Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2012

Α. Καμπουράκης: Να μείνει ζωντανή η ξενοδοχία...


Επένδυση στο να μείνουν ζωντανές οι τουριστικές επιχειρήσεις 
Επένδυση στην εικόνα 
Επένδυση στην προσβασιμότητα 
Επένδυση στην ποιότητα 

Αυτό είναι το απαραίτητο τετράπτυχο για να αναπτυχθεί ο ελληνικός τουρισμός και να μείνει ζωντανή η ελληνική ξενοδοχία, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου και μέλος του Δ.Σ. της Π.Ο.Ξ. κ. Αντώνη Καμπουράκη, όπως το μετέφερε στη σύσκεψη εργασίας που είχε η διοίκηση της Ε.Ξ.Ρ. με τους γενικούς γραμματείς του υπουργείου Τουρισμού και του Ε.Ο.Τ. κ.κ. Λιάσκο και Καραχάλιο, αντίστοιχα. 
Με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο, και γνωρίζοντας ότι απευθύνεται σε "φίλους του Τουρισμού" ο κ. Καμπουράκης, δήλωσε την πίστη του στο μέλλον, εκφράζοντας όμως παράλληλα την αγωνία του για το παρόν και δίνοντας το στίγμα της πορείας που πρέπει να ακολουθήσουμε.
Όπως είπε χαρακτηριστικά σε μία αποστροφή της ομιλίας του : "Σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα, για τη Ρόδο και για την Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, καθώς έχουμε τη χαρά να καλωσορίζουμε δυο καλούς φίλους. Τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Τουρισμού τον Τάσο το Λιάσκο –πάντα Υπουργό για εμάς τους παλιούς γνωστούς-, με τον οποίο μας συνδέουν κοινές προσπάθειες χρόνων, κοινοί αγώνες για τον τουρισμό. Και τον Γενικό Γραμματέα του ΕΟΤ, τον Νίκο Καραχάλιο. Αγαπητέ Νίκο, σε συγχαίρω και σου εύχομαι καλή δύναμη, μιας και, έχοντας διατελέσει κι εγώ μέλος του Δ.Σ. του ΕΟΤ, γνωρίζω από πρώτο χέρι το δύσκολο έργο που αναλαμβάνεις, και μέσα από πόσες αντιξοότητες και προβλήματα καλείται ο Οργανισμός, να επιτελέσει το έργο του, και να δικαιώσει τις προσδοκίες, του τουριστικού κλάδου. Κι είναι διπλά ξεχωριστή μέρα, γιατί είναι η πρώτη φορά, που οι δύο Γενικοί Γραμματείς του Τουρισμού επισκέπτονται την ΕΞΡ, γεγονός που εμείς ως Διοίκηση το εισπράττουμε ως ενθάρρυνση των προσπαθειών μας, για το καλό του Ροδίτικου τουρισμού. Μεταξύ φίλων λοιπόν, τα λόγια πρέπει να είναι απλά και καθαρά.
Πάνω στο καράβι, που λέγεται ελληνικός τουρισμός, είμαστε όλοι μαζί. 
Ή όλοι μαζί θα βουλιάξουμε, ή όλοι μαζί θα σωθούμε. 
Εδώ στη Ρόδο, στη ιστορική ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού, θέλουμε να είμαστε αισιόδοξοι."

Και συνέχισε: " Θέλουμε να πιστεύουμε πως ενώνοντας ιδέες και δυνάμεις, θα τα καταφέρουμε.
Για αυτό και ως Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου είμαστε στην πρώτη γραμμή δράσεων και πρωτοβουλιών, για την τουριστική ανάπτυξη. Παρά τις δυσκολίες, δεν το βάζουμε κάτω. Επιμένουμε να σχεδιάζουμε το μέλλον, αλλά ταυτόχρονα να ανταποκρινόμαστε με αποτελεσματικό και πρακτικό τρόπο, στις προκλήσεις του σήμερα, της κάθ’ ημέρας. Αγαπάμε τον τόπο μας. Ναι, είμαστε τοπικιστές, και δεν το κρύβουμε. Ναι, είμαστε διεκδικητικοί, εκεί που πρέπει, και όπως πρέπει. Όμως η κριτική μας δεν είναι γκρίνια και μεμψιμοιρία. Υπό την έννοια αυτή, βασικός μας στόχος είναι να είμαστε ένας εποικοδομητικός και αξιόπιστος συνομιλητής της πολιτικής ηγεσίας, στον τομέα του τουρισμού. Θεωρούμε αναπόσπαστο μέρος της αποστολής μας, να συνεισφέρουμε με τις εμπειρίες και τις ιδέες μας, στην επιτυχία της τουριστικής πολιτικής. Αυτό θα σημαίνει, πως θα έχουμε επιτύχει όλοι. Ένα από τα μείζονα προβλήματα αυτής της χώρας, είναι ο φθόνος. Το γνωστό «γιατί εσύ, και όχι εγώ;». Ελπίζω μέσα στη δίνη της κρίσης, να μπορέσουμε να γίνουμε όλοι ωριμότεροι και σοφότεροι, αναγνωρίζοντας πως μπορούμε να πάμε μπροστά, μόνο αν απαλλαγούμε από την τροχοπέδη, του φθόνου. Το λέει άλλωστε και η σοφή ελληνική γλώσσα: Α-φθονία. Όταν εκλείπει ο φθόνος, έρχεται η αφθονία. Άρα λοιπόν το ζητούμενο είναι, να χτίσουμε μια συνεργατική σχέση. Μια σχέση με όρους αμοιβαιότητας. Κυβέρνηση και ιδιώτες, φορείς και επιχειρήσεις του τουρισμού. Και χαίρομαι πραγματικά, διότι είδα μια πρόσφατη ομιλία του Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ, στην οποία τόνιζε με έμφαση, τις αξίες της συνέχειας και της συνέργειας.
Πράγματι, φίλε Νίκο και φίλε Τάσο…….
Η συνέχεια, αντί του «ράβε–ξήλωνε», και η συνέργεια, αντί του εμπάθειας και της γκρίνιας, μπορούν να αποδώσουν μεγάλες προστιθέμενες αξίες, στο τουριστικό απόθεμα της χώρας. Μεγάλη όμως είναι και η αξία της συνέπειας".

Αναφερόμενος στα όσα πρέπει να γίνουν άμεσα, ο πρόεδρος της Ε.Ξ.Ρ., υπογράμμισε με σημασία:
"
Διότι, στο τέλος της μέρας, τα καλύτερα λόγια είναι οι πράξεις. Κι έρχομαι έτσι, στην έννοια–κλειδί για τον ελληνικό τουρισμό, που είναι η έννοια της ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ.
Όλοι μιλούν για ξένες (!!!) επενδύσεις.
Εγώ θα βάλω όμως 4 άλλες διαστάσεις, στην έννοια της επένδυσης:
Πρώτον (1), Επένδυση στην εικόνα. Το ξέρουμε και το βιώνουμε όλοι. Έχουμε ανάγκη από ένα εθνικό rebranding, που θα επανατοποθετεί συνολικά την εικόνα της χώρας, στα μάτια της διεθνούς κοινής γνώμης. Αναμφίβολα δεν είναι ούτε κάτι απλό, ούτε κάτι εύκολο. Απαιτεί έναν μακρόπνοο εθνικό σχεδιασμό. Είναι πρωτίστως θέμα πολιτικής, και όχι διαφήμισης, όπως κάποιοι λανθασμένα θέλουν να πιστεύουν. Ωστόσο, επιμέρους τομείς όπως ο τουρισμός, απαιτείται να ενισχύσουν την προβολή τους. Ο τουρισμός πληρώνει τα σπασμένα άλλων. Και όλων των άλλων. Απειλείται από μια ύφεση, για την οποία δεν είναι ο ίδιος υπόλογος, αλλά είναι θύμα του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος, και της ιδιοτελούς δυσφήμισης, της χώρας. Τώρα, τη δύσκολη ώρα, ο τουρισμός έχει ανάγκη από εντατικότερη και καλύτερη προβολή. Είναι ευτυχής συγκυρία, να βρίσκεται στο τιμόνι του ΕΟΤ, ένας άνθρωπος της επικοινωνίας, που αντιλαμβάνεται τη σημασία και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη της εικόνας. Εδώ, χρειάζεται ξεκάθαρη πολιτική βούληση. Διότι η οικονομική ανταποδοτικότητα είναι δεδομένη. Η επένδυση αυτή αποδίδει, και έχει αποδειχθεί αυτό. Την περίοδο που ήμουν στο Δ.Σ. του ΕΟΤ, πέσανε λεφτά και φέρανε αποτελέσματα. Ό,τι κριτική και να κάνει κανείς, έπεσαν λεφτά. Να πέσουνε λεφτά και τώρα. Από το τίποτα, δεν μπορείς να περιμένεις τίποτα. Κύριοι, έχουμε φύγει από το «Η Κρίση, ως Ευκαιρία», και δυστυχώς περάσαμε στο «Η Καταστροφή, ως ευκαιρία!!!» Κι εμείς εδώ σε τοπικό επίπεδο, παρά τα προβλήματα, προσπαθούμε αξιοποιώντας κάθε περιθώριο, και κάθε δυνατότητα, για να βελτιώσουμε την προβολή της Ρόδου, και αναπτύσσουμε πρωτοβουλίες, για την ισχυροποίηση της Ρόδου, ως πόλου έλξης τουριστών. Τον ονομάζουμε ΠΡΟΤΟΥΡ, είναι απλά η σύμπνοια και σύμπραξη του Τόπου, η Τοπική Σύμβαση Τουριστικής Αειφορίας μας, είναι όμως το τοπωνύμιο, το παρατσούκλι της ΕΞΡ, της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου. Γι’ αυτό δρέπουμε καρπούς. Καθόλου τυχαία. Επειδή σπέρνουμε, ματώνουμε, και άοκνα καλλιεργούμε. Όμως, υπερβαίνει κατά πολύ τις δικές μας δυνάμεις, το να καλύψουμε το πρόσφατο εθνικό κενό. Πιστεύουμε λοιπόν, πως η επένδυση στην εικόνα του ελληνικού τουρισμού, θα πρέπει να τύχει υποστήριξης. Με πράξεις, και όχι στα λόγια. Όπου όλοι, παραδέχονται πως αν έχει η ελληνική οικονομία κάποιες ελπίδες, τις πιο πολλές τις χρωστάει στον τουρισμό.
Δεύτερον (2), Επένδυση στην προσβασιμότητα. Ο τουρισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος, με τη διευκόλυνση της πρόσβασης, στον προορισμό. Δυστυχώς για νησιωτικούς προορισμούς όπως η Ρόδος, και ειδικά εκτός σεζόν, αυτό δεν είναι ούτε κάτι αυτονόητο, ούτε κάτι δεδομένο. Κάναμε κάποιες τοπικές προσπάθειες, υπήρξαν κάποιες δυσάρεστες εμπειρίες, τώρα είναι η ώρα, να δούμε κατάματα την αλήθεια. Οι τοπικοί σχεδιασμοί, παρά τις όποιες καλές τους προθέσεις, δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε δυσθεώρητα κόστη. Το κράτος οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες του, προσφέροντας πόρους, τεχνογνωσία και κεντρικό σχέδιο. Ακούσαμε λοιπόν με μεγάλη ανακούφιση, την εξαγγελία από την Υπουργό Τουρισμού κ. Κεφαλογιάννη, για μια ολοκληρωμένη Εθνική Πολιτική Αερομεταφορών. Περιμένουμε να δούμε πως θα μεταφραστεί, αυτή η εξαγγελία, σε υλοποιημένο και λειτουργικό σχεδιασμό. Όμως το θέμα δεν εξαντλείται μόνο, στο μείζον θέμα των αερομεταφορών. Υπάρχουν κι άλλα ζητήματα που πρέπει να εξεταστούν, καθώς επηρεάζουν τα τουριστικά κόστη. Αναφέρω ως παράδειγμα την πρόταση, για χαμηλότερα τέλη αεροδρομίων το χειμώνα. Από τον Νοέμβριο, έως τον Μάιο.
Τρίτον (3), Επένδυση στην ποιότητα. Είναι το όχημα που μας πάει στο μέλλον. Και έχει δύο εξίσου σημαντικά μέρη. Το ένα αφορά τις υποδομές, και το άλλο αφορά τις υπηρεσίες. Σε ότι αφορά τις υποδομές, από τη δική μας πλευρά έχουμε πραγματικά κάθε λόγο να είμαστε περήφανοι, για τους ξενοδόχους της Ρόδου. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει επενδύσεις μεγάλης κλίμακας, στις ξενοδοχειακές υποδομές μας. Ήδη ο αριθμός των κλινών έχει αυξηθεί κατά 30%, τα πεντάστερα ξενοδοχεία ανέρχονται πλέον σε περίπου 60, ραγδαία αύξηση, αν αναλογιστεί κανείς πως πριν 15 χρόνια ήταν μόνον 15, έχοντας δηλαδή προσθέσει 25.000 νέες πολυτελέστατες, εξαιρετικές κλίνες στο δυναμικό του. Και έχοντας φθάσει σε 130.000 κρεβάτια, 500 περίπου Ξενοδοχεία, ολοκαίνουργια ή πλήρως ανακαινισμένα, υψηλότατων προδιαγραφών, που καλύπτουν κάθε επιλογή και κάθε βαλάντιο. Απαστράπτοντα όλα. Τώρα είναι η σειρά της πολιτείας, να αξιοποιήσει τις αναπτυξιακές δυνατότητες, που υπάρχουν και τους ευρωπαϊκούς πόρους, για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς μας, ώστε να δημιουργηθούν υποδομές αναγκαίες, για την επιδιωκόμενη ανάπτυξη του ποιοτικού τουρισμού. Οι υποδομές είναι το κλειδί, για να φτάσει η Ρόδος, στο απόγειο των δυνατοτήτων της. Ως Ένωση έχουμε θέσεις, βασισμένες στην γνώση της τουριστικής πραγματικότητας στο νησί, τις έχουμε βάλει στο τραπέζι, κι από εκεί και πέρα το αποτέλεσμα θα εξαρτηθεί, από τη συνολικότερη επιτυχία των προσπαθειών της ελληνικής κυβέρνησης, για ιδιωτικοποιήσεις, προέλκυση επενδύσεων, και ανάπτυξης, και για αποτελεσματική επιτέλους αξιοποίηση, των ευρωπαϊκών πόρων. Επένδυση στην ποιότητα όπως προείπα, σημαίνει και επένδυση σε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες. Εδώ το καταλυτικό στοιχείο είναι η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού. Χαιρόμαστε, διότι κι εδώ η Ρόδος πρωτοπορεί. Το προσωπικό μας είναι άρτια εκπαιδευμένο, και οι υπηρεσίες του συνιστούν πραγματικά, την επιτομή της ποιοτικής εξυπηρέτησης. Εδώ βεβαίως έχουμε την έδρα της ΑΣΤΕΡ, η οποία είναι η εξειδικευμένη δημόσια σχολή, παροχής τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, στην Ελλάδα. Η τουριστική εκπαίδευση θέλει τη μέριμνα της πολιτείας. Για να αναβαθμιστεί, για να καταστεί πόλος έλξης των νέων μας, για να διασφαλίζει ικανούς και καταρτισμένους επαγγελματίες, σε όλο το φάσμα της Τουριστικών Υπηρεσιών.
Τέταρτον (4), και πλέον σημαντικό, Επένδυση στο να μείνουν ζωντανές οι τουριστικές επιχειρήσεις. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ρευστότητα, σημαίνει διευκόλυνση, σημαίνει λιγότερα βάρη. Διότι μπορεί στα λόγια να συμφωνούμε πως ο τουρισμός πρέπει να είναι «η» προτεραιότητα, αλλά, στην πράξη βιώνουμε τον μαρασμό και τα λουκέτα. Καθώς ο ξενοδόχος, αντί να αναλώνει τον χρόνο του δημιουργικά, στην ανάπτυξη της επιχείρησής του, τρέχει όλη μέρα να αντιμετωπίσει χαράτσια και υποχρεώσεις, με ανύπαρκτη ρευστότητα.
Εδώ χρειάζονται τολμηρές και πρακτικές δράσεις. Αναμφίβολα οι συναρμοδιότητες που υπάρχουν, μεταξύ των Υπουργείων, δημιουργούν δυσκολίες. Δεν μπορεί όμως να λειτουργούν ως άλλοθι. Μια τουριστική επιχείρηση, εύκολα κλείνει και δύσκολα ανοίγει. Αυτή είναι η σημερινή κατάσταση και πρέπει να αντιστραφεί."

Και καταλήγοντας έθεσε το αμίληκτο ερωτημα, το οποίο οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες έχουν απαντήσει στα λόγια και όχι εμπράκτως:
" Κάποτε θα πρέπει, ως χώρα, να πάρουμε μια στρατηγική απόφαση. Είμαστε φιλική ή εχθρική χώρα στον τουρισμό; Το ερώτημα δεν είναι καθόλου ρητορικό. Είναι ερώτημα ωμού ρεαλισμού, θα έλεγα. Και ζητάει απάντηση, εδώ και τώρα. Και ελπίζει στη δική σας άοκνη και αποτελεσματική προσφορά. Εύχομαι στους φίλους Γενικούς Γραμματείς, κάθε επιτυχία στο έργο τους. Όταν έρθει η ώρα του απολογισμού, είναι σημαντικό και για τους ίδιους, αλλά και για όλους μας, το πρόσημο στην πολιτική για τον τουρισμό να είναι θετικό. Εμάς πάντως, εδώ στην ακριτική Ρόδο, θα μας έχετε και θα μας αισθάνεστε συνεχώς και αδιαλείπτως, στο πλευρό σας. Αρωγούς, σύμμαχους και συναγωνιστές, στην μάχη για ένα καλύτερο αύριο, του Ροδιακού και του Ελληνικού Τουρισμού".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου