Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015

Τα παράνομα καταλύματα «πληγή» για την αθηναϊκή ξενοδοχία

 - Σε πτώση η πληρότητα το 3μηνο Σεπτεμβρίου - Νοεμβρίου 


Παρά την εντυπωσιακή αύξηση 23% των αφίξεων στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος τον Σεπτέμβριο, δεν καταγράφεται ανάλογη αύξηση σε πληρότητες στις ξενοδοχειακές μονάδες. Η τουριστική κίνηση στα ξενοδοχεία της πόλης εμφανίζει πτώση το τρίμηνο Σεπτεμβρίου - Νοεμβρίου, με τα παράνομα καταλύματα να αποσπούν σημαντικό μερίδιο. Στο πλαίσιο αυτό, η μέση πληρότητα μειώθηκε κατά 3,8% τον Σεπτέμβριο, που διαδέχθηκε έναν στάσιμο Αύγουστο (0,6%), ενώ απώλειες 6,1% σημείωσε ο Οκτώβριος και 4,6% ο Νοέμβριος. Το ίδιο διάστημα, οι τιμές διατηρήθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα, ενώ η διακύμανση της μέσης πληρότητας 11μήνου (Ιαν-Νοέμ 2015) στην πρωτεύουσα δεν ξεπέρασε το 3,7%. 


Πτωτική εμφανίζεται η πορεία της τουριστικής κίνησης στα ξενοδοχεία της Αθήνας - Αττικής το τρίμηνο Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Ένωση Ξενοδόχων της Αθήνας - Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) κατά τη διάρκεια της χθεσινής της συνέντευξης Τύπου. 
«Είναι απολύτως οφθαλμοφανές πλέον πως οι ανησυχίες των ξενοδόχων της Αθήνας επιβεβαιώθηκαν. Αν ορθώς ομιλούμε για αφίξεις επισκεπτών στον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας
πού άραγε αυτοί διαμένουν;» ρώτησε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, κρούοντας έτσι, γι’ άλλη μια φορά, τον κώδωνα του κινδύνου σε ότι αφορά την παραξενοδοχία, τα παράνομα καταλύματα και τα διαφεύγοντα έσοδα για την οικονομία. Παράλληλα, τόνισε τη μεγάλη διαφορά μεταξύ νόμιμης και παράνομης λειτουργίας τουριστικού καταλύματος, εν μέσω παρατεταμένης και γενικευμένης οικονομικής κρίσης και φοροεπιδρομής. 
Ο κ. Βασιλικός, επικαλέσθηκε τα πρόσφατα
στοιχεία του ΞΕΕ και τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) για την παραξενοδοχία και αναφέρθηκε σε τουλάχιστον 8.000 ακίνητα που λειτουργούν πλέον παράνομα στην Αθήνα, ενίοτε με την πρόφαση της λεγόμενης «sharing economy/οικονομίας διαμοιρασμού», αλλά και στη μεγάλη απόκλιση σε έσοδα, υποχρεώσεις, λειτουργικά και φορολογία μεταξύ εκείνων που λειτουργούν νομίμως και εκείνων που παρανομούν. Αυτά συμβαίνουν, ενώ παράλληλα: 
α) Συγκριτικά με τους λοιπούς ευρωπαϊκούς ανταγωνιστικούς προορισμούς (αποτελέσματα του European Benchmark YTD/Year to Date Oct.2015) η Αθήνα και το 2015 εξακολουθεί να έχει τη χαμηλότερη μέση τιμή δωματίου, κάτι που σαφώς ευνόησε σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του προορισμού και βελτίωσε την πληρότητα των μονάδων, 
β) η Αθήνα λειτουργεί με λιγότερες κλίνες απ’ ότι στο παρελθόν: Η «ελεύθερη πτώση» την περίοδο 2008-2013 με απώλειες 83 μονάδων σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, το υψηλό κόστος δανεισμού και τη φοροεπιδρομή στον κλάδο, επέδρασαν στις προσδοκίες των ξενοδόχων της Αθήνας, τόσο σε ότι αφορά στην επιχείρησή τους, όσο και στην αγορά γενικότερα, εκτός λιγοστών εξαιρέσεων, επιχειρηματιών που επιμένουν, πιστεύοντας στη δυναμική της Αθήνας, επενδύοντας εκ νέου, ή και ανανεώνοντας τις μονάδες τους. 
«Σε μια εποχή που ναι μεν η Αθήνα ανακάμπτει αλλά η τάξη μεγέθους των δεικτών της παραμένει εξαιρετικά χαμηλή με βάση τις δυνατότητές της, οι ανταγωνιστές μας κινούνται σε απολύτως διαφορετικά νούμερα και οργανώνονται μακροπρόθεσμα. Θα ήταν λοιπόν, προτιμότερο να προσεγγίσουμε την ανάπτυξη της Αθήνας για τα επόμενα χρόνια μέσα από σωστές στρατηγικά επιλογές», τόνισε ο κ. Βασιλικός. 
Οι επιλογές αυτές περιλαμβάνουν: Την επιμήκυνση της σύμβασης του αεροδρομίου, με πιο ανταγωνιστικά τέλη, τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο που θα υποστηρίξει ξεκάθαρα την Αθήνα να στηριχτεί στα πόδια της, να ανακαινισθούν οι μονάδες της και να αναβαθμιστεί το συνολικό προϊόν της, την αξιοποίηση της παραλιακής ζώνης, αλλά και τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου της Αθήνας. 
 «Οι εξελίξεις στην Ευρώπη και την Νοτιοανατολική Μεσόγειο, καθ’ όλα ανησυχητικές, μας οδηγούν για άλλη μια φορά στο συμπέρασμα πως η τουριστική ανάπτυξη δεν μπορεί να προέρχεται από την ευκαιριακή «εκμετάλλευση» κρίσεων σε γειτονικές χώρες, αλλά μέσα από μια σταθερή, υπερκομματική τουριστική πολιτική και στρατηγική και μέσα από τη συνεχή βελτίωση του προϊόντος και των υποδομών μας», πρόσθεσε ο κ. Βασιλικός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου