- Στο 1/4 τελικά το μίσθωμα για τον αιγιαλό
- Μέσα στην ημέρα η ολοκλήρωση, θα επανέλθουμε με τις βασικές αλλαγές
Ψηφίσθηκε κατ΄ άρθρο, χθες στην Ολομέλεια της Βουλής, το Νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού, για την απλούστευση των διαδικασιών ενίσχυσης της τουριστικής επιχειρηματικότητας, την αναδιάρθρωση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και άλλες διατάξεις. Με τις προβλεπόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, μεταξύ άλλων, εισάγονται νέοι και σημαντικοί θεσμοί τουριστικής δραστηριότητας. Με σεβασμό στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον, δίνεται προτεραιότητα στη δημιουργία σύνθετων και οργανωμένων τουριστικών αναπτύξεων που υπόκεινται σε αυστηρό περιβαλλοντικό έλεγχο.
Εισάγονται νέα προϊόντα που δεν περιλαμβάνονταν στο υφιστάμενο Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον τουρισμό και δημιουργείται το κατάλληλο περιβάλλον, για να αναπτυχθούν οι οργανωμένοι υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων.
Το νομοσχέδιο για τον Τουρισμό κινείται στη λογική της αποφυγής μη αιτιολογημένων απαγορεύσεων σε επενδυτικά έργα και δραστηριότητες. Μεταξύ άλλων, συμπληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, δηλαδή επενδύσεων που εκτός του κλασσικού τύπου ξενοδοχείου μπορούν να φιλοξενούν και επιπλωμένες κατοικίες και άλλες ειδικές τουριστικές υποδομές.
Με τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις, απλοποιούνται οι προϋποθέσεις μετατροπής υφιστάμενου συμβατικού ξενοδοχείου σε σύνθετο τουριστικό κατάλυμα. Επιπλέον, παρέχονται κίνητρα για τη φιλοξενία ειδικών εγκαταστάσεων, όπως γκολφ, τουριστικών λιμένων, συνεδριακών κέντρων, αλλά και κέντρων ευεξίας, ιαματικής θεραπείας και θερμαλισμού. Για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών καταλυμάτων, παρέχονται κίνητρα για τη δημιουργία συστάδων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, θα χορηγείται λοιπόν ενιαίο Ειδικό Σήμα Λειτουργίας σε όμορα ή τεμνόμενα από φυσικά εμπόδια τουριστικά καταλύματα με στόχο την λειτουργική ενοποίησή τους. Η λειτουργική ενοποίηση θα αφορά τόσο σε υφιστάμενες όσο και μελλοντικές επενδύσεις.
Με τις νέες ρυθμίσεις, μεταξύ άλλων, εισάγεται ο θεσμός των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condo-hotels) , ενώ σε ότι αφορά στο θεσμό των ΠΟΤΑ, γίνονται εκσυγχρονιστικές παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να εναρμονίζεται με το πλαίσιο για τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα. Εισάγονται κατευθύνσεις και προϋποθέσεις για την ίδρυση ΠΟΤΑ, όπως η ελάχιστη απαιτούμενη έκταση, το ελάχιστο απαιτούμενο ποσοστό ιδιοκτησίας, ο αριθμός κλινών κ.λ.π. Επίσης, ρυθμίζονται και ζητήματα, που αφορούν στα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα.
Ειδικότερα κατατέθηκε τροπολογία με στόχο τον εξορθολογισμό και την απλούστευση της αδειοδοτικής διαδικασίας που αφορά στις τουριστικές επαύλεις και τις επιπλωμένες κατοικίες. H σχετική ρύθμιση, που κατατέθηκε αφού ελήφθησαν υπόψη και οι παρατηρήσεις όλων των φορέων, σκοπό μεταξύ άλλων έχει και την αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών και φαινομένων ασυδοσίας. Σύντομα θα εκδοθούν νέες προδιαγραφές για την επιπλωμένη τουριστική κατοικία οι οποίες θα αντικαταστήσουν αυτές που εξυπηρετούσαν τον σχεδιασμό μίας άλλης εποχής.
Α. Γκερέκου: «Να κριθεί στην πράξη το
νομοσχέδιο του Τουρισμού»
Οι τροπολογίες που εισηγήθηκε το
ΠΑΣΟΚ ενισχύουν τους στόχους του
Την ανάγκη προσαρμογής του
τουριστικού προϊόντος στις τάσεις της διεθνούς ζήτησης προκειμένου να
διεκδικήσει μεγαλύτερο και πιο ποιοτικό μερίδιο της αγοράς επεσήμανε η Α. Γκερέκου ως εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ
κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την
ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας στην Ολομέλεια της Βουλής.
Στόχος, σύμφωνα με την Τομεάρχη Τουρισμού του ΠΑΣΟΚ, είναι να διαμορφωθεί ένα
νέο φάσμα τουριστικών υπηρεσιών οι οποίες να αναβαθμίζουν το κλασικό μοντέλο
«Ήλιος και Θάλασσα», να βελτιώσουν το μίγμα τουριστών υπέρ των ανώτερων
εισοδηματικά τάξεων και να συμβάλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής
περιόδου.
Η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ σημείωσε
ότι το νομοσχέδιο δε φιλοδοξεί να λύσει
όλα τα προβλήματα του ελληνικού τουρισμού αλλά να συμβάλει στην επίτευξη
συγκεκριμένων στόχων. Τέτοιοι είναι η προώθηση μεγάλων επενδυτικών σχεδίων
στον Τουρισμό, η ανάπτυξη νέων τύπων τουριστικών επενδύσεων και η δυνατότητα των
τουριστικών επιχειρήσεων, μεγαλύτερων και μικρότερων, να αναπροσαρμόσουν τη
λειτουργία τους στη βάση αυτών των νέων προϊόντων. Σε αυτή την κατεύθυνση
στάθηκε σε μια σειρά βελτιωτικών
προτάσεων που κατέθεσε κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου και έγιναν αποδεκτές
με τη μορφή υπουργικών τροπολογιών, οι κυριότερες των οποίων είναι:
- Η πρόβλεψη «ασφαλιστικών δικλείδων» απέναντι σε μια ενδεχόμενη προσχηματική κατασκευή γηπέδων γκολφ με απώτερο σκοπό την υπερδόμηση τουριστικών κατοικιών σε ένα Σύνθετο Τουριστικό Κατάλυμα,
- Η επέκταση στα σχολάζοντα ξενοδοχεία εντός σχεδίου πόλης και στα ξενοδοχεία τριών αστέρων - που αρχικά είχαν τεθεί εκτός - της δυνατότητας πώλησης και εκμίσθωσης τουριστικών κατοικιών στο πλαίσιο των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας.
- Η εξειδίκευση των αρμοδιοτήτων της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων ώστε να περιλαμβάνουν μόνο μεγάλες τουριστικές επενδύσεις σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων και ξενοδοχείων 5 αστέρων, συνολικής δυναμικότητας άνω των 300 κλινών. Έτσι το Υπουργείο αποκτά πιο άμεση εποπτεία τουριστικών επενδύσεων των στρατηγικού χαρακτήρα που συμβάλουν στη βελτίωση της ποιότητας των τουριστικών υποδομών,.
- Η υπαγωγή στον ΕΟΤ, και όχι στο Υπουργείο Τουρισμού, όπως αρχικά προβλεπόταν, των τουριστικών εντεταλμένων που θα υπηρετήσουν σε χώρες όπου δεν υπάρχει γραφείο του ΕΟΤ. Έτσι ενισχύονται οι προϋποθέσεις καλύτερο συντονισμό και έλεγχο των ενεργειών προσέλκυσης τουριστών από το εξωτερικό,
- Η επέκταση της δυνατότητας λειτουργικής ενοποίησης τουριστικών καταλυμάτων και στα μη κύρια τουριστικά καταλύματα της ίδιας μορφής και κατάταξης σε κλειδιά, αντί της αρχικής πρόβλεψης για ενοποίηση μόνο των κυρίων τουριστικών καταλυμάτων. Με την προσθήκη αυτή και οι ιδιοκτήτες ενοικιαζομένων και επιπλωμένων δωματίων μπορούν να αναβαθμίσουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες και υποδομές τους.
- Η πρόβλεψη μεταβατικής διάταξης για εκείνα τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα, η διαδικασία αδειοδότησης των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη κατά τη δημοσίευση του νόμου, ώστε να μπορούν να υπαχθούν στις σχετικές διατάξεις του.
- Η αλλαγή του τρόπου καθορισμού του ανταλλάγματος για την παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας από τους δήμους σε ξενοδοχεία, από το 1/5 της κατώτερης τιμής δίκλινου δωματίου επί τον αριθμό των κλινών, στο 1/4 της μέσης τιμής δίκλινου δωματίου (επί τον αριθμό των κλινών). Έτσι περιορίζεται η απώλεια εσόδων για τους δήμους αλλά και διατηρείται μειωμένη η αντίστοιχη δαπάνη για τα ξενοδοχεία που κάνουν χρήση αιγιαλού και παραλίας.
Η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ σημείωσε
ορισμένες βασικές ενστάσεις, όπως η
εισαγωγή χωροταξικών ρυθμίσεων ενώ βρίσκεται σε διαβούλευση το νέο Ειδικό
Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό που θα έχει τη μορφή Κοινής Υπουργικής
Απόφασης, η ρύθμιση αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ δίχως να έχουν οριστικοποιηθεί τα νέα
οργανογράμματα των δύο οργανισμών αλλά και η εκκρεμότητα της αναθεώρησης του
Προεδρικού Διατάγματος για τις προδιαγραφές και τους όρους μίσθωσης των Σύνθετων
Τουριστικών Καταλυμάτων.
Σημείωσε, τέλος, ότι μετά και την
ψήφιση του νομοσχεδίου πρέπει να δοθεί προτεραιότητα σε άλλα χρονίζοντα
ζητήματα όπως η απαγόρευση της εκτός σχεδίου δόμησης, η θέσπιση κινήτρων για
την απόσυρση ή την αλλαγή χρήσης «γερασμένων» τουριστικών καταλυμάτων, η
αναμόρφωση του συστήματος κατηγοριοποίησης των κύριων και μη κύριων τουριστικών
καταλυμάτων και η θεσμοθέτηση ειδικών μορφών Τουρισμού όπως ο Αγροτουρισμός και
ο Τουρισμός Υπαίθρου.
«Το νομοσχέδιο θα κριθεί κατά την εφαρμογή ή
μη των ρυθμίσεών του. Δεν μπορεί, στο όνομα μιας ιδανικής κατάστασης, να
κρυβόμαστε πίσω από μαξιμαλιστικά αιτήματα. Πρέπει, επιτέλους, να προχωρήσουμε
σε πράξεις, με τις όποιες επιμέρους ατέλειες. Και, εφ’ όσον χρειαστεί, να
προχωρήσουμε έγκαιρα στις κατάλληλες διορθωτικές κινήσεις» σημείωσε η κα
Γκερέκου.
Μιχάλης Κριτσωτάκης:«Χωρίς
εθνική στρατηγική και γεμάτο με χαριστικές διατάξεις το νομοσχέδιο για τον
τουρισμό»
Την Τρίτη και
την Τετάρτη συζητήθηκε, για πρώτη φορά μετά από 3,5 χρόνια, στην Ολομέλεια της
Βουλής νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού, ήδη εν μέσω τουριστικής
περιόδου.
Ενώ, λοιπόν,
θα περίμενε κανείς μια ηχηρή νομοθετική παρέμβαση από το υπουργείο με τον
υποτιθέμενο “ισχυρό επιτελικό ρόλο”, η κυβέρνηση προτίμησε να θυσιάσει στο βωμό
της εξυπηρέτησής των μεγάλων ξενοδοχειακών και επενδυτικών συμφερόντων τους
τουριστικούς πόρους της χώρας και να αδιαφορήσει για τα τεράστια προβλήματα που
βασανίζουν τον κόσμο του τουρισμού – ιδιαίτερα τους εργαζόμενους και τους
αυτοαπασχολούμενους.
Η δε
διαδικασία κύρωσης στην Ολομέλεια ήταν μάλλον σουρεαλιστική: μέχρι τελευταίας
στιγμής, η υπουργός διόρθωνε διατάξεις και εισήγαγε χαριστικές τροποποιήσεις στο
σχέδιο νόμου, με αποκορύφωμα την παντελώς άσχετη με αυτό τροπολογία για την
τακτοποίηση των οφειλών της ΕΥΔΑΠ πριν το δρομολογημένο ξεπούλημα
της.
Το κυριότερο,
ωστόσο, πρόβλημα του νομοσχεδίου και της υπεράσπισης αυτού εκ μέρους των
βουλευτών της συγκυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες είναι
ότι δεν κατατέθηκε κάποιου είδους συνεκτική, ολιστική τουριστική πολιτική, παρά
μόνο ένα σύνολο άρθρων - “μίνι νομοσχεδίων” και κοντόφθαλμων διευκολύνσεων, που
εξυπηρετεί τη λογική του ΤΑΙΠΕΔ και αφήνει περιθώρια για παρασιτική
επιχειρηματικότητα μεγάλης κλίμακας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ
επιμένει πως μια τουριστική ανάπτυξη χωρίς κοινωνική ανταποδοτικότητα είναι
καταδικασμένη να αφήνει πίσω της κτηματομεσιτικές φούσκες και περιβαλλοντική
καταστροφή.
Τέλος, επειδή
όσα ειπώθηκαν στην Ολομέλεια εκ μέρους των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ θεωρήθηκαν
καταστροφολογία από την κυβέρνηση, θα παροτρύναμε την υπουργό Τουρισμού να
επισκεφτεί τις τουριστικές περιοχές της χώρας και να ρωτήσει τους μικρούς
επιχειρηματίες του τουρισμού, του επισιτισμού και της εστίασης αν αυξήθηκε ο
τζίρος τους και τους εργαζόμενους αν αυξήθηκαν οι μισθοί τους και οι πραγματικές
θέσεις εργασίας από τη πολυθρύλητη αύξηση των αφίξεων και των εσόδων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου