...υψηλότερο των 1,5 δισ. ευρώ, έναντι 812 εκ. που υποστηρίζει η κυβέρνηση!!!
- Εδώ το Οικονομικό Δελτίο
Αρκετές φορές στο πρόσφατο παρελθόν η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ALPHABANK υπό τον Μιχάλη Μασουράκη, αμφισβήτησε τις προβλέψεις της τρόϊκας για την ελληνική οικονομία, και "έπεσε μέσα", εκπλήσσοντας την αγορά.
Με το σημερινό δελτίο προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα για το 2013 1,5 δισ €, έναντι 812 εκ που προβλέπει η ελληνική κυβέρνηση. Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό σχέδιο προέβλεπε μηδενικό πλέονασμα για το 2013.
Αναφέρει χαρακτηριστικά το Οικονομικό Δελτίο: "Ο Π2013 προέβλεπε ότι το πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης θα ήταν μηδενικό το 2013, από έλλειμμα -1,5% του ΑΕΠ το 2012. Ωστόσο, στην Εισηγητική Έκθεση του Π2014 προβλέπεται τώρα ότι το 2013 κλείνει με πρωτογενές πλεόνασμα € 812 εκατ. (0,4% του ΑΕΠ), από € 340 εκατ. που προέβλεπε το Προσχέδιο του Π2014.
Επιπλέον, τα στοιχεία εκτέλεσης του Π2013 στο 10μηνο του 2013 δείχνουν ότι είναι τώρα πολύ πιθανό ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 θα είναι σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό που προβλέπει ο Π2014 και ενδεχομένως θα υπερβεί τα € 1,5 δις. Εάν αυτό συμβεί, τότε η προσαρμογή που απαιτείται για να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα στη ΓΚ ύψους € 2,9 δις το 2014 δεν υπερβαίνει τα € 1,4 δις, έναντι της προσαρμογής κατά € 4,3 δις που πραγματοποιήθηκε το 2013".
Και συνεχίζει: " Σημειώνεται μάλιστα ότι το πλεόνασμα των € 0,81 δις στη ΓΚ στον Π2013 (όπως αυτό εκτιμάται στον Π2014) προκύπτει παρά την εκτίμηση ότι:
α) τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού (Τ.Π.) κατά το τρέχον έτος θα μειωθούν κατά -5,4%, όταν στο 10μηνο 2013 η πτώση τους είναι μόνο -4,3%, και β) οι πρωτογενείς δαπάνες του Τ.Π. θα μειωθούν κατά -5,7%, όταν η πτώση τους στο 10μηνο 2013 διαμορφώθηκε στο -6,7%. Αυτά τα δύο κονδύλια, σε συνδυασμό με την εξέλιξη των ιδίων εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων, των ΟΤΑ και των Νομικών Προσώπων και των ΔΕΚΟ που είναι ενταγμένα στη Γενική Κυβέρνηση προσδιορίζουν σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη της δημοσιονομικής προσαρμογής στη χώρα. Στον Π2014 δεν είναι εμφανής η πορεία των ιδίων εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων και των άλλων οργανισμών που προαναφέρθηκαν, αφού αναφέρονται μόνο τα συνολικά έσοδα των οργανισμών αυτών - στα οποία περιλαμβάνονται και οι επιχορηγήσεις από τον Τ.Π – και το τελικό τους αποτέλεσμα. Επομένως, επικεντρωνόμαστε μόνο στα καθαρά έσοδα και στις πρωτογενείς δαπάνες του Τ.Π. Όσον αφορά τα καθαρά έσοδα του Τ.Π. σημειώνεται ότι με βάση την εκτέλεση του Π2013 στο 10μηνο.2013 η πτώση τους το έτος ως σύνολο θα είναι πιθανότατα χαμηλότερη του -5,4%, που ούτως ή άλλως είναι αδικαιολόγητα μεγάλη, για τους ακόλουθους λόγους: α) Διότι συμβαίνει σε μια χρονιά κατά την οποία επιβλήθηκαν 4 φόροι στην περιουσία επιπρόσθετα των κανονικών φόρων (ΕΕΤΗΔΕ και ΕΕΤΑ).
Από αυτούς τους επιπλέον φόρους θα έπρεπε να εισπραχθούν το 2013 επιπλέον έσοδα ύψους € 3,0 δις περίπου έναντι των εισπράξεων από τους φόρους περιουσίας το 2012 (€ 2,86 δις). Αντί αυτών των ποσών προβλέπεται ότι οι εισπράξεις από τους φόρους περιουσίας το 2013 δεν υπερβαίνουν τα € 3,63 δις, δηλαδή θα είναι μόνο κατά € 0,8 δις αυξημένες έναντι του 2012, όπου είχε επιβληθεί μόνο ο ΕΕΤΗΔΕ. Αυτό σημαίνει ότι άνω των € 2,2 δις βεβαιωμένοι φόροι περιουσίας το 2013 δεν εισπράχθηκαν κατά το έτος αυτό. Η Κυβέρνηση ευελπιστεί ότι θα εισπράξει ένα σημαντικό μέρος από αυτούς τους φόρους το 2014, έτος κατά το οποίο προβλέπει ότι οι εισπράξεις από τους φόρους περιουσίας θα ανέλθουν στα € 3,94 δις και θα είναι αυξημένες κατά 8,3% έναντι του 2013. Η εκτίμηση αυτή στηρίζεται, προφανώς, στην πρόβλεψη της είσπραξης το 2014 περίπου € 2,0 δις από τους φόρους περιουσίας που επιβλήθηκαν (και δεν πληρώθηκαν) το 2013 και επιπλέον € 1,9 δις από τον νέο φόρο ακινήτων και περιουσίας (ΕΦΙΑ+ΦΑΠ 2014). Υπάρχει, επομένως, εδώ σημαντική μεταφορά εσόδων από το 2013 στο 2014. Πάντως, με βάση τα στοιχεία εκτέλεσης του Π2013 στο 10μηνο.2013 οι εισπράξεις από τους φόρους περιουσίας το 2013 θα είναι πιθανότατα υψηλότερες από τις εκτιμήσεις.
β) Διότι οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην εκτιμώμενη πτώση των εσόδων από τον ΦΕΦΠ κατά -19,9% το2013, παρά το ότι στο έτος αυτό επρόκειτο να εισπραχθούν βεβαιωμένα έσοδα άνω των € 4,0 δις από τα εκκαθαριστικά του ΦΕΦΠ του 2012 που δεν εισπράχθηκαν το 2012. Γενικά, οι εισπράξεις από τους ΦΕΦΠ και από τον ΦΕΝΠ αναμένεται να ανέλθουν στα € 9,62 δις το 2013 και να είναι μειωμένες κατά -17,7% έναντι του 2012. Για το 2014 αναμένεται αύξησή τους κατά 11,9%, αλλά θα εξακολουθήσουν να είναι κατά € 1,0 δις χαμηλότερες από το 2012, παρά τα νέα μέτρα ύψους άνω των € 3,0 δις που έχουν ληφθεί για αύξηση αυτών των εσόδων από τον Νοέμ.2012 και τα οποία έχουν αυξήσει σημαντικά την φορολογική επιβάρυνση των συνεπών φορολογουμένων με πολύ δυσμενείς επιπτώσεις στην οικονομία. Το σημαντικό είναι ότι σε μια οικονομία στην οποία η οικονομική δραστηριότητα υπερβαίνει κατά πολύ τα € 200 δις, ακόμη και μετά την πρωτοφανή πτώσης της κατά άνω των € 45 δις τα τελευταία 5-έτη, από τον ΦΕΝΠ θα εισπραχθούν το 2013 € 1,64 δις, ενώ μόνο οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις από τον ΦΠΑ ανέρχονταν στο τέλος Ιουλ.2013 στα € 13,5 δις.
γ) Διότι οφείλεται στη διαφαινόμενη αδυναμία αύξησης των εσόδων από τους Άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών (ΠΟΕ), οι οποίοι, όπως φαίνεται διαμορφώθηκαν το 2013 (αν αφαιρεθούν οι εκτιμώμενες εισπράξεις από τους ΦΑΠ 2010, 2011 και 2012) σε επίπεδα χαμηλότερα ακόμη και από τα ήδη χαμηλά επίπεδα του 2012 (€ 1,81 δις). Μάλιστα, και το 2014 προβλέπεται αυτά τα έσοδα να περιοριστούν στα € 1,97 δις, με την υπόθεση, προφανώς, ότι τα πρόσθετα έσοδα από τους ανωτέρω φόρους περιουσίας θα καταχωρηθούν στους φόρους περιουσίας και όχι στους άμεσους φόρους ΠΟΕ όπως το 2013. Το ίδιο συμβαίνει και με τους έμμεσους φόρους ΠΟΕ, από τους οποίους οι εισπράξεις εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα € 572 εκατ. το 2013 και ότι θα αυξηθούν στα € 632 εκατ. το 2014. Αυτά τα έσοδα είναι ελάχιστα αν συγκριθούν με το ύψος των συσσωρευμένων ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων του κράτους από φορολογικές υποθέσεις που έχουν τώρα υπερβεί τα € 63 δις, με αύξησή τους κατά άνω των € 18 δις το 2012 και το 2013. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και € 15 δισ. περίπου που είναι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία. Επιπλέον αυτών σε πολλά δις. ανέρχονται και οι οφειλές ιδιωτών από υποθέσεις που δεν έχουν ακόμη ελεγχθεί για να βεβαιωθούν οι σχετικές φορολογικές υποχρεώσεις.
δ) Διότι οφείλεται στη διατήρηση των επιστροφών φόρων σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, δηλαδή στα € 2,9 δις το 2013, παρά τον καταποντισμό των εσόδων, τόσο από τους φόρους εισοδήματος όσο και από τον ΦΠΑ. Μάλιστα, οι επιστροφές φόρων το 2013 υπερέβησαν τα € 3,62 δις με την πληρωμή επιπλέον υποχρεώσεων επιστροφών φόρων ύψους € 723 εκατ. από προηγούμενα έτη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2013 σημειώθηκε σημαντική βελτίωση στη διαδικασία πληρωμών από το κράτος των επιστροφών φόρων και επίσης πραγματοποιήθηκε η πληρωμή ενός μεγάλου όγκου των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του κράτους προς τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα. Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή δεν είχε, προφανώς, καμιά θετική επίπτωση στην είσπραξη των κρατικών εσόδων από τον ΦΠΑ και από τον φόρο εισοδήματος, ενώ οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις και η φορολογική παραβατικότητα των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων προς το κράτος συνεχίζουν να αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς. Επιπλέον των όσων αναφέρθηκαν για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις από τον ΦΠΑ, σημειώνεται εδώ ότι οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις από τον φόρο εισοδήματος ανέρχονταν στα € 10,66 δις στα τέλη Ιουλίου 2013, ενώ οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις από πρόστιμα λόγω παραβιάσεων του ΚΒΣ ανέρχονταν στα € 22,02 δις. Από την άλλη πλευρά, η πτώση των εσόδων του Τ.Π. το 2013 οφείλεται (αναπόφευκτα) και στη μεγάλη πτώση των εσόδων από τους φόρους (ΦΠΑ και ΕΦΚ) στα καύσιμα με απώλειες εσόδων ύψους άνω των € 550 εκατ. Σημειώνεται ότι η πτώση των εσόδων της κατηγορίας αυτής οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στις εξαιρετικά ευνοϊκές καιρικές συνθήκες τόσο στην χειμερινή περίοδο Ιαν.- Απρ.2013 όσο και στο 2μηνο Οκτ.-Νοεμβρίου 2013 και συνέβη παρά την αύξηση της φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης. Η πτώση της ζήτησης για πετρέλαιο θέρμανσης οφείλεται κυρίως στις καλές καιρικές συνθήκες, ενώ η μεγάλη αύξηση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης, απέτρεψε, προφανώς, την κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης με δεδομένο το γεγονός ότι η κατανάλωση αυτή ήταν δυνατό να περιοριστεί δραστικά λόγω των καλών καιρικών συνθηκών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην περίοδο Οκτ.-Νοεμ.2013 οι ανάγκες για χρήση πετρελαίου θέρμανσης στις περισσότερες μεγάλες πόλεις της χώρας είναι δραστικά περιορισμένες αφού η θερμοκρασία κυμαίνεται επίμονα σε σχετικά υψηλά για την εποχή επίπεδα. Επιπλέον, ακόμη και στους καλοκαιρινούς μήνες ο καιρός ήταν σχετικά ήπιος (χωρίς μεγάλες θερμοκρασίες) μειώνοντας σημαντικά την ανάγκη για κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στα κλιματιστικά. Αποτέλεσμα των ανωτέρω ήταν η μεγάλη μείωση των φορολογικών εσόδων για το κράτος, αλλά και η μη επιβάρυνση των καταναλωτών με υπερβολικές δαπάνες για πετρέλαιο θέρμανσης και για άλλα ενεργειακά προϊόντα. Οι καλές καιρικές συνθήκες και αποτελεσματική αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου με την εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης με τον φόρο στο πετρέλαιο κίνησης συνέβαλαν επίσης σε σημαντική μείωση των εισαγωγών πετρελαίου, για πρώτη χρονιά στην περίοδο της κρίσης στην Ελλάδα, με ευνοϊκές επιπτώσεις στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας".
Και καταλήγει με νόημα: " Το σημαντικό είναι ότι το πρωτογενές πλεόνασμα στη ΓΚ το 2013 επιτεύχθηκε παρά την πολύ μεγάλη απώλεια εσόδων από την φορολογία των καυσίμων, η οποία απετέλεσε, ωστόσο, σημαντικό παράγοντα ανακούφισης των νοικοκυριών".
Τουριστική Κίνηση
Για την τουριστική κίνηση, χρησιμοποιώντας τα στοιχεία της ΤτΕ, το Οικονομικό Δελτίο της ALPHABANK αναφέρει: "Σημαντική αύξηση σημείωσαν οι αφίξεις αλλοδαπών τουριστών που επισκέφτηκαν με κάθε μεταφορικό μέσο την Ελλάδα, αφού ανήλθαν στις 15,5 εκατ. στο 9μηνο.2013, έναντι 13,5 εκατ. στο 9μηνο.2012, σημειώνοντας αύξηση κατά +15,2%, σε Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων 9 ετήσια βάση, έναντι μείωσής τους κατά -5,2% στο 9μηνο. 2012.
Η σημαντική αύξηση της τουριστικής κίνησης το 2013 συνοδεύεται και με αξιοσημείωτη άνοδο των εισπράξεων από τον εξωτερικό τουρισμό κατά +14,4% στο 9μηνο 2013, έναντι μηδενικής σχεδόν μεταβολής στο 9μηνο.2012 (+0,3%). Tο ισοζύγιο ταξιδιωτικών υπηρεσιών παρουσίασε σημαντικό πλεόνασμα € 9,3 δις στο 9ηνο.2013 σημειώνοντας αύξηση κατά +17,7% σε ετήσια βάση (9μηνο. 2012: +4,9%), λόγω της ως άνω σημαντικής ανόδου των εισπράξεων και της μείωσης των πληρωμών (9μηνο.2013: -3,9%).
Ειδικότερα, οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ΖτΕ ανήλθαν στα € 6,5 δισ.(+9,8%) και οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ΕΕ εκτός της ΖτΕ αυξήθηκαν κατά € 4,4 δισ. (+12,3%). Σχετικά με τους κύριους τουριστικούς μας εταίρους, οι εισπράξεις από τη Γερμανία αυξήθηκαν σημαντικά κατά +9,4% (9μηνο.2012: -9,9%) από τη Γαλλία +21,6% (9μηνο. 2012: -8,9%). Αντίθετα οι εισπράξεις από την Μ. Βρετανία μειώθηκαν κατά -5,7% (9μηνο. 2012: +23,8%), λόγω μείωσης των αφίξεων.
Αναφορικά με τη σύνθεση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης ανά περιοχή και χώρα προέλευσης σημειώθηκε:
1) Αύξηση των ταξιδιωτών από τις χώρες της Ζώνης του Ευρώ και της ΕΕ-28 κατά +6,5% και +7,9%% σε ετήσια βάση, έναντι πτώσης κατά -11,7% και -8,5% αντίστοιχα στο 9μηνο. 2012. Από τις επί μέρους χώρες επισημαίνεται η σημαντική αύξηση του αριθμού των τουριστών από τη Γερμανία (9μηνο.2013: +9,4%,9μηνο.2012: -9,9%) και τη Γαλλία (9μηνο. 2013: +21,6%, 9μηνο. 2012: -8,9%). 2) Αύξηση των τουριστών προερχόμενων από χώρες της ΕΕ εκτός της Ζώνης του Ευρώ (9μηνο. 2013: +4,5%, 9μηνο.2012: -3,3%), παρά την πτώση των αφίξεων από το Ην, Βασίλειο κατά -7,2%, έναντι αύξησης +27,9% στο 9μηνο. 2012, η οποία όμως υπερκαλύφθηκε από τη τουριστική ροή εκ των λοιπών χωρών της ΕΕ μη ανηκόντων στη ΖτΕ (9μηνο.2013: +30,3%, 9μηνο.2012: +1,0%). Η μείωση του τουριστικού ρεύματος από το Ην. Βασίλειο (που αποτελεί τη 2η σε μέγεθος, μετά τη Γερμανία, παραδοσιακή πηγή του ελληνικού τουρισμού) οφείλεται κυρίως στην παροδική προτίμηση που επέδειξαν οι Βρετανοί τουρίστες στα πακέτα διακοπών των δαλματικών ακτών, τα οποία απεδείχθησαν κατώτερα των προσδοκιών τους.
3) Σημαντική άνοδος κατά +30,3% στο 9μηνο.2013 (9μηνο 2012: +1,0%) των αφίξεων από τις Λοιπές Χώρες, οι οποίες κατά πλειονότητα δεν ανήκουν στις παραδοσιακές πηγές του ελληνικού τουρισμού. Από αυτές επισημαίνεται η ταχεία άνοδος της τουριστικής ροής από τη Ρωσία (9μηνο.2013: 49,4%, 9μηνο 2012: +23,7%).
Ως αποτέλεσμα, τα τουριστικά έσοδα από τη Ρωσία ανήλθαν στα € 1,3 δις στο 9μηνο.2013, έναντι € 895,6 εκατ. στο 9μηνο.2012.
Το ενδιαφέρον των Ρώσων τουριστών προς την Ελλάδα είναι ισχυρό, καθώς το 2012 επισκέφτηκαν τη Χώρα μας 874.787 (2011: 738.927) ρώσοι τουρίστες και το 2013 εκτιμάται ότι ο αριθμός τους θα πλησιάσει το 1,5 εκατ.
Σημειώνεται ότι το 2012 οι αφίξεις από τη Ρωσία απετέλεσαν το 5,6% της συνολικής προέλευσης μη κατοίκων στην Ελλάδα, ποσοστό που θα αυξηθεί περαιτέρω το 2013, καθώς οι αφίξεις ρώσων τουριστών αποτελούν στο 9μηνο.2013 το 7,9% των συνολικών αφίξεων.
Σημειώθηκε και σημαντική ανάκαμψη των αφίξεων από τις ΗΠΑ (9μηνο.2013: +26,2%, έναντι -23,3% στο 9μηνο. 2012), αντιπροσωπεύοντας όμως μόλις το 2,5% των συνολικών αφίξεων μη κατοίκων στο 9μηνο.2013 στη χώρα μας".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου