Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011

Αμυδρά χαμόγελα από επιχειρηματίες και καταναλωτές


Λόγω της βελτίωσης του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα

Στις 75,6 μονάδες διαμορφώθηκε ο δείκτης του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα τον Ιανουάριο, σημειώνοντας, σύμφωνα με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, μικρή αλλά σημαντική βελτίωση σε σχέση με το Δεκέμβριο (73,3 μονάδες), κάνοντας νοικοκυριά και επιχειρήσεις να χαμογελούν, έστω και αμυδρά.
Ωστόσο, η ανεργία συνιστά έναν πραγματικό εφιάλτη για τους πολίτες, αφού σχεδόν στην πλειοψηφία τους αναμένουν ότι θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα στη χώρα μας...

Η βελτίωση αυτή οφείλεται στη μικρή άνοδο των αντίστοιχων δεικτών στη Βιομηχανία και το Λιανικό Εμπόριο, η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από την υποχώρηση των δεικτών στις Υπηρεσίες και τις Κατασκευές.
Μικρή άνοδο σημειώνει και η καταναλωτική εμπιστοσύνη, με το σχετικό δείκτη, ωστόσο, να παραμένει εξαιρετικά χαμηλός. Πάντως, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, αναδεικνύεται περισσότερο εικόνα σταθεροποίησης στην οικονομία με το δείκτη να παγιώνεται, έστω σε αυτά τα χαμηλά επίπεδα και να μην επιδεινώνεται. Άλλωστε, το 2011 η έκταση της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας αναμένεται να περιοριστεί, ειδικά εφόσον προκύψει σε ευρωπαϊκό επίπεδο μια μεσοπρόθεσμη λύση στην κρίση χρέους.
Κυρίαρχο πάντως χαρακτηριστικό της καταναλωτικής εμπιστοσύνης παραμένει η ανεργία, με την ανασφάλεια που διακατέχει τους εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα.
Όπως προκύπτει από την έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας Ιανουαρίου 2011:
 στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής επιδεινώνονται, ενώ αντίθετα οι αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών, αλλά και οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα βελτιώνονται.
 στις Υπηρεσίες, ανακάμπτουν οι εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών και εκείνες για την τρέχουσα πορεία της ζήτησης, ενώ αντίθετα μικρή πτώση σημειώνεται στις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της.
 στο Λιανικό Εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, αλλά και οι εκτιμήσεις των αποθεμάτων καταγράφουν υποχώρηση, η οποία όμως αντισταθμίζεται από την άνοδο στις προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο.
 στις Κατασκευές, τη σφοδρή πτώση των εκτιμήσεων για το επίπεδο προγράμματος εργασιών των επιχειρήσεων, δεν καταφέρνει να αντισταθμίσει η άνοδος στις προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα.
 στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, μετά τη σφοδρή επιδείνωση και τα ιστορικά χαμηλά ρεκόρ του Δεκεμβρίου, τον Ιανουάριο οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση και την οικονομική κατάσταση της χώρας, αλλά και η πρόθεση για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο, διορθώνουν ως ένα βαθμό την πολύ μεγάλη πτώση. Αντίθετα παραμένουν εξαιρετικά δυσμενείς οι προβλέψεις για την ανεργία, φανερώνοντας τη διάχυτη ανασφάλεια που διέπει τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος παρέμεινε αμετάβλητος τον πρώτο μήνα του νέου έτους σε σχέση με τον Δεκέμβριο, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και την Ευρωζώνη, στις 105,8 και 106,5 μονάδες αντίστοιχα.
Μετά από επτά μήνες συνεχούς ανάκαμψης, ο δείκτης, και στις δύο ζώνες βρίσκεται πλέον αισθητά πάνω από το μακροχρόνιο μέσο όρο του. Σε επίπεδο τομέων, στη Βιομηχανία ο σχετικός δείκτης αυξάνεται κατά 1,1 μονάδα στην Ευρωζώνη και κατά 0,6 μονάδες στην Ε.Ε., ενώ έντονη πτώση σημειώνεται στο Λιανικό Εμπόριο, τόσο στην Ευρωζώνη (-4,4), όσο και στην Ε.Ε. (-4,2), μετά τα ιστορικά υψηλά του προηγούμενου μήνα.
Στις Υπηρεσίες, οι σχετικοί δείκτες τον Ιανουάριο παρουσιάζουν στασιμότητα, ενώ στις Κατασκευές, το κλίμα βελτιώνεται οριακά στην Ευρωζώνη (+0,5) και δεν μεταβάλλεται στην Ε.Ε., με τους σχετικούς δείκτες να βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα και στις δύο ζώνες. Τέλος, η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη φαίνεται να υποχωρεί ήπια στην ΕΕ και να παραμένει στα ίδια επίπεδα στην Ευρωζώνη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου