικό τουρισμό. Και είναι πράγματι ιδιαίτερα ελπιδοφόρο το γεγονός ότι τα ρεκόρ κατεγράφησαν μετά από μια μακρά περίοδο ύφεσης, που γονάτισε την ελληνική οικονομία. Αυτό σημαίνει ότι ενώ άλλοι κλάδοι της οικονομίας κατέρρεαν, ο τουρισμός άντεξε στην κρίση και μετά από μια περίοδο στασιμότητας ή ελαφράς κάμψης, επέστρεψε σε ταχύτατα ανοδικούς ρυθμούς.
Αυτό μας κάνει αισιόδοξους, διότι αποδεικνύει ότι υπάρχει, ελπίδα, υπάρχει προοπτική ανάπτυξης, υπάρχει δυνατότητα εξόδου από το τέλμα, αρκεί να δουλέψουμε σοβαρά και με μεθοδικότητα. Εμείς, στο Επιμελητήριο της Δωδεκανήσου επιλέξαμε από την αρχή να αντιμετωπίσουμε την περίοδο της κρίσης με όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, όχι ως απειλή αλλά ως πρόκληση ανασύνταξης των δυνάμεών μας. Ως ευκαιρία να θέσουμε την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής μας σε νέες βάσεις, αναζητώντας εναλλακτικούς δρόμους". 
Και συνέχισε: " Πεπεισμένοι ότι όσο κι αν ο τουρισμός είναι ευάλωτος στους εξωγενείς παράγοντες, τελικά καταλήγει να εξαρτάται από τον δικό μας βαθμό ετοιμότητας και προγραμματισμού. Από την συνεχή παρακολούθηση των τάσεων της αγοράς, των ειδικών συνθηκών και του διεθνούς ανταγωνισμού. Οι έρευνες τουριστικής αγοράς Τα τελευταία χρόνια εισήχθησαν στην ορολογία μας οι όροι της ταυτότητας του προορισμού, της ποιότητας και του δωδεκάμηνου τουρισμού. Σαν Επιμελητήριο, δουλέψαμε πολύ σκληρά, μέσα από τις πρωτοποριακές και συνεχείς έρευνες τουρισμού για την απόκτηση της πρωτογενούς γνώσης. Μιας γνώσης η οποία είναι απαραίτητη για το χτίσιμο της ταυτότητας του προορισμού. Για να ξέρουμε τι ζητά η τουριστική αγορά, τι ζητά ο πελάτης, πώς εμείς μπορούμε να ανταποκριθούμε στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται. 
Με αυτό το στόχο, της απόκτησης γνώσης, το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, μέσω της ΔΕΤΑΠ διεξάγει από το 2004 πρωτογενή Έρευνα Τουρισμού (2004, 2006, 2008, 2011) στις πύλες εισόδου τουριστών/επισκεπτών στη Ρόδο και την Κω, ενώ το 2008 πραγματοποιήθηκε και στην Κάρπαθο. Η έρευνα πραγματοποιείται κάθε περίπου δύο (2) έτη ώστε να υπάρχει συνεχής τροφοδότηση με ενημερωμένα στοιχεία και να μπορούν να πραγματοποιούνται συγκριτικές αναλύσεις των δεδομένων που συλλέγονται. Οι πληροφορίες που εξάγονται από τα δεδομένα της έρευνας αποτελούν χρήσιμο εργαλείο τόσο για τους φορείς που αναπτύσσουν πολιτικές όσο και για όσους δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στον κλάδο του τουρισμού. Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου ήταν για πολλά χρόνια αντικείμενο συζητήσεων και απλό ευχολόγιο. Οφείλω να επισημάνω πως η πρώτη πετυχημένη πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση αυτή, πάρθηκε από το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου και την Αναπτυξιακή Εταιρία του, τη ΔΕΤΑΠ. Με πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου έγιναν ενέργειες προκειμένου να προσελκυθούν στην περιοχή αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, σε μία προσπάθεια να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος και τους χειμερινούς μήνες. Εργαστήκαμε σχεδόν αποκλειστικά και παραβλέποντας τις αγκυλώσεις του τοπικού παραγοντικού περιβάλλοντος. Το εγχείρημα πέτυχε! Λειτούργησε, έφερε χειροπιαστά αποτελέσματα αλλά πάνω από όλα, αφύπνισε και έπεισε τα μέλη μας σχετικά με την προοπτική και τις δυνατότητες που αναδείχθηκαν πλήρως και πέραν κάθε αμφιβολίας. Σήμερα η περιοχή μας, είναι σε θέση να σχεδιάσει και να υλοποιήσει το πρόγραμμα επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, πάνω στις βάσεις που διαμόρφωσε το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου. Αειφορία – μέσω εναλλακτικών μορφών τουρισμού Άλλο ένα θέμα που μέχρι πρότινος αποτελούσε μόνοι αντικείμενο ημερίδων και συνεδρίων, ήταν η αειφορία μέσω των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Υπήρχε επιτακτική ανάγκη να περάσουμε από την συζήτηση στην ανάληψη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών και στον σχεδιασμό δράσεων μέσα σε οριοθετημένο χρονοδιάγραμμα με στόχους μετρήσιμους. Στο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, έχοντας στην περιοχή ευθύνης μας νησιά με μοναδικές ιδιαιτερότητες και συγκριτικά πλεονεκτήματα, ξεκινήσαμε μεθοδικά μια συγκροτημένη και δομημένη προσπάθεια ανάδειξης των ειδικών μορφών τουρισμού για κάθε νησί του Δωδεκανησιακού συμπλέγματος. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε νησιού , είτε αφορούν μορφολογία, είτε αφορούν ιστορία , είτε αφορούν παράδοση και σε κάθε περίπτωση οποιαδήποτε «ευκαιρία» μπορεί να αξιοποιηθεί για την προσέλκυση επισκεπτών, είναι πλέον στο επίκεντρο μιας εντατικής διαδικασίας μελέτης , καταγραφής και αξιολόγησης. Σε επίπεδο τουριστικής προβολής, διαθέσαμε το σημαντικότερο ποσοστό των πόρων μας για το χτίσιμο εργαλείων ανάπτυξης των ειδικών μορφών τουρισμού και για πρώτη φορά στην ιστορία του οργανισμού, αλλά και για πρώτη φορά επίσης στην ιστορία των νησιών, υλοποιήσαμε σχετικά έργα στην Κω, την Κάλυμνο, τη Λέρο και την Πάτμο. Σε αυτό το πλαίσιο, με πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και της ΔΕΤΑΠ παράχθηκε έντυπο και οπτικοακουστικό υλικό για την προώθηση: • Καταδυτικού Τουρισμού στη Λέρο • Αναρριχητικού Τουρισμού στην Κάλυμνο • Θρησκευτικού Τουρισμού στην Πάτμο Ειδικότερα για τη Λέρο, το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου πέρα από την παραγωγή του τριαντάλεπτου DVD που αφορά τον καταδυτικό τουρισμό και δίνει άριστα την εικόνα του προορισμού , προχώρησε και στον σχεδιασμό των δράσεων προώθησης του υλικού αυτού μέσα από κανάλια που καταλήγουν στον πολύ ειδικό πελάτη-λάτρη των καταδύσεων. Στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, όπου μερικά εκατομμύρια φίλοι της κατάδυσης περιμένουν να «ανακαλυφθούν» . Και η «ανακάλυψη» τους ήταν δουλειά δική μας. Η συνέχεια έγινε με τον αναρριχητικό τουρισμό στο νησί της Καλύμνου. Ένα νησί που ήδη ξεκίνησε δειλά να προσελκύει επισκέπτες λάτρεις της αναρρίχησης από όλη την Ευρώπη. Με «πίστες» κρέμονται πάνω από το Αιγαίο και που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις αντίστοιχες των ορεινών προορισμών. Αναρρίχηση, λοιπόν, στα βραχώδη όρη της Καλύμνου σημαίνει εκπληκτικές δυνατότητες διαδρομών διαφόρων βαθμών δυσκολίας μέσα από τα αναρίθμητα μοναδικά πεδία αναρρίχησης. Ένα DVD τεχνικά άρτιο με δύο φίλμ διάρκειας 30 λεπτών έκαστο παρουσιάζει όλες τις ομορφιές του νησιού, τις δυνατότητες που προσφέρει στους λάτρεις της αναρρίχησης, στους λάτρεις της κατάδυσης αλλά και σε όποιον αναζητά ένα τόπο φιλόξενο, ένα νησί που περιμένει να ικανοποιήσει και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη. Το DVD κυκλοφόρησε μαζί με ένα ειδικά σχεδιασμένο 16σέλιδο έντυπο που παρέχει χρηστικές πληροφορίες για το νησί. Η ποσότητα των 5000 εντύπων και DVD παραδόθηκε από τη Διοίκηση του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου στις τοπικές αρχές και στους τοπικούς φορείς έγκαιρα, προκειμένου να μπορέσουν να το αξιοποιήσουν. Με την Πάτμο ολοκληρώσαμε τον κύκλο παρεμβάσεων στην στήριξη των ειδικών μορφών τουρισμού των νησιών μας και ουσιαστικά εδραιώσαμε μία στενή σχέση με τα νησιά, τέτοια που δεν υπήρξε ποτέ άλλοτε. Ένα φιλμ διαρκείας 80 λεπτών παράλληλα με ένα ειδικά σχεδιασμένο 16-σέλιδο έντυπο με πληροφορίες για το νησί δημιουργήθηκαν από το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου στα πλαίσια της προσπάθειας που ξεκίνησε για να αναδείξει τις προοπτικές του κάθε νησιού στον τομέα της ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού. 
To «AEGEANCUISINE» και οι γεύσεις των νησιών μας Το 2008, το Επιμελητήριο της Δωδεκανήσου ανέλαβε την πρωτοβουλία ανάδειξης της ιδιαίτερα πλούσιας οινο-γαστρονομικής παράδοσης των νησιών μας, μέσα από μία «περιπλάνηση» στο παρελθόν και τη μελλοντική πορεία στην κουζίνα της κάθε περιοχής. 
Η γαστρονομία πρέπει να είναι ασφαλώς στις προτεραιότητες ανάδειξης ενός τόπου. 
Κι όταν πρόκειται για τα Δωδεκάνησα, που συνεχίζουν να διατηρούν σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ατόφια την αιγαιοπελαγίτικη παράδοση, τότε δένουν αρμονικά η πολιτιστική κληρονομιά και οι γαστρονομικές συνήθειες από τα προϊόντα που βγάζει η «μάνα» γη και η θάλασσα. Τα Δωδεκάνησα παράγουν μια εξαιρετική ποικιλία προϊόντων τα οποία χαρακτηρίζονται από τον συνδυασμό γεύσης, ποιότητας και μοναδικότητας, που όμως δεν έχουν καθιερωθεί στην ελληνική και διεθνή αγορά, γιατί δεν έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια η αντίστοιχη προβολή και προώθησή τους σε δίκτυα λιανικής και χονδρικής πώλησης κλπ. Επομένως η Ρόδος, η Κως, Πάτμος, η Κάρπαθος, το Καστελόριζο, η Σύμη, η Λέρος, η Κάλυμνος, η Κάσος, η Χάλκη και τα άλλα νησιά, πρέπει ν’ αναδειχθούν ως γαστρονομικοί προορισμοί, κάτι που δεν έχει επιτευχθεί ως σήμερα, και να εξοικειωθεί τόσο ο Έλληνας, όσο και ο ξένος επισκέπτης/καταναλωτής με τα δωδεκανησιακά προϊόντα. 
Η πρωτοβουλία AegeanCuisine (ένα σύστημα μελών-επιχειρήσεων των νησιών μας), ξεκίνησε λοιπόν με σκοπό την αξιοποίηση της ιδιαίτερα πλούσιας αιγαιοπελαγίτικης οινο-γαστρονομίας, προς όφελος της ανάδειξης και προβολής των τοπικά παραγόμενων προϊόντων, αλλά και της δημιουργίας και προώθησης του θεματικού τουρισμού των νησιών μας. Η ανταπόκριση των επαγγελματιών (εστιάτορες, ξενοδόχοι, οινοποιοί, παραγωγοί και έμποροι τροφίμων και ποτών), των συλλογικών φορέων, ερευνητών της γαστρονομίας και της λαϊκής παράδοσης αλλά και απλών κατοίκων των νησιών ήταν εντυπωσιακή, αναζητώντας μεταξύ άλλων προτάσεις για εστιατόρια, οινοποιεία, καταστήματα πώλησης τοπικών προϊόντων καθώς και για επιχειρήσεις οι οποίες προσφέρουν μαθήματα μαγειρικής και προγράμματα οινογνωσίας. Αυτή η προσπάθεια πρέπει όχι μόνο να συνεχισθεί, αλλά να εντατικοποιηθεί για να συμμετάσχουν όσες το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις από το νομό μας, οι οποίες ν’ αναδεικνύουν την γαστρονομική ταυτότητα της Δωδεκανήσου. 
Στα πλαίσια του παραπάνω έργου, η ΔΕΤΑΠ βρίσκεται σε φάση επικαιροποίησης – αναβάθμισης του σήματος AEGEANCUISINE με στόχο την καθιέρωση στη συνείδηση των καταναλωτών, επισκεπτών αλλά και κατοίκων, της παραδοσιακής διατροφής των νησιών μας. Ενός σήματος αναγνωρίσιμου, με αναβαθμισμένο Οδηγό Εφαρμογής και Απόδοσής του, με στόχο πάντα την διασύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τριτογενή. Ο τουρισμός αποδεδειγμένα, δίνει μία ουσιαστική διέξοδο στην διάθεση της αγροτικής παραγωγής και η αξιοποίηση της αγροτικής παραγωγής συμβάλλει καταλυτικά στην δημιουργία ενός ποιοτικού και σύγχρονου τουριστικού προϊόντος". 
Και κατέληξε: "Για να είναι πλήρης η εικόνα των παρεμβάσεων του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής, θα αναφερθώ στις μεγάλες διεθνείς τουριστικές συναντήσεις που έγιναν με πρωτοβουλία μας. 
Ø Το 1ο Διεθνές Φόρουμ Τουρισμού της Ρόδου με τίτλο «Τάσεις και Καινοτομία στη Τουριστική Βιομηχανία» , τον Μάρτιο 2005 με την συμμετοχή 350 συνέδρων. 
Ø Το 2ο Διεθνές Φόρουμ Τουρισμού της Ρόδου με θέμα: « Ανταγωνιστικότητα μέσω Αειφορίας – Ευκαιρίες και Προκλήσεις για τους Μεσογειακούς Τουριστικούς προορισμούς» , τον Νοέμβριο του 2006, με την συμμετοχή 500 συνέδρων. 
Ø Το 3ο Διεθνές Φόρουμ Τουρισμού της Ρόδου με θέμα: « Διαχείριση Αλλαγής στους Τουριστικούς Προορισμούς: Στρατηγικές & Δράσεις», τον Οκτώβριο του 2008, με την συμμετοχή 650 συνέδρων. 
Πιστεύω ότι έδωσα σήμερα ανάγλυφα την εικόνα των εργαλείων και των πρωτοβουλιών που μπορεί να αναπτύξει ένα Επιμελητήριο για να στηρίξει τον τουρισμό, πολύ δε περισσότερο, σε περιοχές όπου η οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στον τουρισμό. 
Είμαστε σήμερα εδώ για να ανταλλάξουμε ιδέες, προτάσεις, καλές πρακτικές. 
Για να κάνουμε βήματα ακόμα πιο μπροστά, με πλήρη συναίσθηση – το είπα και στην αρχή της ομιλίας μου – ότι ο τουρισμός είναι ίσως ο μόνος τομέας της ελληνικής οικονομίας που παραμένει ζωντανός, ισχυρός και το κυριότερο, με ανεξάντλητα και ακόμη ανεξερεύνητα και αναξιοποίητα αποθέματα. 
Η ανάπτυξη της χώρας μας, που είναι το μεγάλο ζητούμενο και το μεγάλο στοίχημα της εθνικής προσπάθειας που καταβάλλουμε, κρίνεται εν πολλοίς από τον τουρισμό, από το πώς θα αναδείξουμε και θα αξιοποιήσουμε αυτά τα αποθέματα". 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου