Από χθες σας είχαμε ενημερώσει για τις μεγάλες ανατροπές στο θεσμικό καθεστώς των τυχερών παιγνίων. Και μάλιστα τις αλλαγές αυτές τις είχαμε προαναγγείλει μιλωντας για τις κοινοτικές γκρίνιες από τις Δεκεμβρίου (εδώ). Η εξέλιξη αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, αν συνυπολογίσει κανείς τις δικαστικές εξελίξεις, για τις οποίες σας είχαμε ενημερώσει προχθές, αλλά και την ανάσυρση του φακέλλου των σχέσεων ΟΠΑΠ - Ομίλου Κόκκαλη από το αρχείο. Σημειώνεται ότι ακόμη και χθες πολλά ειδησεογραφικά μέσα μετέδιδαν ότι τις άδειες θα τις πάρει ο ΟΠΑΠ, κ.λπ., κ.λπ.
Λοιπόν οι νέες ρυθμίσεις, που γράφτηκαν κατ΄ απαίτηση της Κομισιόν, από ομάδα Ελλήνων συνταξιούχων πρώην ανώτατων στελεχών της Επιτροπής, η αγορά απελυεθερώνεται πλήρως και οι βασικές αλλαγές επικεντρώνονται στα εξής:
- Καθορίζεται ελάχιστο όριο 80% απόδοσης των κερδών στους παίκτες με το κόστος συμμετοχής να διαμορφώνεται από 0,10 ευρώ έως 5 ευρώ.
- Ιδρύεται Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων, εποπτευόμενη από το υπουργείο Οικονομικών για τον έλεγχο της λειτουργίας των παιγνίων.
- Προβλέπεται η ατομική κάρτα παίκτη, ώστε να παρακολουθούνται η ηλικία και οι χρηματορροές.
- Προβλέπεται η προκήρυξη τεσσάρων έως δέκα αδειών ευρείας κλίμακας - μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό, που θα αφορούν σε 25.000 παιγνιομηχανήματα συνολικά (ίσος αριθμός μηχανημάτων ανά άδεια).
- Προβλέπεται έως 5.000 επιπλέον παιγνιομηχανήματα ότι μπορούν να λειτουργήσουν με άδειες περιορισμένης κλίμακας (από 1 έως 5 μηχανήματα).
- Ευρείας κλίμακας κάτοχοι άδειας μπορούν να είναι ΑΕ με κατατεθειμένο κεφάλαιο τουλάχιστον 500.000 ευρώ, με έδρα ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.
- Ιντερνετικό στοίχημα: Προβλέπεται η προκήρυξη 15 έως 50 αδειών μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό. Η διάρκεια των αδειών είναι πενταετής.
- Προβλέπεται η φορολόγηση με διοικητικά τέλη εκκίνησης και λειτουργίας, συμμετοχή του Δημοσίου επί του κύκλου εργασιών (6%), φόρος στα κέρδη των παικτών όπως από τα λαχεία.
ΚΑι για να δείτε πόσο σας προσέχουμε, δημοσιεύουμε αυτούσιο και το "σκονάκι" για τις αλλαγές που έχει ως εξής:
Ενημερωτικό Σημείωμα για το Προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου
«Ρύθμιση της αγοράς παιγνίων»
24/1/2011
Τι ισχύει σήμερα;
Σήμερα έχουμε μια πλήρως απορυθμισμένη αγορά τεχνικών και τυχερών παιγνίων, χωρίς κανέναν έλεγχο, εις βάρος των δημοσίων εσόδων και κυρίως του κοινωνικού συνόλου.
Τεχνικά-ψυχαγωγικά παιχνίδια: Σήμερα ισχύει γενική απαγόρευση διενέργειας τεχνικών παιχνιδιών (σε αυτά περιλαμβάνονται ακόμη και τα παιχνίδια που μπορεί να παίζονται μέσω διαδικτύου στα internet café, αλλά και οποιαδήποτε άλλη παιχνιδομηχανή που είναι εγκατεστημένη σε κατάστημα). Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων έκρινε, ότι η Ελλάδα παραβίασε τις κοινοτικές διατάξεις επειδή η ολική απαγόρευση διενέργειας τεχνικών – ψυχαγωγικών παιγνίων αντίκειται στις ελευθερίες κυκλοφορίας των εμπορευμάτων και των υπηρεσιών. Η απόφαση του ΔΕΚ επιβάλει καταβολή προστίμου 31.536 ευρώ ημερησίως. Για την άρση της απόφασης επιβολής προστίμου, είναι αναγκαία νομοθετική ρύθμιση.
Τεχνικά-τυχερά παιχνίδια: Η καθολική απαγόρευση οδήγησε σε ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα, από αυτά που αναμένονταν. Σήμερα, εκτιμάται ότι στη χώρα μας λειτουργούν περισσότεροι από 250 διαδικτυακοί τόποι στοιχηματισμού, έως και 20 χιλιάδες ηλεκτρονικές μηχανές ψυχαγωγικών παιχνιδιών περιορισμένου κέρδους (AWPs) και έως και 150 χιλιάδες ηλεκτρονικοί υπολογιστές που παρέχουν παράνομα τυχερά παιχνίδια (τύπου φρουτάκια). Ας σημειωθεί ότι στο επίπεδο των τυχερών ψυχαγωγικών μόνο παιχνιδιών λειτουργούν πολλές χιλιάδες μηχανήματα, στα οποία περιλαμβάνονται στην πράξη και τα internet-cafe που επιτρέπουν τη συμμετοχή σε διαδικτυακά παιχνίδια. Συνολικά ο παράνομος τζίρος όλων αυτών των τυχερών παιχνιδιών εκτιμάται σε πάνω από 4 δισ. ευρώ ετησίως και από αυτά το Ελληνικό Δημόσιο δεν εισπράττει τίποτα.
Που στοχεύει η νομοθετική παρέμβαση για τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων;
Στόχος του σχεδίου νόμου είναι:
• Η ρύθμιση της σχετικής αγοράς με στόχο την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και ειδικά των νέων, την ένταξη και παρακολούθηση σε νόμιμο πλέον πλαίσιο των διεξαγόμενων παιγνίων.
• Η διασφάλιση και είσπραξη εσόδων για το κράτος από τη ρυθμιζόμενη λειτουργία της αγοράς. Ειδικά για το 2011 προβλέπεται η είσπραξη 500 εκατ. ευρώ από την έκδοση αδειών και 200 εκατ. ευρώ από τα τέλη των τυχερών παιγνίων (τα οποία θα εισπράττονται σε ετήσια βάση).
• Η προσαρμογή των εθνικών διατάξεων στην κοινοτική νομοθεσία.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται, η δημιουργία κατάλληλων ρυθμιστικών, εποπτικών και ελεγκτικών μηχανισμών ώστε:
• Να διασφαλιστεί η διαφάνεια και η φερεγγυότητα της διεξαγωγής των παιγνίων
• Να διατηρηθεί σε ανεκτά επίπεδα η συμμετοχή των πολιτών στα τυχερά παίγνια και να αποτραπεί η εκ μέρους τους υπέρμετρη σπατάλη χρημάτων
• Να διασφαλιστεί ότι τα επιτρεπόμενα ψυχαγωγικά-τεχνικά παίγνια, τα τυχερά παίγνια με παιγνιομηχανήματα και τα παίγνια μέσω του διαδικτύου οργανώνονται και διεξάγονται σύμφωνα με το νόμο, σύμφωνα με τους κανόνες του υπεύθυνου παιχνιδιού, και δεν εκτρέπονται προς παράνομη εκμετάλλευση και αισχροκέρδεια
• Να προστατευθούν οι καταναλωτές των σχετικών υπηρεσιών, ιδιαίτερα δε οι ανήλικοι και άλλες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού από τον εθισμό που μπορεί να υποστούν
• Να αποτραπεί η μετατροπή των ψυχαγωγικών-τεχνικών παιγνίων σε παράνομα τυχερά παίγνια
• Να κατευθυνθεί η στοιχηματική δραστηριότητα σε νόμιμους και ελέγξιμους παρόχους, ώστε να περιοριστεί και προοπτικά να εξαλειφθεί το παράνομο παίγνιο και τα ποινικά αδικήματα που υποθάλπει (απάτη, φοροδιαφυγή, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές πράξεις, κλπ)
Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου;
Ειδικότερα, το σχέδιο νόμου προτείνει τα εξής:
Ορισμός του πεδίου εφαρμογής του νόμου
• Βασικοί ορισμοί των εννοιών που εμπλέκονται στην περιγραφή και στη λειτουργία των παιγνίων.
• Για τις εταιρίες ΟΠΑΠ ΑΕ και ΟΔΙΕ ΑΕ εφαρμόζονται οι ειδικές ισχύουσες διατάξεις.
• Διενέργεια παιγνίων μετά από αδειοδότηση.
Ίδρυση «Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων»
• Η ΕΕΕΠ θα παρακολουθεί την αγορά που ανοίγει και η οποία σταδιακά θα ενσωματώσει τις αρμοδιότητες όλων των υφιστάμενων εποπτικών αρχών.
• Η ΕΕΕΠ είναι ειδικευμένη αυτόνομη δημόσια υπηρεσία εποπτευόμενη από το Υπουργείο Οικονομικών.
• Τα βασικά κείμενα διάρθρωσης και λειτουργίας της ΕΕΕΠ είναι ο Οργανισμός, ο Κανονισμός Διεξαγωγής και Ελέγχου Παιγνίων (ΚΔΕΠ) και ο Κώδικας Δεοντολογίας Παιγνίων (ΚΔΠ).
• Προβλέπονται οι τεχνικές απαιτήσεις και οι εξασφαλίσεις για την αποτελεσματική λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου (ΠΣΕΕ) που προσδιορίζονται από τον ΚΔΕΝ με στόχο την ηλεκτρονικής παρακολούθηση των παιγνίων σε πραγματικό χρόνο.
• Προσδιορίζεται ο τρόπος διανομής και απόδοσης των κερδών στου παίκτες, τα οποία πρέπει να καθορίζονται σε υψηλό γενικά ποσοστιαίο επίπεδο επί των ποσών που παίζονται (προβλέπεται ελάχιστο όριο 80%).
Κανόνες υπεύθυνου παιχνιδιού για την προστασία των παικτών, των ανηλίκων ιδιαίτερα και της κοινωνίας γενικά
• Απαγορεύεται η συμμετοχή ανηλίκων σε τυχερά παίγνια. Οι ανήλικοι μπορούν να συμμετέχουν μόνο στα τεχνικά-ψυχαγωγικά παίγνια.
• Ορίζεται το κόστος συμμετοχής στο παίγνιον ή στο στοίχημα (από 0,10 ευρώ έως 5 ευρώ)
• Απαγορεύεται το μέγιστο ποσό που μπορεί να χάσει ένας παίκτης να υπερβαίνει το ποσό της συμμετοχής του στο παίγνιο.
• Προβλέπεται η ατομική κάρτα παίκτη, ώστε να παρακολουθούνται η ηλικία και οι χρηματορροές.
• Ορίζονται οι κανόνες απορρήτου για την προστασία των παικτών με εξαίρεση τις ελεγκτικές και φορολογικές αρχές.
• Προβλέπονται κυρώσεις για την παραβίαση των όρων συμμετοχής στην αγορά.
Κανόνες αδειοδότησης παιγνιομηχανών
• Προβλέπεται η προκήρυξη τεσσάρων έως δέκα αδειών ευρείας κλίμακας – μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό που θα αφορούν σε 25.000 παιγνιομηχανήματα συνολικά (ίσος αριθμός μηχανημάτων ανά άδεια).
• Προβλέπεται έως 5.000 επιπλέον παιγνιομηχανήματα ότι μπορούν να λειτουργήσουν με άδειες περιορισμένης κλίμακας (από 1 έως 5 μηχανήματα).
• Ευρείας κλίμακας κάτοχοι άδειας μπορούν να είναι ΑΕ με κατατεθειμένο κεφάλαιο τουλάχιστον 500.000 ευρώ με έδρα ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.
• Ορίζεται ότι στην προκήρυξη θα υπάρχει η τιμή εκκίνησης του τιμήματος της άδειας για τα τυχερά παίγνια. Αυτό θα καταβάλλεται 80% με την έκδοση της άδειας και το υπόλοιπο 20% σταδιακά σύμφωνα με την προκήρυξη.
• Προβλέπεται η ελεύθερη διάθεση τεχνικών-ψυχαγωγικών παιγνίων και διεξαγωγή τους μόνο σε αδειοδοτημένους χώρους.
Κανόνες και περιορισμοί παροχής υπηρεσιών διαδικτυακού στοιχήματος στην Ελλάδα
• Προβλέπεται η προκήρυξη 15 έως 50 αδειών μετά από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό
• Η ΕΕΕΠ μέσω του ΚΔΕΠ καθορίζει τις λεπτομέρειες του συστήματος αδειδότησης και τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται στους κατόχους άδειας.
• Η διάρκεια των αδειών είναι πενταετής.
• Οι ιστότοποι οφείλουν να έχουν ονομασία με κατάληξη .gr
Γενικές υποχρεώσεις αδειούχων, παρόχων και φορέων
• Προβλέπεται η φορολόγηση με διοικητικά τέλη εκκίνησης και λειτουργίας, συμμετοχή του δημοσίου επί του κύκλου εργασιών (6%), φόρος στα κέρδη των παικτών όπως από τα λαχεία.
• Προβλέπονται οι διοικητικές και ποινικές κυρώσεις σε περιπτώσεις καταστρατήγησης των όρων του νόμου και της άδειας.
Τέλος, στο προτεινόμενο σχεδίου νόμου προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις για τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων από ραδιοτηλεοπτικά μέσα και η αναθεώρηση του πλαισίου για το ιπποδρομιακό στοίχημα.
Ποια τα οφέλη για τους πολίτες;
Τα οφέλη για τους πολίτες και την κοινωνία από το άνοιγμα και τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων συνοψίζονται στα εξής:
• Ρύθμιση της αγοράς και προστασία των παικτών, ιδιαίτερα των ανηλίκων
• Ένταξη σε πλαίσιο εποπτείας μιας αγοράς που υφίσταται και αφορά χιλιάδες παίκτες
• Είσπραξη εσόδων πάνω από 1 δισ. σε διάστημα 2-3 ετών, ποσό που αντιστοιχεί στο ένα τρίτο της περικοπής των μισθών και των συντάξεων, ή στο 100% της περικοπής του ΠΔΕ.
• Είσπραξη στη χώρα έσοδα από το διαδικτυακό στοίχημα, αντί για εταιρίες που εδρεύουν στο εξωτερικό και σε φορολογικούς παραδείσους
Επόμενα βήματα
Το προσχέδιο του νόμου αυτού είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση (στο opengov) τον Σεπτέμβριο 2010 και στις 26 Σεπτεμβρίου 2010 οργανώθηκε ημερίδα στην οποία συμμετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Παράλληλα το Υπουργείο Οικονομικών έλαβε εγγράφως θέσεις και προτάσεις πολλών φορέων και πολιτών. Όλα αυτά έχουν ληφθεί υπόψη κατά τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία.
Σε επίπεδο Υπουργικού Συμβουλίου έχουν υπάρξει τρεις ενημερώσεις επί των βασικών σημείων του νομοσχεδίου σε διαφορετικά στάδια της νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας. Στόχος είναι το νομοσχέδιο μετά την πρώτη ανάγνωση και έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο να τεθεί πλέον ως σχέδιο νόμου στα επόμενα προβλεπόμενα στάδια της διαβούλευσης και να κατατεθεί στη Βουλή το συντομότερο δυνατό για ψήφιση (προκειμένου να αρχίσουν να υλοποιούνται τα οικονομικά οφέλη που προβλέπονται από τη συγκεκριμένη παρέμβαση).
Το κείμενο του σχεδίου νόμου ολόκληρο, μπορείτε να το βρείτε εδώ, καθότι ειναι 36 σελίδες και δεν μας χωράει...
Καλό διάβασμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου