Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2013

Ανάπτυξη Χειμερινού Τουρισμού στην Κρήτη ή Επιμήκυνση Τουριστικής περιόδου;


Αυτό ήταν το θέμα μιας πολύ ενδιαφέρουσας ομιλίας του Γιώργου Πελεκανάκη, προέδρου  της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων στην έκθεση ξενοδοχειακού εξοπλισμού της ΑΛΦΑ Εκθεσιακής στο εκθεσιακό κέντρο Γουβών το προηγούμενο Σαββατοκύριακο. 
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πελεκανάκης "Η Ελλάδα αποτελεί κορυφαίο τουριστικό προορισμό παγκοσμίως και η Κρήτη κατατάσσεται ο πρώτος από όλους τους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα. 
Την τελευταία δεκαετία, ο αριθμός των τουριστών αυξάνεται σταθερά. Το 2003, 14 εκατομμύρια άτομα επισκέφθηκαν την Ελλάδα, αριθμός που αυξήθηκε σε 17 εκατομμύρια το 2013 και αναμένεται ότι οι επισκέπτες θα αυξηθούν στα 22-24 εκατομμύρια τα έως το 2020, σχεδόν το διπλάσιο του πληθυσμού της χώρας. 
Ένας λοιπόν από τους σκοπούς αυτής της εκδήλωσης είναι να προβληματίσει και να προτείνει δράσεις για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στην Κρήτη". 

Και συνέχισε αναλύοντας: "Αυτή η προσπάθεια θα μπορεί να λειτουργήσει καθ’ όλη την διάρκεια του χειμώνα ήτοι από 1ης Νοεμβρίου έως 30 Μαρτίου είτε από 1ής Νοεμβρίου έως 10ης Ιανουαρίου.
1. Προφίλ «χειμερινών» τουριστών Τουρίστες Χειμερινής περιόδου: Προφίλ (Στοιχεία από μελέτη του ΣΕΤΕ) Η συντριπτική πλειοψηφία είναι Ευρωπαίοι άνω των 50 ετών ενώ μεγάλη αύξηση τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει η αγορά της Ρωσίας. Το 20% είναι άνω των 65. (Με τα σημερινά δεδομένα -2013- υπάρχει αύξηση και από νέους επισκέπτες λόγω internet).
Σαν κύριο κίνητρο επιλογής του προορισμού είναι το κλίμα και οι φυσικές ομορφιές και τα πολιτισμικά ενδιαφέροντα του τόπου. Μέση διάρκεια παραμονής 14 ημέρες. Ξοδεύουν έως και 30% περισσότερο από τους τουρίστες του καλοκαιριού Είναι ζευγάρια χωρίς φροντίδα παιδιών Καθολική απαίτηση για προσφορά ευρύτατης γκάμας υπηρεσιών και εγκαταστάσεων από πλευράς ξενοδοχείου. Κατά την διάρκεια των διακοπών τους αναζητούν:
• Ξενοδοχεία με θερμαινόμενη πισίνα
• θεματικές βραδιές με παραδοσιακή μουσική και χορούς,
• διοργάνωση χορευτικής βραδιάς με ορχήστρα
• δίνουν μεγάλη έμφαση στην τοπική κουζίνα
• διοργάνωση βραδιάς γνωριμίας μεταξύ των πελατών, κλπ.
• Και φυσικά αναζητούν προγράμματα απασχόλησης ελεύθερου χρόνου (Πεζοπορία, εκδρομές, κλπ)".

Αναφερόμενος στον ανταγωνισμό υπογράμμισε: 
"2. Ας δούμε όμως τι κάνουν η καλύτερα τι έκαναν οι ανταγωνίστριες χώρες και τα κατάφεραν.
- Τουρκία Αντάλυα / Κωνσταντινούπολη: Και στα δύο αεροδρόμια οι πτήσεις διεξάγονται χωρίς τέλη ενώ επιπλέον τα καύσιμα πωλούνται αφορολόγητα από 1ης Νοεμβρίου μέχρι 30 Μαρτίου. Υπάρχουν 27 γήπεδα γκολφ και 34 ποδοσφαίρου ενώ το υπουργείο αθλητισμού μεσολαβεί ώστε να διοργανώνονται την χειμερινή περίοδο φιλικά παιχνίδια με ομάδες διαφόρων κατηγοριών.
- Κύπρος Αγία Νάπα: Υπάρχουν 4 γήπεδα γκολφ καθώς επίσης και 10 γήπεδα ποδοσφαίρου Τον χειμώνα έρχονται αρκετές ομάδες ποδοσφαίρου, η κάθε ομάδα με 40-50 άτομα για 15 ημέρες περίπου. Η Cyprus Airways έχει ειδικό ναύλο 50 λιρών Κύπρου για υπαλλήλους ιδιωτικών γραφείων ταξιδιού που φιλοξενούνται σε ξενοδοχεία για inspection. Οι τοπικές αρχές έχουν δικαίωμα μείωσης τοπικού φόρου (Δημοτικά τέλη, κλπ) Ισπανία Κανάρια Νησιά: Με σύνθημα «Γκολφ 365 ημέρες τον χρόνο» και με σημαία το παλαιότερο γήπεδο γκολφ στην Ισπανία, κατασκευής του 1891 από Βρετανούς, προωθείτε ο χειμερινός τουρισμός στους γκόλφερ. Ανάπτυξη Αθλητικού Τουρισμού με Airsports (Skydiving, Parachuting, Hang-gliding, Paragliding & Flying) Η Ιππασία, το Mountain Bike, η Αναρρίχηση, Paintball, τα Go Kart με επαγγελματικές πίστες, ακόμα και το mini golf είναι οι προτάσεις των Ισπανών για τον χειμώνα και όχι μόνο Θεματικά Πάρκα για οικογένειες (Aqualand, Oasis Park, Rancho Texas Lanzarote, Atlantida, Palmitos Park, Holiday World, Crocodile Park, Water Park, κλπ) Μεγάλα Εμπορικά Κέντρα Ανάπτυξη μέσω Real Estate. Με τον τρόπο αυτό έρχονται αρκετοί κάτοικοι εξοχικών κατοικιών με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνηση στα αεροπλάνα.
- Αίγυπτος Σαρμ Ελ Σέιχ: Από το μηδέν και σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα κατάφερε να γίνει ένας ελκυστικός χειμερινός προορισμός με νέες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις που το all inclusive είναι σχεδόν στο 100% Πορτογαλία - Μάλτα Τεράστια ανάπτυξη γαστρονομίας
Πολλά γήπεδα γκολφ Ένταξη στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Travel Senior 55+ Επιχειρηματική Φιλοσοφία".

Και καταλήγοντας στο δια ταύτα είπε:
" Για ένα επιτυχημένο εγχείρημα αυτής της προσπάθειας θα πρέπει η επιχειρηματική φιλοσοφία να διαθέτει:
• Προσήλωση στην ποιότητα.
• Έντονο προσανατολισμό marketing (Πόσους θέλουμε και σε ποιους απευθυνόμαστε;) • Τήρηση υποσχέσεων
• Σημαντικά μειωμένες τιμές σε σχέση με τους θερινούς μήνες.
Προϋποθέσεις Ανάπτυξης χειμερινού τουρισμού
Αρκετές περιοχές της Κρήτης παρέχουν όλες τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη χειμερινού τουρισμού. Η Κρήτη έχει με μεγάλη ηλιοφάνεια και κατά την περίοδο του χειμώνα. Έχει αστικά κέντρο, δηλαδή υπάρχει έντονη δραστηριότητα και ανοικτά καταστήματα και τον χειμώνα Διαθέτει αρκετούς αρχαιολογικούς χώρους (Κνωσός, Σπιναλόγκα, Αρκάδι, Μουσείο, κλπ) οι οποίοι θα πρέπει να λειτουργούν και τον χειμώνα Διαθέτει προορισμούς για θεματικές εκδρομές (Δρόμοι του κρασιού, Μοναστήρια, Υδάτινος Κόσμος, κλπ) Διαθέτει μεγάλου κύρους ειδικευμένες ιατρικές εγκαταστάσεις για ιατρικό τουρισμό. Υπάρχουν αρκετά ξενοδοχεία με προδιαγραφές λειτουργίας και κατά την χειμερινή περίοδο (θέρμανση, θερμαινόμενη πισίνα, κλειστούς χώρους, κλπ)
Ανάπτυξη Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού 
Η χειμερινή σαιζόν είναι ευκαιρία για ανάπτυξη διαφόρων μορφών τουρισμού όπως ο Συνεδριακός, Αθλητικός, Αγροτικός, Εκκλησιαστικός, Γαστρονομικός, Θεραπευτικός, κλπ Εναλλακτικές εκδρομές Οι tour operators σε συνεργασία με τους ξεναγούς θα πρέπει να οργανώνουν εκδρομές σύμφωνα με τις απαιτήσεις των πελατών αλλά και με γνώμονα τις κακές καιρικές συνθήκες.
Η τοπική αγροτική παράδοση κατά τους χειμερινούς μήνες βρίσκεται στο απόγειο: -Διαδικασία Απόσταξης Τσικουδιάς τα γνωστά σε όλους μας «Καζανέματα» -Ελαιοτριβεία -Μάζεμα ελιάς (Προτείνεται η ίδρυση μουσείου ελιάς και δρόμοι της ελιάς) -Μάζεμα πορτοκαλιών -Δρόμοι του κρασιού. Όλα σχεδόν τα οινοποιεία είναι επισκέψιμα. -Φυσιολατρικές εκδρομές
Και πολλές άλλες δραστηριότητες
Ξενοδοχεία 
Τα Ξενοδοχεία θα πρέπει εκτός τις υποδομές για χειμερινό τουρισμό (θέρμανση, σκέπαστρα, κλπ) να παρέχουν:
• Υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.
• Προώθηση της Κρητικής διατροφής
• Ευρύ φάσμα εγκαταστάσεων ψυχαγωγίας και άθλησης εντός των μονάδων
• Πολιτιστικές δραστηριότητες
Προτάσεις Για την επίτευξη του στόχου της καθιέρωσης της Κρήτης ως χειμερινός προορισμός θα πρέπει η συνεργασία επιχειρήσεων και Πολιτείας να θεωρείται δεδομένη. Απαιτείται η συνεργασία μεταξύ των επιχειρηματιών, της τοπικής αυτοδιοίκησης, του ΕΟΤ και των Tour Operator για σωστά αποτελέσματα της προσπάθειας.
Το σημαντικότερο βήμα είναι το μίγμα των επιχειρήσεων που θα πρέπει να συμμετέχει στην προσπάθεια αυτή.
Θα πρέπει σε κάθε προορισμό να παραμείνουν ανοικτά αρκετά:
• ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών,
• εστιατόρια τα οποία προσφέρουν κυρίως Κρητική Κουζίνα,
• μπαρ με ζωντανή ελληνική η κρητική μουσική, πιάνο κλπ
• γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων, καταστήματα souvenir, χρυσοχοΐας, κλπ. Πολιτεία
Η Πολιτεία θα πρέπει κατά την διάρκεια του χειμερινού τουρισμού, να προχωρήσει:
1ον Στην σημαντική μείωση (αν όχι στην κατάργηση) του ΦΠΑ των επιχειρήσεων που θα συμμετέχουν στην προσπάθεια αυτή.
2ον Απαλλαγή εισφορών προς τα διάφορα ταμεία των εργαζομένων.
3ον Επίδομα Εργασίας
4ον Μειωμένο ενεργειακό τιμολόγιο (ΔΕΗ, κλπ)
5ον Καύσιμα θέρμανσης απαλλαγμένα από φόρους.
6ον Επιδότηση σε ξενοδοχεία μέσω αναπτυξιακών προγραμμάτων για κατασκευή κλειστής θερμαινόμενης πισίνας, σκέπαστρων και άλλων υποδομών για τις ανάγκες της εποχής.
7ον Μείωση τελών αεροδρομίων
8ον Κατασκευές υποδομών σε αρχαιολογικούς χώρους για κακές καιρικές συνθήκες.
9ον Μείωση τιμών σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους
Τοπική Αυτοδιοίκηση 
1. Διατήρηση καθαρής πόλης και πολυσύχναστων ακτών γιατί μην ξεχνάμε ότι και τον χειμώνα πηγαίνουν για βόλτα οι επισκέπτες,
2. Ανοιχτοί και καθαροί αρχαιολογικοί χώροι
3. Μείωση Δημοτικών Τελών στις επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα ήταν κλειστές και θα μείνουν ανοικτές για τον σκοπό αυτό
4. Να διοργανώνει πολιτιστικές εκδηλώσεις Τα μέτρα αυτά θα είναι πιλοτικά και θα πρέπει να έχουν διάρκεια 3 με 5 χρόνια.
Κύριες και Κύριοι
Η ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού η έστω η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στην Κρήτη μπορεί να προσφέρει σημαντικά σε πολλούς τομείς, όπως:
1. Ανάπτυξη της Απασχόλησης με ταυτόχρονα μείωση της ανεργίας
2. Δημιουργία θέσεων εργασίας σε άλλους τομείς που έχουν σχέση με τις τουριστικές υπηρεσίες
3. Δυνατότητα να παραμείνουν ζωντανές οι παραδόσεις του τόπου μας με την διεξαγωγή πολιτιστικών εκδηλώσεων".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου