Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2012

H Ελλάδα -επιτέλους- σχεδιάζει...


- Εποικοδομητικό brainstorming και ενδιαφέροντα στοιχεία, με εξαίρεση κάποιους που έκαναν διάλεξη για ...12μηνο τουρισμό
- Γιώργος Τσακίρης: Κίνδυνος για τη βιωσιμότητα 6.000-7.000 ξενοδοχείων. Στο Δ.Σ. του Ξ.Ε.Ε. στη Philoxenia η απόφαση για τη συμμετοχη στην "Marketing Greece"
- Γιάννης Ρέτσος: Πλήρες πλάνο σύντομα με την "Marketing Greece"
- Γρηγόρης Ψαριανός: Όλα παγκοσμίως αλλάζουν, αλλά δυστυχώς όχι εμείς 


Πολύ ενδιαφέρον, μεγάλη συμμετοχή, αλλά και μαραθώνια διάρκεια είχε η χθεσινή εγκύκλιος του υπουργείου Τουρισμού και του Ε.Ο.Τ., η οποία απέσπασε πολλά θετικά σχόλια. Και το πιο σημαντικό: έδωσε την αίσθηση ότι επιτέλους κάτι κινείται, ότι χτίζεται μια στρατηγική και ότι υπάρχουν πολλοί που συμμετέχουν. Last but not least μιας και μόλις επιστρέψαμε από την WTM, το γεγονός ότι φάνηκε ένα χαμόγελο στα χείλη των συμμετεχόντων ...
Η εκδήλωση ξεκίνησε με ομιλία της της υπουργού Τουρισμού κας. Όλγας Κεφαλογιάννη, η οποία  χαιρέτησε την εκδήλωση δίνοντας την κατεύθυνση της Ελληνικής Τουριστικής Στρατηγικής και υπερθεματίζοντας τη σημασία της συνεργασίας, ενώ στην 1η ενότητα, σημαντικοί εκπρόσωποι της αγοράς όπως ο κ. Γιώργος Τσακίρης (πρόεδρος ΞΕΕ), ο κ. Γιάννης Ρέτσος (1ος αντιπρόεδρος ΣΕΤΕ), ο κ. Δημήτρης Μαύρος (πρόεδρος ΕΔΕΕ), ο κ. Σπύρος Ζαβιτσάνος (πρόεδρος ΣΕΔΕΑ), ο βουλευτής κ. Ψαριανός μίλησαν για τη γενική στρατηγική του τουρισμού. Και βέβαια υπήρξε και ομιλία του γενικού γραμματέα του Ε.Ο.Τ. κ. Νίκου Καραχάλιου. Στη 2η κλήθηκαν φορείς της αγοράς του marketing και των δημοσκοπήσεων σε μια δημόσια συζήτηση. Συμμετείχαν οι κ.κ. Κώστας Παναγόπουλος (ALCO), Βen Moxon (Arkenford), Βασίλης Φεύγας (West Wing), o καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά M. Σφακιανάκης, Σπύρος Καμηλέρης (GFK Hellas), Ξ. Κούρτογλου (FOCUS BARI), Δ. Κόσσυφας (Google), ενώ ακολούθησε εκτενής συζήτηση που έφθασε μέχρι τις 18.30.

Στην ομιλία της η υπουργός είπε χαρακτηριστικά: "Για να μπορέσουμε όμως να προβάλουμε τη χώρα στο εξωτερικό, και να διεκδικήσουμε αποτελεσματικά μια καλύτερη θέση στην παγκόσμια αγορά, πρέπει να πετύχουμε διαρθρωτικές αλλαγές που θα βοηθήσουν την Ελλάδα να αναπτυχθεί. Συνεργαζόμαστε ήδη με σειρά Υπουργείων τόσο στον τομέα των νομοθετικών ρυθμίσεων, όσο και στο κομμάτι της κοινωνικής ειρήνης και ασφάλειας σημαντική προϋπόθεση για να προσελκύσουμε επενδύσεις αλλά και επισκέπτες στην Ελλάδα. Προπαντός, και το τονίζω αυτό, δουλεύουμε επάνω σε μια συγκεκριμένη στρατηγική επικοινωνίας για τον τουρισμό. Ένα πλαίσιο στόχων για τα επόμενα χρόνια, μέσα από το οποίο θα ισχυροποιηθεί το brand name «Ελλάδα» και θα μπορέσουμε να ανακτήσουμε το έδαφος σε σημεία που δεν υπήρξε μέχρι σήμερα η επιθυμητή ανάπτυξη. Η στρατηγική για το μάρκετινγκ του ελληνικού τουρισμού αποτελεί βασική μας προτεραιότητα. Ανεξάρτητα από τις δυσκαμψίες που δημιούργησε η κρίση. Ο τουρισμός δε νοείται να πορεύεται χωρίς ένα σχέδιο μάρκετινγκ, το οποίο να καταγράφει και να αντιμετωπίζει ρεαλιστικά, τις αδυναμίες και τα προτερήματά του, τους κινδύνους και τις ευκαιρίες για την ανάπτυξή του".

Και συνέχισε υπογραμμίζοντας: "Το έχω πει επανειλημμένα… Η περίοδος που διανύουμε είναι μια μεγάλη ευκαιρία να αλλάξουμε τον τρόπο σκέψης του παρελθόντος. Έναν τρόπο σκέψης καιροσκοπικό για τον τουρισμό. Ένα τρόπο σκέψης που αμελούσε τις νομοθετικές ρυθμίσεις. Έναν τρόπο σκέψης που σε μεγάλο βαθμό προσέβλεπε σε ανάπτυξη χωρίς σχέδιο, χωρίς πρόγραμμα. Σήμερα πια έχουμε την ευκαιρία και κυρίως την υποχρέωση, να στραφούμε σε μια κοινή εθνική στρατηγική. Αλλάζοντας συνήθειες χρόνων, αλλάζουμε τον τρόπο που μας βλέπουν οι άλλοι. Αλλάζουμε τα δικά μας δεδομένα και τις δικές μας συνθήκες. Και οι αλλαγές αυτές είναι απαραίτητες για να φτιάξουμε επιτέλους ένα περιβάλλον ασφάλειας. Ασφάλεια για σταθερό οικονομικό –περιβάλλον. Ασφάλεια για επενδύσεις. Ασφάλεια για ανάπτυξη. Δημόσια ασφάλεια, που θα κάνει τη χώρα μας πιο ελκυστικό προορισμό, με κύρος και θετική φήμη στη διεθνή αγορά. Στόχος του Υπουργείου Τουρισμού είναι μέσα στα επόμενα χρόνια, η χώρα να έχει επιστρέψει στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς. Για να το πετύχουμε αυτό επενδύουμε –όπως είπα και προηγουμένως-στην επικοινωνία, το μάρκετινγκ του τουρισμού καθώς και σε όλα τα σύγχρονα εργαλεία προώθησης. Επενδύουμε σε όλες τις δραστηριότητες που θα αναδείξουν μια νέα Ελλάδα. Μια νέα εικόνα. Η Ελλάδα δεν είναι μόνο ‘Ήλιος και Θάλασσα’. Αυτό πρέπει να γίνει πια αντιληπτό. Μπορεί στις προηγούμενες δεκαετίες να στηριχθήκαμε αποκλειστικά σε αυτό το μοντέλο ανάπτυξης, αλλά πλέον δεν επαρκεί. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Οι ανάγκες είναι διαφορετικές. Ο ελληνικός τουρισμός επιβάλλεται να απεγκλωβιστεί από την τεράστια εποχικότητά του. Η δυναμική του μπορεί και πρέπει να επεκταθεί και στους δώδεκα μήνες του χρόνου. Διατηρώντας το καλοκαίρι τον Ήλιο και τη Θάλασσα. Προσθέτοντας όμως όλες τις υπόλοιπες δυνατότητες που έχει να προσφέρει η χώρα τουριστικά. Ανοίγοντας το δρόμο στις ειδικές μορφές τουρισμού, δεν κάνουμε το προϊόν μας μόνο πιο πολυεπίπεδο και πιο ελκυστικό, αλλά, δίνουμε ανάσα στην τουριστική επιχείρηση, αυξάνουμε τις περιόδους απασχόλησης για τους εργαζόμενους και δημιουργούμε επιπλέον πηγές εσόδων για το κράτος. Για αυτό το λόγο έχουμε επενδύσει τόσο σθεναρά σε ένα αναγκαίο σχέδιο εθνικής στρατηγικής επικοινωνίας. Το παρουσιάσαμε το προηγούμενο διάστημα στην Αθήνα και το Λονδίνο. Κεντρικός μας στόχος είναι ο επανακαθορισμός της θέσης της Ελλάδας στην παγκόσμια τουριστικά αγορά. Θέλουμε η χώρα να ανταγωνιστεί κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς. Με σύγχρονα μέσα και απτά μηνύματα, να προβάλουμε την Ελλάδα στο εξωτερικό με τον πιο φρέσκο και αποτελεσματικό τρόπο. Αυτή είναι η πεποίθησή μας. Γιατί στην κρίση δεν έχει λογική η από-επένδυση στην επικοινωνία. Αυτόν το δρόμο δυστυχώς ακολουθήσαμε τα προηγούμενα χρόνια και τα αποτελέσματα του τα γνωρίζουμε όλοι. Ο τουρισμός μπορεί να είναι ανταγωνιστικός και αποδοτικός για την οικονομία, μόνο με ισχυρό brand name, σύγχρονες μεθόδους μάρκετινγκ και όρους της αγοράς".

Από την πλευρά του ο Νίκος Καραχάλιος  στην εισήγησή του περιέγραψε τη διαδρομή του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού τις τελευταίες 45 ημέρες μέχρι σήμερα:
• Ξεκίνησε στις 27 Σεπτεμβρίου ξανά από τον ίδιο χώρο, το Μουσείο της Ακρόπολης. Στις 30 Οκτωβρίου, συνεχίστηκε στη Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ. Στις 31 Οκτωβρίου, στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού ανακοινώθηκε από την υπουργό Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη η επικοινωνιακή στρατηγική του Ελληνικού Τουρισμού για το 2013. Στο Λονδίνο, στο πλαίσιο της μεγαλύτερης έκθεσης τουρισμού στον κόσμο WTM, εξειδικεύτηκε η Ελληνική Τουριστική Στρατηγική για την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Σήμερα 15 Νοεμβρίου, ο τουρισμός κάνει την 5η στάση του στο Μουσείο της Ακρόπολης.
• Επόμενος σταθμός η Θεσσαλονίκη και η Philoxenia. «Ένας θεσμός που στηρίζουμε σε μια πόλη που αγαπάμε. Εκεί θα ξεδιπλώσουμε την τουριστική μας στρατηγική για την Ελληνική Περιφέρεια, αλλά και τη Θεσσαλονίκη, που θα κάνουμε ιδανικό προορισμό για city breaks τόσο για τους Έλληνες, όσο και για τους ξένους.» • Πολύ σημαντική αξία για εμάς είναι η έννοια της συνεργασίας, των συνεργειών, της σύνθεσης. Και η σημερινή εκδήλωση είναι απτή απόδειξη. Είναι εδώ παλαιότεροι γραμματείς, υπουργοί, ο κ. Σγουρός, ο κ. Τσακίρης, οι εκπρόσωποι όλων των φορέων της τουριστικής αγοράς ΣΕΤΕ, ΞΕΕ, ΕΔΕΕ και ΣΕΔΕΑ. Οι αρχές αυτές μαζί με το τρίπολο (πολιτική σταθερότητα, οικονομική σιγουριά, κοινωνική συνοχή) είναι οι στόχοι για μια σύγχρονη Ελλάδα.
• Για να αλλάξει η εικόνα της χώρας χρειάζεται ένα απόλυτο σχέδιο. Εμείς στον τουρισμό το έχουμε. Το σχέδιο που παρουσιάζουμε έχει 10 απλά και αυτονόητα βήματα. Σήμερα παρουσιάζουμε το 1ο του 2ου κύκλου.
• Είμαστε ο μόνος Οργανισμός που δεσμεύτηκε σε 60 ημέρες να κάνει 17 εκδηλώσεις που εκπροσωπούν 17 βήματα στρατηγικής και το κάνουμε. Θέλουμε όσοι μείνουν μέχρι τέλους να φύγουν πιο ενημερωμένοι και πιο σίγουροι για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας.
Και έκλεισε τονίζοντας χαρακτηριστικά: " Στρατηγική μας είναι κάθε ευρώ που επενδύουμε στον τουρισμό να αποδίδει πολλαπλάσια".

Παίρνοντας το λόγο ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Γιώργος Τσακίρης  επικρότησε τις προσπάθειες της πολιτικής ηγεσίας του Τουρισμού, τονίζοντας: " Είδαμε πρόσφατα την παρουσίαση του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ με τις σκέψεις τους και την πρότασή τους για την στρατηγική προβολής της Ελλάδος τον επόμενο χρόνο. Θεωρώ πως οφείλουμε όλοι να αναγνωρίσουμε ότι είναι σοβαρή δουλειά, μια ρεαλιστική προσέγγιση, δεδομένων των διαθεσίμων οικονομικών πόρων, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι ξεκινάμε το μήνα Νοέμβριο, με τη στρατηγική μας για το επόμενο διάστημα σε εξέλιξη. Είναι μια εμπειρία που εμείς που ασχολούμαστε με τον τουρισμό και προσδοκούμε να ζήσουμε από αυτόν, είχαμε πολύ καιρό να δούμε. Διότι μετά από πολλά χρόνια υπάρχει στρατηγική, έχουν γίνει μελέτες για να τη στηρίξουν και να την τεκμηριώσουν και γενικά έχει προσεγγισθεί το θέμα προβολής της χώρας επαγγελματικά".
Ωστόσο υπογράμμισε κρούωντας τον κώδωνα του κινδύνου ότι " ...Εκπροσωπώντας τους 9.500 Έλληνες ξενοδόχους και ιδιοκτήτες camping, οφείλω να περιγράφω τα πράγματα όπως έχουν. Ούτε υπεραισιόδοξα ούτε απαισιόδοξα, απλά ρεαλιστικά αν και αυτό δεν είναι πολύ της μόδας.Το τουριστικό προϊόν έχει εξελιχθεί στη διεθνή αγορά σε commodity. Μπορεί η διεθνής τουριστική κίνηση να αυξάνεται από χρόνο σε χρόνο, φέτος 5%, αλλά ο ανταγωνισμός σε διεθνές επίπεδο είναι ιδιαίτερα σκληρός. Η ανταγωνιστικότητα των τουριστικών επιχειρήσεων πρέπει να συμβαδίζει με τις απαιτήσεις του διεθνούς περιβάλλοντος. Για τον λόγο αυτό, είναι απαραίτητο πριν από κάθε δημοσιονομική μας απόφαση για επιβολή φόρων, αυξήσεων και όποιων άλλων υποχρεώσεων επιβάλλονται στις τουριστικές επιχειρήσεις, να συνεκτιμούμε σε τι πεδίο και με ποιούς όρους οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις θα αναγκασθούν να λειτουργήσουν. Εάν αλόγιστα επιβαρύνονται διαρκώς με φόρους και υποχρεώσεις και σε συνδυασμό με τα διαχρονικά εγγενή μας προβλήματα, θα καταλήξουμε να έχουμε μια ευημερία του αριθμού αφίξεων τουριστών στην χώρα μας, σε ένα περιβάλλον πλήρους οικονομικής αναποτελεσματικότητας και συγχρόνως σε αμφιβολία τη βιωσιμότητα των 6-7000 ξενοδοχείων μικρής και μεσαίας δυναμικότητας σε όλη την χώρα".

Και είπε κλείνοντας: "Ολοκληρώνοντας, θα έλεγα ότι όσο η στρατηγική στην τουριστική προβολή της χώρας είναι απαραίτητη άλλο τόσο απαραίτητη είναι και η εθνική στρατηγική για τον τουρισμό. Και μια τέτοια στρατηγική είναι απαραίτητο να γίνει συνείδηση σε όλους όσους αποφασίζουν για τον τουρισμό και οι αποφάσεις τους με διάφορους τρόπους επηρεάζουν ή επιβαρύνουν την τουριστική λειτουργία της χώρας μας. Δεν αρκεί η ευαισθησία και η δραστηριοποίηση του Υπουργείου Τουρισμού και της ίδιας της Υπουργού προσωπικά για να αντιμετωπίζονται καταστάσεις που επιβαρύνουν την ανταγωνιστικότητά μας. Χρειάζεται, εφόσον πραγματικά αναγνωρίζουμε τη δυνατότητα του τουρισμού να στηρίξει την οικονομική ανάκαμψη της χώρας, να υποστηρίξουμε την ορθολογική και διεθνιστική λειτουργία του προς όφελος όλης της κοινωνίας".

Με τη σειρά του ο Γιάννης Ρέτσος, αφού συμφώνησε στο "φρεσκάρισμα" της εικόνας της Ελλάδας,  στάθηκε  ιδιαίτερα στο στον ρόλο της "Marketing Greece" τονίζοντας ότι πολύ σύντομα θα δοθεί πλήρες πλάνο και απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα της αγοράς. Έκλεισε δε τονίζοντας χαρακτηριστικά:  "Όλοι μαζί θα κερδίσουμε ή όλοι μαζί θα χάσουμε. Φαίνεται να ειμαστε σε σωστό δρόμο".

Μια πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία έκανε ο βουλευτής Γρηγόρης Ψαριανός, ο οποίος αναφέρθηκε εκτενώς στα "χαμένα τρένα" του ελληνικού τουρισμού (Καμποτάζ, μαρίνες, νομοθεσία, κ.λπ.). Μάλιστα έκανε μια αναδρομή στην πορεία του ελληνικού και του τουρκικού τουρισμού, ενώ έκλεισε λέγοντας χαρακτηριστικά: " Είμαστε σε μια πρωτοφανή κρίση. Είναι προφανές ότι πρέπει να αλλάξει ο τρόπος σκέψης μας. Αυτός αλλάζει παντού στον κόσμο, αλλά φοβάμαι όχι στην Ελλάδα. Σε όλα καθυστερούμε δυστυχώς..."



















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου