- "Πετάει" η γαλλική αγορά στην Ελλάδα
- Δείτε εδώ την πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση του Cyril Manguso. 1,4 εκ. Γάλλοι τουρίστες και +24,2% στα έσοδα!!!
- "Αεροπλάνα και βαπόρια" για την Λευκάδα!!!
Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εκδήλωση για την σύνδεση Επιμελητηρίων και Τουρισμού, διοργάνωσε η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων και το ΕΒΕΑ στην Αθήνα, με την συμμετοχή προέδρων Επιμελητηρίων από όλη την Ελλάδα, εκπροσώπων διμερών Επιμλεητηρίων, αλλά και επαγγελματιών του Τουρισμού.
Η εκδήλωση άνοιξε με ομιλία του προέδρου της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ Κων/νου Μίχαλου, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημασία του Τουρισμού για την ελληνική οικονομία.
Είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μίχαλος: "...
Η πρωτοβουλία αυτή είναι μέρος της προσπάθειάς μας να στηρίξουμε, ως Επιμελητηριακή Κοινότητα, την ποιοτική και βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.
Να αναδείξουμε τον καίριο ρόλο της
Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας, στο πλαίσιο της ανάδειξης και
αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού. Να
εντοπίσουμε τα προβλήματα, αλλά και τις δυνατότητες της μικρομεσαίας
τουριστικής επιχείρησης να λειτουργήσει ως μοχλός αναβάθμισης των
υπηρεσιών και των εμπειριών που προσφέρει η χώρα μας στον επισκέπτη".
Και
συνέχισε: "Αν υπάρχει στη χώρα μας ένα αδιαμφισβήτητο success story τα
τελευταία δύο χρόνια, αυτό λέγεται «ελληνικός τουρισμός».
Εν μέσω μιας πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, αποδείχθηκε περίτρανα ότι ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας. Ο κλάδος που ακόμα και κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες, δεν παύει να στηρίζει την οικονομία και την απασχόληση στον τόπο.
Δεν παύει να δημιουργεί θέσεις εργασίας και ευκαιρίες, να αυξάνει τα εισοδήματα του πληθυσμού της Περιφέρειας, αλλά και να συμπαρασύρει στην ανάπτυξη πολλούς ακόμη κλάδους της τοπικής οικονομικής δραστηριότητας.
Είναι γεγονός ότι ο τουρισμός λειτούργησε ως βασική κινητήριος δύναμη για την επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης εντός του 2014, επιτυγχάνοντας εντυπωσιακή αύξηση μεγεθών.
- Με 23 εκατ. αφίξεις ξένων επισκεπτών
- με άμεση συνεισφορά 14 δισ. ευρώ στα έσοδα της χώρας
- με τη δημιουργία 115.000 νέων θέσεων εργασίας στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου
- με εκτιμώμενη, άμεση και έμμεση, συμμετοχή στο ΑΕΠ της χώρας σε ποσοστό άνω του 20%
ο τουρισμός έχει ήδη αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια ανάκαμψης.
Ωστόσο, η δυναμική αυτή δεν πρέπει να προκαλεί εφησυχασμό. Και δεν πρέπει, βεβαίως, να τίθεται σε κίνδυνο, με άστοχες κινήσεις.
Τώρα, περισσότερο από ποτέ, χρειάζεται σχέδιο, σοβαρότητα και προσοχή, τόσο από πλευράς της Πολιτείας, όσο και από τους φορείς, τις επιχειρήσεις και τις τοπικές κοινωνίες.
Το πολύτιμο κεφάλαιο φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς που διαθέτει η χώρα μας, θα πρέπει να αξιοποιηθεί με βάση ένα σαφές όραμα, με σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, με μακρόπνοο σχέδιο, με υψηλό επαγγελματισμό, με καινοτόμες μεθόδους και πρακτικές.
Υπάρχουν ακόμη πολλά που πρέπει να γίνουν, με στόχο την αύξηση της ποιοτικής διαφοροποίησης και της άμβλυνσης της εποχικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος".
Και κατέληξε λέγοντας: "Χρειάζονται σύγχρονα εργαλεία ενίσχυσης και προβολής του εγχώριου τουριστικού προϊόντος.
Χρειάζεται αναζήτηση νέων αγορών και ομάδων – στόχων.
Χρειάζεται αναβάθμιση των απαραίτητων βασικών υποδομών, όπως είναι το οδικό δίκτυο, τα αεροδρόμια, τα λιμάνια και οι μαρίνες της χώρας.
Χρειάζεται μεγαλύτερη επένδυση στην ανάπτυξη ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο θρησκευτικός, ο γαστρονομικός, ο συνεδριακός, ο αγροτικός, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας.
Χρειάζεται κυρίως ένα περιβάλλον που θα επιτρέπει στον ιδιωτικό τομέα - και στη ραχοκοκαλιά του, που λέγεται Μικρομεσαία Επιχείρηση – να αναλάβει το ρόλο που του αναλογεί σε αυτή τη διαδικασία.
Γιατί, προϋπόθεση επιτυχίας της όποιας στρατηγικής ή σχεδίου εκ μέρους της Πολιτείας, είναι η αποτελεσματική ενεργοποίηση και συμμετοχή της επιχειρηματικής κοινότητας. Οι επιχειρήσεις είναι αυτές που οφείλουν να αντανακλούν το σύγχρονο τουριστικό προφίλ της χώρας. Και να το μετατρέπουν σε ελκυστική εμπειρία για τον επισκέπτη.
Αυτό απαιτεί νέα, σύγχρονα πρότυπα ποιότητας για τις τουριστικές επιχειρήσεις. Απαιτεί επένδυση στην εκπαίδευση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, για επιχειρηματίες και εργαζόμενους. Απαιτεί νέους μηχανισμούς για τη διευκόλυνση της δικτύωσης και της ανάπτυξης συνεργασιών σε διεθνές επίπεδο.
Χρειάζεται επίσης γενναία κίνητρα για την προσέλκυση κεφαλαίων, με απλούστερες διαδικασίες για την πραγματοποίηση επενδύσεων, με αποτελεσματικούς μηχανισμούς στήριξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στον κλάδο.
Σε αυτή την κατεύθυνση, η Πολιτεία οφείλει να αξιοποιήσει αποτελεσματικά τα διαθέσιμα εργαλεία, όπως ο νέος Επενδυτικός Νόμος και το νέο ΕΣΠΑ".
Ο Cyril Manguso
Μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση, έκανε ο γενικός διευθυντής του Sofitel Athens Airport και μέλος του ΔΣ του Ελληνο-Γαλλικου Εμπορικού Επιμελητηρίου Cyril Manguso.
Ο κ. Manguso έδωσε πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για τον εισερχόμενο τουρισμό από Γαλλία, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την περαιτέρω τουριστική συνεργασία των δύο χωρών.
Ο κ. Manguso έδωσε πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για τον εισερχόμενο τουρισμό από Γαλλία, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την περαιτέρω τουριστική συνεργασία των δύο χωρών.
Τις πολύ σημαντικές και ενδιαφέρουσες δράσεις για την ανάπτυξη του Τουρισμού στη Λευκάδα, παρουσίασε ο πρόεδρος του ομώνυμου Επιμελητηρίου κ. Σωτήριος Σκιαδαρέσης, η ομιλία του οποίου ακολουθεί:
" Λαμβάνοντας το λόγο θα ήθελα να συγχαρώ όσους εργάστηκαν για την σημερινή εκδήλωση και ιδιαιτέρως αισθάνομαι την ανάγκη να συγχαρώ τον Πρόεδρο του ΕΒΕΑ και της ΚΕΕΕ, κο Μίχαλο για την πρωτοβουλία της διοργάνωσης της σημερινής ημερίδας, που εκτιμώ ότι είναι πολύ σημαντική για 2 βασικούς λόγους:
1. Ο πρώτος συνίσταται στο ότι μέσα από την ανάδειξη των σημερινών παρουσιάσεων θα γίνει μια εποικοδομητική ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών
2. Ο δεύτερος, εξίσου σημαντικός, λόγος αφορά τη συνολική ανάδειξη του έργου του Επιμελητηριακού θεσμού.
Αποτελεί πεποίθηση μου ότι η σημερινή παρουσίαση δεν πρέπει να απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο στους αξιότιμους συνάδελφους, αλλά θεωρείται μια συμβολική παρουσίαση που αφορά:
- Την ανάδειξη της σημαντικής συνεισφοράς του επιμελητηριακού θεσμού στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας συνολικά,
- Αλλά και όσους μετέχουν σε αποφάσεις που καθορίζουν το μέλλον του Επιμελητηριακού θεσμού αλλά και το μέλλον του τουρισμού στην χώρα και δεν γνωρίζουν την έκταση του έργου που επιτελούμε στον τόπο μας για την τουριστική ανάδειξη των περιοχών μας.
Η διοίκηση του Επιμελητηρίου Λευκάδας, το οποίο εκπροσωπεί έναν αμιγώς τουριστικό προορισμό και συνεπώς η βιωσιμότητα των μελών του κρίνεται σημαντικά από την ανάπτυξη του τουριστικού τομέα, θεώρησε αυτονόητη τη στρατηγική της απόφαση, ο τουρισμός να αποτελέσει τον κύριο μοχλό για την οικονομική ανάπτυξη του τόπου.
Το ζητούμενο ήτανε πώς θα εφαρμόσουμε την στρατηγική αυτή, και φυσικά το πιο σημαντικό από όλα, το πώς θα εξασφαλίσουμε την αποτελεσματικότητα των ενεργειών και του έργου μας.
Οι βασικές κατευθυντήριες γραμμές της στρατηγικής μας ήταν και είναι οι ακόλουθες:
Αποδεχτήκαμε ότι η τουριστική ανάπτυξη και προβολή απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία, και μάλιστα παρά το γεγονός της δραστηριοποίησης μελών της διοικητικής επιτροπής μας με τον τουρισμό.
Κρίναμε σκόπιμο, λοιπόν, να συνεργαστούμε με ειδικό συνεργάτη που διαθέτει την κατάλληλη γνώση και εμπειρία.
Η δεύτερη κατεύθυνση αφορά τη συνέργεια και τη συλλογικότητα με όλους τους εμπλεκόμενους τουριστικούς φορείς.
Είναι γεγονός ότι η έλλειψη συνεργασίας αποτελεί κατά γενική ομολογία ένα διαχρονικό πρόβλημα που αφορά όλη τη χώρα.
Η έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ όλων των φορέων που εμπλέκονται στον τουρισμό και οφείλεται είτε σε διαφορές πολιτικών παρατάξεων είτε σε προσωπικές φιλοδοξίες, είτε σε επιχειρηματικά συμφέροντα, δεν οδηγεί πουθενά και δεν έχουμε πια αυτή την πολυτέλεια.
Στη πορεία του έργου μας και, εφόσον είχαμε έμπρακτα επιδείξει έργο, προβήκαμε στη δημιουργία τουριστικής επιτροπής στο Επιμελητήριο για προφανείς λόγους - κοινή συμπόρευση, αξιοποίηση εμπειρίας, αποδοτικότερη αξιοποίηση κονδυλίων και αποφυγή διαχρονικών προβλημάτων με αλληλοεπικαλύψεις, άστοχες ενέργειες και όλα τα κακώς κείμενα του παρελθόντος.
Η Τρίτη κατεύθυνση ήταν η συνεργασία με όμορους προορισμούς,
ένα εξίσου διαχρονικό ελληνικό πρόβλημα που όλοι το γνωρίζουμε και ονομάζεται τοπικισμός.
Ειδικά στην περίπτωση της Λευκάδας η επιδίωξη συνεργασίας με όμορους νομούς αποτελούσε ΜΟΝΟΔΡΟΜΟ, διότι μαζί με τη Πρέβεζα και την Αιτωλοακαρνανία αλλά ακόμη και με την Θεσπρωτία μοιραζόμαστε το ίδιο αεροδρόμιο: το Άκτιο.
Συνεπώς, αναφερόμαστε σε ένα ευρύτερο τουριστικό προορισμό και είναι προφανές ότι κάθε υποψήφιος tour operator ή αεροπορική εταιρεία θα εξετάσει τις προοπτικές του συνολικά.
Θεωρείται ανεφάρμοστο και μη αποτελεσματικό υπό αυτές τις συνθήκες η Λευκάδα ή η Πρέβεζα να κινούνται μεμονωμένα πχ. σε ότι αφορά το άνοιγμα νέων αγορών ή την επίτευξη μιας νέας αεροπορικής σύνδεσης από τη στιγμή που μοιράζονται το ίδιο αεροδρόμιο.
«Η ισχύς εν τη ενώσει» υπήρξε η κατευθυντήρια γραμμή των αποφάσεων και των ενεργειών μας, αφού κατ’ αυτό τον τρόπο έχουμε τη δυνατότητα επίτευξης σημαντικών δράσεων και μάλιστα με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Εξάλλου η παρούσα οικονομική συγκυρία δεν επιτρέπει διαφορετικό προσανατολισμό.
Σε αυτή την κατεύθυνση υπήρξε πλήρης ταύτιση απόψεων με τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Πρέβεζας, κο Γιάννη Γιαμά. Για το λόγο αυτό, ηγηθήκαμε μιας άτυπης σύμπραξης - ενός συμβουλίου, και των δυο προορισμών, στο οποίο προσκλήθηκαν και μετείχαν όλοι οι εκπρόσωποι των ιδιωτικών και δημόσιων τουριστικών φορέων της ευρύτερης περιοχής. Λευκάδας, Πρέβεζας και Αιτ/νίας.
Πίσω από αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές βρίσκεται η πολυσυζητημένη στρατηγική της ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ, η οποία ειδικά στον τουριστικό χώρο είναι ακόμα πιο επιβεβλημένη, αλλά και πολύ πιο δύσκολη στην εφαρμογή της λόγω των διαχρονικών προβλημάτων και νοοτροπιών, για τα οποία έκανα λόγο ανωτέρω.
Όμως, η αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων και η επίτευξη της εξωστρέφειας αποτέλεσε ουσιαστικά και τη πρόκληση που οφείλαμε να αντιμετωπίσουμε ως Διοίκηση.
Το έργο που έχουμε μέχρι αυτή τη στιγμή επιτελέσει ως Επιμελητήριο Λευκάδας προφανώς θα αδικηθεί, αν επιχειρήσω να το παρουσιάσω μέσα σε 5 λεπτά. Αυτό, όμως, που έχει την μεγαλύτερη σημασία σχετίζεται με τα αποτελέσματα που έχουμε κατορθώσει μέσω των ενεργειών μας.
Δεν θα αναφερθώ στην αποτελεσματικότητα των ενεργειών προβολής, διότι πιστεύω ότι αφενός αποτελεί μια πολύ δύσκολη και πολύπλοκη διαδικασία που οφείλεται κυρίως στην έλλειψη αξιόπιστων μηχανισμών αξιολόγησης εν γένει στην Ελλάδα και αφετέρου απαιτείται και ένας εύλογος χρόνος για να αξιολογήσει κανείς συνολικά την αποτελεσματικότητα.
Αντίθετα, ενέργειες που αφορούν πωλήσεις του προορισμού έχουν απτά και αναμφισβήτητα μετρήσιμα αποτελέσματα. Σήμερα θα αναφερθώ σε 3 επιλεγμένα και ενδεικτικά σημεία που υποδηλώνουν την αποτελεσματικότητα του έργου μας:
Πρώτον το 2013, κατόπιν πολύμηνης προσπάθειας του Επιμελητηρίου επιτυγχάνεται η αεροπορική σύνδεση Άκτιο – Βενετία με την εταιρία low cost VOLOTEA
Οι πτήσεις ξεκινούν τον Ιούνιο του 2014 με 20 συνολικά αεροπορικές συνδέσεις.
Η σύνδεση το 2014 συνέβαλε στην αύξηση της ιταλικής αγοράς κατά 47% (συγκριτικά με τη κίνηση του 2013)
• Η πτήση εδραιώθηκε και μακροπρόθεσμα, αφού η σύνδεση συνεχίζεται και τη περίοδο 2015
• Ενώ δημιουργούνται πλέον προοπτικές σύνδεσης και με άλλες πόλεις της Ιταλίας.
Δεύτερον η Λευκάδα εντάσσεται το 2015, και μάλιστα για πρώτη φορά στα χρονικά, στο πρόγραμμα κρουαζιέρας της Seabourn, η οποία, όπως πολλοί από εσάς ήδη γνωρίζετε, αποτελεί όχι μόνο μια από τις καλύτερες εταιρείες του κόσμου στο είδος της αλλά διακινεί επιβάτες που ανήκουν στην υψηλότερη παγκοσμίως εισοδηματική τάξη.
• Με τεκμηριωμένους υπολογισμούς τα προσδοκώμενα έσοδα στη τοπική οικονομία θα κυμανθούν περίπου στα 1,5 - 2 εκ. ευρώ μόνο για το 2015, ενώ η μακροπρόθεσμη συμβολή στην τοπική οικονομία είναι τεράστιας οικονομικής σημασίας.
• Οι προσεγγίσεις γίνονται στη χαμηλή και μεσαία περίοδο συμβάλλοντας σημαντικά στην τόνωση της μαζικής εστίασης και των εμπορικών καταστημάτων αλλά και εν γένει στο διαχρονικό πρόβλημα της εποχικότητας.
• Τοποθετεί τη Λευκάδα στο παγκόσμιο ταξιδιωτικό χάρτη της κρουαζιέρας για πρώτη φορά και συμβάλλει σημαντικά στην αναγνωρισιμότητα του νησιού.
• Δημιουργεί μεγάλες προοπτικές για την προσέλκυση και άλλων εταιρειών κρουαζιέρας
• Είμαστε ήδη κοντά στην ανακοίνωση και μιας ακόμη εταιρείας κρουαζιέρας, που ενδιαφέρεται να συμπεριλάβει την Λευκάδα στα σχέδια της.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω ότι το επιτεύγμα της κρουαζιέρας θεωρούνταν τα προηγούμενα χρόνια άπιαστο όνειρο, καθώς οι υπεύθυνοι του Δήμου και της Περιφερειακής Ενότητας Λευκάδας ή της πρώην Νομαρχίας διατείνονταν ότι δεν μπορούμε να έχουμε πελάτες κρουαζιέρας, αν πρώτα δεν φτιαχτεί ένα μεγάλο λιμάνι.
Όταν μάλιστα τους μιλούσα για τουρισμό κρουαζιέρας και κρουαζιερόπλοια, με λοιδορούσαν.
Τρίτον Μόλις πρόσφατα (πριν 1,5 μήνα), καταφέραμε αυτό που ζητούσαν όλοι οι φορείς του τουρισμού αλλά και η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του αεροδρομίου του Ακτίου, αλλά και αυτό που προσπαθούσαν να πετύχουν οι τοπικές Αυτοδιοικήσεις εδώ και 7 χρόνια:
Την αεροπορική σύνδεση με την Αθήνα
Μια μεγάλη επιτυχία που ήρθε κατόπιν πολύμηνης προσπάθειας και προετοιμασίας, αλλά και κατ’ επανάληψη συναντήσεων με στελέχη της Aegean.
Η σύνδεση αποτελεί τη μοναδική νέα πτήση εσωτερικού μεταξύ των 38 νέων δρομολογίων του 2015 που ανακοίνωσε η εταιρεία, με 3 εβδομαδιαία δρομολόγια την καλοκαιρινή περίοδο.
Προφανώς, η σύνδεση αυτή -μεταξύ άλλων- ανοίγει το δρόμο σε χώρες όπου δεν υπάρχει απευθείας αεροπορική σύνδεση με το Άκτιο και αποτελεί μια σημαντική επιλογή πρόσβασης για τον εσωτερικό τουρισμό. Παράλληλα, ανοίγει νέες ειδικές αγορές και ενδυναμώνει σημαντικές υπάρχουσες, όπως το charter sailing.
Θέλω να τονίσω ότι ο σκοπός επετεύχθη από την στιγμή που προσεγγίσαμε τεχνοκρατικά το θέμα και ξεφύγαμε από την λογική της άσκησης πίεσης στον αρμόδιο Υπουργό ως προς το αίτημα αυτό.
Φυσικά, θα ήμουνα αγνώμων, αν δεν ανέφερα την συμβολή της αεροπορικής εταιρείας Aegean, που επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά την έμπρακτη και ουσιαστική συμβολή της στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.
Κυρίες και κύριοι,
Θέλω να κάνω μερικές σημαντικές διευκρινήσεις που αφορούν την αποτελεσματικότητα των προαναφερόμενων ενδεικτικών ενεργειών, διότι υπάρχουν και είναι σε εξέλιξη και άλλες εξίσου σημαντικές
• Θα πρέπει να υπογραμμίσω ότι δεν ήμασταν διεκπεραιωτές μιας εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τις εν λόγω εταιρείες.
Κάναμε σχεδιασμό, θέσαμε στόχους, εμείς κτυπήσαμε την πόρτα όλων των προαναφερόμενων εταιρειών και δεν ήρθαν αυτές σ’ εμάς…..
Με άλλα λόγια αναπτύξαμε τις πωλήσεις του προορισμού κάτω από τις αρχές που ισχύουν για κάθε εταιρεία, κάναμε δηλαδή ότι θα έκανε κάθε επιχειρηματίας για την επιχείρηση του.
• Για τα παραπάνω επιτεύγματα δεν δόθηκε καμία απολύτως χρηματοδότηση στις εταιρείες, και είναι περιττό να αναφέρω ότι διατέθηκαν πολύ περιορισμένα κονδύλια.
• Όλες οι κινήσεις μας έγιναν με γνώμονα την διαφάνεια και τη δημόσια παρουσίαση των ενεργειών μας στην τοπική επιχειρηματική κοινωνία
Επίσης, η συνολική μας πορεία δεν είναι μόνο απόρροια της εξωστρέφειας και των 3 κατευθυντήριων γραμμών της στρατηγικής που προανέφερα.
• Ξεκινήσαμε από το μηδέν, κυριολεκτικά, χωρίς κανένα επικοινωνιακό εργαλείο, και στηριχτήκαμε κυρίως στη δημιουργία ενός επαγγελματικού και τεχνοκρατικού power point που για πρώτη φορά γίνονταν στην Λευκάδα με στοιχεία και χρηστικές πληροφορίες που χρειάζεται η κάθε αγορά, ο κάθε επαγγελματίας, για να αξιολογήσει τη συνεργασία. Mε άλλα λόγια είχαμε εντελώς διαφορετική παρουσίαση, για να στοχεύσουμε την κρουαζιέρα, τις αεροπορικές εταιρίες, τις νέες αγορές, κοκ.
• Χρειάστηκε πολύς κόπος, υπομονή, οργάνωση, έγκαιρος προγραμματισμός και κυρίως μεθοδικότητα.
Φυσικά είναι προφανές -και δεν χρειάζεται να αναφέρω όλα τα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε στο έργο μας- αφού οι λέξεις οργάνωση και έγκαιρος προγραμματισμός δεν υφίστανται ως έννοιες στο σχεδιασμό άλλων φορέων που ‘’υποτίθεται’’ ότι διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην τουριστική προβολή του τόπου μας.
Πέραν όμως της αποτελεσματικότητας, η σημαντικότερη επιτυχία του έργου μας ως Επιμελητήριο Λευκάδας αποτελεί το γεγονός ότι όλες οι ενέργειες υλοποιήθηκαν μέσα από ένα φορέα δημοσίου δικαίου και από μόνο του αυτό είναι πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα.
Θα μου επιτρέψετε να πω ότι αυτό αφορά όλα τα Επιμελητήρια και όχι μόνο το Επιμελητήριο Λευκάδος.
Διότι, κυρίες και κύριοι, πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι ο θεσμός που εκπροσωπούμε διοικείται από επιχειρηματίες, ως εκ τούτου από ανθρώπους που αφουγκράζονται, βιώνουν και γνωρίζουν τα προβλήματα της αγοράς.
ΣΥΝΕΠΩΣ μπορούν να πάρουν τις πλέον κατάλληλες αποφάσεις, γρήγορα και με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Σε όλα αυτά και στη συνολική πορεία μας βρεθήκαμε για 2 χρόνια και μέχρι πρότινος (ευελπιστώ!) στο στόχαστρο μιας μνημονιακής πολιτικής για την άρση της υποχρεωτικότητας και σε μια σύγκρουση με άλλους θεσμικούς φορείς που διεκδικούσαν την εγγραφή των μελών μας !!
Όλα αυτά, πέραν της πραγματικής οικονομικής αδυναμίας ελάχιστης μερίδας των μελών μας να καταβάλουν την ετήσια συνδρομή, οδήγησαν επιπρόσθετα και σε μια αδιαφορία ακόμα και αυτών των επαγγελματιών που μπορούσαν να καταβάλουν την ετήσια συνδρομή τους.
Αυτή η πολιτική περιόρισε σε μεγάλο βαθμό τα έσοδα των Επιμελητηρίων τον τελευταίο χρόνο,
Ενώ, ταυτόχρονα η κωλυσιεργία από την πλευρά της πολιτείας για τη αντιμετώπιση της άρσης της υποχρεωτικότητας αποτέλεσε και αποτελεί σημαντικό πρόβλημα για το μελλοντικό σχεδιασμό του έργου μας!
Είναι ευνόητο ότι δεν μπορούμε να συνεχίζουμε να πορευόμαστε με αποφάσεις τελευταίας στιγμής. Εμείς μέχρι το τέλος του 2014 προγραμματίσαμε τουριστικά τι θα κάνουμε το 2016.
Και εύλογα, λοιπόν, (κυρίες και κύριοι) κανείς διερωτάται:
• Όταν ο τουρισμός, κατά κοινή αποδοχή όλων, αποτελεί σήμερα το σημαντικότερο μοχλό της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας αλλά και κάθε τουριστικής περιοχής,
• Όταν ο θεσμός των Επιμελητηρίων συμβάλλει έμπρακτα και αποτελεσματικά στην κατεύθυνση αυτή, όπως ήδη ακούσαμε και θα ακούσουμε στη συνέχεια και από τους αξιότιμους συνάδελφους,
• Όταν φέτος κάνουμε λόγο για μια χρονιά στην οποία σημειώθηκε ρεκόρ αφίξεων και αεροπορικών συνδέσεων, και φυσικά όλοι σπεύδουν να διεκδικήσουν τα εύσημα,
Εύλογα διερωτάται κανείς με ποιο σκεπτικό αποφασίστηκε η υπονόμευση της αξίας και του κύρους του επιμελητηριακού θεσμού, όταν έμπρακτα έχει συμβάλει καθοριστικά στην τοπική αλλά και εθνική οικονομική ανάπτυξη;
Ως προς αυτό βέβαια ενδεχομένως να φέρουμε και εμείς -ως επιμελητηριακοί- ευθύνη, αφού έχουμε επιλέξει μια πολιτική χαμηλών τόνων για αυτά που έχουμε επιτύχει και επιτυγχάνουμε καθημερινά.
Και ενδεικτικά θα αναφέρω την περίπτωση που αφορά τη κίνηση από γνωστή αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, που όλοι γνωρίζουμε ότι διακινεί ένα πολύ σημαντικό αριθμό αλλοδαπών επισκεπτών.
Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η επίτευξη της σύνδεσης έχει γίνει με πρωτοβουλία του Επιμελητηριακού θεσμού (σε όλα τα επίπεδα – νομικά, οικονομικά και λειτουργικά). Επίσης, είναι περιττό να αναφέρω την έλλειψη αξιοπιστίας φορέων που αρχικά συναίνεσαν ως προς τη συμμετοχή τους στις προσπάθειες που καταβάλλονταν, αλλά όταν ήρθε η στιγμή της εκπλήρωσης των οικονομικών τους υποχρεώσεων σφυρίζανε αδιάφορα!
Λογικά σήμερα θα έπρεπε να συζητάμε το πώς θα ενδυναμώσουμε το θεσμό έτι περαιτέρω προκειμένου να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη που είναι σε θέση να προσφέρει! και όχι να τον αποδυναμώσουμε.
Ολοκληρώνοντας την σύντομη εισήγησή μου θα ήθελα να διατυπώσω τον εξής προβληματισμό: Αν αποδυναμωθούν τα Επιμελητήρια, ποιος τοπικός θεσμικός φορέας θα μπορέσει να επιτελέσει το έργο που προσφέρουμε προς όφελος των τοπικών επιχειρήσεων αλλά και συνολικά στην τουριστική ανάπτυξης της χώρας;
Οι καταχρεωμένοι Δήμοι; ή μήπως οι Περιφέρειες που παρόλο που αναλαμβάνουν επιδοτούμενα έργα για την τουριστική προβολή του τόπου τους:
• Δεν έχουν καμία στελεχιακή υποδομή.
• Έχουν εικονικά τμήματα τουρισμού.
• Έχουν όλοι άποψη για όλα.
• Έχουν δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία.
Φυσικά για να είμαι ακριβοδίκαιος υπάρχουν και μερικοί άνθρωποι με φιλότιμο που όμως δεν μπορούν να κάνουν τίποτα μέσα σε αυτό το περιβάλλον.
ΟΜΩΣ, Κυρίες και κύριοι
η εποχή του ερασιτεχνισμού αλλά ακόμα και του φιλότιμου δεν οδηγεί πουθενά και έχει περάσει ανεπιστρεπτί.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι μας ότι σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά τα Επιμελητήρια είναι απολύτως απαραίτητα για την ανάπτυξη της χώρας!
Αν μάλιστα τα Επιμελητήρια δεν υπήρχαν σαν θεσμός στην χώρα, η ίδρυση τους θα ήταν ένα από τα πρώτα πράγματα που θα έπρεπε να ζητήσει η τρόικα από την χώρα μας να θεσμοθετηθεί, ώστε να βοηθηθεί η ανάπτυξη και η έξοδος από την κρίση".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου