Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2014

Επιταχύνονται οι αδειοδοτήσεις, προχωρούν μεγάλες τουριστικές επενδύσεις!!!


- 12 ερωτήσεις και -κρίσιμες- απαντήσεις εδώ για το νέο σύστημα
- Αδειοδοτούνται τουριστικές επενδύσεις σε Τζια, Μήλο, Ιο και Μεσσηνία

Το νέο νόμο - πλαίσιο για τις αδειοδοτήσεις και τους ελέγχους στις επιχειρήσεις παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος τίθεται σε διαβούλευση και αναμένεται να ψηφισθεί έως τις αρχές Απριλίου. Στόχος του υπουργείου με αυτό το νόμο είναι να απλοποιήσει για πρώτη φορά, συνολικά και ριζικά, τις διαδικασίες αδειοδότησης, αλλάζοντας έτσι όλη τη φιλοσοφία σχετικά με το πως αντιμετωπίζει το κράτος το επιχειρείν. Οι βασικές τομές του νέου συστήματος είναι: Διευκόλυνση λειτουργίας της Κεντρικής Αδειοδοτικής Αρχής, Σύστημα «απλής αδειοδότησης», Μετάθεση των ελέγχων από το στάδιο ίδρυσης μιας εταιρείας στο στάδιο λειτουργίας της, Έλεγχοι των επιχειρήσεων από πιστοποιημένους φορείς, Κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης και Νέο πλαίσιο λειτουργίας για τα Επιχειρηματικά Πάρκα. Όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης κατά την εισήγησή του όλες οι επιχειρήσεις για να λειτουργήσουν χρειάζονται πρώτα την άδεια του κράτους, πλην εξαιρέσεων. Με το νέο σύστημα όμως όλες οι επιχειρήσεις επιτρέπεται να λειτουργούν χωρίς ιδιαίτερη παρέμβαση της δημόσιας διοίκησης, πλην συγκεκριμένων εξαιρέσεων.
Η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη με αφορμή τη διυπουργική σύσκεψη, που έγινε στο υπουργείο Ανάπτυξης υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά για την απλούστευση των αδειοδοτικών διαδικασιών των επιχειρήσεων, δήλωσε: «Το υπουργείο Τουρισμού, εργάζεται συστηματικά και με συνέπεια για τη μεγαλύτερη δυνατή απλοποίηση των διοικητικών και αδειοδοτικών διαδικασιών. Έχουμε κάνει πολύ δουλειά, με συγκεκριμένα αποτελέσματα, σε όλο το φάσμα των αδειοδοτούμενων επιχειρήσεων. Η ελληνική οικονομία έχει ανάγκη από επενδύσεις, που θα δώσουν μεγάλη ώθηση στην ανάπτυξη, θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας θα αυξήσουν σημαντικά τα έσοδα για το κράτος. Ο τουρισμός απέδειξε ότι είναι βασικός πυλώνας επανεκκίνησης της οικονομίας. Στις προτεραιότητες μας είναι η προσέλκυση και η στήριξη νέων τουριστικών επενδύσεων. Προς αυτή τη κατεύθυνση συνεχίζουμε να καταβάλουμε κάθε προσπάθεια διευκόλυνσης των νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Αυτή την περίοδο στην Τζια, στη Μήλο, στην Ιό και στη Μεσσηνία, ολοκληρώνεται η διαδικασία αδειοδότησης τεσσάρων τουριστικών επενδυτικών προτάσεων. Ειδικά στην περιοχή της Καλαμάτας, όπου λειτουργούν σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες, υπάρχει βεβαιωμένο νέο επενδυτικό ενδιαφέρον, από την Grace Hotels. Μια νέα τουριστική επένδυση ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ, που θα συμβάλει στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και της απασχόλησης. Όλες μας οι πρωτοβουλίες στοχεύουν στην ενίσχυση του κλίματος εμπιστοσύνης και σταθερότητας της ελληνικής οικονομίας».

Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης από κοινού με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία και τις Υπηρεσίες, προωθεί όλους τους νόμους, αλλά και τη δευτερογενή νομοθεσία που πρέπει να "κουμπώσουν" πάνω στο νόμο-πλαίσιο. Οι βασικές αρχές Οι βασικές αρχές του νόμου – πλαισίου είναι δύο: Η Συνολική απλοποίηση των αδειοδοτήσεων και Οι ξεκάθαροι κανόνες του παιχνιδιού. Η πρώτη μεταρρύθμιση αφορά τόσο τις άδειες κάθε είδους δραστηριότητα όσο και τις ειδικότερες άδειες. Όπως δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης «στον οριζόντιο άξονα: καταργούμε την άδεια εγκατάστασης και απλοποιούμε διαδικασίες που διατρέχουν σχεδόν όλες τις δραστηριότητες, δηλαδή τους έλεγχους πυροπροστασίας και του υγειονομικού. Όπως ήδη έχει γίνει π.χ. με την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Στον κάθετο άξονα: απλοποιούμε τις διαδικασίες ανά κλάδο δραστηριοτήτων, πχ.: στη μεταποίηση, στον τουρισμό, στα λιμενικά έργα, στις εξορύξεις, στην επεξεργασία τροφίμων, στις ιχθυοκαλλιέργειες». 
Σε ότι αφορά τους νέους κανόνες του παιχνιδιού, ο υπουργός διευκρίνισε ότι : 
•Πρώτον: Αποσαφηνίζονται οι γενικοί όροι λειτουργίας, τα πρότυπα λειτουργίας και οι προδιαγραφές για κάθε δραστηριότητα. Τίθενται, δηλαδή, ξεκάθαροι κανόνες του παιχνιδιού, που δεν επιδέχονται παρερμηνειών. 
•Δεύτερον: Ψηφιοποιούνται όλες οι διαδικασίες αδειοδότησης, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα για τους πολίτες και τη Διοίκηση, μειώνοντας τα σημεία επαφής μεταξύ τους που γεννούν υποψίες για διαφθορά. 
• Τρίτον: Εναρμονίζεται το καθεστώς των ελέγχων με τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές, ενώ οι έλεγχοι γίνονται από διαπιστευμένους ελεγκτές είτε του Δημοσίου είτε του Ιδιωτικού τομέα. Παράλληλα, ο νέος νόμος-πλαίσιο, θα συνδέεται με την ήδη θεσπισθείσα Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή, η οποία θα λειτουργεί ως υπηρεσία μιας στάσης για τους επενδυτές, αλλά με το νέο νόμο θα διευκολύνεται ακόμη περισσότερο η λειτουργία της, καθώς θα απλουστευθούν δραστικά, όλες οι διαδικασίες τις οποίες η Αρχή καλείται κατά περίπτωση να διεκπεραιώσει. 
Οι τέσσερις τομές Ο νέος νόμος-πλαίσιο περιλαμβάνει τέσσερις τομές, όπως οριστικοποιήθηκαν από την επεξεργασία που έγινε από το ΥΠΑΝ τους τελευταίους 4 μήνες: 
1. Σύστημα «απλής αδειοδότησης» ή "υπεύθυνης δήλωσης". Στόχος είναι ο αριθμός των βημάτων αδειοδότησης να μειωθεί κατά τουλάχιστον 60% και όσα βήματα παραμείνουν, να αφορούν κυρίως υπεύθυνες δηλώσεις και πιστοποιήσεις τρίτων. 
2. Όχι έλεγχοι εκ των προτέρων αλλά έλεγχοι κατά τη λειτουργία. Οι έλεγχοι μετατίθενται από το στάδιο παροχής της άδειας στο στάδιο λειτουργίας της εκάστοτε δραστηριότητας. Με το νέο σύστημα, δεν θα εξετάζεται εάν πληρούνται γενικώς και θεωρητικώς οι προϋποθέσεις πριν ξεκινήσει μια επιχείρηση, αλλά εάν τηρείται ο νόμος σε εγκαταστάσεις που ήδη λειτουργούν, στην πράξη. Επίσης, θεσπίζονται αυστηρές ποινές, ανάλογα φυσικά με τη βαρύτητα της κάθε παράβασης και με τη μεγαλύτερη δυνατή αντικειμενικότητα. Πρόκειται για ποινές όπου στην περίπτωση σοβαρών παραβάσεων ή υποτροπής, περιλαμβάνουν: πρόστιμα έως 3 εκατ. ευρώ ή 15 % του τζίρου της επιχείρησης, προσωρινή ή οριστική διακοπή λειτουργίας, καθώς και ποινικές κυρώσεις για τους παραβάτες. 
3. Έλεγχος των επιχειρήσεων από πιστοποιημένους φορείς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, με βάση τα συγκεκριμένα πρότυπα προδιαγραφών, οργάνωσης και λειτουργίας. 
4. Κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης. Το σύστημα το οποίο θα έχει την μορφή ενός portal στο οποίο , όποιος θέλει να ξεκινήσει μια δραστηριότητα, θα μπαίνει στο σύστημα, θα βλέπει τί χρειάζεται, αλλά θα κάνει και πολλές από τις διαδικασίες για την αδειοδότηση. Επιχειρηματικά Πάρκα Επίσης, απλοποιείται τόσο η διαδικασία εγκατάστασης των επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα, όσο και η διαδικασία ίδρυσής τους. «Η φιλοσοφία μας είναι κάθε Πάρκο να αδειοδοτείται εκείνο για συγκεκριμένες χρήσεις κι από εκεί και πέρα, ο εκάστοτε φορέας λειτουργίας του να αδειοδοτεί τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να λειτουργήσουν εκεί, χωρίς καταρχήν παρέμβαση του Δημοσίου κατά την αδειοδότησή τους», δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης. 


Ερωτήσεις-απαντήσεις για το νέο πλαίσιο αδειοδότησης
1.Με ποιον τρόπο θα γίνεται η αδειοδότηση των επιχειρήσεων;
Για την πλειονότητα των περιπτώσεων, θα αρκεί απλή δήλωση που θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά και θα περιλαμβάνει τα στοιχεία της έναρξης δραστηριότητας στη ΔΟΥ και το ΓΕΜΗ.
Η επόμενη βαθμίδα περιλαμβάνει δραστηριότητες για τις οποίες θα απαιτείται βεβαίωση συμμόρφωσης προς τις προδιαγραφές που θα ισχύουν για τη συγκεκριμένη επιχειρηματική δραστηριότητα. Ανάλογα με την περίπτωση η βεβαίωση θα δίνεται από τον ίδιο τον επιχειρηματία, από πιστοποιημένους φορείς του Δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα ή με χρήση εργαλείων όπως τα ασφαλιστήρια συμβόλαια.
Στις πιο σύνθετες περιπτώσεις θα χρειάζεται άδεια πριν την έναρξη της δραστηριότητας. Και εδώ όμως θα περιοριστούν τα δικαιολογητικά που απαιτούνται. Ορισμένα καταργούνται, άλλα αντικαθίστανται από υπεύθυνες δηλώσεις, ή βεβαιώσεις τρίτων όπως στην προηγούμενη βαθμίδα.

2.Πώς θα ενημερώνεται ο ενδιαφερόμενος για το τι θα πρέπει να κάνει προκειμένου να ξεκινήσει την επιχειρηματική του δραστηριότητα;
Ηλεκτρονικά, από ειδικό portal που θα λειτουργήσει για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων. Στον ίδιο δικτυακό τόπο θα υποβάλουν οι ενδιαφερόμενοι ηλεκτρονικά τα έγγραφά τους και από εκεί (εφόσον χρειάζεται απάντηση της διοίκησης και η διαδικασία δεν εξαντλείται με απλή δήλωση) θα ενημερώνονται για την εξέλιξη της υπόθεσης. Στόχος είναι η ελαχιστοποίηση, αν όχι εξάλειψη της επαφής του πολίτη με τη διοίκηση προκειμένου να επιτευχθεί διαφάνεια-επιτάχυνση των διαδικασιών-μείωση του κόστους.

3.Σε πόσο χρόνο θα ολοκληρώνεται η αδειοδότηση;
                Ο επενδυτής θα μπορεί να εκκινήσει τη δραστηριότητά του αμέσως μόλις ολοκληρώσει τα ενδιάμεσα βήματα που τον αφορούν. Ο κανόνας για τη μεγάλη πλειονότητα των περιπτώσεων, όπως αναφέρθηκε, είναι ότι το μόνο που θα χρειάζεται είναι μια υπεύθυνη δήλωση. Στις πιο σύνθετες περιπτώσεις, δηλ. περιπτώσεις όπου θα χρειάζεται προηγουμένη άδεια από τη Διοίκηση (π.χ. για χημικές βιομηχανίες, μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων, ορυχεία) θα υπάρχουν: (α) συγκεκριμένη και περιοριστικά ορισμένη διαδικασία, (β) σε ορισμένα και συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια που ορίζει ο νόμος και (γ) όλα θα γίνονται ηλεκτρονικά. Όχι μόνο ταχύτερα και ευκολότερα, αλλά φθηνότερα και με ρυθμιστική ασφάλεια και διαφάνεια που θα εμποδίζει την γραφειοκρατική αυθαιρεσία.

4.Πώς θα γίνονται οι έλεγχοι;
Κατ αρχήν αλλάζει η φιλοσοφία των ελέγχων. Από το σημερινό σύστημα με το οποίο η Διοίκηση έκανε έλεγχο σε δικαιολογητικά πριν την αδειοδότηση, γίνεται μετάβαση σε ελέγχους ουσίας που θα γίνονται στο στάδιο της λειτουργίας της επιχείρησης, από πιστοποιημένους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Δηλαδή οι έλεγχοι θα είναι ουσιαστικοί, θα εξετάζουν τα πραγματικά δεδομένα που προκύπτουν από τη λειτουργία των επιχειρήσεων και όχι τα χαρτιά που απαιτούνται σήμερα για να εκδοθεί η άδεια. Επιπλέον, δεν θα γίνονται αυθαίρετα αλλά θα βασίζονται σε πρότυπα και προδιαγραφές που θα έχουν καθοριστεί εκ των προτέρων. Αντίθετα, με το σημερινό πλαίσιο παρεμποδίζονται οι επενδύσεις χωρίς πάντοτε να προστατεύεται το δημόσιο συμφέρον. Και οι ποινές θα καθορίζονται με αντικειμενικό τρόπο ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι ευκαιρίες διαφθοράς.

5.Γιατί επελέγη η λύση του νόμου-πλαισίου;
Γιατί επιδιώκεται να αντιμετωπισθεί το ζήτημα σφαιρικά και όχι αποσπασματικά και επιπλέον επειδή με τον τρόπο αυτό κατοχυρώνεται η ταχύτερη έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων και Υπουργικών Αποφάσεων που απαιτούνται για την εφαρμογή του νέου πλαισίου.

6.Σχετικά πρόσφατα, το 2011 ψηφίστηκε ο νόμος 3982 για την απλοποίηση της αδειοδότησης μεταποιητικών δραστηριοτήτων. Τι διαφορετικό εισάγεται σήμερα;
                Ο νόμος 3982/2011 αναφέρεται αποκλειστικά στις άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας. Η παρέμβαση που γίνεται με το νόμο – πλαίσιο είναι πολύ ευρύτερη: γίνεται αφενός οριζόντια παρέμβαση στις διαδικασίες αδειοδότησης από όλα τα συναρμόδια υπουργεία και φορείς του Δημοσίου (π.χ. περιβαλλοντικές άδειες, πιστοποιητικά πυρασφάλειας), αλλά και κάθετη στις διαδικασίες αδειοδότησης συγκεκριμένων κλάδων (π.χ. μεταποίηση, τουρισμός, εξόρυξη κτλ).

7.Η ίδρυση επιχειρήσεων δεν είχε απλουστευθεί με το ΓΕΜΗ; Ποια είναι η διαφορά του ΓΕΜΗ από το νέο σύστημα αδειοδότησης;
                Το ΓΕΜΗ είναι το μητρώο στο οποίο εγγράφονται οι επιχειρήσεις και θα αποτελεί πάντα μέρος της διαδικασίας έναρξης της επιχείρησης. Είναι ένα εργαλείο για τη δημοσιότητα και την ασφάλεια των συναλλαγών. Το καινούργιο που γίνεται τώρα είναι ότι απλουστεύεται και επιταχύνεται η διαδικασία μετά την εγγραφή στο μητρώο. Με το νέο σύστημα ο επενδυτής θα βρίσκει σε έναν κεντρικό δικτυακό τόπο (portal) το σύνολο της πληροφορίας για την έναρξη λειτουργίας μιας εγκατάστασης/ δραστηριότητας, θα κάνει upload μια και μοναδική φορά το υλικό του και θα λαμβάνει ηλεκτρονικά τις εγκρίσεις του – δηλαδή την ενημερότητα του. Τα δύο συστήματα θα επικοινωνούν και το portal θα χρησιμοποιεί το ΓΕΜΗ ως πύλη εισόδου.

 8.Πρόβλημα για πολλές επενδύσεις αποτελεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση και το χωροταξικό. Λύνονται αυτά με το νόμο – πλαίσιο;
                Όσον αφορά την περιβαλλοντική αδειοδότηση, το θέμα έχει αντιμετωπιστεί με το νόμο 4014/2011, ο οποίος κινείται στην ίδια λογική με την παρέμβασή μας. Προβλέπει π.χ. την εφαρμογή Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ) για την πλειονότητα των δραστηριοτήτων που χαρακτηρίζονται από τοπικές και μη σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, την υιοθέτηση της λογικής του outsourcing με τους πιστοποιημένους αξιολογητές περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ηλεκτρονική διαχείριση της διαδικασίας αδειοδότησης, κ.α. Ο νόμος αυτός είναι στο στάδιο της εφαρμογής με την έκδοση των απαιτούμενων κανονιστικών αποφάσεων. Για το ζήτημα της χωροταξίας αναμένονται επίσης παρεμβάσεις από το αρμόδιο υπουργείο ΥΠΕΚΑ. Ο νόμος – πλαίσιο δεν αντιμετωπίζει τα θέματα χωροταξίας.

9.Πολλές επενδύσεις επίσης καθυστερούν ή ματαιώνονται λόγω μακρόχρονων δικαστικών εκκρεμοτήτων. Αυτό το ζήτημα μπορεί να λυθεί;
                Προφανώς δεν μπορεί ούτε πρέπει να περιοριστεί ή να καταργηθεί η δυνατότητα οποιουδήποτε θεωρεί ότι θίγεται από μια δραστηριότητα, να προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Ωστόσο, η φιλοσοφία του προτεινόμενου πλαισίου βασίζεται στην αντικειμενικοποίηση των προδιαγραφών με τις οποίες μια επιχείρηση καλείται να λειτουργήσει. Αυτό, αυτόματα περιορίζει σημαντικά τα περιθώρια ερμηνείας και συνεπώς την ανάγκη επίκλησης της δικαιοσύνης.

10.Γιατί χρειάστηκε τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα για την προετοιμασία και την εφαρμογή του νέου πλαισίου;
                Γιατί το εύρος της παρέμβασης είναι τέτοιο που, για να γίνει σωστά απαιτούσε μελέτη του προβλήματος σε βάθος. Προηγήθηκε συνεργασία στο ζήτημα αυτό με εμπειρογνώμονες από την Παγκόσμια Τράπεζα. Μόνο η μελέτη που περιγράφει την παρούσα κατάσταση είναι 780 σελίδες ενώ στο θέμα εμπλέκονται 8 διαφορετικά υπουργεία. Η προετοιμασία αναγκαστικά είναι χρονοβόρα γιατί η τεχνική δυσκολία του εγχειρήματος είναι τόσο μεγάλη.

11.Η διαδικασία ελέγχου κατά τη λειτουργία θα εφαρμοστεί και στις ήδη λειτουργούσες επιχειρήσεις;
                Το νέο πλαίσιο θα εφαρμοστεί σταδιακά σε όλες τις επιχειρήσεις, και για λόγους διασφάλισης ίσων όρων ανταγωνισμού, με μεταβατική περίοδο που θα επιτρέπει σε όλους να προσαρμοστούν.

12.Τι αλλάζει με τα επιχειρηματικά πάρκα;
                Απλοποιείται τόσο η διαδικασία εγκατάστασης επιχειρήσεων σε Επιχειρηματικά Πάρκα, όσο και η διαδικασία ίδρυσής τους. Στόχος είναι να ενθαρρυνθεί η ίδρυση νέων επιχειρηματικών πάρκων ώστε η επιχειρηματική δραστηριότητα να ασκείται κατά το δυνατόν οργανωμένα και όχι άναρχα, όπως επίσης να διευκολυνθεί η λειτουργία των υφιστάμενων. Η φιλοσοφία της παρέμβασης είναι ότι κάθε πάρκο θα αδειοδοτείται για συγκεκριμένες χρήσεις και στη συνέχεια ο φορέας λειτουργίας του θα αδειοδοτεί τις επιχειρήσεις που εγκαθίστανται σε αυτό. Οι επιχειρήσεις που θα λειτουργούν στις οργανωμένες περιοχές δεν θα έχουν καμία επαφή με το Δημόσιο ως προς την αδειοδότησή τους.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου