Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2011

Έντονη η ανάγκη για επενδύσεις στον κλάδο των τουριστικών λιμένων



• Βασικότερος παράγοντας επηρεασμού της ζήτησης υπηρεσιών τουριστικών λιμένων, θεωρείται ο θαλάσσιος τουρισμός και ειδικότερα το yachting και οι κρουαζιέρες.
• Για την περίοδο 2005-2009, το μέγεθος της αγοράς (αφορά ουσιαστικά τα τέλη ελλιμενισμού) των ελληνικών τουριστικών λιμένων αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,6%.
• Μειωμένη κατά 6,4% ήταν η τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας το 2009 σε σχέση με το 2008, ενώ σημαντικές ήταν οι απώλειες που υπέστη η εγχώρια αγορά του επαγγελματικού yachting την ίδια περίοδο, λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης.


Σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Τουριστικών Λιμένων, το σύνολο των θέσεων ελλιμενισμού σκαφών όλων των κατηγοριών που έχουν χωροθετηθεί σε πανελλαδικό επίπεδο ανέρχεται σε 19.269 θέσεις και οι οποίες αντιστοιχούν σε 128 λιμένες (δεν περιλαμβάνονται θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής σε εμπορικά λιμάνια, αλιευτικά καταφύγια και λιμενίσκους ναυταθλητικών ομίλων). Ωστόσο, 55 είναι στον αριθμό οι εν λειτουργία τουριστικοί λιμένες, αγκυροβόλια και καταφύγια, το δε σύνολο των θέσεων ελλιμενισμού σε αυτούς ανέρχεται σε 10.015. Τα παραπάνω προκύπτουν από την κλαδική μελέτη «Τουριστικοί Λιμένες», που εκπόνησε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group και η οποία πραγματεύεται τις Μαρίνες, τα Αγκυροβόλια – Καταφύγια Τουριστικών Σκαφών, καθώς και τους Ξενοδοχειακούς Λιμένες που λειτουργούν στη χώρα...

Το μέγεθος της αγοράς (σε αξία) των ελληνικών τουριστικών λιμένων παρουσίασε μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 3,6% κατά την περίοδο 2005-2009. Το εκτιμώμενο μέγεθος αγοράς προέρχεται από το σύνολο των εν λειτουργία θέσεων ελλιμενισμού σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες), αγκυροβόλια – τουριστικά καταφύγια, καθώς και ξενοδοχειακούς λιμένες της χώρας και αντιστοιχεί στο σύνολο των τελών ελλιμενισμού που καταβάλει κάθε σκάφος.

Ως βασικότερος παράγοντας ο οποίος επηρεάζει τη ζήτηση για υπηρεσίες τουριστικών λιμένων, θεωρείται ο θαλάσσιος τουρισμός και ειδικότερα το yachting και οι κρουαζιέρες. Το 2009 καταχωρήθηκαν στα βιβλία μικρών σκαφών των διαφόρων λιμενικών υπηρεσιών της χώρας 7.223 νέα σκάφη με μήκος έως 12 μέτρα (μείωση 22,1% σε σχέση με το 2008), ενώ εκτιμάται ότι σήμερα στις ελληνικές θάλασσες πλέουν περίπου 3.500 επαγγελματικά τουριστικά σκάφη.

Στα πλαίσια της μελέτης έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει 19 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 10 επιχειρήσεων εκμετάλλευσης τουριστικών λιμένων, για τις χρήσεις 2009 και 2008. Όπως προέκυψε από την εν λόγω ανάλυση, το σύνολο του ενεργητικού δεν μεταβλήθηκε σημαντικά (οριακή μείωση 0,6%) το 2009 σε σχέση με το 2008, ενώ ανάλογη εξέλιξη εμφάνισαν και τα ίδια κεφάλαια (οριακή μείωση 0,7%) την ίδια περίοδο. Οι συνολικές πωλήσεις των συγκεκριμένων εταιρειών αυξήθηκαν κατά 12,4% το 2009 σε σχέση με το 2008, ενώ οι εταιρείες του δείγματος εμφανίζουν κέρδη το 2009, αυξημένα κατά 41,3% συγκριτικά με το 2008.

Ωστόσο, οι πρόσφατες εξελίξεις όσον αφορά τον εισερχόμενο τουρισμό και η περαιτέρω μείωση της τουριστικής κίνησης στη χώρα μας, εκτιμάται ότι θα επηρεάσει αρνητικά και τον θαλάσσιο τουρισμό και ειδικότερα τον τομέα του επαγγελματικού yachting, ο οποίος ήδη φαίνεται να πλήττεται από τη γενικότερη οικονομική συγκυρία. Επιπλέον, τα τελευταία φορολογικά μέτρα της πολιτείας σε βάρος των κατόχων σκαφών αναψυχής, αναμένεται να περιορίσουν την κίνηση των διερχόμενων σκαφών ιδιαίτερα στις περιφερειακές μαρίνες της χώρας.

H ICAP Group –με 60 εκατομμύρια έσοδα για το 2010 και 1.200 εργαζομένους- είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Διαθέτει γραφεία σε 5 ελληνικές πόλεις, και ισχυρή παρουσία στην Νοτιοανατολική Ευρώπη με θυγατρικές στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία και στη Σερβία. Η ICAP Group μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance, της μεγαλύτερης εταιρείας ιδιωτικών κεφαλαίων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, εξελίσσεται ταχέως σε έναν πολυσχιδή οργανισμό, παρέχοντας ένα μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 μεγάλες κατηγορίες: Credit Risk Services, Marketing Solutions, Management Consulting και People Solutions.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου