Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2012

Παν. Σκληρός: Που πάμε;

Λάβαμε ένα εξαιρετικό γράμμα από τον Παναγιώτη Σκληρό, έμπειρο περί των τουριστικών άνθρωπο, με θητεία και διαδρομή και σε κρίσιμες θέσεις του τουριστικού γίγνεσθαι, και την δημοσιεύουμε αυτούσια λόγω των πολλών και σηαντικών που αναφέρει: " Χωρίς διάθεση κριτικής αλλά με αρκετή ανησυχία, αβεβαιότητα και ..κακά μαντάτα αναφορικά με το παρόν και το μέλλον του τουρισμού μας, αποφάσισα να γράψω αυτές τις επισημάνσεις με την ελπίδα ο καθένας αλλά και όλοι μαζί να πράξουμε το καθήκον μας, πριν είναι πολύ αργά!! Σε μια κοινωνία που ΔΕΝ αντιδρά, δεν έχει πού να σταθεί για ν αντισταθεί, έχει όμως την γνώση της λαίλαπας, την ζει κάθε μέρα αλλά συμπεριφέρεται σπασμωδικά και ανοργάνωτα, όλα έχουν φορτωθεί στον τουρισμό , ως την μόνη ουσιαστικά πηγή εσόδων για τους Έλληνες και την Ελλάδα. Κακώς μεν ο τουρισμός αποτελεί τον μοναδικό πλέον προσανατολισμό σαν πηγή εσόδων για την οικονομία μας, κάκιστος δε ως αποπροσανατολισμός που από μια γεωργική και τουριστική μεσογειακή χώρα, η Ελλάδα ..κατάντησε το Μπαλί των Ευρωπαίων. Και το χειρότερο, ότι δεν κάνουμε κάτι για να είμαστε τουλάχιστον πολύ καλοί σ αυτό το αντικείμενο του τουρισμού.
Κοινωνιολογικά το θέμα αυτό θα εξεταστεί κάποτε από ειδικούς επιστήμονες απλά γιατί μ αυτό τον τρόπο που πορευόμαστε θα έχει αλλάξει απόλυτα και ο πολιτισμός και η κοινωνική λειτουργία του κάθε τόπου. Αλλάζει η εθνική μας ταυτότητα και μάλιστα χωρίς καν να ερωτηθούμε.
Σε ότι αφορά την Λευκάδα η προηγούμενη χρονιά έκλεισε μάλλον ισορροπημένα, παρόλες τις απώλειες από τον εσωτερικό τουρισμό. Οι Βαλκάνιοι ήρθαν με την Εγνατία, ισοφάρισαν τις απώλειες των Ελλήνων αλλά με την νοοτροπία των χαμηλών τιμών κλπ.
Οι φετινές προοπτικές φαίνονται ήδη δυσοίωνες, σε ότι αφορά τις κλασσικές και δυνατές Ευρωπαϊκές αγορές απλά γιατί οι συνθήκες στην Ελλάδα(που είναι καθημερινά πλέον στα πρωτοσέλιδα), όχι μόνο δεν βοηθούν αλλά αποτρέπουν τους κατοίκους των ευρωπαϊκών χωρών να προτιμήσουν την Ελλάδα. Το μόνο που βοηθά είναι οι απλοί άνθρωποι, η πανέμορφη γη μας, η φύση και το αμόλυντο ακόμη περιβάλλον.
Παράλληλα λείπουν εντελώς οι συμπληρωματικές προωθητικές εκείνες ενέργειες για την αλλαγή του κλίματος τόσο σε εθνικό αλλά και σε επίπεδο περιφέρειας ή άλλων τοπικών φορέων που μπορούν και πρέπει άμεσα να αναλάβουν πρωτοβουλίες.
Όλα πλέον είναι θέμα του πόσο φτηνά πουλάμε για να έρθουν οι τουρίστες, είτε σαν early booking discount είτε σαν last minute offer.
Καμιά όμως απ αυτές τις περιπτώσεις ΔΕΝ μας κάνουν καλό και δεν ισορροπούν οικονομικά τις απώλειες. Αντίθετα θα έλεγα ότι οδηγούν την κούρσα για ένα μαζικότερο και συνάμα φθηνότερο τουρισμό, που δεν επιζητούμε και δεν μας πάει σαν τόπος, τόσο από το μέγεθος όσο και από την ποιότητα που θα θέλαμε.
Επειδή όμως ΔΕΝ έχει χαθεί το πάν κι είμαστε στην αρχή των κλεισιμάτων, θα παρακαλούσα να σμίξουν οι αρμόδιοι(όλοι) τις δυνάμεις τους και να προωθηθούν για επίλυση κάποια απ τα παρακάτω προβλήματα, χωρίς καμιά αξιολογική σειρά γιατί όλα επείγουν. Ας δούμε την Λευκάδα τουριστικά τουλάχιστον δέκα χρόνια μετά:
1.Η Λευκάδα είναι ουσιαστικά αποκλεισμένη, είναι απούσα σαν προορισμός με ferry από την Ιταλία, με κρουαζιερόπλοια αλλά και με αεροπλάνο. Η γραμμή ΑΚΤΙΟ-ΑΘΗΝΑ πρέπει να λειτουργήσει άμεσα, διαφορετικά η Λευκάδα είναι αποκλεισμένη από τα διεθνή συστήματα ελεύθερης μεταφοράς. Δεν αναφέρεται δηλαδή ΠΟΥΘΕΝΑ σαν αεροπορικός προορισμός , εκτός αυτής των tour operators που όμως πουλάνε τις περισσότερες φορές και το κατάλυμα μαζί.
2.Η κρουαζιέρα κάνει αλματώδη αύξηση σε όλη την μεσόγειο, (διαβάστε πόσες χιλιάδες επισκέπτες αναμένονται εφέτος στο Αργοστόλι με διπλάσιες από πέρυσι κρουαζιέρες χάρη σ ένα πολύ μικρό μάλιστα dock ) , η Ηγουμενίτσα ανοίγει το 2013 κι η Λευκάδα βρίσκεται εκτός προορισμού, γιατί αναμένουμε( καλώς βέβαια ) την διάνοιξη του διαύλου για τη κατασκευή της αποβάθρας για κρουαζιερόπλοια αλλά και για πιθανότατη προσέγγιση των ferry Ιταλία-Ελλάδα . Μήπως θα μπορούσε να γίνει κάτι πιο γρήγορα?? Ο ανταγωνισμός των προορισμών επιβάλλει πολύ πιο γρήγορες κινήσεις εφόσον βέβαια ..υπάρχουν τα λεφτά!!!.
3.Μια σύνδεση με low cost αεροπορική εταιρία στο Ακτιο, θα βελτίωνε έστω και εποχιακά την απομόνωση με τον έξω κόσμο σ ένα μάλιστα αεροδρόμιο ( το πιο μεγάλο στην κεντροδυτική Ελλάδα), που αφορά 8 τουλάχιστον μεγάλους τουριστικούς δήμους και 3 περιφέρειες!!! Η Κεφαλονιά του ενός δήμου, έκλεισε ήδη δύο τέτοιες εταιρίες για το 2012, όπως και η Ζάκυνθος!!! Γιαυτό και οι όποιες πρωτοβουλίες και συνένωση δυνάμεων πάνω στο θέμα που ήδη συντελούνται , θα πρέπει να στηριχτούν από όλους.
4.Τέλος οι παράλληλες με τις τουριστικές εκθέσεις εκδηλώσεις προβολής ή ακόμα καλύτερα οι ξεχωριστές και στοχευμένες χαμηλού κόστους αλλά έξυπνες ενέργειες, θα μπορούσαν να κάνουν ελκυστική την Λευκάδα , τώρα που υπάρχει ακόμα καιρός. Οι νέοι μας που χειρίζονται άριστα το διαδίκτυο, ξέρουν πολύ καλά από επινοήσεις και καινοτόμες ανέξοδες μάλιστα επιθετικές ενέργειες προβολής. Ας τους καλέσουμε να βοηθήσουν..Αυτοί θα κάνουν τη διαφορά!!!
Κλείνοντας θα αναφερθώ ότι πάντοτε αλλά κυρίως σε μια περίοδο κρίσης, οι νοοτροπίες της αρπαχτής ή του χαμηλού επιπέδου υπηρεσιών αποτελούν την ταφόπλακα, αργά η γρήγορα, για το τουριστικό μέλλον του τόπου μας. Η υπόθεση των ανταγωνιστικών τιμών και των καλών προσφερόμενων υπηρεσιών δεν αφορά μόνο τους ξενοδόχους και τους δωματιάδες αλλά ΟΛΟΥΣ όσους ζουν από τον τουρισμό, τις εκδρομές, την εστίαση και την διασκέδαση, άρα μας αφορά όλους. Γιατί – δεν θα κουραστώ να το λέω- ΄΄ ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων μας ΄΄.

Παναγιώτης Σκληρός Λευκάδα 17/1/12

Προσυπογράφουμε απολύτως...

1 σχόλιο:

  1. Πολύ σωστή παρέμβαση κ. Σκληρέ.
    Ασχολούμαι με τον Τουρισμό στην Πάργα,και τα προβλήματα είναι αντίστοιχα.

    Ίσως θα ήταν καλό να αναζητήσουμε δυνατότητες συνέργειας και συνεργασίας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή