Πέμπτη 1 Μαρτίου 2012

Το give Greece a chance, το παρασκήνιο και η στρατηγική...



Στην σαββατιάτικη ανάρτησή μας για την πρωτοβουλία ΣΕΒ, ΣΕΤΕ και μεγάλων επιχειρήσεων να προχωρήσουν σε μια θετική παρέμβαση στα διεθνή μέσα για την Ελλάδα, αναφέραμε ότι " πρωταγωνιστικό ρόλο στο "στήσιμο" της καμπάνιας έχει παίξει πρόσωπο που είναι στην επικαιρότητα τον τελευταίο καιρό, θετικά και αρνητικά". Σήμερα λοιπόν μπορούμε να σας πούμε ότι το πρόσωπο αυτό είναι ο κ. Peter Economides, ο οποίος και αμοίφθηκε για τη δουλειά του αυτή. Από κει και πέρα, είναι σαφές ότι η απόλυτη απουσία του κράτους και η προσωπική ευθύνη του κ. Γερουλάνου, έχουν δημιουργήσει ένα τεράστιο κενό στην προβολή της χώρας, το οποίο είναι ιδιαίτερα "ευδιάκριτο" στην σημερινή συγκυρία. Η άποψή μας είναι ότι οποιαδήποτε προσπάθεια προβολής της χώρας, είναι θετική. Όμως οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια, και πολύ περισσότερο, δύο και τρεις που "τρέχουν" παράλληλα, μπορεί να γίνουν μπουμερανγκ, αν τα μηνύματα είναι λανθασμένα ή αντικρουόμενα. Επίσης, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός των πολλών και έντονα αρνητικών σχολίων ξένων στην σχετική ιστοσελίδα ( http://www.facebook.com/#!/GreeceIsChanging ), στην οποία βέβαια κάνουν έντονη την παρουσία τους οι συμπατριώτες μας με διάφορα "θετικά σχόλια" για απατεώνες πολιτικούς, κ.λπ., κ.λπ., κ.λπ., λες και τα έφαγαν μόνοι τους οι πολιτικοί... Επειδή εγώ προσωπικά δεν αισθάνομαι ικανός να αξιολογήσω την καμπάνια, δημοσιεύω ένα γράμμα που έλαβα από έναν από τους κορυφαίους ανθρώπους της επικοινωνία στην χώρα μας, τον κ. Γιώργο Φλέσσα. Η άποψή του προσφέρεται για προβληματισμό.
"Σκέψεις με αφορμή την καταχώρηση “Δώστε μια ευκαιρία στην Ελλάδα”
Πριν λίγες ημέρες κυκλοφόρησαν σε έντυπα του εξωτερικού καταχωρήσεις με τίτλο: “Give Greece a Chance” (μτφ: δώστε μια ευκαιρία στην Ελλάδα). Σύμφωνα με το οικείο site και τα σχετικά δημοσιεύματα πρόκειται για μια πρωτοβουλία Ελλήνων επιχειρηματιών και ιδιωτών, οι οποίοι κινητοποιήθηκαν εθελοντικά σε μια προσπάθεια να βοηθήσουν τη δοκιμαζόμενη εικόνα της χώρας μας στην Ευρώπη.

Θεωρώ αξιέπαινη την πρωτοβουλία και αγαθή την πρόθεση όσων την εμπνεύστηκαν και αφιέρωσαν χρόνο, χρήμα και προσπάθεια. Πάνω από όλα θεωρώ πραγματικά σπουδαίο ότι αρκετές επιχειρήσεις αφυπνίστηκαν και υποστήριξαν την ιδέα βάζοντας το χέρι στην τσέπη για έναν εθνικό σκοπό. Συγχαρητήρια αξίζουν σε όλους!

Είναι ο οίκτος μια αποτελεσματική στρατηγική επικοινωνίας;

Εκφράζω, όμως, τον έντονο προβληματισμό μου αν το να επιδιώκουμε τον οίκτο και τη συμπόνια των ξένων είναι κατάλληλη και αποτελεσματική στρατηγική επικοινωνίας για τη διεθνή εικόνα της χώρας μας.

Το μήνυμα και η επιχειρηματολογία της συγκεκριμένης καταχώρησης συνοψίζεται στα εξής: επειδή υποβληθήκαμε σε θυσίες και περικοπές, επειδή ψηφίσαμε νέο πρόγραμμα λιτότητας, επειδή διανύουμε τον πέμπτο χρόνο ύφεσης, επειδή χρειαζόμαστε χώρο να αναπνεύσουμε, για όλα αυτά “δώστε μας μια ευκαιρία”.

Το positioning δηλαδή αυτής της επικοινωνίας –αυτό που θέλουμε να μείνει στο μυαλό των αποδεκτών στο τέλος– είναι “λυπηθείτε μας”! Τώρα γιατί η αυτοϋποτίμηση και η ηττοπάθεια θα βελτιώσουν ή θα ανορθώσουν την πληγωμένη μας εικόνα στους ξένους παραμένει ένα πελώριο ερώτημα.

Η επικοινωνία πρέπει να είναι απλή, όχι όμως απλοϊκή.

Για να βρει κανείς τη σωστή “γραμμή” επικοινωνίας θα πρέπει να αναλύσει το πρόβλημα, να προσδιορίσει τις ανάγκες του κοινού-στόχος και με βάση αυτά να αναπτύξει μηνύματα και επιχειρηματολογία.

Το πρόβλημα της Ελλάδας είναι η παντελής έλλειψη εμπιστοσύνης. Δεν εμπιστεύονται την Ελλάδα ούτε οι εταίροι μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ούτε τα όργανα της ΕΕ (Επιτροπή, ΕΚΤ, κ.λπ.), ούτε όσοι συμμετέχουν και χρηματοδοτούν το ΔΝΤ (ΗΠΑ, Κίνα, Ρωσία, Βραζιλία κλπ), ούτε οι αγορές, ούτε οι τράπεζες, ούτε οι επενδυτές, ούτε οι πολίτες. Η λέξη κλειδί είναι “εμπιστοσύνη”.

Ας δούμε τώρα το κοινό-στόχος: όλοι οι παραπάνω και κυρίως οι πολίτες των χωρών αυτών υποφέρουν επίσης από τη διεθνή οικονομική κρίση και την ύφεση. Επιπλέον, φορολογούνται και μέρος των φόρων τους πηγαίνει στα πακέτα διάσωσης των χωρών με πρόβλημα, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Γνωρίζουν δε για την Ελλάδα και τους Έλληνες –και σε αυτό συνέβαλαν αποφασιστικά οι πολιτικοί μας– ότι επί χρόνια έδιναν πλασματικά στοιχεία για την κατάσταση της οικονομίας, ότι κατασπατάλησαν δισεκατομμύρια ευρώ των ευρωπαϊκών πακέτων στήριξης (ΜΟΠ, 1ο, 2ο & 3ο ΚΠΣ, ΕΣΠΑ κλπ), ότι είναι πρωταθλητές στη διαφθορά, ότι έχουν ανεπαρκείς και ανεύθυνους πολιτικούς, ότι υπόσχονται μεταρρυθμίσεις για να πάρουν τη βοήθεια και μετά δεν κάνουν τίποτα και πολλά άλλα.

Με τα παραπάνω δεδομένα και σε αυτό το κοινό το μήνυμα συμπόνιας με φιλανθρωπικό call for action “Give Greece a Chance” σίγουρα δεν συμβάλλει στην αποκατάσταση εμπιστοσύνης. Η επικοινωνία πρέπει να είναι απλή για να είναι αποτελεσματική, όχι όμως απλοϊκή.

Είναι πιθανό ότι θα υπάρξουν διάφοροι φιλάνθρωποι ή φιλέλληνες στην Ευρώπη ή αλλού που ίσως ευαισθητοποιηθούν, όμως –προσοχή– αυτό μπορεί να οδηγήσει στο λανθασμένο συμπέρασμα ότι με συναισθηματικές προσεγγίσεις λύνουμε το πρόβλημα.

Συστράτευση όλων για τα επόμενα βήματα

Όπως προανέφερα η πρωτοβουλία αυτή είναι αξιέπαινη. Η αρχή έγινε και, παρά τις ενστάσεις, η καμπάνια ωφελεί, δεν ζημιώνει. Το ζητούμενο είναι τα επόμενα βήματά της να έχουν πληρέστερη στρατηγική, καλύτερα μηνύματα και πιο αποτελεσματική στόχευση.

Η ανάγκη για μια σοβαρή και ολοκληρωμένη εκστρατεία αποκατάστασης της εμπιστοσύνης προς την Ελλάδα είναι ζωτική και επιβεβλημένη. Χρειάζεται επαγγελματισμός και αυστηρή προσήλωση στη μεθοδολογία.

Πριν από την επικοινωνία είναι απαραίτητο να προσδιοριστεί ποιο είναι το “προϊόν”, η Ελλάδα δηλαδή, ποια είναι τα χαρακτηριστικά μας, ποια είναι τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και γιατί οι ξένοι πρέπει να τα “αγοράσουν”.

Ποιος είναι ο στόχος της επικοινωνίας. Αν είναι η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης –που προσωπικά το πιστεύω– τα ενδεδειγμένα μηνύματα θα προκύψουν μετά από συστηματική έρευνα. Εδώ είμαι σίγουρος ότι όλες οι εταιρίες έρευνας και ο ΣΕΔΕΑ θα διαθέσουν ευχαρίστως τη συσσωρευμένη γνώση, την εμπειρία και τα δίκτυα που διαθέτουν για τη διερεύνηση των απόψεων των κοινών που απευθυνόμαστε.

Οι σπουδαίες και έμπειρες διαφημιστικές εταιρίες-μέλη της ΕΔΕΕ (Ένωση Εταιρειών Διαφήμισης & Επικοινωνίας) μπορούν μεθοδικά και γρήγορα να μετατρέψουν τη στρατηγική σε καταπληκτικό δημιουργικό και οι συνάδελφοι της επικοινωνίας και των δημοσίων σχέσεων (επίσης μέλη της ΕΔΕΕ) μπορούν με την τεχνογνωσία και τα διεθνή τους δίκτυα να διαχύσουν τα μηνύματα σε όλους τους stakeholders. Ακόμη, όλοι οι παραπάνω καθώς και άλλοι φορείς μπορούν να κινητοποιήσουν περισσότερους χορηγούς. Τελευταίο αλλά όχι έσχατο θέμα είναι η διαφανής διαχείριση των χρημάτων, ιδίως αν πρόκειται να επενδυθούν κρατικοί πόροι.

Όλοι ανεξαιρέτως έχουμε νιώσει στο πετσί μας ότι το διεθνές περιβάλλον είναι αμείλικτο. Οποιαδήποτε ενέργεια της χώρας με διεθνείς αποδέκτες δεν μπορεί να έχει αποτελέσματα, όταν βασίζεται σε ευγενικές πρωτοβουλίες ή σε παρορμητικές κινήσεις. Περιθώρια για λάθη δεν υπάρχουν και σπατάλη των λιγοστών πόρων που διαθέτουμε δεν επιτρέπεται. Χρειάζεται συστράτευση όλων των δυνάμεων που διαθέτει ο χώρος των επαγγελματιών της επικοινωνίας. Χρειάζεται λεπτομερής σχεδιασμός και συστηματική δουλειά σε βάθος.
Ας μην ξεχνάμε ότι κάθε κρίση περικλείει και μια ευκαιρία"

Σίγουρα υπάρχει προβληματισμός.

Κάθε άποψη καλοδεχούμενη...

7 σχόλια:

  1. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3433743642183&set=a.1119767714231.2019882.1228196033&type=1&theater
    «Give Greece a chance»!
    «Δώστε µία ευκαιρία στην Ελλάδα»!
    Ένα μήνυμα που μόνο αρνητικές δονήσεις θα μεταφέρει χωρίς αίσθηση και αισιοδοξία.
    Το «κακό παιδί» μετανοεί… συγχωρήστε το!
    Το ότι συμβαίνουν, όσα συμβαίνουν στην χώρα δεν σημαίνει και δεν οδηγεί στην ταυτόχρονη απώλεια της θέσης της ως σημαντικού τουριστικού προορισμού.
    Τέτοιου τύπου μηνύματα, μόνο ηττοπάθεια μεταφέρουν.
    Δύο είναι τα ζητήματα λοιπόν της ουσίας και της διαδικασίας…
    … της διαδικασίας και του τρόπου εφαρμογής της.
    Ας πάψει επιτέλους ο Ελληνικός Τουρισμός να γίνεται πεδίο πειραμάτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ με την τοποθέτηση του κ. Φλέσσα, αλλά δεν καταλαβαίνω το σχόλιο του αρθρογράφου ο οποίος υποστηρίζει ότι το κράτος απουσιάζει. Δηλαδή, παρακολουθεί τις κινήσεις του visitgreece.gr; Από τότε που ανέλαβε το Υπουργείο ο κ. Γερουλάνος έχουν ανοίξει τα social media και υπάρχει απευθείας επικοινωνία με δυνητικούς τουρίστες και με ανθρώπους που έχουν ήδη επισκεφθεί τη χώρα μας. Αυτό, είναι επικοινωνία, αυτό είναι ΠΡΟΒΟΛΗ, είναι προώθηση. Η ιστοσελίδα του visitgreece.gr πήγε από μια στατική σελίδα για τον οργανισμό (ΕΟΤ) σε μια σελίδα που απευθύνεται στο κοινό, που έχει περιεχόμενο, που έχει κινητικότητα. Και την καμπάνια You In Greece που την πάτε; Επίσης, προβολή. Επίσης, προώθηση. Επίσης, επικοινωνία. Και όλα αυτά γίναν με πολύ λίγο budget καθώς, πέρα από την οικονομική συγκυρία που δεν έδινε περιθώριο για έξοδα και διαφημιστικές "επενδύσεις", έπρεπε να ξεπληρωθούν (και ακόμα προσπαθεί το κράτος να ξεπληρώσει) τα χρέη της προηγούμενης κυβέρνησης. Γνωρίζω την ευθύνη του κράτους για πολλά από τα προβλήματα που υπάρχουν, αλλά όχι και να αγνοούμε εντελώς τα θετικά. Πολλά μπορούν και πρέπει να γίνουν. Πολλά είναι τα εμπόδια και απ' ότι φαίνεται περισσότερα προέρχονται από τη γραφειοκρατία στο Δημόσιο, ανεξαρτήτως, πρέπει να βλέπουμε και τα θετικά.

    Υ.Γ. Το ότι αυξήθηκαν τα κέντρα VISAS στην Ρωσία και ως αποτέλεσμα είχαμε απίστευτη αύξηση τουριστών από την Ρωσία δεν έχει σημασία φαίνεται. Ούτε το η συνεργασία Ελλάδας-Ισραήλ αύξησε κατά 40% τους τουρίστες από το Ισραήλ. Αυτά βέβαια με υπουργό τον κ. Γερουλάνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ φτηνή κριτική, τάχα εμπεριστατωμένη τεχνοκρατικά, αλλά στην ουσία μπαρούφες που αν δεν υποκρύπτουν φθόνο, δείχνουν τουλάχιστον ένα φόβο απειλής από κάτι φρέσκο στην αγορά. Η επιλογή του slogan "Give Greece A Chance" πιάνει τον σφυγμό μιας αντίδρασης που εξαπλώνεται γρήγορα στην συνείδηση της Ευρώπης με εκδηλώσεις του τύπου we are all Greeks (ακούστηκε και στην Γερμανική Βουλή πρόσφατα από Γερμανίδα βουλευτή και μάλιστα στα Ελληνικά!). Τώρα το να το αποκαλεί ηττοπάθεια και να στήνει μια ολόκληρη θεωρία για να το αποδείξει - και μάλιστα με ένα υποβόσκον απαξιωτικό ύφος - δείχνει κάτι για τον λέγοντα και για το πόσο καταλαβαίνει την επικαιρότητα και το κλίμα στην Ευρώπη. Γιατί εκεί ο απλός κόσμος έχει καταλάβει ότι το παράκαναν με την τιμωρία της Ελλάδας οι πολιτικοί τους (και με τον χλευασμό ενός λαού) και εκτός του ότι αρχίζουν να συμπαραστέκονται, φοβούνται ότι μπορεί να πάθουν και αυτοί τα ίδια. Είναι λοιπόν ηττοπάθεια να τους λέμε ότι παρ' όλα αυτά είμαστε ακόμη όρθιοι, αγωνιζόμαστε και το μόνο που θέλουμε είναι να μην μας αδικούν; Όσο για τη επιλογή της ίδιας της φράσης, έξυπνα παραπέμπει στο πασίγνωστό τραγούδι του Λένον, πράγμα που επικοινωνιακά περνά εύκολα τα σύνορα της Ευρωπαϊκής πολυπολιτισμικότητας και για αυτό είναι έξυπνο ως εύρημα. Δεν είμαι φίλος του Πήτερ Οικονομίδη, ούτε θεωρώ ότι είναι κάποιος γκουρού, αλλά είναι ένας έξυπνος άνθρωπος με μεγάλη διεθνή εμπειρία στο χώρο της διαφήμισης και με την προφανή ικανότητα του ανακατεύει το έλος της Ελληνικής πραγματικότητας στην "επικονωνία". Μακάρι να έρθουν και άλλοι τέτοιοι, με φρέσκα μυαλά και δυναμικότητα, γιατί η χώρα μας - όπως και ο τουρισμός - υποφέρουν από κακή επικοινωνία.. και τολμώ να πώ damage control. Τέλος πάντων, όλοι.... μα όλοι.... κρίνονται σε αυτή την κρίση και στο τέλος θα επιβιώσουν αυτοί που πραγματικά αξίζουν. Αν στην Ελλάδα θα παραμείνει όσο δυνατή ήταν κάποτε η Civitas ή κάποιος άλλος θα πάρει τη θέση της, λίγο μας νοιάζει... Η επιτυχία δεν βασίζεται μόνο στο πώς και μέσω ποίων την επιτυγχάνεις, αλλά και στο αν είσαι ικανός να ανανεώνεσαι διεκδικητικά όταν το status quo (ή βόλεμα με άλλα λόγια) ανατρέπεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ ανώνυμε,
    Δημοσίευσα επωνύμως την άποψη μου για το θέμα, ενώ εσείς κρύβεστε ώστε να μπορείτε να κάνετε αντί διαλόγου απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς. Τα κίνητρα σας είναι τόσο προφανή, όσο ευάλωτα είναι τα επιχειρήματα σας. Επί της ουσίας τώρα: κάνετε το ίδιο σφάλμα που έκαναν και οι δημιουργοί της καταχώρησης να ερμηνεύετε τις αντιλήψεις της ευρωπαικής κοινής γνώμης με φίλτρο το πώς αισθάνεται εσείς ως έλληνας. Μια καλή έρευνα perception θα αποδείξει πεντακάθαρα ότι δεν μας βλέπουν καθόλου έτσι όπως νομίζετε! Σε ότι αφορά την ευρηματικότητα του τίτλου, μάλλον επιβεβαιώνει το συχνό στη διαφήμιση φαινόμενο να θυσιάζεται η στρατηγική χάριν μιας καλής δημιουργικής ιδέας. Ένα τόσο σοβαρό θέμα όσο είναι η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό δεν επιτρέπεται να είναι προσπάθεια μεμονωμένων ατόμων, όσο εμπνευσμένα κι αν είναι. Αυτός ήταν κι ο στόχος της παρέμβασης μου: να συμβάλω ώστε να γίνουν σωστά τα επόμενα βήματα, προτείνοντας τη συστράτευση των καλυτέρων επαγγελματιών του χώρου της έρευνας και της διαφήμισης-επικοινωνίας. Και κάτι τελευταίο: προφανώς δεν το γνωρίζετε, αλλά οι πραγματικοί επαγγελματίες επιζητούν την καλόπιστη κριτική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αγαπητέ κ. Φλέσσα,
    Σας διαβεβαιώ ότι δεν έχω κάποιο ειδικό κίνητρο, ούτε καν ανήκω στον χώρο σας, αλλά απλώς εξέφρασα την καθαρή μου αντίδραση στο άρθρο (κριτική) σας. Πιθανόν να σας αδίκησα, γιατί αυτη τη φορά (επί της ουσίας) με κάνατε να σκεφτώ ξανά και την άποψη σας και την αντίδραση μου. Εξακολουθώ να μην συμφωνώ μαζί σας 100%, αλλα σαφώς έχετε κάποιο δικιο και αυτό είναι απόλυτα σεβαστό. Δεν είμαι τόσο αφελής ώστε να μην βλέπω τα άλλα επιπεδα αντιμετώπισης της Ελλάδας που μάλλον κυριαρχούν σε αυτή τη φάση, αλλά η συγκεκριμένη καμπάνια με ενέπνευσε γιατί (1) επιτέλους κάποιος κανει κάτι εκτός του να δέχεται σφαλιάρες και (2)προσπαθεί να κεφαλοποιήσει μια τάση της διεθνούς κοινής γνώμης που είναι αναμφίβολα υπαρκτή. Δεν είμαι επικοινωνιολόγος, αλλά έχω ζήσει πολλά χρόνια στις ΗΠΑ και έχω δεί πως το θυμικό χρησιμοποιείται εκεί με μεγάλη επιτυχία στην σχηματοποίηση της κοινής γνώμης... Δεν έχει καμμία σχέση με το άν είναι κάποιος Έλληνας το να βλέπει ένα ρεύμα που τον ευνοεί και να θέλει να το αξιοποιήσει. Είναι κάτι που θα μπορούσε να παίξει συμληρωματικά σε μια γενικότερη στρατηγική και εκεί ίσως να συμφωνούμε. Παραμένω ανώνυμος γιατί η Ελλάδα είναι μια περίεργη χώρα, αλλά σας ζητώ συγγνώμη αν ήμουν υπερβολικά επιθετικός. Χαίρομαι όμως που αυτό υπήρξε αφορμή να ανταλλάξουμε απόψεις, ελπίζω αμοιβαία ένδιαφέρουσες. Πάντως, δεν θέλω να μείνετε με την εντύπωση ότι κρύβομαι πίσω από ένα τοίχο για να πετάω πέτρες εκ του ασφαλούς σε σας προσωπικά. Γενικώς απογοητεύομαι (και εξοργίζομαι) κάθε φορά που βλέπω να παίρνει κάποιος μια πρωτοβουλία λίγο διαφορετική στην Ελλάδα και αμέσως να πέφτουν όλοι πάνω του για να τον φάνε. Αυτό το φαινόμενο ήθελα να στηλητεύσω, αλλά μάλλον δεν το χειρίστικα καλά και βγήκε σαν προσωπικη επίθεση, οπότε δικαιολογημένα και τα δικά σας επιθετικά σχόλια. Ας συμφωνήσουμε τουλάχιστον ότι η Ελλάδα πάσχει από κακή (έως ανύπαρκτη) επικοινωνιακή πολιτική (και ειδικά damage control) και ότι θα έπρεπε να υποστηρίζουμε πρωτοβουλίες που διεκπεραιώνονται από άτομα με αναγνωρισμένες ικανότητες στο χώρο της επικοινωνίας. Αν ασχοληθείτε και σείς με κάτι παρόμοιο, θα είμαι μαζί σας 100% και θα έχω την ίδια αντίδραση για όποιον άλλον του χώρου σας βγεί για να σας "μειώσει" σε σχέση με το τι θα έκανε αυτός ή αυτή. Αλάνθαστος είναι μόνο ο αδρανής...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αγαπητέ ανώνυμε,
    Ευχαριστώ για την απάντηση σου και απολογούμαι που σε παρεξήγησα. Δεν είμαι από αυτούς που ενδιαφέρονται να μειώσουν ότι έγινε. Επειδή όμως από διάφορες θέσεις τα τελευταία 20 χρόνια έχω ασχοληθεί με το θέμα και γνωρίζω πόσο σημαντικό και σοβαρό είναι, επιμένω σε δύο πράγματα: στην αυστηρή τήρηση της μεθοδολογίας και στην ανάγκη συστράτευσης όλων των διαθέσιμων δυνάμεων. Χαίρομαι που τελικά συνομιλήσαμε και μάλλον συμφωνούμε στα περισσότερα. Αυτή είναι η αξία του διαλόγου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή