Ο Διευθυντής του ΕΟΤ Δωδεκανήσου, Αγαπητός Ξάνθης, μιλάει για τα θεμέλια και τις προοπτικές του τουρισμού, και υπογράφει την ποιότητα που κάνει την διαφορά…
Είστε αρχιτέκτονας. Πώς ασχοληθήκατε με τον τουρισμό;
Το 1987 εκδηλώθηκε το ενδιαφέρον δημιουργίας τεχνικού γραφείου, εντός της υπηρεσίας του ΕΟΤ Δωδεκανήσου. Κινήθηκα άμεσα διότι έχω μια ιδιαίτερη σχέση με τον τουρισμό, αφού μεγάλωσα με την οικογένειά μου σε μια μικρή πανσιόν. Έτσι βρήκα μια διέξοδο πιο κοντά στο δικό μου πεπρωμένο, αλλά και προς το αντικείμενο μου, την αρχιτεκτονική.
Η αρχιτεκτονική πρέπει να είναι παντρεμένη με το τουριστικό προϊόν!
Κατά τη γνώμη σας, τι λείπει από την Ρόδο στα πλαίσια της αρχιτεκτονικής; Αυτό είναι στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου. Δημόσιος διάλογος υπάρχει και στην πολιτική μέσα από τον δημόσιο χώρο, ο οποίος έχει σχεδόν εξαφανιστεί. Η πλατεία, το πάρκο, ο δρόμος, η παιδική χαρά κα έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα, και ο δημόσιος χώρος έχει μεταφερθεί στα “mega shops”.
Ένα μεγάλο πολυκατάστημα που περιέχει ουσιαστικά μια μικρή πόλη, πλέον εγκιβωτίζει την ψυχή του δημόσιου χώρου.
Αυτή είναι η νέα τάξη πραγμάτων, που θέλει ανθρώπους οργανωμένους, τακτοποιημένους, κλεισμένους στα κτίρια για να παράγουν εντός κάποιου ωραρίου. Ο δικός μας χώρος, που λάμπει, έχει περιοριστεί. Αυτό είναι λοιπόν το μεγάλο ζητούμενο του δημόσιου πολιτικού χώρου, που δεν έχει τον χώρο να εκπέμψει πολιτικό λόγο. Εμείς που ασχολούμαστε με την αρχιτεκτονική με την έννοια της κοινωνικότητας, νιώθουμε να παθιαζόμαστε από την έλλειψη του δημόσιου χώρου. Το Μαντράκι θα μπορούσε να είναι μία από τις διασημότερες πλατείες, αλλά έχει πνιγεί από τα αυτοκίνητα… έχει εκτοπιστεί ο δημόσιος χώρος, ο λόγος, η κίνηση των ανθρώπων, ακόμα και για μας τους ποδηλάτες, από τα αυτοκίνητα.
Πώς συμμετέχετε από την θέση σας σε αυτή τη συζήτηση;
Έχοντας μια υπηρεσιακή θέση, την οποία τιμώ και για την οποία είμαι ευγνώμων, μπορώ να διεισδύω και να προβάλω την προσωπική μου ταυτότητα, καθώς κι εκείνη της υπηρεσίας, στον δημόσιο διάλογο όπως αυτός διεξάγεται στην πόλη μας.
Παλιότερα υπήρχε το Συμβούλιο Ανάπτυξης του Δήμου. Συμμετέχουμε επίσης στην Τουριστική Επιτροπή της Περιφέρειας, και πρόσφατα συμμετέχουμε στα πρώτα βήματα της Υποψηφιότητας της Ρόδου για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021. Σε αυτό το θέμα, τόσο ο τουρισμός όσο και η υπηρεσία, συμμετέχουν ενεργά. Όχι μόνο εθελοντικά, αλλά με την αγάπη και την διάθεση να προσφέρουμε το στοιχείο του εναλλακτικού τουρισμού. Η μαζικότητα του τουριστικού ρεύματος από το ‘80 και το ‘90 φθίνει πια. Πρέπει να βρούμε εναλλακτικές προτάσεις σε συνεργασία με τους φορείς του τόπου, ώστε να δώσουμε διαφορετική διάσταση στον τουρισμό.
Ο τουρισμός είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που περιέχει τρία στοιχεία… Τον πολιτισμό, το περιβάλλον και την παιδεία. Προσπαθούμε, ακόμα κι έξω από την διοικητική μα μηχανή, να φιλοξενούμε διάφορους ανθρώπους που έρχονται από το εξωτερικό μέσω του Υπουργείου Τουρισμού, όπως δημοσιογράφοι και ξεναγοί.
Δείχνουμε καλό πρόσωπο και είμαστε αρωγοί στις προσπάθειες επικοινωνίας και προβολής για να σταθούμε όρθιοι, ειδικά απέναντι στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα αυτή την περίοδο.
Ποιος είναι ο ρόλος που μπορεί να παίξει η γαστρονομία σε αυτή την αποστολή;
Τα τελευταία 4-5 χρόνια διεξάγεται μεγάλος διάλογος στη χώρα και στον τόπο γι’ αυτό το θέμα, ο οποίος μάλιστα δεν έχει ξαναγίνει. Είναι χαρά μου να «γεύομαι» αυτόν τον διάλογο! Ίσως είναι μια διέξοδος με αντικείμενο την σύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τριτογενή. Ο γαστρονομικός τουρισμός αποτελεί εναλλακτική πρόταση για τον τουρισμό. Πρόκειται για έναν σπουδαίο διάλογο, χωρίς βέβαια να απομειώνει τις άλλες εναλλακτικές προτάσεις. Για μένα έχει ζωτική σημασία, μιας και η διατροφή καλύπτει το 90% των εξόδων ενός επισκέπτη σε ένα ξενοδοχείο, αλλά και έξω από αυτό. Αν καλύψουμε εμείς ένα μεγάλο πακέτο με υψηλή ποιότητα, με ικανοποίηση για τον πελάτη, θα έχουμε δημιουργήσει μοναδική αίσθηση για εκείνον, αλλά και ένα νέο brand name για μας. Το brand είναι ένα παζλ μικρών πραγμάτων, είναι μια σύνθεση, της οποίας μεγάλο κομμάτι είναι η διατροφή! Καλύπτοντας αυτή τη διάσταση, μπορούμε να δώσουμε κάτι διαφορετικό στην πόλη μας. Η αυτοδιοίκηση και η κρατική οντότητα είναι σύμμαχοι σε αυτό.
Όμως υπάρχει Πολυδιάσταση των προσπαθειών...
Το Aegean Cuisine, κατά τη γνώμη μου, δεν πρέπει να διαφέρει από το «Ελληνικό Προϊόν».
Πρόκειται για επικάλυψη δραστηριοτήτων, για το οιος θα προβληθεί περισσότερο... Γενικά πάσχουμε από οργάνωση, εκσυγχρονισμό και σύγκλιση.
Η λέξη «σύγκλιση» έχει αδυναμίες ως προς τα αποτέλεσμα και τους στόχους.
Χρειαζόμαστε μια ενιαία κατεύθυνση που θα αφορά όλη τη χώρα, με επί μέρους διανομές για κάθε τόπο. Ο πρωτογενής τομέας πρέπει να φτάσει παντού με το μέλι, το παξιμάδι, το κρασί κα…
Ποια είναι τα θεμέλια του τουριστικού μας προϊόντος;
Είναι οι επιχειρηματίες!
Είναι η ψυχή, αυτοί που χτίσανε αυτό που λέγεται Ρόδος, ναυαρχίδα του τουρισμού.
Το κράτος βοηθάει σε αυτή τη προσπάθεια, παρά τις διάφορες αγκυλώσεις. Κεντρικός πυλώνας όμως, είναι οι επιχειρηματίες.
Νιώθω το καθήκον και την ηθική υποχρέωση να εξυπηρετώ κάθε επιχειρηματία, είτε διαθέτει λίγα δωμάτια για ενοικίαση είτε ξενοδοχείο με 1000 κλίνες, γιατί όλοι συντελούν σε αυτό το θαύμα του τουρισμού.
Βοηθώντας αυτούς, δίνουμε οξυγόνο στη διαδρομή του τουρισμού.
Το μονοπάτι που διανύουμε σήμερα είναι δύσκολο, καθώς υπάρχουν σοβαρές αδυναμίες αντοχών, αλλά η Ρόδος αντέχει. Ο τουρισμός αποτελεί το κύριο πυλώνα εισόδου και εξόδου ατόμων που αποδίδουν πάνω από 3 % του ΑΕΠ.
Ο τουρισμός είναι ο μόνος κλάδος που μπορεί να παράγει κάτι υποστηρικτικό για το αύριο.
Χτυπώντας τον τουρισμό, χτυπάμε τον ίδιο μας τον εαυτό. Ελπίζω και οι Ευρωπαίοι το έχουν καταλάβει αυτό…
Είμαι άνθρωπος που εργάζεται, γιατί πιστεύω ότι με την εργασία μας και μόνο μπορούμε να προσφέρουμε κάτι παραπάνω.
Τον δικό μας τόπο τον έφτιαξε η φύση, σε αντίθεση με άλλα παραδείγματα, όπως το Ντουμπάι, που είναι τεχνηέντως κατασκευασμένο από την ανθρώπινη επιστημοσύνη.
Η Ελλάδα έχει χάρες και χαρακτηριστικά του γενναιόδωρου τόπου. Έτσι φτιαχτήκαμε κι εμείς ως άτομα… είμαστε φιλοξενούμενοι σε έναν τόπο ευλογημένο, με ψυχολογία αλληλεγγύης και με αγάπη.
Το «καλημέρα» για μας είναι τρόπος ζωής. Τα κύτταρα φρεσκάδας, θαλπωρής και δημιουργίας δεν έχουν εξαφανιστεί.
Με κάθε ευκαιρία που έχω, διατυπώνω την πεποίθησή μου ότι αυτό το ελληνικό στοιχείο δεν θα εξαφανιστεί ποτέ.
Είστε επίσης αρθρογράφος. Πώς αντιμετωπίζετε αυτή την διαφορετική πρόκληση;
Για μας τους αρθρογράφους, κάθε άρθρο είναι ένα παιδί μας.
Οπωσδήποτε έχει μέσα σταθερά στοιχεία που αποκαλύπτουν τον χαρακτήρα μας.
Σε μια κοινωνία που δεν είναι ιδιαίτερη φιλική απέναντι στην ανάγνωση άρθρων, η αρθρογραφία είναι μια μάχη.
Έχει όμως μεράκι, γοητεία και μαγεία να καταθέτεις σε δημόσια πρόταση τη σκέψη σου. Γι’ αυτό επιδιώκω να ανανεώνω τα άρθρα μου μέσα από τις γνώσεις μου και την μόρφωσή μου. Ακόμα και στην ηλικία μου, δεν χάνω ευκαιρία να διαβάζω και να επιμορφώνομαι!
Είτε σε πανεπιστήμιο, είτε σε σεμινάριο, ακόμα και σε συναντήσεις με φίλους... Γηράσκω αεί διδασκόμενος!
Τα άρθρα μου βγαίνουν από την ψυχική ανάταση του να φρεσκάρω τον λόγο μου με ενιαία και επίκαιρα θέματα, ώστε να μην είμαι στείρος και εγκλωβισμένος σε σκέψεις του χθες.
Η νεολαία σήμερα μιλάει με άλλο κώδικα, άλλες λέξεις και συμπεριφορές.
Προσπαθώ να εντρυφήσω σε αυτές με τις γνώσεις μου, που τις ενισχύω συνεχώς με νέες τάσεις. Με το πρότυπο την δια βίου εκπαίδευση ως μοντέλο σκέψης για κάθε ενεργό πολίτη, μπορούμε να μιλάμε για άρθρα που δεν είναι κλισέ και δεν κουράζουν, αλλά αγγίζουν αισθητική, άρωμα, χώρο, ποίηση, ανάγκη, διαφορετικότητα και αγάπη.
Η Αγάπη, με «Α» κεφαλαίο, είναι το εφαλτήριο συμπεριφοράς. Αν δεν αγαπάς τον άλλο, δεν αγαπάς τη φύση, τον τόπο σου, τον εαυτό σου. Μέσα από τον άλλο μπορείς να διαβάσεις το εγώ σου, διαφορετικά θα αποκλειστείς από την κοινωνική διάσταση που οφείλει ο άνθρωπος να υπηρετεί.
Συνέντευξη στον Μιχάλη Παπαμιχαήλ
Πηγή: rodosfoodnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου