Η συνεχής αναζήτηση ευκαιριών στη ναυτιλία και τα γρήγορα και έγκαιρα … πλασαρίσματα σε νέες αγορές είναι στο ελληνικό DNA και κάνει την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία να ξεχωρίζει στην παγκόσμια οικονομία τόσο με μπουνάτσες όσο και με «μποφόρια».
Οι δηλώσεις του Προέδρου των ΗΠΑ, Μπάρακ Ομπάμα, για άρση του αμερικανικού εμπάργκο προς την Κούβα πριν από μερικούς μήνες και κάποιες ενέργειες που ακολούθησαν, πυροδότησαν πολλές συζητήσεις και δηλώσεις για το μέλλον της κρουαζιέρας και των ακτοπλοϊκών μεταφορών στην Κούβα αλλά και για το πώς θα επηρεαστεί η βιομηχανία της κρουαζιέρας γενικότερα.
Ήδη ο όμιλος Louis, με την εταιρεία κρουαζιέρας Celestyal, εδώ και δύο χρόνια πραγματοποιεί κρουαζιέρες με βάση λιμάνια της Κούβας.
Στη νέα αγορά μεταξύ ΗΠΑ-Κούβας μπήκαν τελευταία δύο ακόμη ελληνικές εταιρείες οι οποίες έχουν πάρει την άδεια από τις αμερικανικές αρχές και περιμένουν τις κουβανέζικές.
Πρόκειται της United Caribbean Lines του Αλέξανδρου Παναγόπουλου και την Superfast Ferries του Ομίλου Αttica που στοχεύουν στη μεταφορά επιβατών και φορτηγών οχημάτων κάτι σαν μία «υπερατλαντική Αδριατική»!
Η κρουαζιέρα
Ανατρέχοντας στο παρελθόν και στην εποχή προ της επανάστασης και την ανάληψη της εξουσίας από τον Φιντέλ Κάστρο, η Κούβα αποτελούσε το δημοφιλέστερο τουριστικό προορισμό για τους Αμερικανούς στην Καραϊβική.
Σημαντικές επενδύσεις αμερικανικών κεφαλαίων είχαν γίνει σε ξενοδοχειακές μονάδες, καζίνο και γενικότερες τουριστικές υποδομές. Πολλά δε από αυτά τα κεφάλαια φέρεται να προέρχονταν από παράνομες δραστηριότητες στην αμερικανική επικράτεια.
Μεγάλος αριθμός πλοίων μετέφερε πολυάριθμους επιβάτες από την Φλώριδα στην Κούβα συμβάλλοντας στην άνθηση του τουρισμού και κατ΄ επέκταση της οικονομίας του νησιού.
Πολλά εναπομείναντα κτήρια, τα περισσότερα πια εγκαταλελειμμένα και παραμελημένα, προδίδουν σήμερα το «λούστρο» της εποχής εκείνης.
Η επανάσταση και η ένταση στις σχέσεις με τις ΗΠΑ και το δυτικό κόσμο οδήγησαν το νησί στην απομόνωση και τον τουρισμό του σε μαρασμό. Τη δεκαετία του ‘70 άρχισε ξανά, έστω και δειλά, η τουριστική κίνηση.
Σήμερα σημαντικός αριθμός τουριστών από σχεδόν ολόκληρο τον κόσμο αλλά κυρίως τον Καναδά και την Ευρώπη, ταξιδεύουν στην Κούβα για διακοπές.
Όσον αφορά την κρουαζιέρα πολλές προσπάθειες έγιναν κατά καιρούς για να ενταχθούν τα λιμάνια του νησιού σε δρομολόγια εταιρειών κρουαζιέρας κυρίως ως ενδιάμεσες προσεγγίσεις για κρουαζιέρες που περιλάμβαναν επίσης άλλα νησιά της Καραϊβικής αλλά και το Μεξικό.
Ελληνικά τα πρώτα κρουαζιερόπλοια
Τα πρώτα κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν λιμάνια της Κούβας μετά την επανάσταση ήταν τα ελληνικά πλοία «Δανάη» και «Δάφνη» της εταιρείας Καρρά για λογαριασμό της Costa Cruises.
Στη συνέχεια διάφορες εταιρείες όπως η Costa Cruises, πριν την εξαγορά της από την Carnival, οι ελληνικών συμφερόντων Festival Cruises του Γιώργου Πουλίδη και ROC του Ποταμιάνου αλλά και άλλες μικρότερες προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι της Αβάνας ως αφετηρία για κρουαζιέρες με επίκεντρο την Κούβα. Όμως οι προσπάθειες αυτές δεν είχαν την αναμενόμενη επιτυχία.
Τα τελευταία δύο χρόνια η μοναδική εταιρεία που πρωτοπόρησε και πραγματοποιεί κρουαζιέρες με έδρα και προορισμούς λιμάνια της Κούβας, είναι η Celestyal Cruises. H Celestyal Cruises με έδρα την Ελλάδα και η μοναδική που πραγματοποιεί home porting από την Ελλάδα, αποφάσισε να ιδρύσει την Cuba Cruise με στόχο να επιμηκύνει την περίοδο λειτουργίας των πλοίων της. Για αυτό το λόγο και για τρίτη χρονιά, το “Celestyal Crystal” θα κάνει κρουαζιέρες ξεκινώντας από το λιμάνι της Αβάνας και προσεγγίζοντας ακόμη τέσσερα λιμάνια της Κούβας τα οποία δεν μπορούν να φιλοξενήσουν μεγαλύτερα πλοία.
«Κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων αυτών προσφέρεται η ευκαιρία στους επιβάτες να ζήσουν την «αυθεντική» εμπειρία της ζωής στην Κούβα, αφού έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια ώστε οι εκδρομές στα λιμάνια, η διασκέδαση και το φαγητό πάνω στο πλοίο να αντανακλούν ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η Κούβα. Η Celestyal Cruises είναι η μοναδική εταιρεία που πραγματοποιεί το συγκεκριμένο δρομολόγιο και μάλιστα εδώ και δύο χρόνια» επισημαίνουν στελέχη της εταιρείας.
Οι προοπτικές
Μετά την πρόσφατη βελτίωση των διπλωματικών σχέσεων της Κούβας με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν ήδη αρχίσει να εξετάζουν το ενδεχόμενο να συμπεριλάβουν την Κούβα στα δρομολόγιά τους.
Οι μεγαλύτεροι Όμιλοι του κλάδου εδρεύουν στο Μαϊάμι όπου επίσης κατοικεί ο μεγαλύτερος αριθμός Κουβανών μεταναστών στην Αμερική. Όλα τα κρουαζιερόπλοια που αναχωρούν από την Φλόριντα για την Καραϊβική περνούν πλησίον της Κούβας, που απέχει μόνο 90 μίλια από τις ακτές της Αμερικής.
Παρόλο που οι περιορισμοί για τους αμερικανούς πολίτες παραμένουν σε ισχύ, είναι πολλοί εκείνοι που επιθυμούν διακαώς να επισκεφτούν την Κούβα η οποία περιγράφεται σαν «ένα μέρος όπου έχει σταματήσει ο χρόνος». Οι μελλοντικοί επισκέπτες θέλουν να δουν την παλιά αρχιτεκτονική, τα παλιά αυτοκίνητα και την αυθεντική ζωή πριν όλα αυτά αλλάξουν από την έλευση των Starbucks και Macdonald’s.
Τουλάχιστον δύο εκατομμύρια Αμερικάνοι αναμένεται να επισκεφτούν την Κούβα μέχρι το 2017, εάν αρθούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί μέσα στο 2015, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Οργάνωσης των ταξιδιωτικών πρακτόρων της Αμερικής. Οι 521.000 από τους επισκέπτες αυτούς που αποτελεί το 25% θα ταξιδέψουν στην Κούβα με κρουαζιερόπλοιο.
«Βέβαια για να γίνει αυτό θα πρέπει να αρθεί το εμπάργκο το οποίο απαιτεί έγκριση από το Κογκρέσο.
Ακόμη και τότε όμως, θα υπάρχει ο περιορισμός των υποδομών. Αυτή τη στιγμή σχεδόν κανένα από τα λιμάνια της Κούβας δεν μπορεί να υποδεχτεί τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, καθώς επίσης και ο αριθμός των διαθεσίμων δωματίων στα ξενοδοχεία είναι πολύ περιορισμένος.
Η εκτίμηση είναι ότι από τη στιγμή που θα γίνει πλήρης άρση των περιορισμών, θα χρειασθούν 3-5 χρόνια για να μπορέσουν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια να προσεγγίζουν σε περισσότερα από ένα λιμάνια στην Κούβα» τονίζουν στελέχη της κρουαζιέρας.
Επιβατηγά πλοία και Ro-Ro
Mεγάλο επιχειρηματικό ενδιαφέρον υπάρχει για τη σύνδεση της Κούβας με την Αμερική με Ro-Ro (οχηματαγωγά)/Επιβατηγά πλοία. Ήδη έχουν δοθεί άδειες από την αμερικανική κυβέρνηση, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι έχουν αρθεί οι περιορισμοί για τους επιβάτες.
«Η πρόβλεψη είναι ότι αρχικά θα υπάρξει μεγάλη ζήτηση για τη μεταφορά φορτίων από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Κούβα χρησιμοποιώντας τέτοιου είδους πλοία, τα οποία δεν απαιτούν και ιδιαίτερα μεγάλες λιμενικές υποδομές.
Τα φορτία αυτά θα έχουν σχέση με την ανάπτυξη των υποδομών στο νησί πριν την έλευση των τουριστών» επισημαίνουν κύκλοι της ελληνικής ακτοπλοίας:
«Προς το παρόν οι άδειες που έχουν δοθεί από την Αμερικάνικη Κυβέρνηση δεν έχουν εγκριθεί και από τις Αρχές της Κούβας».
Τον περασμένο Μάιο η κυβέρνηση των ΗΠΑ χορήγησε τις πρώτες άδειες για την έναρξη δρομολογίων με επιβατηγά πλοία που θα συνδέουν τις ακτές των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κούβας. Οι πρώτες ναυτιλιακές εταιρείες που έλαβαν άδεια ήταν οι, Havana Ferry Partners, Baja Ferries, United Caribbean Lines Florida και Airline Brokers Co.
Ελληνικό ενδιαφέρον έχει η United Caribbean Lines, την οποία ίδρυσε ο Αλέξανδρος Περικλή Παναγόπουλος και στην οποία είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος.
Σύμφωνα με τον ιδρυτή της, η United Caribbean Lines έχει ως στόχο να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και να γίνει η πρώτη επιλογή μεταξύ των επιβατών και των μεταφορικών εταιρειών.
Στα σχέδια της United Caribbean Lines είναι τα πλοία της να εξυπηρετούν τα κύρια λιμάνια της Φλόριντα, όπως είναι το Μαϊάμι και η Τάμπα. Τα δρομολόγια μεταξύ Κούβας και Φλόριντα θα είναι βραδινά , με σύγχρονα πλοία διεθνών προδιαγραφών. Στην ιστοσελίδα της η εταιρεία αναφέρει ότι σχεδιάζει αναχωρήσεις από τη Φλόριντα στις έξι το απόγευμα και άφιξη στην Αβάνα στις επτά το άλλο πρωί. Από την Αβάνα τα πλοία θα αναχωρούν στις έξι το απόγευμα και θα φθάνουν στη Φλόριντα στις επτά το άλλο πρωί.
Πριν από 10 ημέρες, μία ακόμη εταιρεία ελληνικών συμφερόντων ανακοίνωσε την είσοδό της στις γραμμές ΗΠΑ-Κούβας.
Πρόκειται για την Superfast Ferries του Ομίλου Attica.
Πιο συγκεκριμένα, ο Όμιλος πήρε ειδική άδεια από το καθ’ ύλην αρμόδιο U.S Department of the Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC), για την παροχή υπηρεσιών μεταφορών με επιβατηγά πλοία ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και την Κούβα, μέσω της κατά 100% αμερικανικής θυγατρικής της Superfast Ferries (USA) LLC.
Ο Όμιλος έχει ήδη ξεκινήσει τη διαδικασία υποβολής αίτησης προκειμένου να της χορηγηθούν οι απαραίτητες κανονιστικές και άλλες άδειες και από την κυβέρνηση της Κούβας.
« Η γραμμή ΗΠΑ-Κούβα επιτρέπει στην Attica Group να «χτίσει» επάνω στη μακρά εμπειρία της στο χώρο των θαλασσίων επιβατικών μεταφορών, εφαρμόζοντας τη μοναδική τεχνογνωσία που κατέχει από τη δραστηριοποίησή της σε αναπτυγμένες και ανταγωνιστικές αγορές, στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά ΗΠΑ – Κούβας» επισημαίνει η διοίκηση της εταιρείας:
«Ο υπερσύγχρονος και τεχνολογικά εξελιγμένος στόλος 13 πλοίων της Attica Group, περιλαμβάνει πολλές ιδανικές επιλογές για την εξυπηρέτηση της γραμμής ΗΠΑ-Κούβας. Έκαστο εκ των δύο πλοίων που κατ’ αρχάς έχουν προκριθεί για το συγκεκριμένο δρομολόγιο, έχει χωρητικότητα 1.700 επιβάτες, 700 κλίνες και 2.000 γραμμικά μέτρα γκαράζ, μεταφορικής ικανότητας περίπου 570 Ι.Χ. αυτοκινήτων. Τα πλοία διαθέτουν εστιατόρια, καταστήματα, πισίνα, μπαρ, χώρο απασχόλησης παιδιών (playroom) και άλλες οικογενειακές δραστηριότητες».
Ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ATTICA Σπύρος Πασχάλης επεσήμανε: «Είμαστε ευτυχείς για την χορήγηση της άδειας από την κυβέρνηση των ΗΠΑ και είμαστε ενθουσιασμένοι με την προοπτική να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας στην ιστορικά σημαντική θαλάσσια σύνδεση ΗΠΑ – Κούβας. Η πρότασή μας για την εξυπηρέτηση της γραμμής συνίσταται σε καθημερινά απευθείας δρομολόγια ανάμεσα στο λιμάνι του Μαϊάμι, Φλόριντα και στο λιμάνι της Αβάνας, Κούβα, απόστασης 230 μιλίων, σε λιγότερο από 10 ώρες, σε μία άνετη και ευχάριστη ατμόσφαιρα με τα συνήθη υψηλά επίπεδα υπηρεσιών της ATTICA GROUP» και προσέθεσε:
«Αποτελεί τιμή για τον Όμιλό μας η πίστη που η κυβέρνηση των ΗΠΑ επιδεικνύει στις υπηρεσίες μας επιλέγοντάς μας ως αξιόπιστο μεταφορέα για τη μεταφορά επιβατών και φορτίων σε έναν συναρπαστικό νέο προορισμό.
Στις δύσκολες αυτές ημέρες που διανύει η χώρα μας, o Όμιλος ATTICA υπερήφανα αποδεικνύει ότι η Ελληνική επιχειρηματικότητα δεν γνωρίζει σύνορα και διαρκώς αναζητά νέες αγορές και νέες περιοχές δραστηριοποίησης».
Πηγή: newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου