Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

Σε θετική κατεύθυνση το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας


- Ανακοινώσεις από ΣΕΤΕ, ΗΑΤΤΑ και Ελληνικό Δίκτυο Μικρών Νησιών
- Κύκλοι του ΣΕΕΝ εκφράζουν την ευαρέσκειά τους 
- Μειώνεται η οργανική σύνθεση των πλοίων για τη χειμερινή περίοδο. 
- Επιτρέπεται η αντικατάσταση πλοίου με άλλο μικρότερο σε μία γραμμή. 
- Επιτρέπεται η δρομολόγηση ακόμη ενός πλοίου από τον ίδιο πλοιοκτήτη μόνο για τους θερινούς μήνες στην ίδια γραμμή. 
- Μειώνεται ο χρόνος δρομολόγησης των ταχύπλοων πλοίων.

Εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ακτοπλοΐας, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται το λειτουργικό κόστος του επιβατηγού πλοίου με τις διατάξεις που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις». Το τελικό κείμενο του σχεδίου νόμου, μετά και την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, δόθηκε στους εκπροσώπους φορέων της ακτοπλοΐας, προκειμένου να διατυπώσουν την τελική τους άποψη, όπως επίσης και στους εκπροσώπους των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση. Οι διατάξεις που αφορούν στην ακτοπλοΐα προστέθηκαν στο σχέδιο νόμου, μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, στο προηγούμενο σχέδιο νόμου και είναι εντός του πλαισίου που έχει συμφωνηθεί με την τρόικα και περιλαμβάνεται στο τρίτο μνημόνιο, καθώς ενισχύεται ιδιαίτερα η ευελιξία στη λειτουργία του ακτοπλοϊκού κλάδου. Όπως δε ήταν αναμενόμενο, οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου προκάλεσαν την έντονη αντίδραση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας ΠΝΟ, η οποία ήδη εξήγγειλε απεργιακές κινητοποιήσεις.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, με τις νέες  ρυθμίσεις:
- μειώνεται η οργανική σύνθεση των επιβατηγών και επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων για τη χειμερινή περίοδο και ειδικότερα για το διάστημα από 1ης Νοεμβρίου μέχρι και 31ης Μαρτίου στην κατηγορία γενιών υπηρεσιών, ενώ μειώνεται στο μισό η καθοριζόμενη σε θαλαμηπόλους, επίκουρους και τραπεζοκόμους σύνθεση, όπως καθορίζεται από την κείμενη νομοθεσία
- επιτρέπεται με απόφαση του υπουργού η αντικατάσταση πλοίου με άλλο μικρότερο σε μία γραμμή. Ειδικότερα, «ο πλοιοκτήτης μπορεί κατά τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου να αντικαταστήσει το πλοίο με άλλο ιδίου είδους, ανάλογης, μεγαλύτερης ή μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, για το οποίο συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παραγράφου 2 και 4, εφόσον καλύπτονται οι συγκοινωνιακές ανάγκες».
- επιτρέπεται η δρομολόγηση ενός ακόμη πλοίου από τον ίδιο πλοιοκτήτη μόνο για τους θερινούς μήνες στην ίδια γραμμή. Ειδικότερα μπορεί να γίνει αποδεκτό αίτημα πλοιοκτήτη να δρομολογεί ένα επιπλέον πλοίο, κατά τη χρονική περίοδο από Ιούνιο μέχρι και Σεπτέμβριο, στη δρομολογιακή γραμμή ή μέρος αυτής, για την οποία του έχει ανακοινωθεί δήλωση δρομολόγησης πλοίου σύμφωνα με την παράγραφο 3 και για συνεχόμενο χρονικό διάστημα το οποίο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των εξήντα ημερών, με την προϋπόθεση ότι από την έναρξη της τρέχουσας δρομολογιακής περιόδου δεν έχει διακόψει τα δρομολόγιά του για διάστημα πέραν των σαράντα ημερών.
- Μειώνεται ο χρόνος δρομολόγησης των ταχύπλοων πλοίων, καθώς, όπως προβλέπεται, «η δρομολόγηση για επιβατηγά υδροπτέρυγα και ταχύπλοα πλοία γίνεται, κατά τη διάρκεια της ετήσιας δρομολογιακής περιόδου που αρχίζει 1η Νοεμβρίου, για περίοδο τουλάχιστον τεσσάρων μηνών, εκ των οποίων οι τρεις μήνες συνεχόμενοι». Με το υφιστάμενο καθεστώς η δρομολόγηση των ταχύπλοων είναι τουλάχιστον επτάμηνης διάρκειας.
- Επιτρέπεται η διακοπή εκτέλεσης δρομολογίων για διάστημα μέχρι 45 ημέρες, εφόσον οι συγκοινωνιακές ανάγκες της γραμμής καλύπτονται από τα ήδη δρομολογημένα πλοία.
- Διευρύνεται ο αριθμός των περιπτώσεων που η εταιρεία μπορεί να απολύσει το πλήρωμα όπως π.χ. στην περίπτωση της ετήσιας επιθεώρησης, για εκτέλεση μετασκευών και όταν βέβαια διακόπτει για 45 ημέρες τα δρομολόγια.
- Καταργείται η διάταξη του προηγούμενου σχεδίου νόμου για τις επιτάξεις, που έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των ακτοπλόων.
- Σε ό,τι αφορά τις άγονες γραμμές, προβλέπεται ότι με απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου επιβάλλεται τέλος υπέρ της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών στους Φορείς Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων με τη μορφή ΝΠΔΔ, μέχρι ποσοστού 10% των ετήσιων εσόδων τους, που προέρχονται από την εκμετάλλευση του λιμένα τον οποίο διαχειρίζονται.
- Διευρύνεται η σύνθεση -ώστε να εκπροσωπούνται όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη- του υπό σύσταση Συμβουλίου Νησιωτικής Πολιτικής (ΣΥΝΗΠΟ), που λειτουργεί στο πλαίσιο Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. - Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), πριν από οποιαδήποτε απόφαση η οποία μπορεί να οδηγήσει στη μεταβολή της περιουσιακής κατάστασης των Φορέων Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων ή να επιδράσει στη λειτουργία τους, εκπονεί μελέτη βιωσιμότητας για κάθε έναν από αυτούς, με σκοπό τη διασφάλιση των οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων, καθώς και της υλικοτεχνικής υποδομής που θα επιτρέπουν τη συνέχεια της αδιάλειπτης λειτουργίας τους και την απρόσκοπτη παροχή των διοικητικών υπηρεσιών τους, με την οποία αιτιολογεί την απόφασή του. 

Επιπροσθέτως, στο υπουργείο Ναυτιλίας ανατίθεται ο εθνικός συντονισμός για την παρακολούθηση της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Integrated Maritime Policy of the EU), όπως προβλέπεται, μεταξύ άλλων, στο νομοσχέδιο του υπουργείου. Επίσης, προβλέπεται ότι στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ανήκουν η Γενική Γραμματεία Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, η οποία προέρχεται από την τροποποίηση και τη μετονομασία της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και το Λιμενικό Σώμα. Ακόμη γίνεται ξεκάθαρο ότι το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος αποτελεί την ανώτατη επιτελική υπηρεσία, με την οποία ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος ασκεί τη διοίκησή του.

Ο ΣΕΤΕ

Σημαντικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας των επιβατηγών πλοίων, χαρακτηρίζει ο ΣΕΤΕ την αναθεωρημένη εκδοχή του Πολυνομοσχεδίου για τη ναυτιλία που παρουσιάζει το Υπουργείο Ναυτιλίας & Αιγαίου, κατόπιν της διαβούλευσης με τους κοινωνικούς φορείς. Το αναθεωρημένο πλαίσιο εκσυγχρονίζει τις υφιστάμενες δομές λειτουργίας των υπό ελληνική σημαία επιβατηγών πλοίων αίροντας στρεβλώσεις, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους και μειώνοντας το λειτουργικό κόστος. Τα προτεινόμενα μέτρα αναμένεται να δώσουν ανάσα στα ελληνικά πλοία στις θαλάσσιες γραμμές της Αδριατικής, τα οποία βρίσκονται σήμερα υπό ισχυρή ανταγωνιστική πίεση από σημαίες γειτονικών χωρών και δημιουργεί ελπίδες για ενίσχυση της ελληνικής σημαίας στις διεθνείς γραμμές. Ταυτόχρονα αναγνωρίζεται ο εποχικός χαρακτήρας της ακτοπλοΐας και ο ειδικός, ενισχυτικός, ρόλος των ταχυπλόων στην εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών γραμμών κατά την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής. Η άρση των έως σήμερα στρεβλώσεων, οι οποίες λειτουργούσαν αποτρεπτικά για πολλές εταιρείες προκειμένου να δρομολογήσουν πλοία τους, θα ωφελήσει την τουριστική ανάπτυξη των νησιωτικών κοινοτήτων και τις αναπτυξιακές τους δυνατότητες. Ταυτόχρονα, η νεοεισαχθείσα ευελιξία στη λειτουργία των ακτοπλοϊκών πλοίων θα ενισχύσει και τον κοινωνικό ιστό της χώρας, αφού θα επιτρέψει στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να εξυπηρετούν τις γραμμές καθόλη τη διάρκεια του έτους, με δυνατότητα προσαρμογής της προσφοράς στη ζήτηση ανά γραμμή και χρονική περίοδο, ενισχύοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες με επιπλέον πλοία κατά τις περιόδους υψηλής κίνησης.

Ο HATTA: Εκσυγχρονισμός και ευελιξία για την Ακτοπλοΐα 

Τη βαθειά ικανοποίηση του εκφράζει ο ΗΑΤΤΑ για το Σχέδιο Νόμου «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και άλλες διατάξεις» που δόθηκε χθες στους εκπροσώπους φορέων της Ακτοπλοΐας. Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ κ. Γιώργος Τελώνης: "είμαστε ιδιαίτερα θετικοί με τις ρυθμίσεις που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο μέσω των οποίων θα επιλυθούν σειρά προβλημάτων που ταλανίζουν τον κλάδο της ακτοπλοΐας επί σειρά ετών. Οι ρυθμίσεις αυτές θα συμβάλλουν στον υγιή ανταγωνισμό και θέλουμε να πιστεύουμε ότι και με την προσδοκώμενη μείωση του συντελεστή Φ.Π.Α. που ισχύει σήμερα, θα υπάρξει περιθώριο για μείωση των τιμών των εισιτηρίων προς όφελος των κατοίκων των νησιών μας και βεβαία του ελληνικού τουρισμού." Ειδικότερα, οι ρυθμίσεις που αφορούν στην επιπλέον δρομολόγηση πλοίων μόνο για τους θερινούς μήνες, η μείωση του χρόνου δρομολόγησης ταχύπλοων πλοίων αλλά και ο εξορθολογισμός των εργασιακών θεμάτων με στόχο τη μείωση των λειτουργικών εξόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ήταν επιβεβλημένες και θα έπρεπε να έχουν θεσπιστεί εδώ και χρόνια. Η εξεύρεση πόρων μέσω της θέσπισης του τέλους υπέρ της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών στους φορείς Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων, αποτελεί ρύθμιση που θα στηρίξει τη λειτουργία των συγκεκριμένων δρομολογίων για εθνικούς, κοινωνικούς και τουριστικούς λόγους. Οι διατάξεις του σχεδίου νόμου παρέχουν την πολυαναμενόμενη ευελιξία στη λειτουργία του ακτοπλοϊκού κλάδου και αναμένεται ότι θα δώσουν πνοή στις επιχειρήσεις του ώστε να στηρίξουν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και τα απαραίτητα εφόδια για τη στήριξη της τουριστικής κίνησης.

Την ικανοποίησή του τέλος για το νομοσχέδιο εξέφρασε και το Ελληνικό Δίκτυο Μικρών Νησιών, δια του προέδρου του Ελ. Κεχαγιόγλου. Το Δίκτυο πρόσφατα είχε παρουσιάσει τις θέσεις του για την Ακτοπλοϊα, που συνοψίζονται στα εξής: .
"Η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών είναι Δημόσιο Αγαθό, θέμα εθνικής ασφάλειας και βασικός παράγοντας ανάπτυξης του τόπου.
Α. Με αυτό το δεδομένο ζήτησε από την Πολιτεία: Την καθιέρωση της Ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας ως Δημόσιο Αγαθό, την θεσμική κατοχύρωση του Ελάχιστου Δημόσιου Συγκοινωνιακού Δικτύου ανά νησί και την εξασφάλιση της Λειτουργίας του. Τόνισε χαρακτηριστικά ότι για εμάς τους νησιώτες το πλοίο είναι ότι για της στεριανές πόλεις το τραίνο και τα λεωφορεία. Ζητούμε την Εξασφάλιση λειτουργίας του Ελάχιστου Δημόσιου Συγκοινωνιακού Δικτύου ανά νησί καθ όλη την διάρκεια του χρόνου. Κάλεσε επίσης τους μικρονησιώτες αλλά και όλους του Έλληνες φίλους των νησιών, σε τούτη τη δύσκολη πολιτική και οικονομική συγκυρία να σταθούν δίπλα σε όσους δήμους παλεύουν για την επίλυση του ακτοπλοϊκού τους προβλήματος. Στο θέμα αυτό ο Δήμος Λειψών δήλωσε ότι σε περίπτωση μη ικανοποίησης της θεσμικής αυτής πρωτοβουλίας, ο δήμος είναι έτοιμος κ θα προσφύγει στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.
Στη σημερινή κατάσταση σύμφωνα με τις έρευνες του ΕΔΜΝ παραβιάζονται οι βασικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης της: • Επικουρικότητας • Αναλογικότητας • Υπηρεσίας κοινής ωφέλειας • Δημόσιας Υπηρεσίας • Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος • Ανταγωνιστικότητας • Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων • Κοινής πολιτικής μεταφορών • Ισότητας ευκαιριών • Ελεύθερης κυκλοφορίας των ατόμων • Και της φορολογικής εναρμόνισης. Παραβιάζεται ακόμη κατά την εθνική νομοθεσία ο νόμος 2932 / 27 Ιουνίου 2001 Άρθρο 2ο παρ3. Ενώ μπαίνει σε κίνδυνο στα ιδιαίτερα μικρά νησιά και το άρθρο 121 του Διεθνές Δίκαιου για την θάλασσα. Εταίροι για το ΕΔΜΝ στην επίλυση του ακτοπλοϊκού πρέπει να είναι πρώτα και κύρια οι μικρονησιωτικές κοινωνίες, οι Επιχειρήσεις Ακτοπλοΐας και το Ελληνικό κράτος.
Β Το ακτοπλοϊκό στηρίζετε σε 4 βασικούς πυλώνες:
1. ΦΕΡΟΥΣΑ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΑΝΑ ΝΗΣΙ / ΘΕΣΜΙΚΗ ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΕΛΑΧΙΣΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΑΝΑ ΝΗΣΙ ΚΑΙ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ. Στο θέμα αυτό το ΕΔΜΝ ζήτησε ιδιαίτερα από την πολιτεία και της περιφέρειες της νησιωτικής Ελλάδας να αναλάβουν άμεσα το ρόλο και την ευθύνη πού τους αναλογούν. Η θεσμοθέτηση της κατοχύρωσης του Ελάχιστου Συγκοινωνιακού έργου ανά νησί θα λύσει το πρόβλημα της τακτικής σύντομης και ασφαλής συγκοινωνίας, όπως αυτή ορίζεται από την ΕΕ.
2. ΠΛΟΙΟΚΤΗΣΙΑ Δυστυχώς σήμερα στην πατρίδα μας η πλειοψηφία της πλοιοκτησίας περνά σε χέρια Ιταλών, Τούρκων και σε ξένες τράπεζες… καλούμε άμεσα την κυβέρνηση και τις περιφέρειες να χρησιμοποιήσουν τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ προς αυτή την κατεύθυνση. Κονδύλια Υπάρχουν η ΕΕ είναι θετική σε αυτό και ο χρόνος κυλά εις βάρος μας. Στους Έλληνες επιχειρηματίες της ακτοπλοΐας πρέπει να τους δοθεί η δυνατότητα της συμμετοχής τους και της καλύτερης δυνατής εκμετάλλευσης αυτών των πόρων. Ο ρόλος της Τοπικής αυτοδιοίκησης με τους ιδιώτες επιχειρηματίες να είναι διακριτικός και σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.
3. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΚΤΟΠΛΟΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΛΟΙΩΝ Η ελεύθερη ανταγωνιστική οικονομία πρέπει να πάρει την θέση πού της ανήκει στο θέμα της Διαχείρισης πλοίων. Βέβαια υπάρχουν ορισμένες εξαιρέσεις (άγονων γραμμών – γραμμών δημοσίου Συμφέροντος και γραμμών όπου οι επιχειρήσεις δεν δηλώνουν ενδιαφέρον) αλλά και αυτές μπορούν να μετατραπούν σε γραμμές με ιδιαίτερο επενδυτικό ενδιαφέρον μέσω των ανάλογων οικονομικών ενισχύσεων
4. ΚΟΣΤΟΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ Μετά την προτροπή της ΕΕ να ολοκλήρωση της επίλυσης του ακτοπλοϊκού θέματος της χώρας μας μέχρι τον Μάρτιο 2013 η πρόβλεψη όπως πληροφορηθήκαμε από τον τύπο είναι η μελέτη του Μεταφορικού Ισοδύναμου να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες. Εκφράζουμε όμως τις ανησυχίες μας, με όσα στοιχεία της μελέτης έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί… ελπίζουμε να κάνουμε λάθος.
Η Εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου θα εξασφαλίσει μόνιμα φθηνό εισιτήριο στα μικρά νησιά μας. Να μελετηθεί εις βάθος το παράδειγμα της Τήλου του Τάσου Αλιφέρη και να εφαρμοσθεί όπου αυτό είναι δυνατόν.
Γ. Σχετικά Με όλες τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις.
Ζητούμε από την Πολιτεία:
• Το 30% του πλεονάσματος της χώρας μας (από το συνολικό 70% πού θα μπορεί να διαχειρίζεται) να πηγαίνει στην Νησιωτικότητα. Άμεση θεσμική κατοχύρωση του.
• Δημιουργία Κοινού φορέα Επίβλεψης και χρηματοδότησης των μεταφορών της χώρας μας τόσο για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες όσο και της συμπληρωματικές συγκοινωνίες ξηράς και αέρος. • Άμεση προώθηση στη Βουλή του νόμου για τα Υδροπλάνα. Όχι άλλη καθυστέρηση.
• Δημιουργία οικονομικών επιδοτήσεων της εργασίας και στα πλοία, όπως ισχύει στο ΙΚΑ και στο ταμείο ΟΑΕΕ
• ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΕΝΘΕΡΜΑ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΕΕΝ στο Μηδενικό ΦΠΑ στην ακτοπλοΐα και στη Ρήτρα Καυσίμων
• Επανασχεδιασμός όλων των ακτοπλοϊκών συνδέσεων της χώρας (καθώς επίσης και την δημιουργία γραμμών κορμού και ακτινωτές γραμμές, όπου αυτές είναι εφικτές.)
Δ. Το κράτος οφείλει έως το Μάρτιο 2013 να έχει ολοκληρώσει το θέμα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων. Με αυτό το δεδομένο το ΕΔΜΝ: • Πραγματοποιεί τον Απρίλιο το 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο του με κύριο θέμα το Ακτοπλοϊκό και • Καλωσορίζει αρχές Ιουνίου στην πατρίδα μας Ομάδα ευρωβουλευτών της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης του ΕΚ με πρωτοβουλία του Έλληνα Ευρωβουλευτή Γεώργιου Σταυρακάκη. Η πολυμελής ομάδα των ευρωβουλευτών θα επισκεφθεί μικρά νησιά, θα συζητήσει με τους κατοίκους και τους φορείς των νησιών και θα αποκτήσει πληρέστερη εικόνα και γνώμη για το πρόβλημα της σύνδεσης των νησιών μας. • Για να μη χάσουμε άλλο χρόνο (σε περίπτωση αλλαγής υπουργών κλπ) το ΕΔΜΝ αποφάσισε άμεσα να στείλει επιστολή πρόσκλησης για ενημέρωση πάνω στο ακτοπλοϊκό πρόβλημα στους τρείς κυβερνητικούς εταίρους και στον αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ελπίζοντας στην καταρχήν θετική Ανταπόκρισή τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου