Τρίτη 1 Ιουλίου 2014

Μύλος στη Βουλή, περί όνου σκιάς η συζήτηση...


- Παρέμβαση των εργαζόμενων στον Ε.Ο.Τ. με υπόμνημα  


Ένταση και διαξιφισμοί στη Βουλή στη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου για τον Τουρισμό στην ρμόδια Επιτροπή, όχι για το περιεχόμενό του, που αφορά την Ελλάδα (!!!), αλλά για τη διαδικασία. Σε μια θλιβερή συνεδρίαση, ο χρόνος αναλώθηκε στη διαδικασία, στις δε δηλώσεις των εκπροσώπων των κομμάτων, πλην ελαχίστων σχολίων του εκπροσώπου του ΚΚΕ, δεν διαβάσαμε ούτε μία κριτική ή μια πρόταση στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις, από τις οποίες περιμένουμε την ανάπτυξη!!! Γενικόλογες αντιμνημονιακές μπούρδες!!!
Αναρωτιέται κανείς τα  πολυπληθή και πολυδάπανα επιτελεία των κομμάτων δεν μπορούν να βάλουν κάτω τις ρυθμίσεις, όπως θα συνέβαινε και στο μικρότερο καφενείο της Επικράτειας και να δουν τι συμφέρει και τι δεν συμφέρει τη χώρα και να διατυπώσουν προτάσεις.
Αλλά μάλλον το ερώτημα είναι ρητορικό!!!
Η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη   αναφέρθηκε στις μεταρρυθμίσεις που εισαγάγει το νομοσχέδιο τονίζοντας απαριθμώντας ως εξής:
-Το νέο απλοποιημένο και σαφέστερο πλαίσιο ορισμών και διαδικασιών σύστασης και λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων. Μία από τις πιο ουσιαστικές αλλαγές στη διαδικασία λήψης σήματος λειτουργίας, είπε, είναι η κατάργηση του σταδίου της προηγούμενης έγκρισης της αρχιτεκτονικής μελέτης, καθώς και της καταλληλότητας οικοπέδου ή γηπέδου, η οποία πλέον έχει ενσωματωθεί στην Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.), όπου απαιτείται. Παράλληλα, επανακαθορίζεται η διαδικασία κατάταξης τουριστικών καταλυμάτων και αρμόδιος φορέας ορίζεται το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, το οποίο διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία και διασύνδεση με τον κλάδο. 
- Την εισαγωγή του ανωτάτου ορίου στις κτιριακές υποδομές, που επιδιώκει να καταστήσει σαφή την διάκριση μεταξύ μαρίνας και καταφυγίου τουριστικών σκαφών. Επιχειρείται, επίσης, η επίλυση του πάγιου προβλήματος έλλειψης αξιόπιστης καταγραφής της δημόσιας περιουσίας με τον ακριβή και οριστικό καθορισμό οριογραμμής αιγιαλού στον γενικό σχεδιασμό του τουριστικού λιμένα. 
-Για τα ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας συμπληρώνεται και εξειδικεύεται το πλέγμα διατάξεων που ρυθμίζουν τη λειτουργία τους και την μετατροπή συμβατικών ξενοδοχείων σε αυτή τη μορφή τουριστικής επιχείρησης, -Για τα αναγνωρισμένα χιονοδρομικά κέντρα της επικράτειας προχωρούμε σε οριστική διευθέτηση του ζητήματος λειτουργίας τους καθώς και των εντός αυτών κτιριακών και άλλων εγκαταστάσεων και καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. 
-Στα σύνθετα τουριστικά καταλύματα και με σκοπό την βελτίωση της ελκυστικότητας και της ανταγωνιστικότητας του νέου αυτού τουριστικού προϊόντος παρέχεται μεταξύ άλλων η δυνατότητα πώλησης επιπλωμένων κατοικιών από την στιγμή ακόμα έκδοσης της οικοδομικής άδειας. 
-Με στόχο την ανάδειξη και αξιοποίηση της οινικής παράδοσης πολλών περιοχών της χώρας προτείνονται οι βασικές προϋποθέσεις λειτουργίας επιχειρήσεων οινοτουρισμού. 
-Επιφέρονται τροποποιήσεις στου όρους λειτουργίας παρόχων ιατρικού τουρισμού ενώ αναφορικά με τον ιαματικό τουρισμό επιδιώκεται, μεταξύ άλλων, η απλούστευση της διαδικασίας χορήγησης βεβαίωσης λειτουργίας των επιχειρήσεων υδροθεραπευτηρίων. 
- Επιδιώκεται η ανάδειξη του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού σε σύγχρονο εργαλείο προώθησης και προβολής του εθνικού τουριστικού προϊόντος.

Δήλωση του βουλευτή Ηρακλείου Μιχάλη Κριτσωτάκη:
"Δυσοίωνο μέλλον για τον τουρισμό επιφυλάσσει το success story της υπουργού" Η βιασύνη της μνημονιακότερης των μνημονιακών υπουργού Τουρισμού να νομοθετήσει για χάρη των μεγάλων τουριστικών συμφερόντων εκδηλώθηκε απροκάλυπτα για άλλη μια φορά. Το κείμενο του νέου νομοσχεδίου δόθηκε αιφνιδιαστικά προς συζήτηση στις επιτροπές την προηγούμενη Παρασκευή για να συζητηθεί τη Δευτέρα. Βεβαίως, οι ισχυρισμοί του υπουργείου περί ανοιχτής διαβούλευσης με την κοινωνία είναι "στον αέρα", αφού ούτε το κείμενο έχει ιδιαίτερη σχέση με το αντίστοιχο που είχε τεθεί προς διαβούλευση στις αρχές του έτους, ούτε οι αλλαγές του έχουν σχέση με τις παρατηρήσεις που σημειώθηκαν σε αυτή. Την ίδια στιγμή, στη σχετική πρώτη συζήτηση στην Επιτροπή, η κυβέρνηση φρόντισε να περιορίσει τους φορείς που θα προσκληθούν σε αυτή στους απολύτως ελάχιστους. Πάντως, από αρχής της θητείας της, η υπουργός είναι μονίμως απούσα για αυτή ή οποιαδήποτε συζήτηση και διαβούλευση με τους εργαζόμενους. Η σχολαστικότητα της υπουργού για την τήρηση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας εξαντλείται βεβαίως στο αν το νομοσχέδιο έχει εισαχθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και όχι στα αντισυνταγματικά σκάνδαλα που κατά συρροή υπερψηφίζει εδώ και δύο χρόνια. Αυτό το νομοσχέδιο, λοιπόν, κατά γράμμα δεν θεωρείται κατεπείγον, αλλά βεβαίως και συνιστά πολιτικό ζήτημα, αφού άλλαξε εν κρυπτώ και τίθεται στα θερινά τμήματα προς ψήφιση. Κατά τα άλλα, το νομοσχέδιο αποτελεί συνέχιση των θλιβερών μνημονιακών πολιτικών στον τουρισμό, όπως αυτές έχουν υλοποιηθεί με το ν. 4179/2013, την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ και τις δεκάδες υπουργικές αποφάσεις ενδιαμέσως: διάλυση της μικρής επιχειρηματικότητας προς όφελος των μεγάλων επιχειρήσεων, νομιμοποίηση των αυθαιρεσιών σε μαρίνες και χιονοδρομικά κέντρα για την προσέλκυση μεγάλων επενδυτών με επαίσχυντους όρους ξεπουλήματος, συρρίκνωση των αρμοδιοτήτων του Δημοσίου σε εκπαίδευση και προβολή, κτλ.  

Η παρέμβαση των εργαζόμενων στον ΕΟΤ 

Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού προωθήθηκε χωρίς να υπάρξει η παραμικρή εξαγγελία ή δημοσιότητα και χωρίς διαβούλευση. Κατατέθηκε αιφνιδιαστικά στη Βουλή το απόγευμα της Παρασκευής 27-6-2014 και άρχισε η συζήτησή του στην αρμόδια Επιτροπή τη Δευτέρα 30-6-2014. Το σχέδιο νόμου έχει συνταχθεί εξαιρετικά πρόχειρα. Χαρακτηρίζεται από ασυνταξίες και έλλειψη σοβαρής νομοτεχνικής επεξεργασίας, ενώ είναι φανερό ότι οι συντάκτες του δεν έχουν γνώση της τουριστικής νομοθεσίας αλλά και της τουριστικής πραγματικότητας. Με το σύνολο των νομοθετικών ενεργειών της Κυβέρνησης στον τομέα του τουρισμού (ν. 4179/2013, ν. 4254/2014, ν. 4262/2014 και το παρόν σχέδιο νόμου), δεν ελαφρύνονται τα διοικητικά βάρη, ούτε απλοποιούνται οι διαδικασίες αδειοδότησης, ελέγχου και πιστοποίησης των τουριστικών δραστηριοτήτων, όπως πιθανόν επιδιώκεται, αλλά επιτυγχάνεται ακριβώς το αντίθετο. 
Παράλληλα, επαναλαμβάνεται μονότονα η ήδη υφιστάμενη νομοθεσία, ενώ θα έπρεπε να εισάγονται καινοτόμες ρυθμίσεις με τις οποίες θα διευκολυνθεί η τουριστική επενδυτική δραστηριότητα, θα εκσυγχρονιστεί και θα αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν. Αντί να ενισχυθεί ο ΕΟΤ ως η μοναδική μιας στάσης αρμόδια υπηρεσία για όλες τις τουριστικές δραστηριότητες, να αξιοποιηθεί η υφιστάμενη δομή του και η εμπειρία και τεχνογνωσία των στελεχών του, γίνεται πολυδιάσπαση των τουριστικών αρμοδιοτήτων, με αποτέλεσμα να περιπλέκεται η τουριστική επενδυτική δραστηριότητα με την εμπλοκή πάρα πολλών υπηρεσιών και φορέων (Υπουργείο Τουρισμού, Υπουργείο Οικονομικών, Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υπουργείο Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, Περιφέρειες, Δήμοι, ΞΕΕ κ.λ.π.).
Το Υπουργείο Τουρισμού διακατεχόμενο από μία δογματική αντίληψη επιχειρεί με κάθε ευκαιρία να αποδυναμώσει τον ΕΟΤ, παρά τα όσα περί ενίσχυσης του ρόλου του αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου.  

Ομιλία Κεφαλογιάννη

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις βρισκόμαστε εν μέσω μίας ακόμη σημαντικής τουριστικής περιόδου και ταυτόχρονα σε μια ιστορική συγκυρία για τον ελληνικό τουρισμό.
Η χώρα μας εδραιώνεται ως τουριστικός προορισμός παγκόσμιας εμβέλειας και αναγνωρισιμότητας.
Ο τουρισμός είναι χωρίς αμφιβολία ο κλάδος που σηματοδοτεί την ανάκαμψης της εθνική οικονομίας, στηρίζει σε δύσκολους καιρούς το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν και την απασχόληση, 
αποτελεί δείγμα αξιοπιστίας και φερεγγυότητας  για την χώρα, και τέλος πόλο έλξης αλλά και μέτρο σύγκρισης σε ότι αφορά την επενδυτική δραστηριότητα στην Ελλάδα.
Είναι βέβαιο σήμερα, ότι δεν έχουμε φτάσει σε αυτό το σημείο τυχαία.
Ο Πρωθυπουργός και η κυβέρνηση αντιμετώπισαν εξαρχής τον τουρισμό ως υπόθεση υψίστης σημασίας και άμεσης προτεραιότητας
Το εθνικό σχέδιο που εκπονήθηκε και υλοποιείται συλλογικά στηρίζεται ...
           στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και τη διευκόλυνση των επενδύσεων 
           στην ανάπτυξη των νέων προϊόντων και μορφών τουρισμού
           στη διασφάλιση της ποιότητας των τουριστικών υποδομών και υπηρεσιών
           στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας με την αναβάθμιση  της επαγγελματικής εκπαίδευσης  και κατάρτισης. 
           και τέλος στην αναμόρφωση της επικοινωνιακής ταυτότητας και της στρατηγικής προβολής της χώρας στο εξωτερικό. 
Σε ότι αφορά το θεσμικό σκέλος, θεωρούμε ότι μετά από δύο χρόνια, ο ελληνικός τουρισμός βρίσκεται ξεκάθαρα σε ένα πολύ καλύτερο σημείο.Διοικητικά βάρη έχουν αρθεί και διάφορα προσκόμματα δεκαετιών που περιόριζαν την ανταγωνιστικότητα  έχουν αντιμετωπιστεί δραστικά.
Σημαντικές μεταρρυθμίσεις προωθήθηκαν και προωθούνται σε όλα τα επίπεδα, σε όλο το φάσμα της τουριστικής  δραστηριότητας.
Οι στόχοι αυτών των μεταρρυθμίσεων είναι ...
           Η κατάργηση κάθε περιττής διαδικασίας,
           Η ουσιαστική και θεσμικά θωρακισμένη προστασία του περιβάλλοντος,
           Η αναβάθμιση της συνολικής ποιότητας των υπηρεσιών,
           Ο εμπλουτισμός της τουριστικής προσφοράς  με νέες δυνατότητες για τον επισκέπτη όλο τον χρόνο.
Από συνομιλίες με πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, 
γνωρίζουμε ότι η νέα πολιτική για τις επενδύσεις εκπέμπει ήδη ένα ισχυρό σήμα στις αγορές. 
Η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου επεξεργάζεται αυτή την στιγμή σειρά σημαντικότατων επενδυτικών προτάσεων, ορισμένες από τις οποίες βρίσκονται προ του σταδίου υλοποίησης. 
Με την επιστροφή της εμπιστοσύνης των αγορών είμαστε αισιόδοξοι ότι οι υποψήφιοι επενδυτές θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν τις νέες δυνατότητες που παρέχει το θεσμικό πλαίσιο, τον σαφή χωροταξικό σχεδιασμό, τις  σημαντικά απλοποιημένες διαδικασίες  αδειοδοτήσεων, τα προϊόντα που εισήχθησαν ή αναδιαμορφώθηκαν με τον ν. 4179. 

Πέρα από τα κατά γενική ομολογία πολύ θετικά αποτελέσματα του 2013 όσον αφορά τια αφίξεις και τα έσοδα,καταγράφηκαν ορισμένες ακόμα ουσιαστικές νίκες.
Για παράδειγμα  η σημαντική αύξηση της τουριστική κίνησης, περίπου στο 20%, που διαφαίνεται για το πρώτο τετράμηνο του 2014 δείχνει αξιοσημείωτη μία αλλαγή  προς άμβλυνση της εποχικότητας.
Ακόμα, η ρύθμιση για τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα θεωρείται παράδειγμα καλής πρακτικής διεθνώς, και ήδη αποδίδει καρπούς, περιορίζει τη φοροδιαφυγή, αποφέρει έσοδα σε κράτος και ιδιώτες.

Κυρίες και κύριοι,
Με τις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου που συζητούμε σήμερα ολοκληρώνεται ένας κύκλος μεταρρυθμίσεων που σε συνδυασμό με παράλληλες και πολύ σημαντικές παρεμβάσεις από τα συναρμόδια υπουργεία θέτει τις βάσεις, για να αποκτήσει η χώρα μακροχρόνια, βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.Ανάπτυξη επωφελή για τους  πολλούς, για τις τοπικές οικονομίες, για τις αγροτικές  και ορεινές περιοχές, για τους νέους, για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. 

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΕΝΙΚΑ
Με γνώμονα τις μεγάλες δυνατότητες της χώρας δημιουργούμε ένα αποδοτικότερο και σαφέστερο θεσμικό πλαίσιο και ειδικότερα αφενός ένα λειτουργικό και σύγχρονο πλαίσιο για τις επενδύσεις, και αφετέρου επιτελικές και εκτελεστικές δομές που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς αλλά και στις διεθνείς εξελίξεις στον τουρισμό. Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου είναι αποτέλεσμα μεθοδικής συνεργασίας και διαβούλευσης με υπηρεσίες και κοινωνικούς και κλαδικούς φορείς.
Για ακόμα μία φορά, παρεμβαίνουμε συνολικά στην τουριστική δραστηριότητα  στην χώρα  μας 
επιφέροντας κατάλληλες αλλαγές, όπου χρειάζεται, όπου επιτάσσουν οι μεταβολές στην διεθνή τουριστική προσφορά και τα πρότυπα ζήτησης.
Φροντίζουμε  ταυτόχρονα να διαμορφώσουμε και να παραδώσουμε ένα πλαίσιο που θα οδηγήσει σε μία νέα πραγματικότητα για την επιχειρηματικότητα και την απασχόληση στον τουρισμό,που θα έχει μεριμνήσει για την μακροπρόθεσμη και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη,που θα προλαμβάνει παθογένειες που παρατηρούνται σε άλλες χώρες.

Συνεχίζοντας την δουλειά που έγινε με τον νόμο 4179 και τις κανονιστικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης και του υπουργείου τον  τελευταίο χρόνο,όπως,  το νέο χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό, το νέο καθεστώς αδειοδοτήσεων, το πλαίσιο λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων όπως των επιχειρήσεων οδικών μεταφορών,  το πλαίσιο του ιατρικού και ιαματικού τουρισμού,
καταγράψαμε εκκρεμότητες που συσσωρεύονταν τα προηγούμενα χρόνια και παρεμβαίνουμε διορθωτικά σε σημαντικά θέματα που χρήζουν επεξεργασίας.

Συνοπτικά λοιπόν προωθούμε μεταρρυθμίσεις σε πέντε βασικά σημεία


Κεφάλαιο Α’ (Κεφάλαιο Α: Τουριστικές Επιχειρήσεις, Διαδικασία χορήγησης Ειδικού Σήματος Λειτουργίας, Κυρώσεις

Πρώτον, 

Με στόχο την εύρυθμη ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας μέσα σε ένα σταθερό θεσμικό περιβάλλον,
διαμορφώνουμε ένα νέο απλοποιημένο και σαφέστερο πλαίσιο ορισμών και διαδικασιών σύστασης και λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων. Θα  συμφωνήσουμε νομίζω ότι η σαφήνεια και η απλότητα των ορισμών για το χρήστη, και ιδιαίτερα των ορισμών που αφορούν στα τουριστικά καταλύματα, συνιστά ζωτικής σημασίας θέμα για την ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας.

Μία από τις πιο ουσιαστικές αλλαγές στη διαδικασία λήψης σήματος λειτουργίας είναι η κατάργηση του σταδίου της προηγούμενης έγκρισης της αρχιτεκτονικής μελέτης, καθώς και της καταλληλότητας οικοπέδου ή γηπέδου, η οποία πλέον έχει ενσωματωθεί στην Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.), όπου απαιτείται. 

Παράλληλα, επανακαθορίζεται η διαδικασία κατάταξης τουριστικών καταλυμάτων και αρμόδιος φορέας  ορίζεται το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, το οποίο διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία  και διασύνδεση με τον  κλάδο.


Κεφάλαιο Β’

ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

Αρθ. 8-16. Θέματα τουριστικών λιμένων


Δεύτερον, 

Με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος και τη μετάβαση σε έναν ποιοτικό και οικονομικά αποδοτικότερο τουρισμό που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις,  

προτείνουμε επικαιροποίηση του προτύπου τουριστικής ανάπτυξης. 

Στο δεύτερο κεφάλαιο λοιπόν, στοχεύουμε στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό  της λειτουργίας των ειδικών τουριστικών υποδομών, καθώς και την αντιμετώπιση προβλημάτων χωροθέτησης.

Για παράδειγμα, η εισαγωγή του ανωτάτου ορίου στις κτιριακές υποδομές επιδιώκει να καταστήσει σαφή την διάκριση μεταξύ μαρίνας και καταφυγίου τουριστικών σκαφών.

Επιπλέον,  σε ότι αφορά την χωροθέτηση  των μαρίνων γίνονται κατάλληλες τροποποιήσεις  ώστε  η διαδικασία να  συμβαδίζει με τις ταχύτητες που απαιτεί η υλοποίηση επενδύσεων.  

Εν συνεχεία  επιχειρείται μεταξύ άλλων

επίλυση του πάγιου προβλήματος έλλειψης αξιόπιστης καταγραφής της δημόσιας περιουσίας με τον ακριβή και οριστικό καθορισμό οριογραμμής αιγιαλού στον γενικό σχεδιασμό του τουριστικού λιμένα.

Τέλος προχωρούμε σε περαιτέρω απλοποίηση διαδικασιών χωροθέτησης τουριστικών λιμένων με κατάργηση περιττών διοικητικών βαρών. 


Αρθ. 17-21 (Σύνθετα, χιονοδρομικά, αυτοκινητοδρόμια)

Στα σύνθετα τουριστικά καταλύματα και με σκοπό την βελτίωση της ελκυστικότητας και της ανταγωνιστικότητας του νέου αυτού τουριστικού προϊόντος παρέχεται μεταξύ άλλων η δυνατότητα πώλησης επιπλωμένων κατοικιών από την στιγμή ακόμα έκδοσης της οικοδομικής άδειας.

Για τα ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας που εισήχθησαν με τον ν.4179 συμπληρώνεται και εξειδικεύεται το πλέγμα διατάξεων που ρυθμίζουν τη λειτουργία τους 

και την μετατροπή συμβατικών ξενοδοχείων σε αυτή τη μορφή τουριστικής επιχείρησης,

Για τα αναγνωρισμένα χιονοδρομικά κέντρα της επικράτειας προχωρούμε σε οριστική διευθέτηση του ζητήματος λειτουργίας τους καθώς και των εντός αυτών κτιριακών και άλλων εγκαταστάσεων

και καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος.



ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ:  Ειδικές Μορφές Τουρισμού

Άρθ.25-26 Οινοτουρισμός/ Ιαματικός τουρισμός

Τρίτον,

Είναι δεδομένη η πρόθεσή μας για προώθηση επιλεγμένων ειδικών μορφών τουρισμού, που εμφανίζουν θετική προοπτική και μπορούν να διαφοροποιήσουν ουσιαστικά την τουριστική προσφορά της χώρας, ενισχύοντας ταυτόχρονα το εισόδημα επαγγελματιών άλλων κλάδων.

Με στόχο την ανάδειξη και αξιοποίηση της οινική παράδοσης πολλών περιοχών της χώρας προτείνονται στο τέταρτο κεφάλαιο οι βασικές προϋποθέσεις λειτουργίας επιχειρήσεων οινοτουρισμού. 

Εν συνεχεία επιφέρονται τροποποιήσεις στου όρους λειτουργίας παρόχων ιατρικού τουρισμού 

ενώ αναφορικά με τον ιαματικό τουρισμό

επιδιώκεται, μεταξύ άλλων, η απλούστευση της διαδικασίας χορήγησης βεβαίωσης λειτουργίας των επιχειρήσεων υδροθεραπευτηρίων.


ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε: Χορηγία για την τουριστική προβολή της Ελλάδας

Η τέταρτη  παρέμβαση. Το υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ να μπορούν να λαμβάνουν χορηγίες με τις οποίες να ενισχύεται η δυνατότητα υλοποίησης του προγράμματος προώθησης και προβολής της χώρας.


Τέλος με μια σειρά παρεμβάσεων, δημιουργούμε νέες, αποδοτικότερες δομές υποστήριξης των πολιτικών μας επιλογών με άξονα την ενίσχυση του επιτελικού ρόλου του Υπουργείου Τουρισμού 

σε αντικείμενα αδειοδοτήσεων, ελέγχου, πιστοποίησης και τουριστικής εκπαίδευση. 

Μία από τις βασικές  μας επιδιώξεις από τον Ιούνιο του 2012 είναι η ουσιαστική αναδιοργάνωση της διοικητικής και οργανωτικής δομής των φορέων υλοποίησης της τουριστικής πολιτικής της χώρας υπό την εποπτεία του ανασυσταθέντος Υπουργείου.


ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ: Εκπαίδευση και Κατάρτιση στον Τουρισμό, Αρθρα 22-24

Στο τρίτο κεφάλαιο του σχεδίου νόμου εισάγονται ζητήματα προώθησης της τουριστικής εκπαίδευσης. 

Το Υπουργείο Τουρισμού καταβάλει την τελευταία διετία κάθε δυνατή προσπάθεια για την  ομαλή λειτουργία των σχολών και την εξυπηρέτηση των σπουδαστών.

Έτσι  προτείνεται η αξιοποίηση περιουσίας  του πρώην Οργανισμού Τουριστικής Εκπαίδευσης και κατάρτισης προς όφελος συνολικά της τουριστικής εκπαίδευσης.

Επίσης για τους ξεναγούς δίνεται λύση στο θέμα των αδειών ξενάγησης σε ξένες γλώσσες που δεν περιλαμβάνονται στο παράρτημα γλωσσομάθειας προκηρύξεων του ΑΣΕΠ ώστε να ανταποκριθούμε άμεσα και στην επικείμενη αυξημένη ζήτηση από  αναδυόμενες αγορές


ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ: Ειδικά Θέματα Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού

Παράλληλα σε επόμενο κεφάλαιο επιδιώκουμε την ανάδειξη του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού σε σύγχρονο εργαλείο προώθησης και προβολής του εθνικού τουριστικού προϊόντος.

Ως ο αποκλειστικός οργανισμός προβολής της Ελλάδος θα αξιοποιεί όλες τις πρόσφατες τάσεις και μεθόδους προώθησης σε διάφορα πεδία, όπως η προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών, 

και η συνεργασία με μεγάλους ταξιδιωτικούς οργανισμούς του εξωτερικού.     

Τέλος ρυθμίζονται ειδικά ζητήματα που αφορούν σε αρμοδιότητες και της επιχειρησιακή ικανότητας του οργανισμού 

με γνώμονα πάντα την κατά τον αποδοτικότερο τρόπο προώθηση της επικοινωνιακής ταυτότητας και άλλων  ζητημάτων της τουριστικής  πολιτικής της χώρας.


Κυρίες και κύριοι,

Θεωρούμε ότι με την νέα νομοθετική πρωτοβουλία κάνουμε ακόμη  ένα σημαντικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό και τη θεσμική θωράκιση του ελληνικού τουρισμού.

Πρόκειται για μια σημαντική μεταρρύθμιση.

Συνέχεια της περσινής νομοθετικής μας πρωτοβουλίας.

Στηρίζουμε ουσιαστικά το πιο προβεβλημένο εθνικό προϊόν σε  θεσμικό επίπεδο, τη δραστηριότητα που στα επόμενα χρόνια αναμένεται να συμβάλει τα μέγιστα στην μεγάλη εθνική  προσπάθεια για ανάκαμψη και ανάπτυξη.

Με την εισαγωγή νέων διαδικασιών και ευκαιριών για την τουριστική επιχειρηματικότητα, με την συστηματοποίηση της προώθησης και προβολής του ελληνικού τουρισμού.  

Ευελπιστούμε έτσι, ότι  η χώρα μας θα παραμείνει στα επόμενα χρόνια ως ένας από τους κύριους προορισμούς παγκοσμίως, και ότι ο ελληνικός τουρισμός θα καταστεί κινητήριος δύναμη  για τη  την ανάκαμψη της οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής. 
 

Το υπόμνημα των εργαζόμενων

Αθήνα, 30 Ιουνίου 2014 
Αριθμ. Πρωτ.: 37 
Προς την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων 
ΥΠΟΜΝΗΜΑ Του Συλλόγου Υπαλλήλων ΕΟΤ επί του σχεδίου νομού του Υπουργείου Τουρισμού «Απλούστευση Διαδικασιών Λειτουργίας Τουριστικών Επιχειρήσεων και Τουριστικών Υποδομών, Ειδικές Μορφές Τουρισμού και άλλες διατάξεις». 

Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές, 
Το συζητούμενο στην Επιτροπή σας σχέδιο νόμου προωθείται χωρίς να υπάρξει η παραμικρή εξαγγελία ή δημοσιότητα και χωρίς διαβούλευση. Κατατέθηκε αιφνιδίως το απόγευμα της Παρασκευής 27-6-2014 και άρχισε η συζήτησή του τη Δευτέρα 30-6-2014.
1. Μια πρώτη γενική παρατήρηση είναι ότι μεγάλο τμήμα του σχεδίου νόμου αποτελεί επανάληψη της ήδη ισχύουσας νομοθεσίας. Αυτό θα μπορούσε να δικαιολογηθεί, μόνο αν το σχέδιο νόμου συνιστούσε κωδικοποίηση των ισχυουσών διατάξεων, κάτι που δεν συμβαίνει.
Συνεπώς, αφενός θα πρέπει να αναζητήσει κανείς τον λόγο μιας τέτοιας επανάληψης, που ουσιαστικά είναι να δοθεί περισσότερο «βάρος» σε ένα σχέδιο νόμου, που επιδιώκει τη θεσμοθέτηση μικρού ουσιαστικά αριθμού ρυθμίσεων, οι οποίες, όμως, αν υποβάλλονταν χωρίς «περικάλυμμα» θα καθιστούσαν πολύ πιο διαυγή το σκοπό της άκριτης ικανοποίησης συγκεκριμένων επενδυτικών …..αιτημάτων.
Αφετέρου, θα πρέπει να διερευνηθεί κατά πόσον η επανάληψη αυτή μπορεί να αποβεί επικίνδυνη, όσον αφορά στη σαφήνεια της τουριστικής νομοθεσίας. ΄Όταν κανείς επαναλαμβάνει ισχύουσες ρυθμίσεις αποσπασματικά και όχι συνολικά, κινδυνεύει να δημιουργήσει ασάφεια ως προς το κατά πόσον οι υπόλοιπες, αυτές που δεν επαναλαμβάνονται, παραμένουν ή όχι σε ισχύ. Το επιχείρημα αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία, στο βαθμό που το σχέδιο νόμου φιλοδοξεί να «απλουστεύσει» τη λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων, γεγονός που θα απαιτούσε τη μεγαλύτερη δυνατή σαφήνεια ως προς το ισχύον δίκαιο. Στην Αιτιολογική Έκθεση (άρθρ.1 τελευταία παράγραφος) καταγράφονται κάποιες ρυθμίσεις που παραμένουν σε ισχύ, κάτι που τουλάχιστον θα έπρεπε να τίθεται ρητά στο κείμενο του σχεδίου νόμου.

2. Το σχέδιο νόμου έχει συνταχθεί εξαιρετικά πρόχειρα. Χαρακτηρίζεται από ασυνταξίες και έλλειψη σοβαρής νομοτεχνικής επεξεργασίας, ενώ συχνά καθίσταται φανερό ότι οι συντάκτες του δεν έχουν πλήρη γνώση της τουριστικής νομοθεσίας αλλά και της τουριστικής πραγματικότητας.
΄Ετσι πχ.
• Στο άρθρ.1 παράγρ.2 α.ββ . ορίζεται ότι οι τουριστικές κατασκηνώσεις (camping) παρέχουν μεταξύ άλλων δυνατότητα εστίασης, κάτι που δεν συμβαίνει σε όλες τις τάξεις αυτών, τουλάχιστον κατά την ισχύουσα νομοθεσία, που όμως δεν τροποποιείται από το σχέδιο νόμου.
• Στο άρθρ.1 παράγρ.2 α γγ, ο ορισμός των Ξενώνων Φιλοξενίας Νέων είναι πολύ ελλιπής. Ως μόνο χαρακτηριστικό, δεν αναφέρεται η εξειδικευμένη πελατεία τους που τους διαφοροποιεί από τα άλλα ξενοδοχεία, αλλά το γεγονός ότι βρίσκονται εντός σχεδίου ή οικισμού προ του 1923. Δίνεται έτσι η εντύπωση ότι όλα τα εντός σχεδίου ξενοδοχεία είναι ξενώνες φιλοξενίας νέων!
• Σε αρκετούς ορισμούς του άρθρ.1 παράγρ.2 το μόνο ή το κύριο περιεχόμενο είναι ότι ανήκουν σε κατηγορία και υποκατηγορία εγκαταστάσεων σύμφωνα με το ίδιο σχέδιο νόμου. π.χ. σύνθετα τουριστικά καταλύματα είναι τα ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερίπτ. αα, της περίπτ. α της παραγρ.2…..Το ίδιο ισχύει προκειμένου για τις ΤΕΟΜ και τα ναυλομεσιτικά γραφεία (παράγρ.8 και 9 του άρθρ.10
• Στην παράγρ.4 του άρθρ.1 στις εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής κατατάσσονται μεταξύ άλλων «εγκαταστάσεις αξιοποίησης ιαματικών πηγών» και «υδροθεραπευτήρια» (χωριστά) ενώ είναι γνωστό ότι τα υδροθεραπευτήρια είναι οι πιο συνήθεις εγκαταστάσεις αξιοποίησης ιαματικών πηγών και ιστορικά οι πιο γνωστές και καθιερωμένες • Στις παραγράφους 6 και 7 του άρθρ.1 το περιεχόμενο των ορισμών ταυτίζεται με τους ορισμούς.

3. Στα άρθρα 2-4, έμμεσα καταργείται η διαδικασία έγκρισης καταλληλότητας οικοπέδου / γηπέδου για την ανέγερση τουριστικών καταλυμάτων, η οποία όμως ως γνωμοδότηση εξακολουθεί να απαιτείται σύμφωνα με την ισχύουσα περιβαλλοντική νομοθεσία, καθώς και η διαδικασία έγκρισης αρχιτεκτονικών σχεδίων. Τα δύο αυτά προληπτικά στάδια εγκρίσεων, που σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία ο επενδυτής θα μπορούσε να συμπτύξει σε ένα, ανήκαν, μαζί με τη χορήγηση Ειδικού Σήματος Λειτουργίας (ΕΣΛ) και τον έλεγχο, στην αρμοδιότητα του ΕΟΤ, η οποία με το ν. 4253/2014 προβλέπεται να μεταφερθεί στο Υπουργείο Τουρισμού μαζί με τις αρμόδιες υπηρεσιακές μονάδες, χωρίς να έχουν ρυθμιστεί πλήρως τα της μεταφοράς (ή όχι) του υπηρετούντος προσωπικού, που ασκεί την εν λόγω αρμοδιότητα. Η μεταφορά των αδειοδοτικών αρμοδιοτήτων του ΕΟΤ δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί γιατί δεν έχει εκδοθεί το Π.Δ. με το οποίο θα οριστούν οι αρμόδιες υπηρεσίες που θα τις ασκήσουν. Στο σχέδιο νόμου γίνεται αόριστη αναφορά στην «αρμόδια υπηρεσία» που θα ασκεί τις αδειοδοτικές αρμοδιότητες και τον έλεγχο των τουριστικών επιχειρήσεων, χωρίς να προσδιορίζεται ποια ακριβώς θα είναι αυτή η αρμόδια υπηρεσία. Πάντως, η άδεια περιορίζεται στο στάδιο της λήψης του ΕΣΛ, υποτίθεται με κίνδυνο του επενδυτή αν δεν έχουν τηρηθεί οι προδιαγραφές καταλληλότητας και αρχιτεκτονικών σχεδίων. Ας σημειωθεί ότι στο στάδιο της λήψης της άδειας δόμησης (που προβλέπεται στο σχέδιο νόμου ως ένα από τα δικαιολογητικά της χορήγησης ΕΣΛ, όπως άλλωστε ισχύει), δεν γίνεται έλεγχος των κριτηρίων καταλληλότητας και αρχιτεκτονικών σχεδίων, που έχουν τεθεί για αυξημένη λειτουργικότητα και προστασία του καταναλωτή, αλλά μόνο της συνδρομής των πολεοδομικών προϋποθέσεων. Εξάλλου, με τις νέες ρυθμίσεις «περικόπτεται» μεν η ίδια η διαδικασία και η «αρμόδια υπηρεσία» χορηγεί ΕΣΛ με μόνο τον έλεγχο των δικαιολογητικών, αλλά δεδομένου ότι στα δικαιολογητικά περιλαμβάνονται και αρχιτεκτονικά σχέδια και έκθεση θέσης, έκτασης, υπάρχουσας υποδομής κλπ θεωρητικά αυτό θα μπορούσε να σημαίνει, ότι θα ελέγχονται και αυτά επί της ουσίας. Μόνο που αν τελικά το Υπουργείο Τουρισμού θα είναι η αρμόδια για τον έλεγχο υπηρεσία δεν διαθέτει κατάλληλη οργανωτική δομή και εξειδικευμένο προς τούτο προσωπικό. Κατά συνέπεια, ο έλεγχος για τη χορήγηση του ΕΣΛ θα είναι τυπικός και θα αφορά μόνο στην ύπαρξη των δικαιολογητικών, μόνη δε ασφαλιστική δικλείδα θα είναι η υπογραφή ιδιωτών μηχανικών που πλέον βεβαιώνουν λίγο-πολύ τα πάντα. Σε περίπτωση, που ο έλεγχος των εγκαταστάσεων αποδείξει σε μεταγενέστερο στάδιο, ότι δεν έχουν τηρηθεί σημαντικοί κανόνες ποιότητας, λειτουργικότητας, προστασίας καταναλωτή, προστασίας της δημόσιας υγείας κλπ θα είναι πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να σφραγιστεί κατάλυμα γεμάτο τουρίστες (το έχει αποδείξει η περίπτωση Atlantic-TUI στη Ρόδο) πολύ δεν περισσότερο να κατεδαφιστεί τμήμα αυτού.

4. Στο άρθρ.5 η κατάταξη των τουριστικών καταλυμάτων σε τάξεις ανατίθεται στο ΞΕΕ. Όμως: • Αν και στην Αιτιολογική ΄Έκθεση το ΞΕΕ αναφέρεται ως «εξειδικευμένος φορέας» στην πραγματικότητα δεν έχει την απαιτούμενη πιστοποίηση από το Ε.ΣΥ.Π. και δεν διαθέτει ούτε ένα στέλεχος (μεταξύ των λίγων ούτως ή άλλως υπαλλήλων του), που να μπορεί να ελέγξει την συνδρομή τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, όπως επίσης δεν διαθέτει ούτε ένα μηχανικό! Για να ασκήσει την αρμοδιότητα, το ΞΕΕ θα πρέπει να προσλάβει σημαντικό αριθμό (και ειδικότητες) υπαλλήλων, που να εκπαιδευτούν επί αρκετό χρόνο π.χ. έξι μήνες και να υποβληθεί στη χρονοβόρα (πάνω από δύο χρόνια) διαδικασία πιστοποίησής του από το Ε.ΣΥ.Π. ΄Όσες φορές μεταφέρθηκε αρμοδιότητα στο παρελθόν χωρίς την αναγκαία προετοιμασία, η μεταφορά έγινε μπούμερανγκ και οι αρμοδιότητες επανήλθαν μετά από πολλή ταλαιπωρία των επενδυτών στο μόνο φορέα, που μπορεί να τις ασκήσει, δηλ. στον ΕΟΤ (βλ. απροετοίμαστη μεταφορά αρμοδιοτήτων στις Περιφέρειες το 2001 και νέα μεταφορά τους στον ΕΟΤ το 2004). ΄Ένα άλλο σημείο, που μπορεί να αποτελέσει σημείο τριβής στο μέλλον είναι ότι τα Ενοικιαζόμενα Επιπλωμένα Δωμάτια και Διαμερίσματα (ΕΕΔΔ) δεν ανήκουν στο ΞΕΕ αλλά στα τοπικά επιμελητήρια. Πώς λοιπόν θα τεθούν υπό την κρίση ενός φορέα, που περικλείει στους κόλπους του όλες τις άλλες μορφές καταλυμάτων, πλην των ΕΕΔΔ; • Στην παράγρ.3 προβλέπεται ότι η ανανέωση της κατάταξης πραγματοποιείται σύμφωνα «με τις ισχύουσες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές». Αυτό σημαίνει, ότι σε περίπτωση που οι τεχνικές προδιαγραφές τροποποιηθούν και γίνουν αυστηρότερες, ένα νόμιμα υφιστάμενο ξενοδοχείο, θα πρέπει να κατεδαφίσει τμήματά του για να καλύψει τις νέες προδιαγραφές, κάτι που στην πράξη είναι αδύνατο. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία διαχρονικά προβλέπεται, ότι τα ξενοδοχεία αρκεί να πληρούν τις προδιαγραφές της περιόδου ανέγερσής τους για την αντίστοιχη τάξη. Αν και το σχέδιο νόμου θα πρέπει να διορθωθεί στο σημείο αυτό, θα πρέπει να σημειώσουμε, ότι από το 2006 και μετά η τάση είναι να «ελαφρύνονται» οι προδιαγραφές με διάφορες δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες «εκπτώσεις» απαιτήσεων, γεγονός που σταδιακά αλλοιώνει ένα σχετικό ποιοτικό πλεονέκτημα των ελληνικών ξενοδοχείων.

5. Στο άρθρ.6 παραγρ.11 γίνεται αναφορά-παραπομπή σε ισχύουσες διατάξεις για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων προκειμένου να προβλεφθεί η - ήδη ισχύουσα - δυνατότητα αναπροσαρμογής τους. Θα έπρεπε προηγουμένως να έχει διευκρινιστεί πλήρως τι συνεχίζει να ισχύει από τις διατάξεις αυτές και τι όχι, για λόγους σαφήνειας.

6. Για μία ακόμη φορά (Κεφ.Β, άρθρα 8-16) σε σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού περιλαμβάνονται διατάξεις για τους τουριστικούς λιμένες. Η σχετική νομοθεσία μοιάζει με το …γεφύρι της Άρτας! Μέχρι σήμερα υφίσταται τροποποιήσεις και προσθήκες με κάθε σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού ή και εμβόλιμα σε σχέδια νόμου άλλων υπουργείων, χωρίς ποτέ να προηγηθεί μια χρονική περίοδος εφαρμογής από την οποία να συλλεγούν στοιχεία για ενδεχόμενες τροποποιήσεις. Οι συνεχείς αλλαγές έχουν καταστήσει αδύνατη τη γνώση του τι τελικά ισχύει, ενώ οι ελάχιστοι επενδυτές συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται από στελέχη του Υπουργείου Τουρισμού, τα μόνα που διαθέτουν ……αυθεντική ερμηνεία των ρυθμίσεων. Στο άρθρ.12 προβλέπεται δυνατότητα τοποθέτησης ναυδέτων (ρεμέτζων) σε προστατευόμενους όρμους από φορέα διαχείρισης για τη δημιουργία «θαλάσσιων ζωνών ναυδέτων» . Ο κίνδυνος αλλοίωσης τους περιβάλλοντος σημαντικών προστατευόμενων όρμων είναι σημαντικός , ενώ περιορίζεται το συγκριτικό πλεονέκτημα του θαλάσσιου τουρισμού στη Χώρα μας: η ελευθερία να επιλέξει κανείς να αγκυροβολήσει σε προστατευόμενο όρμο, χωρίς δεσμεύσεις και επιβαρύνσεις. Η προβλεπόμενη «απαγόρευση οποιασδήποτε αλλοίωσης του πυθμένα, της ακτογραμμής και της παράκτιας ζώνης» είναι a priori αδύνατο να εφαρμοστεί, αφού όλες οι μορφές ρεμέτζων αλλοιώνουν τον πυθμένα ούτως ή άλλως, ενώ κάποια από τα προβλεπόμενα μέσα / εξοπλισμό του διαχειριστή είναι βέβαιο ότι θα αλλοιώνει και την παράκτια ζώνη (πχ πλωτές εξέδρες) . Πάντως, είναι βέβαιο ότι σε ορισμένους όρμους χρειάζεται η τοποθέτηση ρεμέτζων, επειδή δεν είναι αρκετά ….προστατευόμενοι με όλους τους ανέμους. Στην περίπτωση αυτή, θα μπορούσε, με κριτήρια/προδιαγραφές σχετικές με την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, η αρμοδιότητα να δοθεί στους ΟΤΑ α’ βαθμού και όχι σε ιδιώτες. Είναι άλλωστε επικίνδυνο να θέτουμε υπό τη διαχείριση ιδιωτών ένα φυσικό πόρο, όπως οι όρμοι, και μάλιστα χωρίς να απαιτείται σημαντική επένδυση εκ μέρους τους ή δημιουργία θέσεων εργασίας. Τέλος, σημαντικό είναι και το θέμα των τιμών πρόσδεσης στα ρεμέτζα, διότι είναι δυνατόν να υπάρξει κατάχρηση του δικαιώματος από το φορέα διαχείρισης, ιδίως όταν υπάρχει μεγάλη ζήτηση (ή και καιρός!)

7. Στο άρθρ.17 το μόνο νέο στοιχείο, που «κρύβεται» ανάμεσα στις άλλες – ήδη ισχύουσες εν πολλοίς - ρυθμίσεις, είναι ότι για να πωληθεί ή να εκμισθωθεί διηρημένη ιδιοκτησία σύνθετου τουριστικού καταλύματος (ΣΤΚ) δεν απαιτείται το σύνολο της εγκατάστασης να έχει λάβει ΕΣΛ (δηλαδή να έχει ολοκληρωθεί) όπως σήμερα προβλέπεται, αλλά αρκεί η άδεια δόμησης του ξενοδοχείου, της εγκατάστασης ειδικής τουριστικής υποδομής και μιας, τουλάχιστον, επιπλωμένης κατοικίας. Το βάρος με άλλα λόγια των ΣΤΚ περνάει από τον ξενοδόχο - επενδυτή στον εργολάβο - επενδυτή, τη στιγμή που δικαιολογητικός λόγος του σχετικά ανορθόδοξου, από την σκοπιά της πολεοδομικής νομοθεσίας, συνδυασμού σε ένα γήπεδο της τουριστικής με την οικιστική χρήσης και πριμοδότησης της οικιστικής χρήσης με αυξημένο ΣΔ, είναι η ανάγκη της ζήτησης για ξενοδοχειακές υπηρεσίες υποστηρικτικές της β΄ κατοικίας. Αυτό σημαίνει, ότι πριν καλά - καλά αρχίσουν οι πωλήσεις ιδιοκτησιών σε ΣΤΚ, η ίδια η Χώρα ναρκοθετεί την ασφάλεια των αγοραστών, αφού είναι δυνατόν το ξενοδοχείο, η όποια εγκατάσταση ειδικής τουριστικής υποδομής και μεγάλο μέρος των κατοικιών να μην ανεγερθούν ποτέ ή να μη λειτουργήσουν ή να λειτουργήσουν με χαμηλότερα standards και πλημμελώς. Το «έργο» αυτό το έχουμε δει με το Time Sharing σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπου εργολάβοι πωλούσαν δικαιώματα T.S σε μη ολοκληρωμένα συγκροτήματα, γεγονός που οδήγησε στην υιοθέτηση των γνωστών αυστηρότατων κοινοτικών οδηγιών για το T.S.

8. Στο άρθρ.19, οι αρμοδιότητες για υφιστάμενα Χιονοδρομικά Κέντρα ανατίθενται στον ΕΟΤ, ο οποίος όμως σύμφωνα με την παρ. ΙΔ του ν. 4254/2014 δεν θα διαθέτει πλέον τεχνική υπηρεσία που να τις υποστηρίζει. Πρόκειται για ένα ακόμη δείγμα της προχειρότητας που διέπει το σχέδιο νόμου.

9. Στο άρθρ.20, η απαιτούμενη από την ήδη ισχύουσα νομοθεσία δυναμικότητα των 300 τουλάχιστον κλινών για την παροχή της δυνατότητας ειδικών κατασκευών στο θαλάσσιο μέτωπο των ξενοδοχειακών μονάδων (προβλήτες), περιορίζεται σε 150 για τα νησιά της Ομάδας Ι του άρθρ. 4 του ισχύοντος από τον Δεκέμβριο 2013 Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης.

10. Στο Κεφ.Δ οι ρυθμίσεις περί οινοτουρισμού (άρθρ. 25) δεν έχουν την παραμικρή πρακτική σημασία, πλην της δυνατότητας στα όρια των οινοπαραγωγικών μονάδων (δηλαδή των εργοστασίων) να ιδρύονται μη κύρια τουριστικά καταλύματα «κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων». Εδώ η γειτνίαση θα απαιτούσε εξειδικευμένες προδιαγραφές για την αποφυγή σύγκρουσης των δύο χρήσεων. Πάντως, στις ευρωπαϊκές τουριστικές νομοθεσίες, οι διάφορες μορφές τουρισμού δεν προσδιορίζονται εννοιολογικά δια νόμου, διότι αυτό είναι γραφειοκρατικό και δυσλειτουργικό, ενώ είναι κάτι που το πραγματοποιεί με γρήγορους μάλιστα ρυθμούς ή ζήτηση και το καταγράφει η επιστημονική βιβλιογραφία.

11. Θετικό είναι στο άρθρο 26 το γεγονός ότι παρατείνονται μέχρι 31-12-2015 οι προθεσμίες για την αναγνώριση Ιαματικών Πηγών και αδειοδότηση των υφιστάμενων υδροθεραπευτηρίων. Θετικό είναι επίσης ότι καταργείται η δυνατότητα σφράγισης υφιστάμενων υδροθεραπευτηρίων, λόγω αδυναμίας εξασφάλισης των αναγκαίων για την έκδοση της σχετικής βεβαίωσης του ΕΟΤ δικαιολογητικών. Εξίσου θετικό είναι ότι απλουστεύεται σχετικά η αναζήτηση του πιστοποιητικού μικροβιολογικού ελέγχου για τα υφιστάμενα υδροθεραπευτήρια.

12. Από το Κεφ. Ε «Χορηγία για την τουριστική προβολή της Ελλάδος», απουσιάζει παντελώς ο ΕΟΤ στον οποίο, όμως, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, ανήκει η αρμοδιότητα της όλης Επικοινωνίας της Χώρας. Κατά συνέπεια, άσχετοι με τα εξειδικευμένα θέματα προβολής υπάλληλοι του Υπουργείου Τουρισμού και του Υπουργείου Οικονομικών θα καλούνται να κρίνουν κατά πόσον η όποια προτεινόμενη χορηγία είναι σκόπιμο να γίνει αποδεκτή. Λόγω του προβλεπόμενου κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής (έκπτωση από το εισόδημα της αξίας της χορηγίας) είναι ενδεχόμενο να υπάρξουν χορηγίες μη σκόπιμες στο πλαίσιο της όλης εκστρατείας του Ελληνικού Τουρισμού ή χορηγίες που να αλλοιώνουν την ενιαία εικόνα, που αυτή προωθεί. Αντίθετα, από ό,τι καταγράφεται στο σχέδιο νόμου (παράγρ.3 ε άρθρ.28) το Υπουργείο Τουρισμού δεν υλοποιεί τουριστική προβολή. Επίσης, η εκτίμηση της αξίας άϋλων αγαθών ή υπηρεσιών που συνιστούν χορηγία, είναι δύσκολο, ελλείψει και σχετικού προηγούμενου, να υπολογιστεί, χωρίς τον κίνδυνο υπερεκτίμησης και απώλειας φορολογικών εσόδων.
Τέλος, θα πρέπει να αποκλειστεί ρητά η εξασφάλιση άμεσου ή έμμεσου οφέλους από το χορηγό μέσω της χορηγίας

13. Στο Κεφ.ΣΤ «Ειδικά θέματα ΕΟΤ» συστηματοποιούνται οι διατάξεις που καθιστούν δυνατή την άσκηση δραστηριοτήτων προβολής και γενικά Επικοινωνίας εκ μέρους φορέα Δημοσίου Δικαίου, χωρίς τις αντίστοιχες δυσλειτουργίες και αγκυλώσεις. Τα περισσότερα από τα θέματα που περιλαμβάνονται αφορούν σε ήδη προ πολλού ισχύουσες ρυθμίσεις, που, όμως, λόγω της πολυνομίας και των υφιστάμενων ερμηνευτικών ασαφειών δεν μπορούν να εφαρμοστούν. Οι νέες ρυθμίσεις παρέχουν στον ΕΟΤ την ευελιξία που χρειάζεται για να ανταγωνιστεί τους άλλους, πολύ πιο ευέλικτους, οργανισμούς τουρισμού του Εξωτερικού και δη αυτούς των ευρωπαϊκών χωρών, χωρίς όμως να θίγονται οι κοινοτικές διατάξεις περί ανταγωνισμού (διαγωνισμοί). Επίσης, διορθώνεται αστοχία της υφιστάμενης νομοθεσίας και περνάει πλέον στον ΕΟΤ ο έλεγχος της εναρμόνισης των διαφημιστικών προγραμμάτων των άλλων φορέων του δημόσιου τομέα με το γενικό σχεδιασμό της τουριστικής προβολής της Χώρας, που μέχρι σήμερα είχε το Υπουργείο Τουρισμού χωρίς να μπορεί να τον ασκήσει ουσιαστικά.

14. Στα αρνητικά του σχεδίου νόμου θα πρέπει να καταγραφεί και η παροχή σε αρκετά σημεία εξουσιοδοτήσεων για την έκδοση υπουργικών αποφάσεων (αποφάσεις του Υπουργού Τουρισμού) αντί των προβλεπόμενων σήμερα Π. Δ. που τίθενται, όπως είναι γνωστό, υπό την επεξεργασία του ΣτΕ. 15. Με το σύνολο των νομοθετικών ενεργειών της Κυβέρνησης στον τομέα του τουρισμού (ν. 4179/2013, ν. 4254/2014, ν. 4262/2014 και το παρόν σχέδιο νόμου), δεν ελαφρύνονται τα διοικητικά βάρη ούτε απλοποιούνται οι διαδικασίες αδειοδότησης, ελέγχου και πιστοποίησης των τουριστικών δραστηριοτήτων, όπως πιθανόν επιδιώκεται, αλλά επιτυγχάνεται ακριβώς το αντίθετο. Αντί να ενισχυθεί ο ΕΟΤ ως η μοναδική μιας στάσης αρμόδια υπηρεσία για όλες τις τουριστικές δραστηριότητες, και να αξιοποιηθεί η υφιστάμενη δομή του και εμπειρία και τεχνογνωσία των στελεχών του, γίνεται πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων αυτών, με αποτέλεσμα να περιπλέκεται η τουριστική επενδυτική δραστηριότητα με την εμπλοκή πάρα πολλών υπηρεσιών και φορέων (Υπουργείο Τουρισμού, Υπουργείο Οικονομικών, Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υπουργείο Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, Περιφέρειες, Δήμοι, ΞΕΕ κ.λ.π.).
Το Υπουργείο Τουρισμού διακατεχόμενο από μία δογματική αντίληψη επιχειρεί με κάθε ευκαιρία να αποδυναμώσει τον ΕΟΤ, παρά τα όσα περί ενίσχυσης του ρόλου του αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου. 16. Τέλος, το Υπουργείο Τουρισμού φαίνεται γενικά να νομοθετεί με προχειρότητα, όπως προκύπτει από τις συχνές τροποποιήσεις πολύ πρόσφατα υιοθετημένων ρυθμίσεων. Σε κάθε ένα από τα τελευταία σχέδια νόμου του υπάρχουν τροποποιήσεις διατάξεων, που θεσμοθετήθηκαν με τα αμέσως προηγούμενα! Αξιοσημείωτο είναι ότι το Υπουργείο Τουρισμού δεν έλαβε υπόψη του τον μόλις πριν ένα μήνα ψηφισμένο από τη Βουλή ν. 4262/2014 με τον οποίο ορίζονται εντελώς διαφορετικές διαδικασίες αδειοδότησης, ελέγχου και πιστοποίησης των τουριστικών επιχειρήσεων από αυτές που προβλέπονται στο παρόν σχέδιο νόμου! 
Για το Σύλλογο Υπαλλήλων ΕΟΤ 
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Κωνσταντίνος Ράντος
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ  Σπυρίδων Ευαγγελάτος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου