- Δείτε εδώ όλη την έκθεση
- Ειδική αναφορά στον Τουρισμό
- H μείωση του ΦΠΑ και οι μειώσεις των τιμών των ξενοδοχείων "εκτόξευσαν" τις αφίξεις!!!
- Ειδική αναφορά στον Τουρισμό
- H μείωση του ΦΠΑ και οι μειώσεις των τιμών των ξενοδοχείων "εκτόξευσαν" τις αφίξεις!!!
Χρειαζόμαστε σήμερα μια βιώσιμη συμφωνία, αναφέρει στην έκθεσή του για τη Νομισματική Πολιτική, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, που προειδοποιεί για ανεξέλεγκτες συνέπειες στην περίπτωση εξόδου της χώρας από το ευρώ.
Η αποτυχία της διαπραγμάτευσης, επισημαίνει η τράπεζα στην έκθεσή της, θα είναι μόνο η αρχή μιας πορείας που θα οδηγήσει τελικά τη χώρα εκτός ευρώ.
Μάλιστα οι υπηρεσίες της ΤτΕ κάνουν ειδική αναφορά στον Τουρισμό, τονίζοντας (δείτε αναλυτικά στη σελίδα 80 και κάτω):
"Ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους βασικότερους τομείς υπηρεσιών στην ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα για την επίδραση του τουρισμού στις χώρες του ΟΟΣΑ (OECD, IV.1 2014), η συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ και στην απασχόληση στην Ελλάδα είναι η υψηλότερη ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ. Αν εκτός από τις άμεσες επιδράσεις του συνεκτιμηθούν και οι έμμεσες (οι επιδράσεις που έχει σε άλλους συγγενείς τομείς δραστηριότητας, όπως αυτοί ορίζονται στους δορυφορικούς λογαριασμούς τουρισμού), η συμβολή του στο ΑΕΠ εκτιμάται στο 15,8%, ενώ η συμβολή του στην απασχόληση φθάνει στο 18,4%, για το έτος 2011.
Στο διάστημα 2013-2014, οι αφίξεις ταξιδιωτών και οι ταξιδιωτικές εισπράξεις παρουσίασαν θεα- ματική άνοδο, με τις αφίξεις να φθάνουν στο ύψος-ρεκόρ των 22 εκατομμυρίων ταξιδιωτών το 2014. Πιο αναλυτικά, οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 15,5% και 23% το 2013 και το 2014 αντίστοιχα, ενώ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις σε σταθερές τιμές κατά 17,9% και 12,4% το 2013 και το 2014 αντίστοιχα.
Έτσι, η συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ και στην απασχόληση για το 2014 εκτιμάται σε ακόμη υψηλότερο επίπεδο από ό,τι το προηγούμενο διάστημα, και συγκεκριμένα στο 17,3% του συνολικού ΑΕΠ και στο 19,4% της απασχόλησης (World Travel and Tourism Council –WTTC, 2015).
Η σημαντική βελτίωση της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας τα τελευταία χρόνια ανέδειξε την Ελλάδα σε έναν από τους βασικούς τουριστικούς προορισμούς της ευρωπαϊκής αλλά και της παγκόσμιας αγοράς, με συνεχώς βελτιούμενες επιδόσεις και με αξιοσημείωτες δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (WTO),5 η Ελλάδα το 2014 ήταν 15η (από 16η το 2013) σε επίπεδο διεθνών αφίξεων και 19η σε επίπεδο εσόδων. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF), το 2014 η χώρα καταλαμβάνει την 31η θέση σε ανταγωνιστικότητα (από την 32η θέση το 2013) μεταξύ 141 χωρών με βάση το δείκτη ταξιδιωτικής και τουριστικής ανταγωνιστικότητας, ενώ κατατάσσεται 18η (από 22η το 2013) ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης.
Βασικός παράγοντας της αύξησης των αφίξεων και των ταξιδιωτικών εισπράξεων την περίοδο 2013-2014 είναι η πτώση των τιμών των τουριστικών υπηρεσιών και των υπηρεσιών που σχετί ζονται με αυτές.
Σε αυτό συνετέλεσαν:
(α) η ανταγωνιστική τιμολόγηση των ξενοδοχειακών υπηρεσιών, η οποία εφαρμόστηκε ως αντίδραση στη μείωση της εγχώριας και εξωτερικής ζήτησης που παρατηρήθηκε το 2012 αλλά και υποβοηθήθηκε και από τη μείωση του ΦΠΑ από 11% σε 6,5% ήδη από τον Ιανουάριο του 2011,
(β) η πτώση στις τιμές των υπηρεσιών από τη μείωση του κόστους παραγωγής, στην οποία συνέβαλαν και οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στις αγορές εργασίας και προϊόντων (πτώση εργατικού κόστους),
(γ) η γενική πτώση των τιμών στην οικο- νομία λόγω της ύφεσης. Επιπλέον, η αύξηση του τουρισμού ειδικά το 2013 σχετίζεται και με συγκυριακούς παράγοντες: το 2012 ήταν μια δύσκολη χρονιά για την Ελλάδα, λόγω της πολιτικής αβεβαιότητας, ενώ το 2013 και το 2014 η Ελλάδα ωφελήθηκε λόγω της αστάθειας σε αντα- γωνιστικούς τουριστικούς προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου.
Πέρα από την ποσοτική αύξηση, η ανάλυση των στοιχείων για τον ελληνικό τουρισμό αποκαλύπτει και μεταβολές ποιοτικού χαρακτήρα του τουριστικού προϊόντος (π.χ. αλλαγή του εποχικού προτύπου, ανάδειξη “νέων” τουριστικών προορισμών). Οι μεταβολές αυτές συνηγορούν στο επι- χείρημα ότι μέρος της αύξησης του τουρισμού τα πρόσφατα έτη οφείλεται και στις διαρθρωτι- κές μεταρρυθμίσεις. 2. Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στον κλάδο του τουρισμού Ιδιαίτερα σημαντική για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος θεωρείται η ίδρυση, από τον Ιούνιο του 2012, Υπουργείου Τουρισμού με διευρυμένες δικαιοδοσίες.
Το υπουργείο είναι υπεύθυνο για το σχεδιασμό πολιτικών για τον τουρισμό, για το θεσμικό πλαίσιο της τουριστικής ανάπτυξης, για την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού στις τουριστικές υπηρεσίες και την προβολή του τουριστικού προϊόντος στην εξωτερική αγορά.
Κατά τη διάρκεια των ετών 2010-2013, υιοθετήθηκε μια σειρά από νομοθετικές πρωτοβουλίες που βελτίωσαν το πλαίσιο λειτουργίας της τουριστικής αγοράς και οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τα εξής:
(1) την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης τουριστικής βίζας από αναδυόμενες αγορές, όπως η Ρωσία, η Τουρκία και η Κίνα,
(2) ρυθμίσεις που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας και την άρση των δασμών καμποτάζ,
(3) την ίδρυση ειδικής υπηρεσίας του ΕΟΤ για την προώθηση και αδειοδότηση τουριστικών επεν- δύσεων, που λειτουργεί ως “one stop shop” και αποτελεί κέντρο για την ίδρυση τουριστικών επιχειρήσεων,
(4) την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης των τουριστικών επιχειρήσεων,
(5) τη δημιουργία νέας μορφής ολοκληρωμένων τουριστικών επιχειρήσεων, των σύνθετων του ριστικών καταλυμάτων,
(6) την απελευθέρωση του επαγγέλματος των τουριστικών ξεναγών,
(7) την απλοποίηση των διαδικασιών και κατάργηση των περιορισμών στη λειτουργία των του- ριστικών πρακτορείων και των εταιριών ενοικίασης αυτοκινήτων και
(8) την καθιέρωση διευρυμένου ωραρίου επισκέψεων μουσείων και αρχαιολογικών χώρων κατά τη διάρκεια της εαρινής περιόδου.
Σε ό,τι αφορά την προβολή και προώθηση του τουριστικού προϊόντος, το υπουργείο προσανα- τολίστηκε στην αύξηση του αριθμού των αγορών-στόχων, υλοποιώντας πρωτοβουλίες πολιτικών μάρκετινγκ προκειμένου να καλύψει συγκεκριμένες απαιτήσεις της κάθε αγοράς. Επιπλέον, ακο- λουθεί πολιτική επέκτασης της τουριστικής ζήτησης σε όλη τη διάρκεια του έτους, αναπτύσσο- ντας το τουριστικό προϊόν και πέρα από το παραδοσιακό τρίπτυχο “ήλιος, θάλασσα και άμμος” και δημιουργώντας διαφοροποιημένα προϊόντα που θα επικεντρώνονται σε εναλλακτικές μορ- φές τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός, ο θρησκευτικός και ο ιατρικός τουρισμός. Οι μέθοδοι που εφαρμόζονται για την επίτευξη αυτών των στόχων αξιοποιούν τα σύγχρονα εργαλεία πληρο- φορικής και επικοινωνιών καθώς και τα κοινωνικά δίκτυα, σε προγράμματα όπως το “You in Greece” και το “My Greece”."
Σταχυολογούμε τα βασικά σημεία της έκθεσης της ΤτΕ:
"Σήμερα, οι διαπραγματεύσεις δεν έχουν τελεσφορήσει ακόμη.
Όπως έχει ήδη εκτιμήσει η Τράπεζα της Ελλάδος στην Έκθεση του Διοικητή για το 2014, η σύναψη μιας νέας συμφωνίας με τους εταίρους είναι απαραίτητη προκειμένου να αποσοβηθούν οι άμεσοι κίνδυνοι που υπάρχουν σήμερα για την οικονομία, να περιοριστεί η αβεβαιότητα και να δοθεί μια διατηρήσιμη αναπτυξιακή προοπτική στη χώρα.
Αντίθετα, η αποτυχία στις διαπραγματεύσεις θα είναι η αρχή μιας επώδυνης πορείας που θα οδηγήσει αρχικά σε πτώχευση και τελικά στην έξοδο της χώρας από τη ζώνη του ευρώ και – πιθανότατα – από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μια ελεγχόμενη κρίση χρέους, όπως αυτή που διαχειριζόμαστε σήμερα με τη βοήθεια των εταίρων, θα μετατραπεί σε ανεξέλεγκτη κρίση, με μεγάλους κινδύνους για το τραπεζικό σύστημα και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Η έξοδος από το ευρώ θα προσθέσει στο ήδη βεβαρημένο περιβάλλον μια νέα οξύτατη συναλλαγματική κρίση που θα εκτινάξει τον πληθωρισμό. Όλα αυτά σημαίνουν βαθιά ύφεση, δραματική μείωση των εισοδημάτων, πολλαπλασιασμό της ανεργίας και κατάρρευση όσων έχει πετύχει η ελληνική οικονομία στα χρόνια της ένταξης στην ΕΕ και κυρίως την περίοδο του ευρώ.
Η Ελλάδα από ισότιμο μέλος στον πυρήνα των ευρωπαϊκών χωρών θα μετατραπεί σε μια φτωχή χώρα της Νότιας Ευρώπης.
Για αυτό η Τράπεζα της Ελλάδος υποστηρίζει ακράδαντα ότι η συμφωνία με τους εταίρους είναι ιστορική επιταγή που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε. Από όλες τις ενδείξεις που υπάρχουν μέχρι σήμερα φαίνεται ότι υπάρχει σοβαρή προσέγγιση στους όρους και η απόσταση που απομένει να διανυθεί για την ολοκλήρωση της συμφωνίας είναι μικρή.
Άλλωστε, η μείωση των σκοπούμενων πρωτογενών πλεονασμάτων είναι μια κεφαλαιώδους σημασίας απόφαση, που επεκτείνει σημαντικά τον αναγκαίο χρόνο της δημοσιονομικής προσαρμογής και προσθέτει βαθμούς ελευθερίας στην άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής.
Εξίσου σημαντική θα είναι η επαναβεβαίωση και εξειδίκευση της πρόθεσης των εταίρων για την αναδιάρθρωση του χρέους, όπως διατυπώθηκε αρχικά στη σύνοδο του Eurogroup της 27ης Νοεμβρίου 2012. Χρειαζόμαστε σήμερα μια βιώσιμη συμφωνία που θα στηριχθεί σε βιώσιμο χρέος, απαλλάσσοντας τις επόμενες γενιές από τα βάρη που δεν δικαιούμαστε να τους κληροδοτήσουμε.”
Η αποτυχία της διαπραγμάτευσης, επισημαίνει η τράπεζα στην έκθεσή της, θα είναι μόνο η αρχή μιας πορείας που θα οδηγήσει τελικά τη χώρα εκτός ευρώ.
Μάλιστα οι υπηρεσίες της ΤτΕ κάνουν ειδική αναφορά στον Τουρισμό, τονίζοντας (δείτε αναλυτικά στη σελίδα 80 και κάτω):
"Ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους βασικότερους τομείς υπηρεσιών στην ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα για την επίδραση του τουρισμού στις χώρες του ΟΟΣΑ (OECD, IV.1 2014), η συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ και στην απασχόληση στην Ελλάδα είναι η υψηλότερη ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ. Αν εκτός από τις άμεσες επιδράσεις του συνεκτιμηθούν και οι έμμεσες (οι επιδράσεις που έχει σε άλλους συγγενείς τομείς δραστηριότητας, όπως αυτοί ορίζονται στους δορυφορικούς λογαριασμούς τουρισμού), η συμβολή του στο ΑΕΠ εκτιμάται στο 15,8%, ενώ η συμβολή του στην απασχόληση φθάνει στο 18,4%, για το έτος 2011.
Στο διάστημα 2013-2014, οι αφίξεις ταξιδιωτών και οι ταξιδιωτικές εισπράξεις παρουσίασαν θεα- ματική άνοδο, με τις αφίξεις να φθάνουν στο ύψος-ρεκόρ των 22 εκατομμυρίων ταξιδιωτών το 2014. Πιο αναλυτικά, οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 15,5% και 23% το 2013 και το 2014 αντίστοιχα, ενώ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις σε σταθερές τιμές κατά 17,9% και 12,4% το 2013 και το 2014 αντίστοιχα.
Έτσι, η συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ και στην απασχόληση για το 2014 εκτιμάται σε ακόμη υψηλότερο επίπεδο από ό,τι το προηγούμενο διάστημα, και συγκεκριμένα στο 17,3% του συνολικού ΑΕΠ και στο 19,4% της απασχόλησης (World Travel and Tourism Council –WTTC, 2015).
Η σημαντική βελτίωση της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας τα τελευταία χρόνια ανέδειξε την Ελλάδα σε έναν από τους βασικούς τουριστικούς προορισμούς της ευρωπαϊκής αλλά και της παγκόσμιας αγοράς, με συνεχώς βελτιούμενες επιδόσεις και με αξιοσημείωτες δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (WTO),5 η Ελλάδα το 2014 ήταν 15η (από 16η το 2013) σε επίπεδο διεθνών αφίξεων και 19η σε επίπεδο εσόδων. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF), το 2014 η χώρα καταλαμβάνει την 31η θέση σε ανταγωνιστικότητα (από την 32η θέση το 2013) μεταξύ 141 χωρών με βάση το δείκτη ταξιδιωτικής και τουριστικής ανταγωνιστικότητας, ενώ κατατάσσεται 18η (από 22η το 2013) ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης.
Βασικός παράγοντας της αύξησης των αφίξεων και των ταξιδιωτικών εισπράξεων την περίοδο 2013-2014 είναι η πτώση των τιμών των τουριστικών υπηρεσιών και των υπηρεσιών που σχετί ζονται με αυτές.
Σε αυτό συνετέλεσαν:
(α) η ανταγωνιστική τιμολόγηση των ξενοδοχειακών υπηρεσιών, η οποία εφαρμόστηκε ως αντίδραση στη μείωση της εγχώριας και εξωτερικής ζήτησης που παρατηρήθηκε το 2012 αλλά και υποβοηθήθηκε και από τη μείωση του ΦΠΑ από 11% σε 6,5% ήδη από τον Ιανουάριο του 2011,
(β) η πτώση στις τιμές των υπηρεσιών από τη μείωση του κόστους παραγωγής, στην οποία συνέβαλαν και οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στις αγορές εργασίας και προϊόντων (πτώση εργατικού κόστους),
(γ) η γενική πτώση των τιμών στην οικο- νομία λόγω της ύφεσης. Επιπλέον, η αύξηση του τουρισμού ειδικά το 2013 σχετίζεται και με συγκυριακούς παράγοντες: το 2012 ήταν μια δύσκολη χρονιά για την Ελλάδα, λόγω της πολιτικής αβεβαιότητας, ενώ το 2013 και το 2014 η Ελλάδα ωφελήθηκε λόγω της αστάθειας σε αντα- γωνιστικούς τουριστικούς προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου.
Πέρα από την ποσοτική αύξηση, η ανάλυση των στοιχείων για τον ελληνικό τουρισμό αποκαλύπτει και μεταβολές ποιοτικού χαρακτήρα του τουριστικού προϊόντος (π.χ. αλλαγή του εποχικού προτύπου, ανάδειξη “νέων” τουριστικών προορισμών). Οι μεταβολές αυτές συνηγορούν στο επι- χείρημα ότι μέρος της αύξησης του τουρισμού τα πρόσφατα έτη οφείλεται και στις διαρθρωτι- κές μεταρρυθμίσεις. 2. Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στον κλάδο του τουρισμού Ιδιαίτερα σημαντική για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος θεωρείται η ίδρυση, από τον Ιούνιο του 2012, Υπουργείου Τουρισμού με διευρυμένες δικαιοδοσίες.
Το υπουργείο είναι υπεύθυνο για το σχεδιασμό πολιτικών για τον τουρισμό, για το θεσμικό πλαίσιο της τουριστικής ανάπτυξης, για την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού στις τουριστικές υπηρεσίες και την προβολή του τουριστικού προϊόντος στην εξωτερική αγορά.
Κατά τη διάρκεια των ετών 2010-2013, υιοθετήθηκε μια σειρά από νομοθετικές πρωτοβουλίες που βελτίωσαν το πλαίσιο λειτουργίας της τουριστικής αγοράς και οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τα εξής:
(1) την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης τουριστικής βίζας από αναδυόμενες αγορές, όπως η Ρωσία, η Τουρκία και η Κίνα,
(2) ρυθμίσεις που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας και την άρση των δασμών καμποτάζ,
(3) την ίδρυση ειδικής υπηρεσίας του ΕΟΤ για την προώθηση και αδειοδότηση τουριστικών επεν- δύσεων, που λειτουργεί ως “one stop shop” και αποτελεί κέντρο για την ίδρυση τουριστικών επιχειρήσεων,
(4) την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης των τουριστικών επιχειρήσεων,
(5) τη δημιουργία νέας μορφής ολοκληρωμένων τουριστικών επιχειρήσεων, των σύνθετων του ριστικών καταλυμάτων,
(6) την απελευθέρωση του επαγγέλματος των τουριστικών ξεναγών,
(7) την απλοποίηση των διαδικασιών και κατάργηση των περιορισμών στη λειτουργία των του- ριστικών πρακτορείων και των εταιριών ενοικίασης αυτοκινήτων και
(8) την καθιέρωση διευρυμένου ωραρίου επισκέψεων μουσείων και αρχαιολογικών χώρων κατά τη διάρκεια της εαρινής περιόδου.
Σε ό,τι αφορά την προβολή και προώθηση του τουριστικού προϊόντος, το υπουργείο προσανα- τολίστηκε στην αύξηση του αριθμού των αγορών-στόχων, υλοποιώντας πρωτοβουλίες πολιτικών μάρκετινγκ προκειμένου να καλύψει συγκεκριμένες απαιτήσεις της κάθε αγοράς. Επιπλέον, ακο- λουθεί πολιτική επέκτασης της τουριστικής ζήτησης σε όλη τη διάρκεια του έτους, αναπτύσσο- ντας το τουριστικό προϊόν και πέρα από το παραδοσιακό τρίπτυχο “ήλιος, θάλασσα και άμμος” και δημιουργώντας διαφοροποιημένα προϊόντα που θα επικεντρώνονται σε εναλλακτικές μορ- φές τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός, ο θρησκευτικός και ο ιατρικός τουρισμός. Οι μέθοδοι που εφαρμόζονται για την επίτευξη αυτών των στόχων αξιοποιούν τα σύγχρονα εργαλεία πληρο- φορικής και επικοινωνιών καθώς και τα κοινωνικά δίκτυα, σε προγράμματα όπως το “You in Greece” και το “My Greece”."
Σταχυολογούμε τα βασικά σημεία της έκθεσης της ΤτΕ:
"Σήμερα, οι διαπραγματεύσεις δεν έχουν τελεσφορήσει ακόμη.
Όπως έχει ήδη εκτιμήσει η Τράπεζα της Ελλάδος στην Έκθεση του Διοικητή για το 2014, η σύναψη μιας νέας συμφωνίας με τους εταίρους είναι απαραίτητη προκειμένου να αποσοβηθούν οι άμεσοι κίνδυνοι που υπάρχουν σήμερα για την οικονομία, να περιοριστεί η αβεβαιότητα και να δοθεί μια διατηρήσιμη αναπτυξιακή προοπτική στη χώρα.
Αντίθετα, η αποτυχία στις διαπραγματεύσεις θα είναι η αρχή μιας επώδυνης πορείας που θα οδηγήσει αρχικά σε πτώχευση και τελικά στην έξοδο της χώρας από τη ζώνη του ευρώ και – πιθανότατα – από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μια ελεγχόμενη κρίση χρέους, όπως αυτή που διαχειριζόμαστε σήμερα με τη βοήθεια των εταίρων, θα μετατραπεί σε ανεξέλεγκτη κρίση, με μεγάλους κινδύνους για το τραπεζικό σύστημα και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Η έξοδος από το ευρώ θα προσθέσει στο ήδη βεβαρημένο περιβάλλον μια νέα οξύτατη συναλλαγματική κρίση που θα εκτινάξει τον πληθωρισμό. Όλα αυτά σημαίνουν βαθιά ύφεση, δραματική μείωση των εισοδημάτων, πολλαπλασιασμό της ανεργίας και κατάρρευση όσων έχει πετύχει η ελληνική οικονομία στα χρόνια της ένταξης στην ΕΕ και κυρίως την περίοδο του ευρώ.
Η Ελλάδα από ισότιμο μέλος στον πυρήνα των ευρωπαϊκών χωρών θα μετατραπεί σε μια φτωχή χώρα της Νότιας Ευρώπης.
Για αυτό η Τράπεζα της Ελλάδος υποστηρίζει ακράδαντα ότι η συμφωνία με τους εταίρους είναι ιστορική επιταγή που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε. Από όλες τις ενδείξεις που υπάρχουν μέχρι σήμερα φαίνεται ότι υπάρχει σοβαρή προσέγγιση στους όρους και η απόσταση που απομένει να διανυθεί για την ολοκλήρωση της συμφωνίας είναι μικρή.
Άλλωστε, η μείωση των σκοπούμενων πρωτογενών πλεονασμάτων είναι μια κεφαλαιώδους σημασίας απόφαση, που επεκτείνει σημαντικά τον αναγκαίο χρόνο της δημοσιονομικής προσαρμογής και προσθέτει βαθμούς ελευθερίας στην άσκηση της δημοσιονομικής πολιτικής.
Εξίσου σημαντική θα είναι η επαναβεβαίωση και εξειδίκευση της πρόθεσης των εταίρων για την αναδιάρθρωση του χρέους, όπως διατυπώθηκε αρχικά στη σύνοδο του Eurogroup της 27ης Νοεμβρίου 2012. Χρειαζόμαστε σήμερα μια βιώσιμη συμφωνία που θα στηριχθεί σε βιώσιμο χρέος, απαλλάσσοντας τις επόμενες γενιές από τα βάρη που δεν δικαιούμαστε να τους κληροδοτήσουμε.”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου