Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2013

Οι θέσεις του ΣΕΤΕ για το πολυνομοσχέδιο


Τις θέσεις του ΣΕΤΕ για το πολυνομοσχέδιο του Τουρισμού απέστειλε στην υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ " το σχέδιο νόμου "κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, επιχειρώντας σειρά ρυθμίσεων που μπορούν να λειτουργήσουν υπέρ των επενδύσεων και της βελτίωσης της ποιότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Η μεταφορά αρμοδιοτήτων που εμπίπτουν στο γενικότερο πλαίσιο της τουριστικής πολιτικής από τον ΕΟΤ στο Υπουργείο Τουρισμού είναι επιβεβλημένη, πρώτον, για να διευκολυνθεί η άσκηση πολιτικής από πλευράς Υπουργείου και δεύτερον, να θωρακιστεί – εξασφαλισθεί η διατήρηση του Υπουργείου Τουρισμού σε μελλοντικά κυβερνητικά σχήματα, το οποίο αποτελεί πάγια θέση του ΣΕΤΕ. Απαιτούνται εν τούτοις σημαντικές επιμέρους βελτιώσεις". Επιπροσθέτως ο κ. Ανδρεάδης επισημαίνει ακόμα μια φορά την ανάγκη κωδικοποίησης της τουριστικής νομοθεσίας. Όπως λέει χαρακτηριστικά: "Στο σχέδιο νόμου, μνημονεύονται 33 διαφορετικοί προηγούμενοι νόμοι, γεγονός που καθιστά την κατανόηση των ρυθμίσεων, ακόμη και για τους ειδικούς, εξαιρετικά δύσκολη έως αδύνατη".
Αναλυτικά οι προτάσεις - σχόλια του ΣΕΤΕ έχουν ως εξής:



Σχόλια επί του σχεδίου νόμου υπό διαβούλευση «Αναδιάρθρωση Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, μείωση διοικητικών βαρών, απλούστευση διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας και λοιπές διατάξεις»

(Ιανουάριος 2013)

Άρθρο 1

Η μεταφορά αρμοδιοτήτων που εμπίπτουν στο γενικότερο πλαίσιο της τουριστικής πολιτικής από τον ΕΟΤ στο Υπουργείο Τουρισμού είναι επιβεβλημένη, πρώτον, για να διευκολυνθεί η άσκηση πολιτικής από πλευράς Υπουργείου και δεύτερον, να θωρακιστεί – εξασφαλισθεί η διατήρηση του Υπουργείου σε μελλοντικά κυβερνητικά σχήματα. Πέρα από τις μεταφορές αρμοδιοτήτων, θα ήταν χρήσιμο να περιγραφεί πλέον η αποστολή και ο σκοπός του ΕΟΤ, ώστε αφενός μεν, να διευκολυνθεί το έργο του, αφετέρου δε, να αποφευχθούν επικαλύψεις. 

Η αποτελεσματική λειτουργία του Τμήματος Εποπτείας Αγοράς προαπαιτεί τη συνεργασία του Υπουργείου Τουρισμού με τους επί μέρους τουριστικούς κλάδους.  Συνεπώς, προτείνουμε στην υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί και που θα ρυθμίζει ειδικότερα ζητήματα, να προβλέπεται η συμμετοχή των κατά περίπτωση κλαδικών φορέων.

Σε ότι αφορά στη μελέτη και διαμόρφωση συστήματος πιστοποίησης ποιότητας και χορήγηση ειδικού σήματος ποιότητας (παρ. 2α), η αρμοδιότητα αυτή πρέπει να ανατεθεί στον ιδιωτικό τομέα.

Άρθρο 3

Προβλέπεται στο άρθρο 8 του Π.Δ.343/2001, αντικατάσταση όπου μεταξύ άλλων αναφέρει: «η παρακολούθηση και αξιολόγηση των εξελίξεων της προσφοράς και της ζήτησης της τουριστικής αγοράς, ιδιαίτερα όσον αφορά στην ύπαρξη επάρκειας αγοράς και ανταγωνιστικής λειτουργίας τουριστικών υπηρεσιών και διατύπωση κατάλληλων ρυθμιστικών μέτρων και κινήτρων». Αυτό δεν μπορεί να είναι αντικείμενο της Διεύθυνσης Ποιοτικού Ελέγχου και Εποπτείας Αγοράς. Το έργο του τμήματος αυτού πρέπει να αποτελεί έργο του υπό σύσταση τμήματος Ποιοτικού Ελέγχου της Διεύθυνσης Ποιοτικού Ελέγχου και Εποπτείας αγοράς της παρ. 2α. Τόσο αυτό, όσο και η Επιτροπή Προσφυγών που ορίζεται σύμφωνα με τον ν. 3270/2004 (περ.δ, παρ, 6, άρθρο 4), πρέπει να υποστηρίζονται και από τους κατά περίπτωση κλαδικούς φορείς.

Προτείνεται, επίσης, να συμπληρωθεί στη διαδικασία η υποχρέωση των ΠΥΤ να τηρούν επικαιροποιημένα ηλεκτρονικά μητρώα των κάθε μορφής τουριστικών επιχειρήσεων και να είναι συνδεδεμένες και να ενημερώνουν online  το ηλεκτρονικό κεντρικό σύστημα ΜΗΤΕ του ΕΟΤ που θα καταγράφει όλες τις τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας. Η διαδικασία ένταξης των τουριστικών επιχειρήσεων και ορθής τήρησης των μητρώων, πρέπει να κωδικοποιηθεί και εξειδικευτεί με υπουργική απόφαση που να προβλέπεται στο νομοσχέδιο (π.χ. υπάρχουν εκκρεμότητες στο μητρώο επιχειρήσεων ενοικιαζομένων δωματίων, δεν υπάρχει μητρώο επιχειρήσεων οργανωτών συνεδρίων, κλπ).

Άρθρο 4

Ποιο ακριβώς θα είναι το έργο των τουριστικών ακολούθων; Χρειάζεται αναλυτική και λεπτομερής περιγραφή εργασίας.

Άρθρο 6

Η κατάργηση του ΟΤΕΚ και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο Τουρισμού, στην οποία ο ΣΕΤΕ δεν είναι αντίθετος, δεν λύνει το εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα της σωστής λειτουργίας των σχολών τουριστικών επαγγελμάτων, ενός ιδιαίτερα προβληματικού σήμερα τομέα, με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών και την αύξηση της απασχόλησης στον τουρισμό. Η άποψη του ΣΕΤΕ είναι ότι θα έπρεπε, πριν μεταφερθούν οι αρμοδιότητες στο Υπουργείο Τουρισμού, να είχε προηγηθεί ένα πλήρες σχέδιο εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης των τουριστικών σπουδών, με βάση τις σημερινές ανάγκες και τις προοπτικές της τουριστικής αγοράς, σε συνεργασία με τους τουριστικούς φορείς,. Θα αποφεύγονταν έτσι η μεταφορά μη αναγκαίου προσωπικού στο Υπουργείο και η απασχόλησή τους σε άλλους τομείς του Δημοσίου. Επίσης, θα μπορούσαν να εκποιηθούν πριν την μεταφορά άχρηστα ή ανενεργά περιουσιακά στοιχεία και ο απηρχαιωμένος εξοπλισμός. Κυρίως, θα είχε δημιουργηθεί ένα στρατηγικό σχέδιο τουριστικής εκπαίδευσης και διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, το οποίο δεν προκύπτει από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.

Άρθρο 7

Το Παρατηρητήριο Τουρισμού είναι προφανώς αναγκαίο, αλλά η περιγραφή του αντικειμένου του, επικαλύπτεται με την περιγραφή του έργου της Διεύθυνσης Μελετών. Εάν η διαφορά έγκειται στη λειτουργία του Δορυφόρου Λογαριασμού Τουρισμού (ΔΛΤ), η ανάγκη αυτή προφανώς δεν μπορεί να καλυφθεί από τα προτεινόμενα μέλη τα οποία πλην των 2 εμπειρογνωμόνων, εκτός από την προτεινόμενη μερική απασχόλησή τους, δεν γνωρίζουν και το εξαιρετικά εξειδικευμένο αντικείμενο του ΔΛΤ. Με την κατάλληλη οργάνωση, εκπαίδευση και προετοιμασία, ο ΔΛΤ και η εν γένει μελέτη της τουριστικής αγοράς μπορεί να γίνει από τη Διεύθυνση Μελετών, χωρίς την ανάγκη δημιουργίας ανεξάρτητου τμήματος.  Στις δραστηριότητες αυτές πρέπει να ενταχθεί και η δημιουργία μητρώου συνεδρίων.

Άρθρο 8

Η Διαρκής Συντονιστική Επιτροπή με τα συναρμόδια Υπουργεία είναι κάτι πολύ θετικό. Όμως, δεν θα πρέπει να εμπλακούν σε θέματα ΟΤΑ και λοιπών κρατικών φορέων. Ο ρόλος της πρέπει να είναι η υποστήριξη της τουριστικής πολιτικής σε θέματα που εμπλέκονται άλλα, πλην του Τουρισμού, Υπουργεία.

Η προβλεπόμενη στην παρ. α του άρθρου 8 μόνιμη επιτροπή παρακολούθησης και συντονισμού θεμάτων τουρισμού και διαχείρισης κρίσεων, σε κάθε περιφερειακή ενότητα, πρέπει να ονομασθεί Επιτροπή Παρακολούθησης και Συντονισμού Ποιότητας Τουριστικών Υπηρεσιών. Το έργο της δεν πρέπει να είναι η διαχείριση κρίσεων, πράγμα που αποτελεί αντικέιμενο εξειδικευμένων στελεχών, αλλά η εμπλοκή των στελεχών της τοπικής αυτοδιοίκησης, των ΠΥΤ και εκπροσώπων όλων των τουριστικών τοπικών φορέων στη μείωση της παραβατικότητας και τη βελτίωση της ποιότητας. Το έργο της επιτροπής πρέπει να είναι συγκεκριμένο, με την καταγραφή σε μηνιαία βάση των προβλημάτων της περιοχής και υποβολή καταγγελιών ή προτάσεων βελτίωσης προς τις αρμόδιες υπηρεσίες και θεσμοθετημένη συνεργασία με τα κλιμάκια ελέγχου του άρθρου 37.

Άρθρο 13

Πάγια άποψη του ΣΕΤΕ, που έχει διατυπωθεί επανειλημένα, είναι ότι η εισαγωγή του θεσμού των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (Condo Hotels), μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και σε αποτελέσματα αντίθετα των επιδιωκωμένων. Καταρχάς πρόκειται για ένα ξεπερασμένο μοντέλο το οποίο βρίσκεται διεθνώς σε πτώση. Με δεδομένο ότι πρόκειται κυρίως για υφιστάμενα κτήρια, χωρίς πρόβλεψη οποιασδήποτε λειτουργικής αυτονομίας π.χ. σε θέρμανση, κλιματισμό, είσοδο, στάθμευση, τουριστικές υπηρεσίες, συντήρηση, κλπ, οι προβλεπόμενοι κανονισμοί λειτουργίας αναμένεται να δημιουργήσουν πλείστα όσα προβλήματα μεταξύ των μακροχρόνιων μισθωτών και του φορέα διαχείρισης που θα αντανακλούν στην εικόνα της χώρας. Η πρόβλεψη ότι οι μισθωτές θα παραχωρούν το μισθούμενο τμήμα για χρήση στον φορέα διαχείρησης για έξι τουλάχιστον μήνες, καθίσταται ανενεργή στα εποχικά ξενοδοχεία, διότι το εξάμηνο θα αφορά στην χειμερινή περίοδο, όταν αυτά θα είναι κλειστά. Η άποψη του ΣΕΤΕ είναι ότι το θεσμοθετημένο σύστημα του time sharing καλύπτει επαρκώς αυτό το τμήμα της αγοράς και δεν απαιτείται η εισαγωγή και νέου θεσμού.


Άρθρο 14

Είναι γεγονός, ότι υπάρχει εκτεταμένη και διαρκώς αυξανόμενη μαύρη αγορά μίσθωσης μεμονωμένων τουριστικών επαύλεων, ιδιοκτήτες των οποίων είναι είτε Έλληνες, είτε αλλοδαποί, οι οποίοι χρησιμοποιούν τις κατοικίες αυτές εν μέρει για δική τους χρήση και εν μέρει τις μισθώνουν απευθείας ή μέσω τουριστικών γραφείων. Η ευρεία ανάπτυξη της τουριστικής κατοικίας την επόμενη δεκαετία θα αυξήσει γεωμετρικάά το πρόβλημα, ενώ αναμφίβολα η σωστή αντιμετώπισή του, θα ενισχύσει τις πωλήσεις τουριστικών κατοικιών, τα φορολογικά έσοδα του κράτους και θα μειώσει τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Είναι δεδομένο, ότι οι ιδιοκτήτες τέτοιων τουριστικών επαύλεων δεν επιθυμούν να ασκήσουν τουριστικό επάγγελμα, να εγγραφούν στον Ο.Α.Ε.Ε., κλπ και αντιμετωπίζουν τη δραστηριότητα αυτή περισσότερο ως μία αστική μίσθωση. Από την άλλη πλευρά, είναι αυτονόητες και εν πολλοίς δικαιολογημένες, οι ανησυχίες των μικρών ξενοδόχων και επιχειρηματιών ενοικιαζομένων δωματίων για αθέμιτο ανταγωνισμό. Ο ΣΕΤΕ πιστεύει ότι το ζήτημα απαιτεί περισσότερη μελέτη, κυρίως του Γαλλικού μοντέλου, όπου υπάρχει συσσωρευμένη εμπειρία και προτείνει, η αναμφίβολα αναγκαία ρύθμιση του θέματος να μελετηθεί περαιτέρω και να επανεισαχθεί σε επόμενο νομοσχέδιο.


Αρθρο 16 παρ 2

Στο άρθρο αυτό, αναφέρεται ότι «ο ισχύων συντελεστής δόμησης εφαρμόζεται επί της συνολικής έκτασης στην οποία περιλαμβάνεται και η έκταση του γκόλφ». Μέχρι σήμερα η έκταση που κατελάμβανε το γήπεδο γκολφ δεν συνυπολογιζόταν στο συντελεστή δόμησης για τις τουριστικές εγκαταστάσεις. Με την τροποποίηση αυτή η δόμηση της έκτασης αυτής μεταφέρεται στην εναπομένουσα ελεύθερη έκταση για ανέγερση σύνθετου τουριστικού καταλύματος, με αποτέλεσμα την υπερβολική πύκνωση της δόμησης στο ελεύθερο τμήμα. Ο ΣΕΤΕ είναι αντίθετος σε αυτή την τροποποίηση.

Άρθρο 25

Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος πρέπει να έχει μέλη μόνο ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Ο ΣΕΤΕ είναι υπέρ του μετασχηματισμού του ΞΕΕ σε Τουριστικό Επιμελητήριο και στη συνέχεια της δυνατότητάς του να εντάξει και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις. Σε κάθε όμως περίπτωση, η δυνατότητα ένταξης και φορέων επιχειρήσεων εκφεύγει πλήρως του επιμελητηριακού ρόλου, αλλοιώνει τον χαρακτήρα του Επιμελητηρίου και διαστρεβλώνει την αντιπροσωπευτικότητα και τον ρόλο των συνδικαλιστικών κλαδικών φορέων.

Άρθρο 30

Προτείνεται επαναδιατύπωση ως εξής, με στόχο να ενταχθούν και τα μη κύρια τουριστικά καταλύματα και το κόστος να εκλογικευθεί περαιτέρω:

Το άρθρο 13 παράγραφος 4 του ν. 2971/2001 τροποποιείται ως εξής:
«Το αντάλλαγμα, το οποίο δύναται να αναπροσαρμόζεται με απόφαση του Υπουργού
Οικονομικών για την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας πλην Τ.Δ.Κ. σε όμορα τουριστικά καταλύματα κάθε μορφής και καταβάλλεται στο Δημόσιο, υπολογίζεται από τον πολλαπλασιασμό του ενός ογδόου (1/8) της τιμής δίκλινου δωματίου μετά λουτρού, χωρίς λοιπές επιβαρύνσεις, όπως η τιμή αυτή δηλώνεται στο ΞΕΕ ή στη ΣΕΕΔΔΕ, για κάθε τουριστικό κατάλυμα επί τον αριθμό των δωματίων του καταλύματος.»

Άρθρο 32

Πάγια άποψη του ΣΕΤΕ είναι η κατάργηση παραβόλων υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν το τελικό κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να εξομοιωθεί το κόστος των παραβόλων των κύριων τουριστικών καταλυμάτων με τα μη κύρια της αντίστοιχης κατηγορίας τα οποία με την προτεινόμενη ρύθμιση χρεώνονται κατά 50% περισσότερο.

Άρθρα 33 και 35

Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να χορηγούνται νέες άδειες σε μεταχειρισμένα λεωφορεία. Η πραγματική απελευθέρωση των χερσαίων μεταφορών θα επιτευχθεί μεταξύ άλλων και με την ισότιμη αντιμετώπιση των λεωφορείων των ΚΤΕΛ με τα τουριστικά λεωφορεία. Υπάρχει μνημονιακή δέσμευση και κατά συνέπεια, η διάταξη αυτή δεν μπορεί να προωθηθεί.
Άρθρο 36

Στην συμπλήρωση των διατάξεων του νόμου 4093/2012, πρέπει να γίνει η επέκταση των διατάξεων του άρθρου 33 και ειδικότερα σύμφωνα με την παρ. 5 της υποπαρ. Η2, ώστε να συμπεριληφθούν όλα τα τουριστικά καταλύματα και όχι μόνο τα κύρια στην δυνατότητα χρήσης μεταφορικού μέσου, για τη δωρεάν μεταφορά των επιβατών τους από και προς τα σημεία άφιξης και αναχώρησης. Η διατύπωση επίσης της παρ. Η2 ακυρώνει στην πράξη τη δυνατότητα να συμπεριληφθούν και τα τουριστικά γραφεία.

Άρθρο 37

Εξαιρετικής σημασίας για την ποιότητα των τουριστικών υπηρεσιών είναι η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των κλιμακίων ελέγχου. Προτείνεται να προβλέπεται η δυνατότητα μεταφοράς τέτοιων αρμοδιοτήτων και σε πιστοποιημένες ελεγκτικές εταιρείες του ιδιωτικού τομέα.

Προτείνεται επίσης να προστεθεί στο σχέδιο νόμου παράγραφος αναφορικά με τον νόμο 393/1976 (Α199) για τα ηλεκτρονικά γραφεία ταξιδίων που θα καθορίζει την γραφειακή εγκατάσταση τους, την υποχρέωση ασφάλισης στο ΤΑΝΠΥ καθώς και  τις απαραίτητες δικλείδες ελέγχου (άδεια λειτουργίας - σήμα ΕΟΤ) ως ισχύουν για όλα τα τουριστικά γραφεία, χωρίς καμία διάκριση. Επίσης, θα πρέπει να προβλεφθούν και να εφαρμοσθούν οι ελάχιστες προδιαγραφές οργάνωσης και λειτουργίας των Οργανωτών Συνεδρίων (άδεια λειτουργίας - σήμα ΕΟΤ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου