Με επιστολή προς τον Κωστή Χατζηδάκη, υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και κοινοποίηση προς την Όλγα Κεφαλογιάννη, υπουργό Τουρισμού, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης απέστειλε τις προτάσεις του Συνδέσμου που αφορούν στην άρση των σημαντικότερων εμποδίων για την ενίσχυση της ποιότητας και ανταγωνιστικότητας της ελληνικής τουριστικής επιχειρηματικότητας.
Στο πλήρες πακέτο των προτάσεων περιέχονται θέματα όπως οι αδειοδοτήσεις, η άρση των μονοπωλίων, ο αναπτυξιακός νόμος, φορολογικά θέματα, θαλάσσιος τουρισμός, κρουαζιέρα, αερομεταφορές, κ.ο.κ..
Λόγω της σημασίας της, δημοσιεύουμε αυτούσια την επιστολή και τις προτάσεις ανά τομέα.
Καλό διάβασμα
Α. ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
1. Περιβαλλοντική αδειοδότηση
Πρόβλημα
Μεγάλες καθυστερήσεις στις διαδικασίες έγκρισης μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ). Καμία δέσμευση από τις αρμόδιες υπηρεσίες ως προς την τήρηση τιθέμενων προθεσμιών. Πλήθος συναρμοδιοτήτων. Πολλαπλές επισκέψεις επενδυτή για προώθηση φακέλου.
Πρόταση
Εκπόνηση / υιοθέτηση απλών προδιαγραφών ΜΠΕ. Καθιέρωση ρήτρας άπρακτων προθεσμιών. Αδειοδότηση μια στάσης outsourcing του ελέγχου ΜΠΕ.
2. Άδεια εγκατάστασης λειτουργίας
Πρόβλημα
Παρά τις πρόσφατες βελτιώσεις στην αδειοδότηση τουριστικών καταλυμάτων, η χορήγηση αδειών εγκατάστασης-λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων παραμένει εξαιρετικά γραφειοκρατική.
Πρόταση
Περαιτέρω μείωση του αριθμού των απαιτούμενων δικαιολογητικών κατά 50%. Χορήγηση ηλεκτρονικής άδειας λειτουργίας για κάθε είδος τουριστικής δραστηριότητας, άμεσα με την υποβολή του φακέλου. Κατάργηση των πολλαπλών αδειών και χορήγηση ενός σήματος λειτουργίας ανά επιχείρηση. Αδειοδότηση μίας στάσης. Καθιέρωση ρήτρας άπρακτων προθεσμιών.
3. Χωροθέτηση
Πρόβλημα
Ανεπαρκής χωροταξικός σχεδιασμός για τουριστικές επενδύσεις. Μη ανταγωνιστικοί όροι δόμησης για τουριστικά καταλύματα. Μεγάλη απόσταση από τον αιγιαλό. Ανυπαρξία κινήτρων για δημιουργία τουριστικών επενδύσεων αιχμής, υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Πρόταση
Ολοκλήρωση του ειδικού χωροταξικού για τον τουρισμό, πολεοδομικά κίνητρα για επενδύσεις υψηλής ποιότητας και απόδοσης. Μείωση της απόστασης δόμησης από την γραμμή του αιγιαλού στα 30μ., όσο και για την κατοικία και την βιομηχανία.
Β. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ
1. Μείωση του ΦΠΑ της εστίασης από το 23% στο 13%.
2. Μείωση ΦΠΑ στο επίπεδο του 6,5% σε όλο το τουριστικό πακέτο, συμπεριλαμβανομένης και της ακτοπλοΐας.
3. Αποφυγή φορολόγησης μεγάλης ακίνητης περιουσίας για τα τουριστικά εργαλεία δουλειάς, όπως ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, χώρους γραφείων και υποστηρικτικών υποδομών άλλων τουριστικών δραστηριοτήτων. Στο Αρ. 35 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58 Α’) προβλέπεται πως «Για τα έτη 2010, 2011 και 2012 η αξία των ιδιοχρησιμοποιούμενων ακινήτων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων οποιασδήποτε μορφής υπάγεται σε φόρο με συντελεστή 0,33‰. Για την περίπτωση αυτή δεν έχει εφαρμογή το ελάχιστο όριο του ενός (1) ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο των κτισμάτων.». Δεδομένου πως για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις τα ακίνητα αποτελούν «εργαλεία δουλειάς», έχουν δε επιβαρυνθεί την τελευταία τριετία της ύφεσης με νέα τέλη και φόρους, πρέπει να παραταθεί για τουλάχιστον πέντε έτη η εν λόγω πρόβλεψη. Επιπλέον, στην περίπτωση των μισθωμένων ξενοδοχειακών ακινήτων όπου ο ιδιοκτήτης εισπράττει μίσθωμα (σημειώνεται ότι υπάρχουν πολλά ακίνητα όπου ιδιοκτήτης-εκμισθωτής είναι το Δημόσιο), είναι σαφές ότι πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι, αφενός τα μισθώματα που έχουν προσδιοριστεί κατά τα παρελθόν δεν έχουν λάβει υπ’ όψιν τις αλλεπάλληλες αυξήσεις αντικειμενικών αξιών των τελευταίων χρόνων, αφετέρου δε έχουν υποστεί αναπροσαρμογές προς τα κάτω την τελευταία τριετία είτε βάσει νομοθετικών διατάξεων είτε λόγω της οικονομικής ύφεσης. Σε πολλές επίσης περιπτώσεις δεν εισπράττονται καν και οι υποθέσεις βρίσκονται στα δικαστήρια. Η όποια παράταση, πρέπει οπωσδήποτε να διαλαμβάνει και τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις οι οποίες για την εξεύρεση ρευστότητας έχουν προχωρήσει στη διαδικασία του “sell and lease back”, καθώς επίσης και τις ατομικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες λίστες του Ξ.Ε.Ε.
4. Αναγνώριση της παροχής στέγασης, σίτισης και στολών των εργαζομένων σε τουριστικές επιχειρήσεις εποχικής λειτουργίας ως παραγωγική δαπάνη, χωρίς να χαρακτηρίζεται ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες (παροχή σε είδος).
5. Κατάργηση του περιορισμού της ΠΟΛ. 1036/2.3.2006, κοινοποίηση ορισμένων διατάξεων του ν. 3427/27.12.2005 (ΦΕΚ 312Α’) που αφορούν στη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων και συγκεκριμένα της παρ. Ζ όπου ορίζεται ότι αναγνωρίζεται η δαπάνη εκδηλώσεων, συνεδρίων κλπ μόνο στον νομό που εδρεύει η επιχείρηση.
6. Ενιαίος συντελεστής φόρου για τις εταιρίες ανεξάρτητα νομικής μορφής.
7. Μείωση του μέγιστου φορολογικού συντελεστή στο 15% και των διανεμόμενων κερδών στο 30%.
8. Δημιουργία γραφείου συμψηφισμού στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για τον συμψηφισμό απαιτήσεων και υποχρεώσεων των επιχειρήσεων με το στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα.
9. Πλήρης κατάργηση του ΚΒΣ.
10. Ηλεκτρονική τιμολόγηση.
11. Κατάργηση της υποχρεωτικής υποβολής των πάσης φύσεως συμφωνητικών των εμπορικών συναλλαγών στις εκάστοτε ΔΟΥ, λόγω συχνών τροποποιήσεων (προσφορές, εκδηλώσεις, κλπ).
12. Φορολόγηση των πάσης φύσεως σχηματισθέντων αφορολογήτων αποθεματικών των προηγούμενων χρήσεων με δικαίωμα διανομής τους ή κεφαλαιοποίησής τους για την άμεση είσπραξη χρημάτων από το Δημόσιο.
13. Με την εφαρμογή του μέτρου της πληρωμής όλων των επιχειρηματικών συναλλαγών μέσω του τραπεζικού συστήματος θα ήταν σκόπιμο να δοθεί η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να εξυγιάνουν το ενεργητικό τους με τη διαγραφή των πλασματικών ταμειακών διαθεσίμων και μείωση της καθαρής τους θέσης μέσω της διανομής των αποτελεσμάτων, αφού φορολογηθούν για το ποσό αυτό με έναν χαμηλό συντελεστή. Ο φόρος αυτός να λειτουργήσει ως κίνητρο για την εξυγίανση των επιχειρήσεων διότι θα είναι με χαμηλό συντέλεση και θα απαλλάξει τις εταιρείες από το άγχος των φορολογικών ελέγχων στο ταμείο τους που θα ακολουθήσουν ενώ παράλληλα είναι μια ευκαιρία για την άμεση είσπραξη χρημάτων από το δημόσιο.
14. Αναγνώριση της επιχειρηματικής αμοιβής σε όλες τις προσωπικές εταιρείες (ΟΕ-ΕΕ-ΕΠΕ) ως δαπάνη της επιχείρησης και φορολόγηση αυτής βάσει της ενιαίας κλίμακας φόρου εισοδήματος. Το εισόδημα αυτό να συναθροίζεται των λοιπών εισοδημάτων του φυσικού προσώπου και ο φόρος που έχει παρακρατηθεί κατά την διάρκεια της χρήσης να συνυπολογίζεται στην ετήσια εκκαθάριση.
15. Κωδικοποίηση των δαπανών που αναγνωρίζονται για φορολογική έκπτωση από το εισόδημα των επιχειρήσεων - νέα διατύπωση του άρθρου 31 του νόμου 2238/94.
16. Ενιαίος φόρος μεταβίβασης για μετοχές ανωνύμων εταιρειών και εταιρικά μερίδια εταιρειών περιορισμένης ευθύνης και ενιαίος τρόπος υπολογισμού του φόρου.
17. Ενσωμάτωση στις προδιαγραφές του λογισμικού των επιχειρήσεων της διακίνησης και τιμολόγησης προϊόντων και υπηρεσιών και της αποτίμησης αποθεμάτων.
18. Αντικατάσταση του βιβλίου εσόδων - εξόδων με βιβλία Γ κατηγορίας για όλους τους επιτηδευματίες με την εφαρμογή μικρότερου και απλού, χωρίς σημαντικό κόστος παρακολούθησης, λογιστικού σχεδίου. Με τον τρόπο αυτόν θα ελέγχονται άμεσα οι επιχειρηματικοί τραπεζικοί λογαριασμοί και ο λογαριασμός ταμείου της επιχείρησης. Κατάργηση των Μοναδικών Συντελεστών Καθαρού Κέρδους των τουριστικών επιχειρήσεων.
19. Οι ΔΟΥ να χορηγούν έναρξη επιτηδεύματος σε τουριστικές επιχειρήσεις με την προϋπόθεση βεβαίωσης από την αρμόδια ΠΥΤ ότι πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου για την έκδοση Ειδικού Σήματος Λειτουργίας.
20. Ανάθεση του ελεγκτικού έργου των επιχειρήσεων που δεν υπόκεινται στον τακτικό έλεγχο από ορκωτούς ελεγκτές σε εταιρείες ειδικού σκοπού που θα δημιουργηθούν από πιστοποιημένους φοροτέχνες λογιστές.
21. Οι φορείς του στενού και ευρύτερου Δημόσιου τομέα να παρακρατούν και να αποδίδουν τον ΦΠΑ των συναλλαγών τους με τους προμηθευτές τους. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα την ενίσχυση των διαθεσίμων του Δημοσίου και την διευκόλυνση των προμηθευτών στην υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ.
22. Κατάργηση της παρακράτησης χρηματικών ποσών κατά την έκδοση φορολογικής ενημερότητας για την κάλυψη ρυθμισμένων οφειλών.
23. Ευνοϊκότερες ρυθμίσεις φορολογικών υποχρεώσεων, για όσο υπάρχει δυσκολία πρόσβασης και υψηλό κόστος στον τραπεζικό δανεισμό των επιχειρήσεων.
24. Να γίνει πρόβλεψη για εφάπαξ διαδικασία συμβιβασμού για τις εκκρεμούσες στα δικαστήρια φορολογικές υποθέσεις, με όρους ελκυστικούς για το κλείσιμό τους, ώστε το Δημόσιο να εισπράξει άμεσα χρήματα από υποθέσεις που χρονίζουν κατά χιλιάδες στα δικαστήρια.
Γ. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ
1. Στο καθεστώς
επιδότησης θα πρέπει να υπαχθούν όλες οι περιοχές της χώρας για επενδύσεις
ποιοτικής αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού όλων των κατηγοριών καταλυμάτων
(ξενοδοχείων και ενοικιαζομένων δωματίων) αλλά και επενδύσεις σε ειδικές μορφές
τουρισμού και ως συμπλήρωμα υπαρχουσών εγκαταστάσεων. Επίσης, θα πρέπει να
υπαχθούν οι αναβαθμίσεις και ο εκσυγχρονισμός των επαγγελματικών τουριστικών
σκαφών πάσης φύσεως, των τουριστικών λιμένων και μαρινών, των τουριστικών λεωφορείων,
καθώς επίσης, και των λειτουργικών υποδομών των άλλων τουριστικών κλάδων
(αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης
αεροπλάνων, τουριστικά γραφεία, γραφεία ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων, γραφεία
διοργάνωσης εκθέσεων και συνεδρίων κλπ). Δεν πρέπει να υπάρχουν χρονικοί
περιορισμοί μεταξύ του χρόνου της προηγούμενης επένδυσης ανακαίνισης και της
νέας, με δεδομένες τις σημερινές ανάγκες διαρκούς αναβάθμισης των τουριστικών
εργαλείων, υπό την προϋπόθεση υποβολής και έγκρισης συγκροτημένων
επιχειρησιακών σχεδίων αναβάθμισης και ασφαλώς υπό την εγγύηση σωστών και
συγκροτημένων ελέγχων και κατά τη διαδικασία υποβολής, αλλά και κατά τη
διαδικασία υλοποίησης των προτάσεων.
2.
Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στις
επιδοτήσεις, χωρίς να παραγνωρίζεται και η σημασία των φοροαπαλλαγών, που
πρέπει να είναι ιδιαίτερα ελκυστικές για όσες εταιρείες παρουσιάζουν ακόμη
κερδοφορία.
3.
Πρέπει να καταργηθούν οι επιτροπές αξιολόγησης
και οι αρμοδιότητες να μεταφερθούν στις τράπεζες που θα χρηματοδοτούν την επένδυση,
υπό την προϋπόθεση σχηματισμού από αυτές ειδικών επιτελείων αξιολόγησης
τουριστικών επενδύσεων. Η τράπεζα δανείζει τα χρήματά της, επομένως αναλαμβάνει
και αντίστοιχο ρίσκο. Με την έννοια αυτή έχει απόλυτο συμφέρον να αποφασίζει με
καθαρά αξιοκρατικά κριτήρια.
4.
Το ποσοστό
της απαιτούμενης ιδίας συμμετοχής πρέπει να καθορίζεται μόνο με
τραπεζικά κριτήρια και όχι από τον αναπτυξιακό νόμο. Ο νέος αναπτυξιακός να
καθορίζει μόνο τα ποσοστά επιχορήγησης, τις φοροαπαλλαγές ή τυχόν άλλα κίνητρα.
Έτσι θα αποφεύγονται και οι εικονικές αυξήσεις και υπερτιμολογήσεις.
5.
Νέες επιδοτούμενες κλίνες πρέπει να αποκλεισθούν
από Αθήνα – Θεσσαλονίκη και από τις υπερανεπτυγμένες τουριστικές περιοχές,
διότι θα στρεβλώσουν τον ανταγωνισμό και θα οδηγήσουν σε περαιτέρω πτώση τιμών
και ποιότητας. Άλλωστε, σε όλους τους προηγούμενους επενδυτικούς νόμους, πλην
του τελευταίου, υπήρχε πρόβλεψη για έκδοση Κ.Υ.Α., μέσω της οποίας θα
καθορίζονται τα τμήματα εκείνα της επικράτειας στα οποία δεν θα έχουν εφαρμογή
οι ενισχύσεις του εκάστοτε Επενδυτικού Νόμου για ίδρυση ή επέκταση
ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων. Σημειώνεται ότι η εκτίμηση του ΣΕΤΕ είναι ότι ο
τουρισμός είναι ίσως από τους λίγους τομείς της ελληνικής οικονομίας, όπου
υπήρξε την τελευταία τριετία πραγματική (ίσως και υπερβολική λόγω μεγάλης δυσφήμισης
της χώρας) διόρθωση (μείωση) τιμών.
6.
Βασικά κριτήρια αξιολόγησης πρέπει να είναι:
§
Κεφαλαιακή
βάση επιχείρησης, εμπειρία, επιτυχημένη παρουσία στον τομέα
§
Αύξηση
θέσεων εργασίας
§
Συμβολή
στην περιφερειακή ανάπτυξη
§
Ύψος
επένδυσης
§
Εισαγωγή
μέρους των κεφαλαίων
§
Περιορισμός
ενεργειακού κόστους και αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας
§
Αξιοποίηση
υφιστάμενων φυσικών πόρων ή/και συγκριτικά
πλεονεκτήματα της περιοχής.
7.
Σχετικά με την κλιμάκωση των καταβολών της
επιχορήγησης, θεωρούμε ότι η τελική δόση πρέπει να είναι 25% και όχι 50%.
Δηλαδή να προβλεφθεί ενδιάμεση δόση 25%, ώστε να είναι ευχερής η έγκαιρη
αποπληρωμή των προμηθευτών και εργολάβων. Γενικότερα, για τα δύσκολα χρόνια που
θα ακολουθήσουν, νομίζουμε ότι μία ευνοϊκότερη κλιμάκωση των καταβολών θα
βοηθήσει σημαντικά στην προσέλκυση επενδύσεων.
8.
Να γίνει ειδική πρόβλεψη για τον ιατρικό
τουρισμό εντός των ξενοδοχειακών συγκροτημάτων σύμφωνα με προδιαγραφές που θα
εκδώσει ο ΕΟΤ και το Υπουργείο Υγείας.
9.
Να υπάρξει μεταβατική περίοδος 2 ετών επέκτασης
του χρόνου υλοποίησης των τουριστικών επενδύσεων που έχουν ήδη ενταχθεί και δεν
έχει ολοκληρωθεί η υλοποίησή τους.
10. Να υπάρχει
άμεση τακτοποίηση της επιστροφής από το κράτος του επενδυτικού ΦΠΑ, όπου
υπάρχουν σήμερα εκκρεμότητες μέχρι και από το 2009. Εάν οι τράπεζες αναλάβουν
πιό κεντρικό ρόλο, θα μπορούσε να υπάρχει άμεση επιστροφή του επενδυτικού ΦΠΑ
από την τράπεζα, η οποία στη συνέχεια να το λαμβάνει με συγκεκριμένο και
θεσμοθετημένο τρόπο και σε συγκεκριμένο χρόνο από το κράτος.
Δ. ΜΟΝΟΠΩΛΙΑ
1. Υπεραστικές Συγκοινωνίες
Πρόβλημα
Διατηρείται ακόμα το μονοπώλιο των ΚΤΕΛ στις υπεραστικές συγκοινωνίες. Αποτέλεσμα η παροχή υπεραστικών μεταφορών με χαμηλότερη ποιότητα σε υψηλότερο κόστος.
Πρόταση
Άμεση άρση του μονοπωλίου των ΚΤΕΛ και όχι με ορίζοντα το 2015. Πλήρης απελευθέρωση των χερσαίων επιβατικών μεταφορών με ΔΧ οχήματα.
2. Επίγειες Μεταφορές
Πρόβλημα
Δεν είναι απελευθερωμένη η ενοικίαση επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης με παροχή υπηρεσίας οδηγού (chauffeuring). Δεν επιτρέπεται η ενοικίαση φορτηγών ιδιωτικής χρήσης σε ημερήσια βάση. Δεν είναι τέλος απελευθερωμένη η μεταφορά πελατών από τουριστικές επιχειρήσεις χωρίς κόμιστρο με λιμουζίνες, mini van και οχήματα 4x4 ιδιωτικής χρήσης. Αποτέλεσμα, η έλλειψη αναγκαίων εργαλείων μεταφοράς που αποτελούν παγκόσμια πρακτική.
Πρόταση
Άμεση απελευθέρωση της αδειοδότησης των παραπάνω μέσων μεταφοράς. Αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως για τη μεταφορά προσώπων χωρίς κόμιστρο που χρησιμοποιούνται από τις τουριστικές επιχειρήσεις, να αποδεσμευτούν από την υποχρέωση έγκρισης από τις τοπικές Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών, ώστε να σταματήσει η επιλεκτική εφαρμογή του νόμου από τις διευθύνσεις, να ανασταλούν οι πελατειακές τακτικές και να αρθούν τα μονοπώλια στη μεταφορά προσώπων.
3. Άδειες οδήγησης
Πρόβλημα
Υπήκοοι τρίτων χωρών οφείλουν να κατέχουν διεθνή άδεια οδήγησης προκειμένου να οδηγήσουν στη χώρα μας με αποτέλεσμα την απώλεια κάθε χρόνο σημαντικού αριθμού ενοικιάσεων αυτοκινήτων.
Πρόταση
Άμεση τροποποίηση του Κ.Ο.Κ. ώστε να επιτρέπεται σε τουρίστες εκτός χώρων Ε.Ε. η οδήγηση αυτοκινήτου με ισχύουσα εθνική άδεια οδήγησης, εφ’ όσον σε αυτήν αναγράφονται με λατινικούς χαρακτήρες όσα στοιχεία ορίζει ως απαραίτητα η Σύμβαση της Βιέννης.
Ε. ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Πρόβλημα
Το ρυθμιστικό πλαίσιο που υπάρχει για τις αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ της Ε.Ε. και χωρών εκτός, δεν επιτρέπει σε αεροπορικές εταιρείες εκτός Ε.Ε. στους επιβάτες και στις επιχειρήσεις αποστολής φορτίου να εκμεταλλευτούν πλήρως τα οφέλη των ελεύθερων αγορών (δικαίωμα Πέμπτης, Έκτης, Έβδομης Ελευθερίας).
Πρόταση
Να υπάρξει μια διεξοδική συμφωνία «ανοιχτού ουρανού» (εναέριου χώρου) με χώρες εκτός Ε.Ε. η οποία θα συνδυάζει το άνοιγμα της αγοράς, θα αυξήσει την ζήτηση και τον ανταγωνισμό και θα προσελκύσει ξένες αεροπορικές εταιρείες εκτός Ε.Ε., να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν στη χώρα μας. Οι αεροπορικές μεταφορές είναι ουσιαστικής σημασίας για τις εμπορικές και τουριστικές σχέσεις της χώρας μας με άλλες χώρες εκτός Ε.Ε.
1. Πρέπει να προχωρήσει άμεσα η αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας της
τιμολογιακής πολιτικής του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας, της Αθήνας, που
παρουσιάζει την σημαντικότερη κάμψη στην επιβατική του κίνηση. Ουσιαστικά,
ζητούμε την άμεση εφαρμογή της αρχής του benchmarking με τους ανταγωνιστές (με κύριο και κοντινότερο την Κωνσταντινούπολη) που
μας περιγράψατε. Εδώ πρέπει να καταγραφεί η ορθότερη κατά την άποψη του ΣΕΤΕ
στρατηγική της Τουρκίας, που ακολουθεί ανταγωνιστική πολιτική χρεώσεων με στόχο
την αναβάθμιση του αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης ως κόμβου της ευρύτερης
περιοχής. Η Ελλάδα οφείλει να ανακτήσει το χαμένο έδαφος. Το θέμα είναι
εξαιρετικής σημασίας, τόσο για τον τουρισμό της Αθήνας αλλά και ολόκληρης της
Ελλάδας, όσο και για τη βιωσιμότητα των εταιριών που λειτουργούν στο
αεροδρόμιο. Είναι επίσης προφανές, ότι για να είναι εφικτή η μείωση των τελών,
είναι απαραίτητη η επαρκής επέκταση της συμβατικής περιόδου παραχώρησης (πέραν
του 2026) και οι όροι αυτής, όσο και ο γενικότερος σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ σε
σχέση με τις μετοχές του δημοσίου στο ΔΑΑ. Μόνο τότε θα δημιουργηθεί η
δυνατότητα / υποχρέωση μείωσης των τελών από την Κοινοπραξία.
2.
Κατά την
πρώτη τριετία παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, οπότε πρέπει να έχουν
ολοκληρωθεί οι βελτιωτικές επενδύσεις που θα αποτελούν υποχρέωση των αναδόχων,
δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση οι χρεώσεις να είναι μεγαλύτερες από τις
σημερινές, σε αεροδρόμια μάλιστα με υψηλά περιθώρια ανάπτυξης θα ήταν καλό να
υπάρξει πρόβλεψη ακόμη και χαμηλότερων χρεώσεων με στόχο το κύριο ζητούμενο,
δηλαδή την ταχεία τουριστική ανάπτυξη. Οι χρεώσεις αυτές πρέπει να παραμείνουν
στα σημερινά επίπεδα τουλάχιστον για 2 ακόμη έτη μετά την ολοκλήρωση των
βελτιωτικών επενδύσεων, συνολικά δηλαδή 5 έτη από την παραχώρηση. Μετά την
πενταετία, η τιμολόγηση θα πρέπει να είναι στα ίδια επίπεδα με αντίστοιχου
τύπου μεγέθους και ποιότητας αεροδρόμια σε γειτονικές χώρες με κύριο
ανταγωνιστή την Τουρκία.
3.
Η ομαδοποίηση των
αεροδρομίων προς ιδιωτικοποίηση δεν πρέπει να δημιουργεί επικίνδυνες
γεωγραφικές αποκλειστικότητες. Όπως για παράδειγμα δεν πρέπει τα δύο μεγαλύτερα
αεροδρόμια της Κρήτης (Ηράκλειο & Χανιά) να είναι στην ίδια ομάδα.
4.
Πρέπει να εξασφαλιστεί
επειγόντως η ανακατανομή κονδυλίων δεσμευμένα από τον προϋπολογισμό του κράτους
για αεροδρόμια τα οποία δεν έχουν άμεση ανταποδοτικότητα για τον τουρισμό της
χώρας, προς τα μεγάλα αεροδρόμια που είναι ήδη κορεσμένα και δυσλειτουργικά
(Ηράκλειο, Κως, Ρόδος, Μύκονος, Σαντορίνη). Η ανακατανομή αυτή θα αυξήσει την
αξία των αεροδρομίων και θα βοηθήσει και στην αποτελεσματικότερη προσέλκυση
επενδυτών για τον επικείμενο διαγωνισμό.
5.
Τα μικρότερα
αεροδρόμια (15 - 20) τα οποία θα παραμείνουν στην διαχείριση του Δημοσίου να
μπουν σε ένα νομικό πρόσωπο, ιδιωτικού δικαίου, με ιδιωτικό management, ιδιοκτησίας του Δημοσίου. Με αυτό τον τρόπο η
αυτοδιαχείρισή τους στα πλαίσια του Δημοσίου, θα βελτιωθεί σημαντικά, αλλά και
παράλληλα θα ολοκληρωθεί η υποχρέωση, που είναι μέρος του Ευρωπαϊκού
Κανονισμού, για διαχωρισμό της ελεγκτικής λειτουργίας της ΥΠΑ σε σχέση με την
παροχή υπηρεσιών.
6.
Η παραχώρηση των
περιφερειακών αεροδρομίων δεν θα πρέπει να επηρεάσει την ισχύ των πρόσφατων
συναφθέντων συμβάσεων των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης στα περιφερειακά
αεροδρόμια. Η λειτουργία του ανταγωνισμού στην επίγεια εξυπηρέτηση έχει
συντελέσει στην σημαντική μείωση του κόστους και στην προσέλκυση περισσότερων
πτήσεων και εταιριών. Παράλληλα, οι εταιρίες έχουν προβεί πρόσφατα σε σημαντικές
επενδύσεις προκειμένου να αναλάβουν τις υποχρεώσεις που έχουν απέναντι στο
Δημόσιο.
ΣΤ. VISA SCHENGEN
Πρόβλημα
Χρονοβόρα και γραφειοκρατική διαδικασία έκδοσης Visa Schengen στις αναδυόμενες αγορές τόσο για μεμονωμένους τουρίστες όσο και για groups.
Πρόταση
Μείωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Χορήγηση Visa εντός 24 ωρών. Χορήγηση Visa πολλαπλών εισόδων κατ’ ελάχιστο στο 30% στις χορηγήσεις θεωρήσεων. Επέκταση των visa centers σε όλες τις χώρες στόχους του ελληνικού τουρισμού.
Ζ. ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ – ΜΟΥΣΕΙΑ
Πρόβλημα
Υψηλή γραφειοκρατία και καθυστερήσεις στην παραχώρηση χρήσης αρχαιολογικών χώρων και μουσείων για εκδηλώσεις και συνέδρια. Ωράρια λειτουργίας μη προσαρμοσμένα στις ανάγκες των επισκεπτών.
Πρόταση
Περιορισμός των απαιτούμενων δικαιολογητικών και απλοποίηση της διαδικασίας χρήσης αρχαιολογικών χώρων, μουσείων και δημοσίων ιδρυμάτων (π.χ. Μουσείο της Ακρόπολης, Ζάππειο Μέγαρο, κτλ) για τις ανάγκες συνεδρίων και εκδηλώσεων. Αναδιοργάνωση και ευελιξία στον τρόπο λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων. Επιμήκυνση του ωραρίου και των ημερών λειτουργίας. Βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών, παροχή ηλεκτρονικών συστημάτων ξενάγησης σε όλες τις βασικές αγορές / στόχους και σχεδιασμός ειδικής τιμολογιακής πολιτικής για συνέδρια, groups, κλπ.
Η. ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ
Πρόβλημα
Αργή ανάπτυξη ενός κρίσιμου κλάδου στον οποίο η χώρας μας διαθέτει σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα. To 2012 μάλιστα υπήρχε σημαντική πτώση ζήτησης του προορισμού Αθήνα. Μη επαρκής ανάπτυξη του home porting.
Πρόταση
Νέος θεσμικός τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας των λιμένων της χώρας με κεντρικό ιδιωτικό management, διατήρηση από το κράτος μόνο του στρατηγικού τμήματος δρομολογίων, ασφάλειας κλπ. και δημιουργία ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής για τις χρεώσεις και μονοπωλιακές καταστάσεις. Στη συνέχεια ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών με ανταγωνιστικά τιμολόγια και παροχή υπηρεσιών. Σημειώνεται η δημιουργία νέου υπερσύχρονου λιμένα κρουαζιέρας στην Κωνσταντινούπολη.
Θ. ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Πρόβλημα
Η ακτοπλοΐα της χώρας βρίσκεται σήμερα σε εξαιρετικά δύσκολη θέση και απειλείται με άμεση κατάρρευση. Μεταξύ 2009 και 2012 τα καύσιμα αυξήθηκαν 105% και η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 30%. Απαιτούνται σοβαρές παρεμβάσεις για την επίλυση του προβλήματος.
Πρόταση
Κατάργηση της υποχρεωτικής δεκάμηνης δρομολόγησης και απασχόλησης των πληρωμάτων. Κατάργηση των οργανικών θέσεων που προβλέπονται από το ΠΔ 177/74 που είναι εκτός σημερινής διεθνούς πρακτικής, και εφαρμογή των διεθνών κανονισμών σε ότι αφορά την στελέχωση, την ασφάλεια του πλοίου και των επιβαινόντων. Όσον αφορά το ξενοδοχειακό προσωπικό, ελεύθερος καθορισμός αριθμού πληρώματος όπως και στα τουριστικά καταλύματα. Κατάργηση των υποχρεωτικών εκπτώσεων που προβλέπονται στην ΚΥΑ 3324.1/15/03. Μείωση των λιμενικών χρεώσεων.
Ι. ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Πρόβλημα
Παρά το γεγονός ότι η χώρα μας μπορεί να καταστεί παγκόσμιο κέντρο θαλάσσιου τουρισμού, το μερίδιο της βαίνει συνεχώς μειωμένο με μεγάλη αύξηση ανταγωνιστών, όπως η Κροατία και η Τουρκία. Κύριος λόγος, η ανυπαρξία θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των μαρίνων με ιδιωτικό management και ανταγωνιστικούς φορολογικούς, νομοθετικούς και αναπτυξιακούς όρους όπως και σειρά αντικινήτρων που εμποδίζουν την ανάπτυξη των επιχειρήσεων του θαλάσσιου τουρισμού.
Πρόταση
Σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία να προχωρήσει η επεξεργασία νέου θεσμικού/ νομοθετικού/ φορολογικού πλαισίου για τον θαλάσσιο τουρισμό.
Κ. ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ – ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ.
1. Παράνομες τουριστικές επιχειρήσεις
Πρόβλημα
Παράνομα καταλύματα και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις πάσης φύσεως, μη έκδοση νόμιμων παραστατικών με αποτέλεσμα κακή ποιότητα υπηρεσιών, εισφοροδιαφυγή και φοροδιαφυγή, αθέμιτο ανταγωνισμό.
Πρόταση
Αναδιοργάνωση και ενίσχυση του ΕΟΤ (ΠΥΤ) με στόχο την δημιουργία σώματος ελεγκτών τουρισμού με διευρυμένες αρμοδιότητες στο σύνολο των τουριστικών υπηρεσιών. Ενσωμάτωση στο σώμα εκπροσώπων φορέων, του ΣΔΟΕ και της αστυνομίας.
2. Παραβατικότητα τουριστικών επιχειρήσεων
Πρόβλημα
Μη τήρηση από ορισμένες τουριστικές επιχειρήσεις των προδιαγραφών λειτουργίας και των συνθηκών ασφάλειας και υγιεινής. Σημαντική φοροδιαφυγή λόγο μη έκδοσης αποδείξεων ή τιμολογίων και εισφοροδιαφυγή λόγω ύπαρξης αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας. Αποτέλεσμα μειωμένη ποιότητα υπηρεσιών, μείωση εσόδων του δημοσίου από φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή, αθέμιτος ανταγωνισμός.
Πρόταση
Αναδιοργάνωση και ενίσχυση ως άνω του ΕΟΤ (ΠΥΤ). Δημιουργία συγκεκριμένων ελεγκτικών πρωτοκόλλων (check list) ανά είδος τουριστικής επιχείρησης. Βελτίωση του ελεγκτικού μηχανισμού του ΣΕΠΕ με έμφαση στην καταπολέμηση της αδήλωτης ή ανασφάλιστης εργασίας. Εντατικοποίηση των ελέγχων και αναλογικοποίηση των ποινών. Υποχρεωτική πληρωμή μισθοδοσίας και εισφορών μέσω τραπέζης.
Λ. ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Διαγωνισμοί του δημοσίου
Πρόβλημα
Πολύπλοκη και γραφειοκρατική διαδικασία συμμετοχής των επιχειρήσεων σε διαγωνισμούς του δημοσίου. Πλήθος δικαιολογητικών και νομιμοποιητικών εγγράφων.
Πρόταση
Υιοθέτηση ηλεκτρονικής ταυτότητας επιχείρησης για κάθε χρήση σε όλες τις σχέσεις της με τις δημόσιες υπηρεσίες. Απαρέγκλιτη εφαρμογή του ΠΔ 118/2007. Ορθή διατύπωση του διαγωνισμού, ώστε να αφορούν τους πραγματικά δικαιούμενους με βάση την τουριστική νομοθεσία.
Μ. ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΠΛΗΡΩΜΩΝ
Πρόβλημα
Καθυστερήσεις στην επιστροφή του επενδυτικού ΦΠΑ στις επιχειρήσεις. Καθυστερήσεις πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων και του δημοσίου συμπεριλαμβανομένης και την τοπικής αυτοδιοίκησης.
Πρόταση
Δέσμευση του δημοσίου για εξόφληση εντός 60 ημερών. Ενσωμάτωση στο Εθνικό δίκαιο της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου