Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

Δικαστικές ενέργειες ΠΑ.Σ.Κ.Ε.ΔΙ. κατά ΑΕΠΙ για τα πνευματικά

Ο ΠΑ.Σ.Κ.Ε.ΔΙ. άνοιξε τη δικαστική οδό για ομαδικές Αιτήσεις Ασφαλιστικών Μέτρων, εντελώς δωρεάν για τα μέλη του, εναντίον της ΑΕΠΙ και των οργανισμών GRAMMO–ΕΡΑΤΩ-ΑΠΟΛΛΩΝ για μείωση των χρεώσεων για τα πνευματικά δικαιώματα. Μετά από έκτακτη απόφαση του Δ.Σ, η Πρόεδρος και το Δ.Σ. του "ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΣΤΙΑΣΗΣ & ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗΣ", καλούν σύσσωμο τον κλάδο να συμμετέχει σε ομαδικά Δικαστήρια στα Πρωτοδικεία όλης της χώρας, εναντίον της ΑΕΠΙ και των Οργανισμών GRAMMO–ΕΡΑΤΩ–ΑΠΟΛΛΩΝ , για προσδιορισμό νέου χαμηλότερου αμοιβολογίου. Σημειώνεται ότι ο ΠΑ.ΣΚ.Ε.ΔΙ. έχει ήδη προτείνει, με εξώδικα σε ΑΕΠΙ και ΑΠΟΛΛΩΝΑ χαμηλό αμοιβολόγιο για τον κλάδο. Παράλληλα, με αφορμή ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στο αρμόδιο υπουργείο αναφορικά με την εφαρμογή του άρθρου 5 του ν.429/1976 (ΦΕΚ 235 Α’), με το οποίο ρυθμίζονται οι όροι επιβολής του τέλους καθαριότητας και φωτισμού στις εποχιακά λειτουργούσες επιχειρήσεις, ο ΠΑ.Σ.Κ.Ε.ΔΙ. εξέδωσε εγκύκλιο με οδηγίες.
Η εγκύκλιος έχει ως εξής: "Με τις ανωτέρω διατάξεις θεσπίσθηκε η υποχρέωση επιβολής του τέλους και φωτισμού στις εποχιακά λειτουργούσες επιχειρήσεις (βιομηχανίες, κινηματοθέατρα και άλλες επιχειρήσεις) ανάλογα με το χρόνο λειτουργίας τους, με ελάχιστο όριο το τρίμηνο. Δεδομένου δε ότι ενιαίο κριτήριο για την επιβολή του τέλους αποτελεί το εμβαδόν των ακινήτων, νομολογιακά έχει γίνει δεκτό (744/1998 ΣτΕ) ότι στο πλαίσιο του άρθρου 5 του ν.429/1976 είναι επιτρεπτός ο συνυπολογισμός του χρόνου λειτουργίας των επιμέρους χώρων / τμημάτων μιας επιχείρησης για τον καθορισμό του αναλογούντος τέλους (π.χ καπνεμπορική επιχείρηση, της οποίας ο χώρος που καταλαμβάνουν τα γραφεία της λειτουργεί όλο το έτος, ενώ οι αίθουσες καπνού ορισμένους μήνες μόνο ή ξενοδοχείο, του οποίου τα δωμάτια και οι βοηθητικοί τους χώροι καθώς και η αίθουσα συνεδρίων λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ το μπαρ και το εστιατόριο μόνο την τουριστική / υψηλή περίοδο). Συνεπώς, στις συγκεκριμένες διατάξεις μπορούν να υπαχθούν και οι επιχειρήσεις που λειτουργούν μεν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αλλά, λόγω της φύσης των εργασιών τους, οι χώροι που καταλαμβάνουν συγκεκριμένα τμήματά τους χρησιμοποιούνται (λειτουργούν) μόνο ορισμένο χρονικό διάστημα (αναίρεση της 60/1991 Απόφασης του ΔΕφ Θεσσ. από την 744/1998 Απόφαση του ΣτΕ). Επισημαίνεται ωστόσο ότι, στην περίπτωση που επιχείρηση ή τμήμα της κατά περιόδους λειτουργεί περιστασιακά, συνάγεται η λειτουργία αυτής καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου (π.χ εστιατόριο ξενοδοχείου που εκτός της τουριστικής περιόδου λειτουργεί μόνο περιστασιακά για προγραμματισμένες εκδηλώσεις πρέπει να δηλώνεται ως ετήσια λειτουργία). Επίσης η περίοδος κατά την οποία εκτελούνται εργασίες επισκευής ή συντήρησης εντός των χώρων μιας επιχείρησης, λογίζονται ως χρόνος λειτουργίας (χρήσης) των χώρων αυτών. Για την υπαγωγή μίας επιχείρησης στις διατάξεις του άρθρου 5 του ν.429/1976 απαιτείται η υποβολή από τον υπόχρεο (νόμιμο εκπρόσωπο της επιχείρησης) στον οικείο Ο.Τ.Α σχετικής αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986, αναφορικά με το χρόνο λειτουργίας της επιχείρησης. Στην περίπτωση που υπάρχει, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, διαφοροποίηση του χρόνου λειτουργίας ορισμένων χώρων / τμημάτων της επιχείρησης, θα πρέπει να αναγράφονται στη δήλωση λεπτομερώς το είδος των χώρων (π.χ δωμάτια, γραφεία κλπ), το εμβαδόν τους (τ.μ) και ο αντίστοιχος χρόνος λειτουργίας τους, με αναφορά συγκεκριμένων ημερομηνιών. Όμοια δήλωση υποβάλλεται και σε περίπτωση αύξησης ή μείωσης του χρόνου λειτουργίας καθώς και σε περίπτωση διαδοχής του καταναλωτή ηλεκτρικού ρεύματος. Το δημοτικό / κοινοτικό συμβούλιο του οικείου Ο.Τ.Α αποφαίνεται για το συγκεκριμένο αίτημα, εκδίδοντας απόφαση, με την οποία είτε αποδέχεται τη δηλωθείσα εποχιακή λειτουργία της επιχείρησης, υπό την επιφύλαξη του ελέγχου αυτής, είτε την απορρίπτει αιτιολογημένα. Η αιτιολογία αναφορικά με την έλλειψη εποχικότητας στη λειτουργία της επιχείρησης πρέπει να είναι σαφής, ειδική, και να προκύπτει από συγκεκριμένα στοιχεία του φακέλου (π.χ έκθεση αυτοψίας από διενεργηθέντα έλεγχο, αντίγραφα θεωρημένων καταστάσεων μόνιμου και εποχιακού προσωπικού της οικείας Επιθεώρησης Εργασίας). Δεδομένου ότι, με την απόφαση αυτή προσδιορίζεται η βάση επιβολής του τέλους καθαριότητας και φωτισμού για τον αιτούντα υπόχρεο, η έκδοση της απόφασης από το δημοτικό / κοινοτικό συμβούλιο είναι υποχρεωτική και δε χωρεί απόρριψη του αιτήματος δια της σιωπηρής άρνησης έκδοσής της. Η απόφαση πρέπει επίσης να εκδίδεται εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης, που σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να το τρίμηνο. Κατά τον καθορισμό των μηνών λειτουργίας της επιχείρησης, χρόνος μεγαλύτερος του δεκαπενθημέρου υπολογίζεται ως ολόκληρος μήνας. Οι αποφάσεις αποστέλλονται για έλεγχο νομιμότητας στο Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας (άρθρο 5, παρ. 4 του ν.429/1976 και άρθρο 149 ΚΔΚ.) και υπόκεινται σε προσφυγή κατά τις διατάξεις του άρθρου 151 του ΚΔΚ (σχετική η υπ’ αριθμ. 11/2007 Εγκύκλιός μας). Οι σχετικές φορολογικές εγγραφές υπόκεινται σε (ή ανακοπή όταν πρόκειται για λογαριασμό Δ.Ε.Η) ενώπιον των Διοικητικών Πρωτοδικείων, που ασκείται εντός προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από την επομένη της ημέρας κοινοποίησης στον υπόχρεο του αποσπάσματος εγγραφής ή από τη λήξη της προθεσμίας εξόφλησης του αντίστοιχου λογαριασμού Δ.Ε.Η (άρθρο 1, παρ.6 και άρθρο 5, παρ.4 του ν.429/1976, σε συνδυασμό με άρθρο 285, παρ.2.β του ν.2717/1999). Η ανακριβής καταγραφή στο έντυπο της δήλωσης του χρόνου λειτουργίας των χώρων της επιχείρησης ή του εμβαδού αυτών επιφέρει τις έννομες συνέπειες του ν.1599/1986 και του άρθρου 19 του ν. 1080/1980. Ειδικότερα, επιβάλλονται οι ποινικές κυρώσεις του άρθρου 22, παρ.6 του ν.1599/1986, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.13 του άρθρου 2 του ν.2479/1997 (ΦΕΚ 67 Α’), με απόφαση του / κοινοτικού συμβουλίου ανακαλείται η υπαγωγή της επιχείρησης στις διατάξεις του άρθρου 5 του ν.429/1976 και επιβάλλεται, σε βάρος του υπόχρεου, με απόφαση του δημάρχου ή προέδρου της κοινότητας, εκτός από το τέλος που αναλογεί στον αποκρυβέντα χώρο και πρόστιμο ίσο με το 60% του αναλογούντος τέλους (άρθρο 19 του ν.1080/1080, ΦΕΚ 246 Α’). Για τον έλεγχο της ακρίβειας της υποβληθείσας δήλωσης, οι αρμόδιες υπηρεσίες των Ο.Τ.Α θα πρέπει να διενεργούν τόσο προληπτικό όσο και κατασταλτικό έλεγχο στις επιχειρήσεις (τόσο μετά την υποβολή της σχετικής αίτησης-δήλωσης και πριν την έκδοση της απόφασης του δημοτικού / κοινοτικού συμβουλίου, εφόσον χρονικά με περίοδο μη λειτουργίας, όσο και μετά την έκδοση της απόφασης, κατά τη τη δηλωθείσας περιόδου μη λειτουργίας (άρθρο 5, παρ.1 του ν.25/1975). Επιπλέον οι Ο.Τ.Α στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ελέγχου μπορούν να αναζητούν τυχόν αναγκαία στοιχεία από άλλους φορείς του δημοσίου, οι οποίοι αντίστοιχα να τα χορηγούν εντός 15 ημερών από την παραλαβή του σχετικού εγγράφου του δήμου ή της κοινότητας (άρθρο 47 του Ν.1416/84, ΦΕΚ 18 Α’ και άρθρο 8, παρ.4 του ν.1599/1986, ΦΕΚ 75 Α’). Συναφώς σημειώνεται ότι η άσκηση προσφυγής κατά της πράξης βεβαίωσης τουαναλογούντος τέλους και προστίμου δεν αναστέλλει την είσπραξη του ποσού που βεβαιώθηκε, εφόσον η βεβαίωση στηρίχθηκε σε στοιχεία που δηλώθηκαν από τον υπόχρεο στο δήμο / κοινότητα ή σε άλλη αρχή / υπηρεσία του δημόσιου τομέα (άρθρο 61, ν.1416/1984, ΦΕΚ 18 Α’)".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου