της Γκρέτας Χριστοφιλοπούλου
Οι έξυπνες κινήσεις τους βοήθησαν τους Έλληνες πλοιοκτήτες να πάρουν ξανά την ηγεμονία στην παγκόσμια κατάταξη, μετά από μια δεκαετία σχεδόν απόλυτης ιαπωνικής κυριαρχίας.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε ο έγκριτος Οίκος Clarkson’s,
ο ελληνόκτητος στόλος έφτασε τα 164 εκατομμύρια τόνους ολικής χωρητικότητας, ενώ οι Ιάπωνες πέρασαν στη δεύτερη θέση με 159.400.000 τόνους.
Αναλύοντας την επενδυτική πολιτική των Ελλήνων πλοιοκτητών που τους επέτρεψε να επιστρέψουν στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι σημαντικό ρόλο έπαιξε η συνήθης επενδυτική πρακτική του «αγοράζω όταν οι τιμές των πλοίων βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα και πουλώ όταν οι αξίες ανεβαίνουν» καθώς επίσης και οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων που εγκατέλειψαν πρόσφατα τις ναυπηγικές εσχάρες.
Είναι ενδεικτική η αναδίπλωση τους σε ότι αφορά την επενδυτική τους διάθεση το 2004, χρονιά σταθμό σε ότι αφορά την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς οι αξίες των πλοίων άγγιξαν επίπεδα ρεκόρ ενώ ταυτόχρονα ήταν εμφανής η πιστωτική κρίση που έκανε ολοένα και πιο δύσκολη των εξεύρεση δανείων στη διεθνή τραπεζική αγορά.
Η πρακτική αυτή των Ελλήνων εφοπλιστών, είχε εκπλήξει τους αναλυτές, οι οποίοι είχαν συνηθίσει στο να παρατηρούν την συχνά «εξοργιστική» συμπεριφορά τους σε ότι αφορά την ανάληψη ολοένα και μεγαλύτερου ρίσκου στις επενδυτικές τους αποφάσεις.
Ειδικότερα από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 οι επενδύσεις τους έγιναν περισσότερο επιλεκτικές και αφορούσαν κυρίως σε συγκεκριμένους τύπους πλοίων μεγάλης χωρητικότητας με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται σταδιακά ο στόλος σε αριθμό μονάδων και να αυξάνεται σε τονάζ.
Τα επόμενα χρόνια, αντίθετα με τους Ιάπωνες, απέφευγαν συστηματικά να αγοράσουν πλοία υψηλού κόστους διαβλέποντας την επερχόμενη κρίση στους ναύλους, με αποτέλεσμα να περιορίσουν στο ελάχιστο τις ζημιές τους τα τρία τελευταία δύσκολα χρόνια.
Σε ότι αφορά τα αναλυτικά στοιχεία του Clarkson’s διαπιστώνεται ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν 4.984 πλοία έναντι 8.537 των Ιαπώνων και 6.427 των Κινέζων.
Είναι λοιπόν εμφανής η τάση τους να ελέγχουν πλοία μεγάλου τονάζ είτε πρόκειται για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου είτε για δεξαμενόπλοια, μια και οι πρόσφατες εξελίξεις έχουν αποδείξει ότι το λειτουργικό τους κόστος είναι σαφώς πιο ελκυστικό από ότι αυτού των μικρότερων μονάδων.
Οι παράγοντες αυτοί σε συνδυασμό με την σημαντική αυτονομία των ελληνικών επιχειρήσεων σε ότι αφορά τη διοικητική τους δομή –σχεδόν οικογενειακές επιχειρήσεις που τις καθιστά πιο ευλύγιστες και αποτελεσματικές στη λήψη κρίσιμων αποφάσεων- την περίοδο της αλματώδους ανάπτυξης των ναυτιλιακών μεταφορών τους επέτρεψε να έχουν το μικρότερο δυνατό αντίκτυπο στην κρίση.
Στο εγγύς μέλλον πάντων αναμένεται δυναμική επιστροφή τόσο στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, όσο, κυρίως στις ναυπηγικές κλίνες, αφού οι τιμές των πλοίων έχουν μειωθεί δραστικά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μόνο στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2014 οι Έλληνες μεταφορείς έχουν επενδύσει συνολικά περίπου 5 δισ. ευρώ σε νέα πλοία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου