Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2014

Αποκαλυπτική συνέντευξη Γιάννη Πάππου



- Συνέντευξη του Προέδρου του Επιμελητηρίου Γιάννη Πάππου, στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ

Μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη του προέδρου του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου Γιάννη Πάππου διαβάσαμε στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ και αναδημοσιεύουμε τα βασικά της σημεία.
Ο κ. Πάππου μιλά για τον Τουρισμό, για το ΔΗΦΟΔΩ, αλλά και για τα οικονομικά των Επιμελητηρίων. 
Και κάνοντας την "έκπληξη" προτείνει τη δημιουργία και δεύτερου αεροδρομίου στο νησί, ενόψη της ιδωτικοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ των περιφερειακών αεροδρομίων.
Διαβάστε τη.
- Πως εξελίσσεται μέχρι τώρα η κατάσταση στην αγορά της Ρόδου καθώς η τουριστική κίνηση παρουσιάζει αύξηση; 
- Οι αριθμοί των αφίξεων δείχνουν μια χρονιά ρεκόρ. Παρά ταύτα, η άνοδος δεν αποτυπώθηκε στα ταμεία των επιχειρήσεων. Αυτό, όσο κι αν εκ πρώτης όψεως μοιάζει παράδοξο, αναδεικνύει ανάγλυφα το πρόβλημα σε όλες τις παραμέτρους και μας δείχνει το δρόμο των βελτιωτικών κινήσεων που πρέπει να γίνουν. Ποιοτική αναβάθμιση του προορισμού σε όλα τα επίπεδα, βελτίωση υποδομών, παρεχομένων υπηρεσιών, βελτίωση της εικόνας της πόλης, επαναφορά και ισχυροποίηση του brand της Ρόδου, με στρατηγική στόχευση τον τουρισμό υψηλής στάθμης και όχι το κυνήγι των αφίξεων. “Θεοποιούμε” τα ποσοστά των αφίξεων, όταν ο στρατηγικός στόχος θα πρέπει να είναι άλλος. Προσελκύουμε αφίξεις που εν τέλει, κοστίζουν περισσότερο από όσο αποδίδουν, επιβαρύνοντας δυσανάλογα την φέρουσα ικανότητα των υποδομών του νησιού. 
Όλα αυτά τα θέματα πρέπει να τα δούμε επιτέλους σοβαρά. 
Και η φετινή χρονιά, όπου πετύχαμε το ρεκόρ των αφίξεων, αλλά δεν λύσαμε τα προβλήματα της τοπικής μας οικονομίας, προσφέρει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για σοβαρή μελέτη, προγραμματισμό και επαναχάραξη της πολιτικής μας στον τουρισμό. Μόνο έτσι θα πετύχουμε θετικά αποτελέσματα σε μόνιμη και όχι ευκαιριακή βάση, επειδή η Ελλάδα είναι πια, λόγω κρίσης, ένας φτηνός προορισμός, ελκυστικός για τους τουρίστες των χωρών της ύφεσης. Δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι αυτό το τουριστικό προφίλ της Ρόδου. 
Αν δεν εφαρμοσθούν από την κυβέρνηση πολιτικές που να είναι στη σωστή κατεύθυνση για την επιχειρηματικότητα ο φετινός χειμώνας θα είναι εξαιρετικά δύσκολος; 
Έχουν περάσει σχεδόν πέντε χρόνια ύφεσης και σκληρής λιτότητας. Αν αυτές οι πολιτικές συνεχιστούν, δεν είμαι αισιόδοξος, όχι μόνο για τον χειμώνα που είναι μπροστά μας, αλλά και για τα επόμενα χρόνια. 
Πρέπει επειγόντως να προχωρήσουμε ως χώρα στη διαμόρφωση ενός εθνικού σχεδίου ανάπτυξης, με μακρόπνοο προσανατολισμό, με κινητήριο μοχλό την εξωστρεφή και ανταγωνιστική επιχειρηματικότητα. Για να αποκατασταθούν οι απώλειες που προκάλεσε η ύφεση, θα απαιτηθεί στα επόμενα χρόνια ένας μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης άνω του 3%. Η δημοσιονομική προσαρμογή δεν μπορεί να επιδιώκεται μέσα από συνεχείς περικοπές, που μαραζώνουν την οικονομία. Πρέπει να αποτελέσει απόρροια της ανάπτυξης. Δυστυχώς, η μετάβαση σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης, καθυστερεί. Η κρίση ρευστότητας συνεχίζεται ακόμα, ενώ η υπερφορολόγηση έχει γονατίσει τις επιχειρήσεις και συνολικά την ελληνική κοινωνία. Η ανεργία παραμένει στα ύψη. Το εχθρικό φορολογικό περιβάλλον, οι δυσμενείς συνθήκες χρηματοδότησης και η χαμηλή αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης, εξακολουθούν να εμποδίζουν τον παραγωγικό μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας. Αν σε αυτούς τους τομείς δεν υπάρξουν άμεσα αλλαγές, δεν βλέπω φως στον ορίζοντα. Επιπλέον, και σε επίπεδο ευρωζώνης θα πρέπει να γίνει στροφή από τις πολιτικές σκληρής λιτότητας. Η δημοσιονομική εξυγίανση είναι μεν απαραίτητη, αλλά από μόνη της δεν μπορεί να βγάλει την ελληνική οικονομία από την κρίση. Ο στόχος αυτός απαιτεί μια συνολική αλλαγή οικονομικής πολιτικής, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι πολιτικές που μας επιβλήθηκαν μέχρι σήμερα, δεν μείωσαν το χρέος της χώρας. Αντίθετα το εκτίναξαν στα 375 δισ. ευρώ. Αν το χρέος αυτό δεν γίνει βιώσιμο, δεν θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Σ' αυτό το σημείο θα πρέπει να ασκηθούν πιέσεις στην ευρωζώνη και κυρίως στην Γερμανία. 

- Δηλώσατε πρόσφατα πως για τους επιχειρηματίες της Ρόδου ο Δημοτικός Φόρος έχει τελειώσει. Αντίστοιχα ο δήμαρχος Ρόδου κ. Φώτης Χατζηδιάκος υπογράμμισε πως με συναίνεση μπορεί να μην εξεταστεί από το ΣτΕ το θέμα και να διατηρηθεί ο ΔΗΦΟΔΩ. Μπορεί τελικά να βρεθεί λύση; 
- Η θέση του Επιμελητηρίου είναι σαφής και θα την επαναλάβω για μια ακόμη φορά. Ο ΔΗΦΟΔΩ είναι ένα παλαιό, αναχρονιστικό μέτρο. Έχει το χαρακτήρα μεσαιωνικού χαρατσιού, δεν έχει καμία λογική στην παρούσα κατάσταση της οικονομίας και καθιστά ακόμη πιο δύσκολη την επιβίωση των επιχειρήσεων στην περιοχή μας. Στην 7μελή σύνθεση του ΣτΕ ο ΔΗΦΟΔΩ κρίθηκε ήδη παράνομος και καταχρηστικός και έχει παραπεμφθεί για ακύρωση στην Ολομέλεια του ΣτΕ. Για μας, θα πρέπει άμεσα να σταματήσει η επιβολή του. 

- Ποιά είναι τα ζητούμενα του ΕΒΕΔ από το νέο δήμαρχο κ. Φώτη Χατζηδιάκο και το νέο περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο; 
- Η Ρόδος και γενικότερα η Δωδεκάνησος, τα τελευταία χρόνια μετρούν συνεχώς απώλειες. Η οικονομική κρίση της τελευταίας πενταετίας, μας βρήκε απροετοίμαστους και ανέδειξε τα λάθη, τις παραλείψεις, τις αστοχίες, τις παθογένειες. Η αύξηση του τουρισμού, όπως σας είπα και νωρίτερα, δεν πρέπει να δημιουργεί εφησυχασμό. 
Άλλωστε, ο τουρισμός είναι ένας τομέας ιδιαίτερα ευάλωτος σε εξωγενείς παράγοντες. Είδατε τι συνέβη με την ρωσική αγορά. Κατά συνέπεια, πρέπει να δουλέψουμε δομικά, για να παγιώσουμε τα οφέλη από τον τουρισμό, με έμφαση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του και όχι μόνο σε επίπεδο αφίξεων. Η ποιοτική αναβάθμιση του προορισμού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε υπηρεσίες, υποδομές, εικόνα, η χρήση καινοτόμων, έξω από την πεπατημένη, εργαλείων προσέλκυσης τουρισμού, με φαντασία και ευρηματικότητα, πρέπει να είναι οι βασικές προτεραιότητες των νέων τοπικών αρχόντων. Βεβαίως, ο τουρισμός μπορεί να είναι ο βασικός πυλώνας της τοπικής οικονομίας μας, αλλά δεν μπορεί να είναι ο μοναδικός. Πολύ περισσότερο όταν μιλάμε για έναν τόπο όπως ο δικός μας, με ανεξάντλητες πηγές πλούτου, που περιμένουν να αξιοποιηθούν. Κατανοώ ότι το περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στην ελληνική αλλά στην διεθνή οικονομία, δυσχεραίνει τις κινήσεις και μειώνει ενδεχομένως τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες, ωστόσο, μπορούμε να ξεκινήσουμε από τα αυτονόητα που δεν έγιναν όλα αυτά τα χρόνια. Και μόνο αυτό, είμαι σίγουρος ότι θα δώσει θεαματικά αποτελέσματα. Ελπίζω και εύχομαι, οι νέοι τοπικοί άρχοντες να προχωρήσουν στα αυτονόητα και παράλληλα να χαράξουν ένα ουσιαστικό και ρεαλιστικό αναπτυξιακό πρόγραμμα για τον τόπο, που αυτή τη φορά θα υλοποιηθεί και δεν θα μείνει στα συρτάρια όπως δεκάδες άλλα προγράμματα μέχρι σήμερα. Με τον ίδιο ρεαλισμό που πρέπει να αντιμετωπιστούν και τα δύσκολα ζητήματα, όπως πχ παράτυποι μετανάστες, αθίγγανοι και άλλα που ταλαιπωρούν χρόνια τον τόπο, αλλά δεν λύθηκαν είτε από λαϊκισμό, είτε από τον φόβο του πολιτικού κόστους. Αποτέλεσμα; “Σέρνονται” και μέρα με τη μέρα διογκώνονται. 

- Πως θα αντιμετωπιστεί το θέμα της κατάργησης της υποχρέωσης καταβολής συνδρομής ; Έχουν γίνει ανακοινώσεις από την κυβέρνηση για το θέμα ή το τοπίο παραμένει θολό; 
-  Το θέμα σχετίζεται άμεσα με την βιωσιμότητα των Επιμελητηρίων. Είναι φανερό πως η διάταξη που περιελήφθη σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών και καταργεί την υποχρεωτική καταβολή συνδρομών στα Επιμελητήρια από τις αρχές του 2015, εφόσον ισχύσει, θα λειτουργήσει καταστροφικά για τον επιμελητηριακό θεσμό. Η πιο πρόσφατη εξέλιξη είναι ότι ο υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας αποφάσισε προ ημερών να συσταθεί μικτή επιτροπή μεταξύ παραγόντων του Υπουργείου και εκπροσώπων των επιμελητηρίων, ώστε μέσα σε χρονικό διάστημα ενός μήνα να εξετασθούν όλες οι πιθανές λύσεις για τη βιωσιμότητα του θεσμού. Ζητάμε να μας δώσουν την δυνατότητα να έχουμε την διαχείριση του ηλεκτρονικού μητρώου των επιχειρήσεων για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να παρέχουμε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες έναντι μικρού τιμήματος το οποίο θα εξασφαλίσει την βιωσιμότητα του Επιμελητηριακού θεσμού ο οποίος ειναι ο μόνοσ υγιής και ισχυρός φορέας - εκπρόσωπος των επιχειρηματιών της χώρας. Περιμένουμε τις εξελίξεις, τις οποίες παρακολουθούμε στενά. 
Σε κάθε περίπτωση στόχος όλων μας πρέπει να είναι η συνέχιση της λειτουργίας και της προσφοράς και των 59 επιμελητηρίων της χώρας, για τη διαμόρφωση καλύτερων συνθηκών επιχειρηματικότητας, που ελληνική αγορά έχει σήμερα περισσότερο ανάγκη από κάθε άλλη φορά. 
Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να συζητάμε για επιστροφή στην ανάπτυξη της χώρας εαν δεν διασφαλίσουμε την ευρωστία των Επιμελητηρίων. 

- Στην τελική ευθεία μπήκαν οι διαδικασίες για την παραχώρηση του αεροδρομίου σε ιδιώτες . Είναι στη σωστή κατεύθυνση η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης; 
- Το Επιμελητήριο όπως γνωρίζετε, έχει επισταμένως ασχοληθεί με το ζήτημα της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου. Τα προβλήματα και οι δυσλειτουργίες του αερολιμένα Ρόδου είναι γνωστές σε όλους τους κατοίκους του νησιού και δεν συνάδουν με το προφίλ της Ρόδου διεθνώς. Κανένας δεν μπορεί να είναι αντίθετος στη βελτίωση των υπηρεσιών και του αεροδρομίου αυτού καθαυτού. Όμως η ιδιωτικοποίηση δεν μπορεί να γίνει χωρίς προϋποθέσεις που θα διασφαλίζουν ότι δεν θα θιγούν τα συμφέροντα των κατοίκων της Ρόδου, προς όφελος του ιδιώτη που θα αναλάβει την εκμετάλλευσή του. Γι αυτό από την αρχή ζητήσαμε πλήρη ενημέρωση από το ΤΑΙΠΕΔ για τα σχέδια ιδιωτικοποίησης. 
Επιπλέον, το Επιμελητήριο κατέθεσε δικές του προτάσεις, όπως να έχουν λόγο οι τοπικοί φορείς στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου, να μην αυξηθεί το κόστος για την χρήση των υπηρεσιών, να γίνουν αντισταθμιστικά έργα, ενώ θεωρούμε ότι, προκειμένου να μην αποτελεί μονοπώλιο το αεροδρόμιο για την εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείρισή του, αν χρειαστεί τα επόμενα χρόνια, να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη δημιουργία δεύτερου αεροδρομίου στο νησί.

1 σχόλιο:

  1. Η λύση για το αεροδρόμιο είναι απλή και ανέξοδη: φροντίστε να περάσει η κυριότητα των Μαριτσών σε δήμο-περιφέρεια, απαιτήστε στη σύμβαση που θα υπογραφεί με τον ιδιώτη που θα αναλάβει τον Διαγόρα να μην υπάρχει όρος για μη λειτουργία άλλου αερολιμένα και βουαλά. Όποτε υπάρχει πρόβλημα, τα Μαριτσά θα λειτουργούν ως μπαμπούλας ώστε να λογικεύεται ο ιδιώτης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή