Τετάρτη 19 Μαΐου 2010

Σε κατακόρυφη πτώση τα έσοδα των ξενοδοχείων

Σε δραματικούς τόνους, όσον αφορά στην εξέλιξη της τουριστικής κίνησης και στην πορεία των εσόδων των ξενοδοχείων, κινήθηκε η χθεσινή συνέντευξη Τύπου του προεδρείου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν, καθοδική πορεία ακολουθούν τα έσοδα των ξενοδοχείων, ενώ, όπως φαίνεται, το «παιχνίδι» θα κριθεί στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής....

Πτώση όλων των δεικτών της τουριστικής δραστηριότητας, δηλαδή της τουριστικής κίνησης, της πληρότητας αλλά και των τιμών των ξενοδοχείων κατά 10%, καταγράφεται μέχρι στιγμής στη χώρα μας σε σχέση με πέρυσι, ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι η απώλειες που καταγράφουν τα έσοδα των ξενοδοχείων και οι οποίες διαμορφώνονται στο -15%. Αυτό τόνισε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος κ. Γ. Τσακίρης, υπογραμμίζοντας ότι η σεζόν θα κριθεί στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
Ο κ. Τσακίρης, με έκδηλη την ανησυχία και τον προβληματισμό του για τη νέα τουριστική περίοδο, είπε ότι ο ελληνικός τουρισμός βρίσκεται σε μια δύσκολη και αποφασιστική για το μέλλον του καμπή, η οποία επιβάλλει την συνεργασία όλων, της Πολιτείας, των φορέων, των επιχειρηματιών και των εργαζομένων στον ευρύτερο τουριστικό τομέα.
Σχετικά με την εφετινή χρονιά, όπως είπε ο πρόεδρος του Ξ.Ε.Ε., μετά τα δραματικά γεγονότα της 5ης Μαΐου, παρατηρείται «πάγωμα» κρατήσεων και στους θερινούς προορισμούς, ενώ στην Αθήνα συνεχίζονται οι ακυρώσεις, που ξεπέρασαν ήδη τις 27.000 διανυκτερεύσεις. Κάθε ημέρα, δηλαδή, τις τελευταίες 13 ημέρες, υπάρχουν 2.000 με 3.000 ακυρώσεις, ενώ το αρνητικό κλίμα δείχνει να επηρεάζει και τον τομέα των συνεδρίων, καθώς ακυρώσεις σημειώνονται ακόμη και για συνέδρια που είχαν προγραμματιστεί για το 2011.
Όσον αφορά στο θέμα των τιμών των ξενοδοχείων, ο κ. Τσακίρης επεσήμανε ότι σε γενικές γραμμές είναι μειωμένες κατά 10% σε σχέση με τις περυσινές, γεγονός που δείχνει ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις όχι μόνο απορρόφησαν την αύξηση του ΦΠΑ, αλλά προχώρησαν και σε περαιτέρω βελτίωση της τιμολογιακής τους πολιτικής, με στόχο να διατηρήσουν το μερίδιο της αγοράς τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Ξ.Ε.Ε. από τις ανά τη χώρα τοπικές ενώσεις ξενοδόχων, σχετικά με την τουριστική κίνηση, στην Κω παρατηρείται μείωση της 5%, στην Κέρκυρα και στη Θεσσαλονίκη μείωση 10%, στη Ζάκυνθο και στη Χαλκιδική 15%. Στη Ρόδο, η μείωση στην κίνηση είναι 18%, ενώ στο Ρέθυμνο αγγίζει το 20%. Στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα διατηρείται η κίνηση στην Κεφαλλονιά και τα Χανιά, ενώ μικρή αύξηση της τάξης του 5% καταγράφεται στην περιοχή της Μαγνησίας.
Ο κ. Τσακίρης αναφέρθηκε και στις προτάσεις του Επιμελητηρίου για το νέο αναπτυξιακό νόμο. Ειδικότερα, επεσήμανε ότι, παρά το γεγονός ότι το Ξ.Ε.Ε. κατέθεσε στην υπουργό Οικονομίας κ. Λούκα Κατσέλη, εμπεριστατωμένες προτάσεις, οι οποίες στόχο έχουν να συμβάλουν στην καλύτερη δομή, λειτουργία και αποτελεσματικότητα του νέου αναπτυξιακού νόμου, μέχρι σήμερα το υπουργείο έχει αρνηθεί να συζητήσει με το Ξ.Ε.Ε., παρά το γεγονός ότι, κατά νόμο, το Επιμελητήριο είναι ο σύμβουλος της πολιτείας.

Οι προτάσεις του Ξ.Ε.Ε. για τον Αναπτυξιακό

Ως προς τη φιλοσοφία του αναπτυξιακού, ο κ. Τσακίρης τόνισε ότι πρέπει κάποτε να σταματήσει η συνεχής αναμόρφωσή του με βάση τον προηγούμενο και τον συγκερασμό αιτημάτων και πολιτικών πιέσεων, να διαμορφωθεί ένα ιδεατό μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης με βάση τις δυνατότητες και την ελκυστικότητα κάθε περιοχής και Περιφέρειας και στη συνέχεια να καθοριστούν ανάλογα τα κίνητρα.
Ως προς τα κίνητρα στις τουριστικές επενδύσεις, το ΞΕΕ εισηγείται:
1. Κανένα κίνητρο για τη δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων -ακόμη κι αν αυτά ανήκουν σε υψηλές κατηγορίες- σε γεωγραφικές περιοχές της χώρας όπου υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση, όπως είναι η Αττική, η Θεσσαλονίκη, η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως, η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Κέρκυρα.
2. Χορήγηση κινήτρων για ίδρυση νέων ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων σε περιοχές που κρίνεται αναγκαίο για την αναβάθμιση της περιοχής και το επιτρέπει η ζήτηση (π.χ. Χαλκιδική, Κεφαλονιά, Ζάκυνθος, Σάμος, Μυτιλήνη, κ.ά.). Επίσης, χορήγηση κινήτρων για ίδρυση νέων κάμπινγκ τουλάχιστον 3 αστέρων, με εξαίρεση τις κορεσμένες με αυτή την κατηγορία περιοχές. Μάλιστα για ορισμένες από αυτές να εξαιρείται η υπαγωγή για ίδρυση κάμπινγκ κατηγορίας χαμηλότερης των 4 αστέρων.
3. Κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό όλων των ξενοδοχείων από 2 αστέρια και πάνω, με δυνατότητα επανένταξης στον αναπτυξιακό νόμο μετά από 6 έτη (και όχι 8), που ολοκληρώθηκε η προηγούμενη ανάλογη επένδυση. Αύξηση του ποσοστού επιχορήγησης, όταν πρόκειται για αναβάθμιση κατηγορίας κατά 5 επιπλέον ποσοστιαίες μονάδες. Επίσης, κίνητρα αναβάθμισης να χορηγούνται και στα κάμπινγκ από 2 αστέρων και πάνω.
4. Επιδότηση μετατροπής διατηρητέων ή παραδοσιακών κτισμάτων σε ξενοδοχεία.
5. Να δοθούν κίνητρα για: α) Την απόσυρση των παλαιών ξενοδοχείων εντός κι εκτός οικισμών, β) την αλλαγή χρήσης στα εντός σχεδίου κι εκτός οικισμού ξενοδοχεία και γ) τη μετατροπή των εντός και εκτός σχεδίου ξενοδοχείων σε θεματικά.
6. Θέσπιση ορίων προϋπολογισμού κατά περίπτωση (για ίδρυση, για εκσυγχρονισμό, για αναβάθμιση κ.λπ.).
7. Επιδοτήσεις για πράσινες επενδύσεις στα ξενοδοχεία (με έμφαση την ανακύκλωση νερού, την εξοικονόμηση ενέργειας, την εγκατάσταση εναλλακτικών πηγών ενέργειας και την περιβαλλοντική πολιτική και διαχείριση).
8. Κίνητρα για επενδύσεις φορέων και επιχειρήσεων σε θεματικό τουρισμό.
9. Δυνατότητα ενίσχυσης της μετατροπής ξενοδοχειακών μονάδων σε εγκαταστάσεις ειδικών μορφών τουρισμού, αφού προηγηθεί η θεσμοθέτηση των προδιαγραφών που αυτές πρέπει να έχουν. Επίσης, τα κέντρα αποκατάστασης να μπορούν να λειτουργούν σε ξενοδοχεία μέσω αλλαγής χρήσης και να επιδοτούνται γι' αυτό.
10. Ενθάρρυνση επενδύσεων σε γήπεδα γκολφ και οικολογικά πάρκα.

Προτάσεις για το «Πρόγραμμα Καλλικράτης»

Σχετικά με το «Πρόγραμμα Καλλικράτης», το Ξ.Ε.Ε., με επιστολή του στον αρμόδιο υπουργό επισημαίνει ότι, στα νέα όργανα που δημιουργούνται στο πλαίσιο τόσο της Περιφέρειας, όσο και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρέπει να υπάρχει θεσμοθετημένη εκπροσώπηση του Ξ.Ε.Ε., αριθμητικά αναλογική με βάση το μέγεθος της ξενοδοχειακής υποδομής στην Περιφέρεια και τον δήμο και να αναφέρεται ρητά στον νόμο. Επίσης, σημειώνει ότι πρέπει να οριστεί αντιπεριφερειάρχης υπεύθυνος για θέματα τουρισμού σε όλες τις Περιφέρειες, όπως επίσης και αντιδήμαρχος υπεύθυνος για θέματα τουρισμού στους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς και τους νησιωτικούς δήμους, ενώ στους υπόλοιπους δήμους να ενταχθεί υποχρεωτικά ο τουρισμός στις αρμοδιότητες ενός αντιδημάρχου. Επιπλέον, προτείνει να είναι υποχρεωτική η σύσταση Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής σε όλους τους δήμους, όπως και η σύνθεσή της με αμιγή τουριστικό χαρακτήρα, η επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου να διαθέτει και τουριστικό περιεχόμενο, οι προδιαγραφές του οποίου θα πρέπει να διαμορφώνονται σε συνεργασία με τον Ε.Ο.Τ., το Ξ.Ε.Ε. και την τοπική ένωση ξενοδόχων όσον αφορά στην παρουσίαση και προβολή των ξενοδοχείων και των τουριστικών πόρων της περιοχής.
Όσον αφορά στο κρίσιμο θέμα των πόρων του προγράμματος τουριστικής ανάπτυξης και προβολής, σύμφωνα με το Ξ.Ε.Ε., πρέπει να στηριχθεί η χρηματοδότησή του από τον ετήσιο προϋπολογισμό του Δήμου. Επιπροσθέτως, να δεσμευθούν υπέρ του συγκεκριμένου προγράμματος και όλα τα έσοδα που εισπράττονται από το τέλος παρεπιδημούντων, που καταβάλλουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στους δήμους, κ.ά..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου